Som de fleste husker gikk MTB maraton-VM samme dag som Birkebeinerrittet i 2005 - med start i Rena og mål i Lillehammer, men med avvik fra den ordinære Birkebeiner-traseen.
Jeg har forsøkt å finne kart som viser VM-traseen, men finner det ingen steder. Noen som har dette?
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Den var ikke lik. På husken var det noe alla dette i Sjusjøområdet: Tok av fra vanlig trasse ved Kroksjøen, gikk over Lunkefjell og fulgte gammel løpstrasse et godt stykke. Så fulgte den stier / traktorvei en sløyfe i nærheten av Mesnasaga. Mulig jeg har et kart som viser trasseen på hytta på Sjusjøen, skal sjekke neste gang jeg er oppover. Eller er det andre som husker bedre en meg?
I verdenscupen i 2004 var løypa en helt annen enn vanlig. Da gikk en over fjellene som Hauern nenver. I 2005 tror jeg det kun var opp til Skramstad det var en endring, før ekstrasløyfene etter Lillehammer.
Ja, traseen var annerledes opp til Skramstad. Har sett kartet, men det er noen år siden, så jeg husker ikke detaljene. Fint om du (eller noen andre) har det, hauern!
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no