Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mini Countryman 4ALL

Mini Countryman 4ALL #1614010 27/05/2013 08:56
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei

Er på utkikk etter ny bil nr 2, som jeg skal bruke.
Var en tur på Aker brygge på fredagen hvor det var en haug med bilutstillinger på plass og må si jeg ble litt betatt av denne bilen.

Den jeg alternativt kommer til å se nærmere på er SD i Chiliversjonen.++
Da jeg er helt ukjent med mini som bil spør jeg her inne om det er noen som kjenner til bilen.
Countryman er vel en ganske ny versjon, men allikevell.

Noen som har positive og negative ting å fortelle...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1614112 27/05/2013 10:50
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Vi har 2011 Mini Cooper 1,6 122hk bensin. Veldig fornøyd. Finish og detaljer er veldig bra, kjøregleden er stor.

Minuset er jo dårlig plass, endel støy, dårlig bakkeklaring, dårlig sikt blablabla og andre ting tings om ikke betyr noe.

"Mini" Countryman 4ALL SD er vel i motsatt ende av skalaen, ikke fullt så kul, ikke mini i størrelsen, men bedre på plass, bedre bakkeklaring, bedre fremkommelighet på glatta.

Er vel egentlig slik vi burde kjøpt, vi med våre tre barn...

Sindre R.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: sindrer] #1614137 27/05/2013 11:12
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: sindrer

Minuset er jo dårlig plass, endel støy, dårlig bakkeklaring, dårlig sikt blablabla og andre ting tings om ikke betyr noe.

Dårlig plass kan jeg leve med, siden vi har en Caravelle som har mer enn nok plass.

"Mini" Countryman 4ALL SD er vel i motsatt ende av skalaen, ikke fullt så kul, ikke mini i størrelsen, men bedre på plass, bedre bakkeklaring, bedre fremkommelighet på glatta.

Kanskje ikke fullt så kul, men synes den dog er godt innenfor kul segmentet.
Derimot støy er en faktor jeg må passe litt på når jeg låner en demobil senere i uken.
Leste at det var noe mer vindstøy pga bilen fasong, men er den også dårligere støyisolert generelt sett.

Motor og annen er vel BMW så regner vel med at kvaliteten står i samme stil.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1614148 27/05/2013 11:20
sindrer Offline
Besatt
Besatt
BMW kvalitet ja. Så det er greit å kjøpe ny med 5års garanti ICON_SMILE (Evt. brukt med lang bruktbilgaranti)

Vi kjøpte uten soltak da dette støyet veldig i visse hastigheter med sidevind på motorveien (prøvde to forskjellige Minier)

Minien vår går på runflat-dekk som støyer merkbart mer enn andre dekk.

Skal visstnok ha kommet noen nye type runflat-dekk nå som støyer mindre, vet ikke om de kommer som standard på nye minier.

Jeg mener å ha lest at det har vært endel problemer med 2 liter turbodieselen fra BMW som jeg tror sitter i Mini Countryman SD.

Redigert av sindrer; 27/05/2013 11:22.

Sindre R.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1614159 27/05/2013 11:25
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Soltak er et av valgene p.t, men vil ta det opp til nyvurdering etter testen.
Får forhøre meg om den kommer med de nye runflatdekkene.

Takker for tips

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1614188 27/05/2013 11:52
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Sitat: paalbn
Motor og annen er vel BMW så regner vel med at kvaliteten står i samme stil.

