Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Arbeid med klopping i Østmarka

Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: trondob] #1614796 28/05/2013 07:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Spinneråsryggen fra Smørholet til Sandbakken er herlig sykkelsti - begge veier. Et par gjørmehull, men hele kan sykles uten fotisett på en skikkelig god dag, i hvertfall fra Sandbakken. Fra Smørholet er det klatringen opp på ryggen som ødelegger statistikken med en gang, men denne er ganske grei ned, bortsett fra når det er skikkelig glatt da.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: trondob] #1614801 28/05/2013 07:42
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Forresten Trond Olav - styrke og kondis er blant grunnpillarene til en god teknikk, i hvert fall i motbakker.

Kanskje jeg kunne tatt med deg og Bendik på noen instruksjonsturer i sommer?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: thomasengen] #1614807 28/05/2013 07:46
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: thomasengen
(bare påregn blåmerker på bein om sommeren som synes godt i shorts

Gjør det noe, da? Jeg kommer sjelden inn fra skikkelig stitur uten noen røde striper og rifter fra spisse kvister på leggene, men sånn er det jo bare her i krattskogen. ICON_WINK

Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: Stein] #1614813 28/05/2013 07:50
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Stein
(bare påregn blåmerker på bein om sommeren som synes godt i shorts)

Gjør det noe, da? Jeg kommer sjelden inn fra skikkelig stitur uten noen røde striper og rifter fra spisse kvister på leggene, men sånn er det jo bare her i krattskogen. ICON_WINK

nei ICON_LAUGH Mine bein er alltid blå og brune om sommeren yes

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: thomasengen] #1614818 28/05/2013 08:03
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: trondob
Hvor mange år tar det å bygge opp tekniske sykkelferdigheter til at man med stor sannsylighet kommer seg helskinnet og uten tidstap ned de verste steinrøysene i Terrengsykkelrittet? Og er det i det hele tatt mulig å tilegne seg slike ferdigheter om man starter å trene stisykling i voksen alder? Jeg vil anta det er en kjempefordel å starte med denne idretten i ung alder, teknisk som den er.

Dette kan du fint starte med i voksen alder. Og hvor fort man mestrer det er jo avhengig av hvor mye man øver ICON_WINK Jeg startet vel med stisykling for 6-7 år siden (41 nå) og har ganske god flyt og fart nedover de nevnte stier. Det er bare å øve og øve samtidig som man har det ekstremt morsomt (bare påregn blåmerker på bein om sommeren som synes godt i shorts yes )
evt finnes det stisyklingskurs hos f.eks www.letth.no (aslak) som holder til i ytterkanten av østmarka

Enig med Thomas. Personlig startet jeg (ordentlig) for fire år siden ca. og det går stadig framover. Man har jo nytte av alt man har drevet med som ung også. Forskjellen på unge syklister og oss litt mer "satte" er vel at ungdommen har overmot og guts i metervis, men skorter kanskje litt mer på risikoforståelse og kropps- og sykkelkontroll. Godt voksne har litt flere mentale sperrer og tenker (mer) på tenner og uføreforsikring når det blir som mest hårete, men kjenner kroppen sin godt og kan tøye grensene bare litt etter litt.

Og, man begynner ikke med de drøyeste partiene av Rundvann-Skullerud heller. Man starter med enklere/flatere stier og øker etter hvert. Og for et utrent øye kan det se helt sinnsvakt ut ned der, mens for andre ser det helt ok ut. Eksempel: gikk på fottur med kone og barn ned fra Rundvann og fortalte at løypa til terrengsykkelrittet gikk ned der. Kona: "Du mener ikke seriøst at du sykler ned her?!?" Og det var jo et ganske streit parti vi var i da :-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: knuthaug] #1614831 28/05/2013 08:17
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knuthaug
Godt voksne har litt flere mentale sperrer og tenker (mer) på tenner og uføreforsikring når det blir som mest hårete, men kjenner kroppen sin godt og kan tøye grensene bare litt etter litt

Pluss at vi har som oftest barn å tenke på slik at de ikke får en invalid far/mor eller værre...

