Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sardinia

Sardinia #1613785 26/05/2013 21:03
Heliboy Offline OP
The Photographer
OP Offline
The Photographer
Skal feriere litt på vestkysten (Bosa), men er interessert i å teste ut litt stisykling i området mellom slagene på stranden. Noen her inne med gode tips hvor det er bra stier? Utleiesykler?

Løvsteika
Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1619670 04/06/2013 14:34
mogens Offline
Besatt
Besatt
Nei, men om landeveissykling er aktuelt så byr kystveien mellom Alghero og Bosa på fantastisk fint kystlandskap. Sikkert sørover fra Bosa også, men der har jeg ikke vært. Har kun reist strekket med buss riktignok, men det slo meg at det burde sykles ved en senere anledning.

Skal til Sardinia i sommer, men på østkysten, organisert gruppetur i regi av topas.dk med fjellvandring, terrengsykling og havkajakk. Har riktignok mistanke om at sykkeletappene foregår på grusvei/traktorvei og ikke sti. Gleder meg uansett ICON_SMILE

Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1619671 04/06/2013 14:37
mogens Offline
Besatt
Besatt
Forøvrig er vannet helt fantastisk klart og fint på Sardinia. Øyen har ingen industri og dermed minimalt med utslipp/forurensning. Beste stedet jeg har badet (Alghero og områdene rundt.) Ta gjerne med snorkel og maske.

Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1619677 04/06/2013 14:54
Y
yoeddy Offline
Veteran
Veteran
Y
Mogens, har du tips om hvor jeg kan leie landeveissykkel i Alghero? Drar i morgen, er keen på en lang tur på asfalten.

Så mange stier og så kort liv...
Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1619678 04/06/2013 14:56
mogens Offline
Besatt
Besatt
Nei, dessverre, Er en del år siden jeg var der sist.

Vi bodde i Alghero - leide bil og kjørte rundt fra Alghero langs hele nordkysten til Olbia og krysset direkte tilbake igjen (dagstur). Mange fine småbyer her, men var nok litt mer trafikk her enn om man drar fra Alghero og sørover langs kystveien. Fra Alghero var det en sightseeing-tur vi tok med buss, kystveien ned til Bosa og retur over høyslettene lenger inne i landet. Burde være mulig med en liknende tur på sykkel.

Redigert av mogens; 04/06/2013 14:59.
Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1619816 04/06/2013 19:09
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Og Alghero er det "mest forurensede" området, da kan du tenke på hvor fint det er i resten av øya. ICON_LAUGH

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1619836 04/06/2013 19:36
ravi Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg spurte og gravde ganske mye etter å finne noe racer-relatert de gangene jeg var i Alghero uten å finne noe. Fant omsider en skikkelig sykkelbutikk men alt var mer hverdagsrettet i utvalg og utstyr.

Kunne selfølgelig skaff alt av utstyr fra Miche og Campagnolo, men da måtte han bestille det til deg.

Virker som du nesten må til Olbia eller Cagliari for finne racere til leie. Sassari har jeg ikke undersøkt.

Utleie av skikkelige terrengsykler var ikke noe bedre, var du heldig hadde de en i 5000 kroners-klassen

Redigert av ravi; 04/06/2013 19:39.
Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1619973 04/06/2013 21:59
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Spør her http://www.peteranne.it/

Vi har booka oss inn halve ferien med disse og de ordner leiesykler. Riktignok racer på oss men virker som de har litt greie på hva som rører seg og ikke minst ekte stikunnskap i området (østkyst)

Re: Sardinia [Re: SiljeKH] #1620006 05/06/2013 02:11
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ogliastra er kult. Fine veier der. Og garantert stier også.

Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1620254 05/06/2013 11:37
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Det er også fantastiske muligheter klatring på Sardinia!

Re: Sardinia [Re: anderfo] #1677743 07/09/2013 22:15
R
RunarM Offline
Medlem
Medlem
R
Vi var to uker på Sardinia i sommer med terrengsykkel, og kan absolutt anbefale det for sykkelinteresserte. Vi tilbrakte hele perioden i Ogliastra som er området midt på østkysten. Her bodde vi på The Lemon House i Lotzorai Nettside . Vi hadde åtte sykkeldager i løpet av besøket.