http://www.dn.no/dnBil/article2619487.ece

Trenger nødvendigvis ikke ha noe å si for dagens modeller levert i Europa.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1614439 27/05/2013 18:10
S
samuel Offline
Avhengig
Avhengig
S
Har en Clubman. Strålende fornøyd. Ikke noe tull, fresht utseende og morsom. Jeg synes den ikke støyer så mye, men det er ikke en BMW 7 serie heller.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1614759 28/05/2013 07:11
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ja, jeg var "en av de første" med en Contryman Cooper D All4 i 2011. Bestilte når jeg så den på bilutstilling i utlandet sommeren 2010, og så en kommende superselger. Solgte godt gjorde den, for jeg måtte vente i ikke signaliserte 3mnd men i hele 9måneder på den. Bestilte baseversjon, og plukket ekstrautstyr villt og hemningsløst (ble billigere enn idiotiske overprisede pakker, og fikk en one-off). Fikk heftige rabatter, og speccet uten vinterhjul. Hvit, med hvitt tak og sorte ruter. Fikk den over på ubercoole BMW 1M hjul i 18tom.

Her er noen bilder fra salgsannonsen, havnet i bergen til en sprek mor der:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30818634
Ble helt rå, rimelig headturner. Fikk bud på 30K over det jeg hadde betalt for bilen ved avhenting hos forhandler.

Bilen, morsom, gjerrig, går som en diesel med zzzzz 10sek hundresprint. Kjerringa hatet den (nesten like mye som Prius3 som vi hadde). Unga elsket den. Veldig mye oppmerksomhet, folk som kom bort, tittet spurte og gravde. Kjøremessig meget underholdende, stiv og stram i understellet, en skikkelig joyride med 18tommere. Nå er jeg SUPERkresen på 4wd, og den er mikkemustrekk,og den er snurrebassvridning om den får vannplaning med ett hjulpar som andre med haldex. Men den gjør jo jobben. Dytta en kompis på 190 i baksetet, og han fikk hakeslepp. Ikke superb, men et akseptabelt baksete til korte turer og god plass til våre fremoverorienterte barnestoler.

Enden på visa. Solgte den etter 2mnd med 20.000 i netto fortjeneste. Spør unga om hvilken bil de savner mest, så sier de Contrymanen(og jeg har hatt mellom 50-60 egeneide), jeg mener det skyldes lyspakke der man kunne velge interiørbelysning i alle dører/tak/golv til ROSA. Jeg brukte kun blå. Var et evindelig mas om å bytte farge på interiøret hver gang vi skulle kjøre.

Om jeg hadde valgt igjen? Tja. Tror det, savner det kontante og fine kjørefølelsen, stram, direkte, kjøreglad, fin balanse (noe nesetung om den ble presset). Akkurat som en mini skal være. En SD All4 er the way to go. Så SD modellen en uke før jeg fikk min, og det var salgsutløsede for meg. Jeg ville heller ha den. Pass deg for ekstrautstyrslisten.

Eller gå for en ferdig innkjørt. SD kostet 329.000 når jeg fikk min, og den rimeligste på finn.no er 350+, og bruktprisene på contryman er fucked up overpriset(derav jeg fikk mer for min brukt enn den kostet ny!), her er imidlertid en normalt priset bil der det er tatt normalt verditap.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41446638

Løp og kjøp pris.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: silverwrx] #1614825 28/05/2013 08:10
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: silverwrx
plukket ekstrautstyr villt og hemningsløst (ble billigere enn idiotiske overprisede pakker, og fikk en one-off).

Litt der er jeg også, ser jeg har det meste av det du hadde på din. Inkl 18" felg. Bortsett fra noe småplukk er det vel kun automat jeg ikke har valgt. Føler at en slik bil bør ha manuell giring (Feil tenkt...)

Pass deg for ekstrautstyrslisten.

Av pakker er det foreløpig valgt Chili og Wired (talestyring, radio Mini visual boost, blootooth og USB, Mini connect og Navigasjon).
Får vel sjekke om det faller gunstigere ut med å velge løst.
Nå har jeg fått 30% (kampanje) på disse, så tror de kommer billigere ut enn ved "løs salg"

Ellers så den bilen du linket til fin ut, men mangler noe vestentlig utstyr som er must for meg og det er helskinn og ønsker to del baksete. Da vi kun vil være 3 eller færre når denne vil bli brukt. Samt at jeg er skal ha god lyd i bilen og har skal ha DAB+ pluss harman/kardon

Redigert av paalbn; 28/05/2013 08:23.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1615126 28/05/2013 13:21
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Ja da må du betale ekstra, det der drar på i pris! Synes de contryman felgene var kjipe, så tok 1M, men husk at du må ha dekktrykksensorer (fås kjøpt).

