Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremser. Formula RX, bytte eller?

Bremser. Formula RX, bytte eller? #1613603 26/05/2013 15:16
R
Rukus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Er mange tråder om bremser nå, men lager likevel min egne ICON_SMILE håper noen kan dele erfaring.

Jeg var på en tur med min GT Force 1.0 2012 mod. Den er utstyrt med Formula RX bremser og 180 mm skiver.
Jeg synet bremsekraften var dårlig, hvertfall ikke så veldig imponerende. Jeg er tung 115 kg så krever vel litt stoppekraft.
Spørsmålet mitt her er: skal jeg bytte ut bremsene til noe annet som er bedre? Eller holder det med og skifte til 220 mm skive framme? ICON_SMILE
Turen jeg merket det på var det VELDIG bratt og stien gjorde det nesten umulig med noe særlig fart, så var veldig mye bremsing.

Noen synspunkter? ICON_SMILE

det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: Bremser. Formula RX, bytte eller? [Re: Rukus] #1613858 27/05/2013 04:31
R
Rukus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Ingen som har noen erfaringer eller tips? Vil det bli godt nåkk med 9" bremseskive, eller skal jeg kjøpe noen andre bremser?

Re: Bremser. Formula RX, bytte eller? [Re: Rukus] #1613919 27/05/2013 07:12
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
220mm er nok ikke nødvendig. Seriøst: Det er ekstremt svært.

Er sykkelen/bremsene helt nye?

Skivene/bremseklossene trenger å slites til hverandre før bremsene virker skikkelig, og helt nye skivebremser kan være en skuffende opplevelse. En uke eller to med bruk, eller en 20-30 lange nedbremsinger (ikke stopp helt opp) bør hjelpe, hvis det er dette som er tilfellet. (Google "bedding in mtb disc brakes" eller nor sånt.

http://www.dirtragmag.com/webrag/disc-brake-breakdown

Hvis bremsene ikke er nye, eller de har funket bedre før, kan det rett og slett hende de trenger lufting, nye klosser, eller har fått noe på skivene/klossene som minker friksjonen. Da trenger du nye klosser, som du ikke monterer før su har renset skivene skikkelig med isopropanol/aceton/skivebremsrens, og så gjør du som beskrevet i første avsnitt.

180mm skiver burde gi brukbar bremseeffekt på sti, men selvsagt er det behagrlig å alltid vite at man har nok til enhver tid. Selv kjører jeg med 200 foran og 180 bak. Du kan jo prøve en 200mm skive foran hvis du vil, dersom du vet at det ikke er noe annet galt. Bremsene dine burde nemlig funke ganske bra slik de er.

Re: Bremser. Formula RX, bytte eller? [Re: Rukus] #1614344 27/05/2013 15:02
R
Rukus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Jeg har skiftet bremseklosser for ei stund siden. Da renset jeg skivene godt.
Bremsene har liksom ikke vært såååå bra som jeg trodde de skulle være. De har liksom vært slik hele tiden, bare merket det så godt på tørt føre og ekstremt bratte bakker der det ikke var mulighet for og slippe opp og kjøre fort.
Kan jo være luft i de da, så kan prøve og lufte.

Re: Bremser. Formula RX, bytte eller? [Re: Rukus] #1614351 27/05/2013 15:13
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Jeg syns mine fungerer optimalt, og jeg veier omtrent det samme som deg.

Re: Bremser. Formula RX, bytte eller? [Re: Rukus] #1614362 27/05/2013 15:41
R
Rukus Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Luft da kanskje?

Re: Bremser. Formula RX, bytte eller? [Re: Rukus] #1614446 27/05/2013 18:19
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eller kanskje det motsatte. Jeg har noen rx som er gode, men det ble de først når når jeg fikk ut litt væske slik at momentet på hendelen kom nærmere styret. Hvis du har kort fingre/evt ikke har lyst til å åpne systemet kan reachskruen stilles helt inn og bremsen tar lengre inn. Det finnes et oppgraderingskit for innstilling av hvor du ønsker hendelen skal begynne å ta også.
PS: jeg veier nesten 100 kg og bor i bratt lende med mye høydemeter og formulan funker bra ihvertfall etter mine referanser som er avid juicy 7 og xt bremser. De står riktignok på et xc setup med 160 f/b og går ikke på de mest radde stiene.

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support