Sitat: knuthaug
Eksempel: gikk på fottur med kone og barn ned fra Rundvann og fortalte at løypa til terrengsykkelrittet gikk ned der. Kona: "Du mener ikke seriøst at du sykler ned her?!?" Og det var jo et ganske streit parti vi var i da :-)

Ikke alt du skal si da skjønner du ICON_WINK

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: sykkeloyvind] #1614876 28/05/2013 08:56
T
trondob Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: sykkeloyvind
Forresten Trond Olav - styrke og kondis er blant grunnpillarene til en god teknikk, i hvert fall i motbakker.

Kanskje jeg kunne tatt med deg og Bendik på noen instruksjonsturer i sommer?

Høres bra ut - det ville være kjempegøy med en slik instruksjonstime!

Men jeg må innrømme at jeg har en mistanke om at dere ekte terrengsyklister - i likhet med andre risikosportutøvere (klatrere, fallskjermhoppere, alpinister) - er biologisk utrustet med "tøffing-gener", som gjør at dere stortrives med halsbrekkende utfordringer og får positive adrenalin-kick ved synet av stupbratte steinrøyser, som får skiløpere som er vant til å være omgitt av silkemyk snø til å bråstoppe i panikk. Jeg frykter nok at en godt voksen skiløper blottet for "risikosportgener" må innse sine begrensinger og erkjenne at metningspunkter for mestring av stier vil ligge på et meget beskjedent nivå. Ikke desto mindre ville det være kjempegøy å bli instruert i noen basisferdigheter slik at jeg våger å bevege meg utenfor grusen i ny og ne.
Med tanke på den kommende skisesongen må jeg innrømme at jeg er spesielt opptatt av å inneha intakte håndledd utover høsten. Jeg traff en turrenn- og Rustadkollega, som også er terrengsyklist og medlem av Frøy, i forbindelse med Terrengsykkelrittet, og han satt som funksjonær ved Kusletta med gipset håndledd ...

Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: trondob] #1614905 28/05/2013 09:28
GauteS Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er ikke spesielt tøff (vel, ikke feig heller), men liker meg best på vanskelige stier som utfordrer meg. De vanskeligste partiene jeg mestrer trodde jeg aldri i verden noen gærning kunne sykle opp eller ned da jeg begynte med terrengsykling, men nå sykler jeg dem selv. Det handler nok for de fleste av oss heller om en lang læringskurve enn halsbrekkende utfordringer og adrenalin-kick ICON_SMILE

Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: Anders A-R] #1615469 29/05/2013 01:50
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Anders A-R
Sitat: dokhan
Sitat: KarlBilt

Begynnelsen på jernbanestien (sørsiden) ved Monsetangen er tidligere nevnt i planer for klopping.
Er dette fortsatt aktuelt?

Jernbanestien hadde blitt utrolig bra med noen klopper. Det er en av de beste stiene jeg vet om, men flyten ødelegges av stadige myrhull. Om 3-4 partier fikk klopper hadde det gjort underverk for stien.

Denne tror jeg må tas nærmere i øyesyn. Jeg tror jeg syklet deler av den i fjor. Send en mail med detaljer til oslo ætt nots.no, så kan vi se om vi kan få satt sammen en liten innsatsgruppe ICON_SMILE

Disse myrhullene har jeg peiling på Anders. Mine gamle hoods vet du. ICON_WINK

eva
Re: Arbeid med klopping i Østmarka [Re: sykkeloyvind] #1616568 30/05/2013 14:36
J
j@n_n Offline
Medlem
Medlem
J
Sitat: sykkeloyvind
Seniorløypa oppover fra Gaustad kunne hatt godt av noen løpemeter plank.

Säg till om det blir klopping där så kommer jag och hjälper till.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support