Diesel er såpass seig, at det blir lite giring alikevel. Har ikke testet autokassa i cøntriman.

Jeg synes navien var litt håpløs ubrukelig (iallefall sammenlignet med touch kenwood subaru navien) og tok kun Boost. Det var "bra nok" trøkk i den, men klart, det kunne vært bedre. Hadde kun sittet i den, og knappeprøvd bilen på forhånd da det var i 2010. Sjekk iallefall funksjonaliteten på talestyringen, om du kan snakke norsk og det er brukanes.

Den på finn er en bil til minst 385.000 som koster 285.000 etter 25.000km/1år. Sånn oko"gnomisk" så er den et "kupp".

Det kom en rekke andre tilvalg etter jeg spesifiserte min, sportsknapper, og dill og dall. Men bestillingen ble låst tidlig, selv om leveringstiden var uendelig lang.

Cooper D All4 kostet 319 da base
SD all4 kostet grunn 329 da i base

Uansett var prisen jeg fikk sykt god.

ang utstyr og bruktpris:Ett eksempel er fullspeccet 2,0D automat 4wd nissan quashqai+2 kostet 450K i 2011 får man knapt 230 for i dag. Lavspekket 1,6D 2wd q+2 til 315K i 2011, 120.000mer, får man nesten det samme for.. Markedet er kjipt på brukte om dagen, og man får ikke noe mer for velutstyrte, og man får de nesten ikke noe lettere solgt heller. Verditapet er større på velutstyrte. Sykt. Men jeg har hele tiden sagt at "riktig" utstyrt bil ved salg er oppskrytt. En kjøper er ofte opptatt av enkelte andre preferanser enn eier 1, og de som velger kjipingversjoner kommer ut gunstigst i kroner og øre. Som jeg, vil aldri ha skinn, selv om jeg har kids, pga klamt og glatt og kalt på vinter og lite feedback bra bil/grep og ser utslitt ut etter 100K km. Men det er smak og behag. De 3 kidsa jeg har heller aldri sølt drikke bak i bilen, så den praktiske delen.

Men ja, jeg føler at en SD hadde vært morsomt å hatt ja..

Det er iallefall en oppsiktsvekkende bil utenom det kjedelige A4/Passat/Avensis segmentet! feelgood-smilefølelse som er morro å kjøre. Rampete var den med meg bak rattet *huffhuff*

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1615547 29/05/2013 07:13
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Viktig å høre på de forskjellige radio/stereopakkene og velge en som er god nok for deg/dere. Dyrt/vanskelig å oppgradere i etterkant pga alt som er integrert.

Navigasjonspakka kunne sikkert vært bedre, men jeg liker den + med den store skjermen er det enkelt å stille inn alt radio relatert + enkelt med andre innstillinger som f.eks automatisk lås av dører osv.

Slik vi har det er det helintegrert med Iphone og du kan søke opp ting på f.eks google og få dette automatisk opp i navigasjonen uten å måtte skrive inn adresse.

Sindre R.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: sindrer] #1615564 29/05/2013 07:37
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Slik vi har det er det helintegrert med Iphone og du kan søke opp ting på f.eks google og få dette automatisk opp i navigasjonen uten å måtte skrive inn adresse.

Vet du om den er kompatibel med Iphone 5.?
Mistenker at den kun har koblingen til G3S, 4 og G4S

Skal hente en demobil i ettermiddag så kommer seff å høre med selgeren, men bra med alt man vet på forhånd...