En innvending både vi og andre vi fortalte vi skulle til Sardinia hadde, var at det var for varmt for sykling om sommeren. I juli er gjennomsnittlig makstemperatur ved sjøen i Ogliastra om lag 28 grader. Det er gjennomsnittlig 0 dager med nedbør i juli, så det er fine sykkelforhold. Været vi hadde var slik at man dro ned glidlåsen på sykkeltrøya i motbakke, men tok den av og til opp igjen i nedoverbakke. Vi opplevde været som ganske ideelt for feriesykling.

Sardinia og Ogliastra er mest kjent for sine vakre strender. Se blant annet denne VG artikkelen: Verdens vakreste strender? Men for syklistene er fjellene rett bak strendene vel så attraktive. Fjelllandskapet er relativt snilt så det er enkelt å finne sykkelmuligheter. Landbruk er den store næringen på Sardinia, og det er spennende å møte frittgående esler, griser og hester på sykkeltur. Sardinia er en gammel kultur, og man ser spor fra liv tilbake til bronsealderen på sykkelturene.

Sykkelturer der man klarer å kombinere sykling på fjellet og strandbesøk er nok det mest eksotiske for oss nordboere. Her er en video fra en tur vi hadde der vi både var på 1000 meters høyde og ved stranden: Cala Sisine Vi hadde også en sykkelbestigning av det høyeste fjellet på Sardinia. Punta la Marmora på 1834 moh. som var en veldig artig tur og annerledes fra turen til Cala Sisine.

Det er god variasjon i sykkelmuligheter. De fleste turene vi syklet, kan sammenlignes med norske maratonritt med noe grusveier, men med mye stisykling. Det er også mange muligheter der det er naturlig med helhjelm og mer beskyttelsesutstyr. Ogliastra har mange svingete bilveier med god asfaltkvalitet, så landevei er sikkert også attraktivt.

Noe av det mest attraktive med sykling på Sardinia, er kombinasjonen med badeferie på flotte strender som langt fra er overfylt. Det er også mange attraktive turer man kan ta uten sykkel. Som anderfo sier, så er det også mange fine klatremuligheter i Ogliastra.

Det er ikke mange syklister man møter på Sardinia. Terrengsyklingen er ikke så utbredt som i andre deler av Italia. Vi møtte knapt noen terrengsyklister på den tiden vi var der. Det betyr at man bør gjøre litt mer hjemmelekse før man reiser ned. Det er ikke bare å gå inn i en tilfeldig sykkelbutikk og leie en toppmodell og få råd om flotte turer slik som det f.eks er i Riva. Generelt er engelskkunnskapene noe mangelfulle, så det er ikke alltid lett å spørre seg fram hvis man ikke behersker italiensk.

Vår hjemmelekse bestod hovedsakelig i at vi hadde funnet fram til Peter Herold som driver The Lemon House. Peter er en ivrig syklist og forfatter av en terrengsykkelguide for Sardinia: Guidebok Sardinia Vi fikk mange turforslag fra vertskapet, og på de to lengste turene var han med oss og syklet. Til glede for oss, og det så ut som om han hadde det gøy også. Råd, turfølge og transport til startpunktet var inkludert i overnattingsprisen.

Guideboken er veldig informativ, og sammen med GPS sporene som følger med for alle turene, så er den et godt grunnlag for å planlegge og gjennomføre turer. Vanlige papirkart over området er generelt veldig dårlige, og man bør ha med GPS. Open Street Map kartene over området er gode og detaljerte nok til å bruke på tur.

Det går direktefly om sommeren med SAS, Ryan air og Norwegian. Enten til sør eller nord. Til Ogliastra er det omtrent to timer å kjøre fra både nordsiden og sørsiden. Vi hadde med egne sykler. Noe som er litt utfordrende når man reiser fem stykker. Det er mulig å leie sykkel. Jeg vil allikevel ikke anbefale å basere seg på å leie sykkel hvis man er en ivrig syklist.

Det eneste råd til valg av sykkel, er at det er lurt med slangeløse dekk. Enkelte av turene går i vegetasjon med små torner. Dette spiser slanger.

Re: Sardinia [Re: Heliboy] #1746391 18/02/2014 00:06
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Skal til østkysten (Cala Gonone) i juni og tar med klatreutstyr, men vi vil gjerne også ta et par dager med sykling. Har nå nettopp sendt epost for å spørre "the Lemon House" om utleiesykler. Hvordan gikk det med dere som leide sykler der i fjor? Funka det bra?

Jeg tenkte å generere mitt eget Garmin mtb-kart før avreise. OSM ser ut til å dekke bra, men jeg vil gjerne ha hjelp av litt fargekoding også... Synes å huske at det er mye kronglete stier i området.

Re: Sardinia [Re: anderfo] #1746439 18/02/2014 08:33
mogens Offline
Besatt
Besatt
Var på organisert gruppetur med Topas.dk på østkysten i fjor, med fjellvandring, terrengsykkel og kajakk. Vi bodde først tre dager på hyrdehytte oppe på høyslettene og deretter fire dager i Cala Gonone. Fantastisk fin tur, bilder her:
http://www.flickr.com/photos/mortenhoff/sets/72157634647126395/

Hun ene guiden var dansk, men hadde bodd på Sardinia i mange år. Hun driver også et eget firma som tilbyr guiding og ulike aktiviteter. Veldig hyggelig og kunnskapsrik dame. Jeg mener at hun bodde i Cala Gonone eller i nærheten, du kan jo kontakte henne og høre om mulighetene for sykkelutleie, kontaktinfo finner du her:

http://www.paasardinien.dk/

Ser hun har satt opp forslag til en sykkeltur fra Cala Gonone her: http://www.paasardinien.dk/OutdoorActivities/25/Mountainbike-tours/Rundtur-fra-Cala-Gonone

Vil ellers anbefale å leie kajakk en dag, vi padlet fra Cala Gonone sørover til Cala Luna og tilbake, ca. 2 timer hver vei.

Skal dere klatre i Gola Su Gorropu? Jeg klatrer ikke selv, men vi gikk gjennom der den ene dagen og det må jo være spektakulært å klatre der. Det var satt klatreruter, ifølge guiden vår.

Re: Sardinia [Re: anderfo] #1746487 18/02/2014 10:47
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Sitat: anderfo
Skal til østkysten (Cala Gonone) i juni og tar med klatreutstyr, men vi vil gjerne også ta et par dager med sykling. Har nå nettopp sendt epost for å spørre "the Lemon House" om utleiesykler. Hvordan gikk det med dere som leide sykler der i fjor? Funka det bra?

Jeg tenkte å generere mitt eget Garmin mtb-kart før avreise. OSM ser ut til å dekke bra, men jeg vil gjerne ha hjelp av litt fargekoding også... Synes å huske at det er mye kronglete stier i området.

Leide sykler i fjor (racer), og jeg var ikke spesielt fornøyd med det jeg fikk. Det var litt ymse, men bremsene mine var veldig harde og vanskelige og modulere, noe som gjorde det mindre gøy å kjøre nedoverbakke... en av oss fikk en veldig bra sykkel. De to andre litt sånn ræl fra tidlig nittitall. Det kan hende det finnes andre sykkelutleier enn Lemon House-kontakten, evt så kan det hende at du er mindre kravstor enn meg ICON_SMILE

Edit: de er veldig greie, og man betaler bare for dagene man faktisk sykler selv om man har syklene i sin besittelse flere dager, så vi lagde ikke noe vesen ut av dette med kvaliteten. Bare for å si det...

Redigert av SiljeKH; 18/02/2014 11:38.
Re: Sardinia [Re: SiljeKH] #1746499 18/02/2014 11:25
mogens Offline
Besatt
Besatt
De syklene vi disponerte gjennom opplegget til Topas var Focus-hardtails av nyere dato og var generelt i god stand og hadde skivebrems. Nå syklet vi mest grus / "dirt roads" så det var ikke behov for så veldig avanserte sykler. Disse var leid fra et annet byrå, vet ikke hvilket, men kontakter du Britt som jeg skrev om over, så kanskje hun kan formidle kontakt.

Roll on [Sardinia Day 5] by Morten Hoff, on Flickr

Redigert av mogens; 18/02/2014 11:34.
Re: Sardinia [Re: anderfo] #1789434 16/05/2014 16:40
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Takk for svarene!
Foreløpig har følgende skjedd:
1) Vi skal bo i Cala Gonone.
2) Jeg bestilte sykkelføreren for Sardinia, den kom i posten for et par dager siden.
3) Ifølge Peter på Lemon House går det an å leie OK fulldempere av Francesco på http://www.mtbsardinia.com/ for 40 €/dag - se også beskrivelsen nederst her.
4) Jeg har lastet ned GPS-spor for alle rutene i sykkelføreren.

Så da er det bare å bla i boka og leite etter gode ruter, hvis ingen har noen ypperlige tips om hvilke ruter som er best?

Moderator  support