Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kraftig vibrasjonslyd fra bakbremsen

Kraftig vibrasjonslyd fra bakbremsen #1613823 26/05/2013 21:42
Moonlit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Stisykkelen, en On-One Carbon 456, har hele tiden gitt fra seg en lyd som høres ut som vibrasjon fra baktriangelet når jeg bremser lett-til-medium med bakbremsen. Siden jeg fikk vekk chainslap-lyder så har dette blitt mer fremtredende, men jeg finner bare ikke ut hvorfor det skjer!

Har brukt både organiske og metall-klosser, har løsne/stramme alle boltene på dropoutene og festene til kaliperen, festene til bremseskiva etc, uten noe resultat.
Det var ganske ille med BBB-klosser, ble litt bedre men er fortsatt plagsomt med noen dyre organiske klosser jeg fikk på verkstedet til Sportslageret.

Lyden minner om en lavfrekvent vibrasjon et sted i baktriangelet, skulle tro det var et sted rundt bremsefestet eller at selve skiva vibrerer og slår inntil noe, det er ikke "synging" eller piping.

Skjer bare når jeg sitter på sykkelen. Bremser jeg veldig hardt så er det stille som graven bortsett fra en liten lyd akkurat når bremsetrykket går fra lite via middels, så blir det stille om jeg bremser hardt nok.

Ideer? Obligatorisk bilde av problemet følger.

Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
Re: Kraftig vibrasjonslyd fra bakbremsen [Re: Moonlit] #1613899 27/05/2013 06:42
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sjekk med en annen skive. Jeg vet at Avid-skiver i kombinasjon med noen rammer skapte ufattelige lyder for noen år siden. Nå ser jeg at du har nyere bremser enn de kjente synderne(juicy), men hvilken generasjon er skivene?

Ref:
http://forums.mtbr.com/brake-time/juicy-brake-turkey-warble-vibration-mega-thread-425196.html

Re: Kraftig vibrasjonslyd fra bakbremsen [Re: Moonlit] #1613908 27/05/2013 06:54
Moonlit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Den tråden var super, takk! Det ble nevnt at det ene stempelet kan være treigt, men hos meg beveger begge to seg like mye.

Jeg ser at på bakbremsen så viser slitemønsteret at padsa griper 1 millimeter inn på bena som holder skiva.

Virker som om jeg da bør bytte til en annen rotor, og samtidig sette på noen skiver slik at kaliperen kommer 1mm lenger ut...

Re: Kraftig vibrasjonslyd fra bakbremsen [Re: Moonlit] #1620750 06/06/2013 07:20
Moonlit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Problem solved!

Det var selve bremseskivene fra Avid som forårsaket dette, akkurat som jens fredrik foreslo.

Har nå byttet til Hope flytende skiver, og det fins ikke en antydning til en slik lyd ICON_SMILE

Re: Kraftig vibrasjonslyd fra bakbremsen [Re: Moonlit] #1620811 06/06/2013 08:33
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Hadde akkurat samme problem etter jeg byttet til BBB-klosser. Når jeg sammenlikner med originale Avid-klosser ser jeg at de nye faktisk har en større bremseflate slik at de (som du sier) griper nede på beina til skiva. Om kaliperne da ikke er hundre prosent sentrert på skiva vil man få denne vibrasjonen. Akkurat som når vi som barn stakk papp inn i eikene for å leke motorsykkel ICON_TONGUE
Hos med var det så ille at hele sykkelen ristet og belegget på klossen knuste!

Jeg valgte billigste alternativ og byde opp kaliperen med to små skiver, pluss en grundig sentrering.

Re: Kraftig vibrasjonslyd fra bakbremsen [Re: Moonlit] #1620825 06/06/2013 08:56
Moonlit Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ja det kan også være en forklaring, jeg ser på den gamle skiva at klossene har bitt 1-2mm ned på bena nedenfor selve bremseflaten.

De nye skivene er 183mm istedetfor 185mm og klossen biter ikke på beina, det kan jo være årsaken. Utrolig glad for å slippe den helsikes lyden!

Moderator  support