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1615613 29/05/2013 08:38
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: paalbn

Vet du om den er kompatibel med Iphone 5.?
Mistenker at den kun har koblingen til G3S, 4 og G4S

Svarer meg selv, 5'rn kommer i juli

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: silverwrx] #1616074 29/05/2013 20:25
J
JanA Offline
Medlem
Medlem
J
Ett eksempel er fullspeccet 2,0D automat 4wd nissan quashqai+2 kostet 450K i 2011 får man knapt 230 for i dag. Lavspekket 1,6D 2wd q+2 til 315K i 2011, 120.000mer, får man nesten det samme for..

Er det virkelig så stor forskjell på utropspris på finn og salgspris?
Billigste 2.0 2011-modell jeg fant koster 325000. Man må til 2008-modeller for å finne slike priser som du prater om.

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #1616626 30/05/2013 16:26
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Prøver å få mine foreldre til å kjøpe seg en Countryman. Kul + praktisk litenstor bil med 4wd og kjøreglede må bli bra.

Smaken er delt seff, men jeg syns ikke den helhvite postet lenger oppe passet med de bmwfelgene. Hvite biler er tøffest med svarte felger, og gjerne svart tak. Dessuten syns jeg Mfelger ikke passer til liten suv. De ser også for brede ut ifht hjulbuene. Mulig det er bedre irl.

Big wheels keep on turning
Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #2590461 08/02/2020 09:41
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Gammel tråd, men prøver allikevel ICON_SMILE

Vurderer å slå til på leasing-tilbud på en Mini Countryman all4 plug-in hybrid. Jeg er avhengig av firhjulstrekk og god fremdrift på vinterføre. Worst case snakker vi om noen 100 meter med grusvei med 5+ cm nysnø og noen korte bratte bakker. I dag løser jeg det med ekstra kjetting som jeg tar på ved behov, på en Peugeot 508 SW.

Noen som har erfaring med hvordan firhjulstrekken egentlig fungerer? Er det kun drift på bakhjulene når batteriet er ladet nok? Countryman skal ha samme system som BMW 2-serie.

Andre erfaringer settes også pris på ICON_SMILE

Re: Mini Countryman 4ALL [Re: Brusdalen] #2590671 10/02/2020 10:11
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Brusdalen

Noen som har erfaring med hvordan firhjulstrekken egentlig fungerer? Er det kun drift på bakhjulene når batteriet er ladet nok? Countryman skal ha samme system som BMW 2-serie.

Såvidt jeg kan huske å ha lest meg til, så er 4WD-systemet akkurat slik du nevner. Det er el-motoren som driver bakhjulene. Jeg vet derimot ikke om den alltid sparer på litt batteri slik at den har i reserve for å kjøre firhjulstrekk ved behov, eller om du kan risikere å kommer frem til hytteveien uten strøm og dermed ikke ha 4WD når du trenger det mest. Jeg vil tror det er regenerering slik at det toppes opp hele tiden.

Ellers har den fått kritikk pga. veldig liten bensintank. Bare 36 liter! De har tatt tankvolum for å legge til batteri. Når du kjører langturer med den og kun bruker bensin må du altså regne med hyppige fyllestopp.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Mini Countryman 4ALL [Re: paalbn] #2590778 11/02/2020 08:16
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Har en Volvo V60 Twin engine som "konebil" og den har dieselmotor foran og el motor bak.
Hadde samme frykt som deg, men det viser seg at 4WD alltid er tilgjengelig.
Dersom batteriet er "tomt" så lader den når du trenger 4WD.
Vår bil kan også tvinges i 4WD med en knapp og da funker den hele tida.
Er nok ikke like bra som mekanisk 4 hjulstrekk, men kona er fornøyd.

Liten tank på denne også med 45l, men diesel så problemet er ikke like stort pga forbruk.

Eneste ulempe på vår bil er om man spinner når man kjører på el. da må motoren foran starte før man har 4wd, men det går lynraskt og er et mer teoretisk problem.

AG

40+ and still climbing......

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå