Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier?

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576284 25/09/2019 12:32
vetleg Offline
Avhengig
Avhengig
Fartsgrenser er jo generelt ikke uten fobehold. Jeg kan jo ikke kjøre i 60kmt når som helst bare fordi det står 60kmt på et skilt. Samme med en eventuell fartsgrense på gang- og sykkelvei. Om den er på 25kmt så sykler jeg vel ikke i 25kmt uansett? Man må jo tilpasse farten etter forholdene uansett hva slags kjøretøy man fører.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: vetleg] #2576286 25/09/2019 12:46
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: vetleg
Man må jo tilpasse farten etter forholdene uansett hva slags kjøretøy man fører.

Ja, og derfor er det enklere å forholde seg til at man skal opptre hensynsfullt og passere i tilnærmet gangfart, istedenfor å blade inn en fartsgrense.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576288 25/09/2019 13:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Er det påbudt med speedometer på sykkel?

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Paulus] #2576325 25/09/2019 16:39
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Paulus
Sitat: Tor Arne
Sitat: Open 1.0
Det er ingen fartsgrense unntatt der hvor det er særskilt skiltet, men mange av oss synder mot "gangfart" ved passering av fotgjengere.

Det står i loven at det gjelder gangvei (spesifikt gangveg, fortau eller i gangfelt faktisk), ikke gang-og sykkelvei. Det skal være rom for at begge parter ferdes uhindret på gang-og sykkelvei.

Om det er mulig å passere uforutsigbare zombier uten å bremse er noe annet.

Står det i loven at det ikke gjelder gang og sykkelvei?

Seriøst? Hvorfor skulle loven ramse opp alle stedene regelen ikke gjelder samtidig som den ramser opp alle stedene den gjelder?

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576396 26/09/2019 09:00
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Fartsgrense er meningsløst med mindre den håndheves. Jeg ser ikke for meg at politiet kommer til å prioritere regelmessige fartskontroller på sykkelvei, og da faller poenget bort.*

Når det er sagt, mener jeg det med fordel kunne vært 25-grense på Tour de Finance. Ja, det gjør at noen taper 2 minutter på vei til jobb, men det gjør også at det blir bedre flyt. Som vi vet fra motorveier, så er det ofte ikke farten som er problemet, det er fartsforskjellene. Om alle hadde forholdt seg til en grense på 25 hadde man mistet veldig mye av de grisete forbisyklingene (er det et ord?) vi ser i dag.

*
Jeg synes nesten det er like meningsløst med rødt-lys-stunt som de gjør fra tid til annen. Inviterer et par aviser og en TV-kanal med ut for å vise at de gjør noe, og så er det helt stille resten av året. Når man ser syklister krysse på rødt med politibil ventende ved siden av uten å gjøre noe, er det ikke rart man mister respekten for regelverket.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Gråstein] #2576408 26/09/2019 10:07
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Gråstein
Når det er sagt, mener jeg det med fordel kunne vært 25-grense på Tour de Finance.

Jeg kjenner ikke til spesifikt denne veien, bortsett fra at jeg skjønner det er en av hovedfartsårene for mange syklister i området.

Hvordan kan man i praksis gjennomføre det å ha en fartsgrense på en gang-/sykkelvei, når de fleste brukerne ikke har utstyr for å måle fart?

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576418 26/09/2019 10:48
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
I allemannsretten er det regler for antall meter fra hus. Uten at folk har tommestokk. Hvis det er fartsgrenser må det være opp til folk som er på veien å avgjøre om de vil måle farten med et speedometer eller på gut feeling.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Gråstein] #2576429 26/09/2019 11:36
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis det er fartsgrenser må det være opp til folk som er på veien å avgjøre om de vil måle farten med et speedometer eller på gut feeling.

Ja, det er dette jeg ikke klarer å se hensikten med.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Gråstein] #2576447 26/09/2019 13:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
I allemannsretten er det regler for antall meter fra hus. Uten at folk har tommestokk. Hvis det er fartsgrenser må det være opp til folk som er på veien å avgjøre om de vil måle farten med et speedometer eller på gut feeling.

Gut feeling ja. Om du blar noen sider tilbake finner du sikkert noen innlegg om bilist-syklist konflikter (les påkjørsel) hvor vitner beskriver syklistens fart som 'høy fart' eller 'svært høy'. 20 km/t, 30 km/t, 40 km/t, 50 km/t?

Er vel bare én gruppe som er forpliktet til å ha hastighetsmåler på sykkelen og det er elsyklister. Resten kan bare stikke fingeren i været å gjette seg frem.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Tange] #2576448 26/09/2019 13:42
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Tange

Er vel bare én gruppe som er forpliktet til å ha hastighetsmåler på sykkelen og det er elsyklister. Resten kan bare stikke fingeren i været å gjette seg frem.

Er de det?
Sykkelen deres fikser jo det med å kutte ved 25 km/t selv. Eller for å si det på kranglevisk. kan du dokumentere den påstanden ved link til troverdige kilder?

LarsB

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: larsb] #2576458 26/09/2019 16:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja. Det var denne jeg siktet til. For å kunne kutte ut ved riktig hastighet må de ha en eller annen form for fartsmåler.

Nevnte 25 km/t passer tilfeldigvis utmerket med maks. støtte for elsykler. Når tråkkestøtten kobler ut vet de at de akkurat sykler i 25 km/t.

devilsmile

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Brusdalen] #2576598 27/09/2019 19:31
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Brusdalen
Når det er sagt, mener jeg det med fordel kunne vært 25-grense på Tour de Finance.

Jeg kjenner ikke til spesifikt denne veien, bortsett fra at jeg skjønner det er en av hovedfartsårene for mange syklister i området.

Hvordan kan man i praksis gjennomføre det å ha en fartsgrense på en gang-/sykkelvei, når de fleste brukerne ikke har utstyr for å måle fart?
Det er også ofte fartsgrenser på sjøen, selv om de fleste småbåter ikke har speedometer.

Har forsåvidt aldri sett/opplevd fartskontroll på sjøen, men jeg mener å ha lest et sted at det ble gjennomført en fartskontroll i norsk farvann i fjor sommer. Og jeg har flere ganger opplevd at enkelte båter har overholdt fartsgrensa.

De fleste båtførere har smarttelefon med GPS og kan laste ned en app som viser farten i f.eks. knop eller km/t, men det kan jo også syklistene hvis de har nytte av det ICON_SMILE Det har de kanskje av og til når de sykler på vanlig veg med fartsgrense.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576616 27/09/2019 20:53
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
"Hvordan kan det håndheves" er jo ofte en svært lite interessant diskusjon, som tar fokus vekk fra hva som bør regnes som riktig og galt.
Så til Brusdalen, Tange og flere som er fokusert på at det ikke vil være mulig å håndheve: Hva synes dere om en situasjon der ingen sykler raskere enn 25 på nevnte veier? Vil det være en forbedring? Hvis dere ikke synes det, så er det jo unødvendig å diskutere om det er mulig å håndheve eller ikke.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576676 28/09/2019 08:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Kjenner ikke veien godt nok i dagens situasjon. Jeg syklet på noen av dem på slutten av 80-tallet begynnelsen av 90-tallet. Jeg antar at den erfaringen ikke er relevant lenger.

Det virker som om fokuset ligger på håndheving eller ikke. Der ligger den ikke. Fokuset ligger på om infrastrukturen tillater rask sykling eller ikke og om en fartsgrense er en sovepute eller ikke. På 70-tallet ble det lov å sykle på fortau med medfølgende fartsgrense (tilnærmet gangfart) og dette ble en gedigen sovepute for all sykkeltilrettelegging frem til idag.
Hva gjorde man i Nederland da rask pendling ble et 'problem'. Innførte man fartsgrenser? Nei (sannhet med modifikasjoner ICON_WINK ), man begynte å endre eksisterende infrastruktur og lage en ny type sykkelvei: snelfietsroute eller fiets-o-stradas. (Ja, man diskuterer fartsgrenser for syklister også i Nederland.)

(Og nei, jeg mener at å sammenligne fartsgrenser for bil (man får jo helller ikke lov å kjøre 110 km/t overalt el.) ikke sammenlignbart med fartsgrense på sykkelveier.)

(Og ja, i sammenheng med nye former for transport som PodBike'n og muligens ny infrastruktur kan det godt hende jeg går inn for regulering av hastighet for 'sykler' i fremtiden.)

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576695 28/09/2019 10:52
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Jeg er på ingen måte mot bedre infrastruktur. Det er kanskje på tid med Norges første firefelts sykkelvei mellom Sandvika og Vika?

Men igjen sporet du bare over diskusjonen til noe helt annet. Skal man diskutere hvor fort toget skal kjøre mellom Oslo og Bergen i vinter, så må man diskutere dagens skinner. Ikke om man skal bygge høyhastighetsbane over Haukeli eller ikke.

Jeg skulle gjerne hørt hva andre tenker om den konkrete veien. Er det veien i Norge med mest sykkeltrafikk? På denne veien, ville det vært en fordel om det var en fartsbegrensning på 25 km/t, gitt at den ble respektert?

Selv synes jeg det er utrolig mye grisesykling, spesielt på dager der mange sykler. (En fornøyelse å sykle på regnværsdager som i går..) Folk slenger seg ut og rundt uavhengig av trafikkbilde. Spesielt er det en del som ligger på hjul som virkelig bør gå i seg selv og tenke over hvor viktig det er for dem å følge det hjulet forbi en bysykkel, fremfor å vente til motgående trafikk har passert. For å generalisere litt, virker det å være spesielt fremtredende hos de som ligger som nummer 4 eller 5 i en rekke, og med tunga ut av kjeften ser ut til akkurat ha klart å klamre seg til hjulet til noen som passerte.

Og hvor mye tjener man egentlig på det? Jeg sykler Sentrum Øst til Lysaker. En morgen jeg skulle SVÆRT tidlig på jobb bestemt jeg meg for å kjøre maks. Det inkluderte et noe liberalt forhold til lysregulering der det ikke var annen trafikk. Jeg tror jeg sparte 5-8 minutter i forhold til en vanlig tur til jobben. Ikke akkurat evigheter..

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Gråstein] #2576696 28/09/2019 11:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg er på ingen måte mot bedre infrastruktur. Det er kanskje på tid med Norges første firefelts sykkelvei mellom Sandvika og Vika?

Men igjen sporet du bare over diskusjonen til noe helt annet. Skal man diskutere hvor fort toget skal kjøre mellom Oslo og Bergen i vinter, så må man diskutere dagens skinner. Ikke om man skal bygge høyhastighetsbane over Haukeli eller ikke.

Nei, det gjorde jeg ikke (les det jeg skriver lenger ned om fartgrenser for bil), men du er kanskje uenig. Det er dog ikke det samme som å spore av diskusjonen.

Quote:
Jeg skulle gjerne hørt hva andre tenker om den konkrete veien. Er det veien i Norge med mest sykkeltrafikk? På denne veien, ville det vært en fordel om det var en fartsbegrensning på 25 km/t, gitt at den ble respektert?

Og en gang til les det jeg skriver.

Quote:
Selv synes jeg det er utrolig mye grisesykling, spesielt på dager der mange sykler. (En fornøyelse å sykle på regnværsdager som i går..) Folk slenger seg ut og rundt uavhengig av trafikkbilde. Spesielt er det en del som ligger på hjul som virkelig bør gå i seg selv og tenke over hvor viktig det er for dem å følge det hjulet forbi en bysykkel, fremfor å vente til motgående trafikk har passert. For å generalisere litt, virker det å være spesielt fremtredende hos de som ligger som nummer 4 eller 5 i en rekke, og med tunga ut av kjeften ser ut til akkurat ha klart å klamre seg til hjulet til noen som passerte.

Midtdelere kanskje?

Quote:
Og hvor mye tjener man egentlig på det? Jeg sykler Sentrum Øst til Lysaker. En morgen jeg skulle SVÆRT tidlig på jobb bestemt jeg meg for å kjøre maks. Det inkluderte et noe liberalt forhold til lysregulering der det ikke var annen trafikk. Jeg tror jeg sparte 5-8 minutter i forhold til en vanlig tur til jobben. Ikke akkurat evigheter..

Det er jo en kjensgjerning, 'råkjøring lønner seg ikke', eller kun for de som alt kjører på grensen, ie. stempler inn kl. 7.59 når de skal starte kl. 8.00. Treningsutbytte er dog i en helt annen verden; om jeg sykler mine 15 km på 26-27 minutter eller 33-34 minutter.
Men ærlig talt, jeg tviler på om den store motavasjonen for slik kjøring er tid eller trening. Jeg trur enn så lenge at den største 'motivasjonen' ligger i folkesjela. Men det er nu jeg.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576701 28/09/2019 12:08
L
Lysklyster Offline
Fersking
Fersking
L
Bare ville si at jeg har kontaket politiet, og oversendt bilder av dette skiltet ved Vækerø. Skal bli interressant å se hva svaret blir, og om dem evt. tar dette skiltet ned.

Det er klart at det er synd for de, og pårørende av de som blir utsatt for ulykker, men jeg synes ikke det er riktig at private setter opp skilt på eget initiativ. Hadde skiltet bare inneholdt en advarsel og en oppfordring, så skulle jeg ikke sagt noe, men å sette opp en fartsgrense blir da å ta det litt langt.

Dem får heller ta dette opp med politikerne og få ordnet dette på en ryddig og lovlig måte. Med mindre det kommer lover som forbyr sykling i en hastighet som overskrider 25km\t, så burde de fleste klare å bruke sunn fornuft og tilpasse hastigheten etter forholdene.

En max-hastighet på 25km\t, vil også være altfor lav på sykkelveier. Da burde isåfall politikerne slutte å lage gang- og sykkelveier, og heller konsentrere seg om å lage rene sykkelveier (spesiellt på steder hvor det ikke finnes sykkelfelt), som syklistene kan ha for seg selv, og hvor det kan sykles i hastigheter uten max-grenser. Det er også et problem at gående bruker veier og felt som bare er for syklister. Da burde sykkelveier og felt, merkes slik at det ikke kan unngås å ta feil av hvilken vei det er, og hva den er ment for.

Politikerne burde bruke huet også litt, og da ikke godkjenne gang- og sykkelveier som innehar hindringer som medfører uoversiktlige og farlige svinger. Gang- og sykkelveiene må lages på steder med tanke på å unngå ulykker, ved å være oversiktlige både for gående og for syklister. Hindringer (trær, hekker, jordmasser etc.) ved svinger, som blokkerer ens evne til å se viktige deler av veien foran seg, burde fjernes, eller så burde gang- og sykkelveiene pålegges å bygges, eller flyttes, til nærliggende steder hvor det ikke hindrer fri sikt.

Det er klart at denne aktuelle gang- og sykkelveien ved Vækerø, har en kort strekning som er litt skummel når det kommer syklister nedover i litt høy fart. Jeg mener det er politikerne som har skylden, ikke grunnet manglende fartsgrenser for syklister, men fordi det har blitt bygget gang- og sykkelveier på steder hvor fare og ulykker lett kan oppstå. Noen ganger så kan det tydelig gå "litt fort i svingene" for politikerne, slik at dårlige beslutninger tas.

Redigert av Lysklyster; 28/09/2019 12:14.
Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576703 28/09/2019 12:11
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Mye kunne vært løst ved å lage midtstripe på gang- og sykkelveiene.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Tor Arne] #2576704 28/09/2019 12:28
L
Lysklyster Offline
Fersking
Fersking
L
Jeg er forsåvidt enig med den. Eneste problemet jeg ser, er at gående har en tendens til å ikke respektere slike løsninger, og går akkurat der dem vil uansett. Så lenge det finnes gang- og sykkelveier, så vil det ikke bli noen egentlig fornuftig løsning på denne problemstillingen.

Det enkleste hadde kanskje vært å bygge ett nytt Oslo, hvor veiene blir tilpasset syklister, gående, kollektivt, og biler, fra grunnen av. Da kunne veinettet inneholdt egne felt\veier for hver gruppe, i begge kjøreretninger.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576706 28/09/2019 12:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Når vi snakker TdF tenker vi da fra ca. Lysakerelva til Filipstad?

Og Vækerø-sykkelveien. Hilken er det?

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Tange] #2576709 28/09/2019 12:52
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Løst begrep ICON_SMILE men:

Tour de Finance (opphav)

Tour de Finance (opptak)

Vækerø-strekket er... strekket ved Vækerø. Ned bakken, forbi Maxbo og langs Bestumkilen.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576712 28/09/2019 13:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Lysakerelva til Filipstad ja. Morsomt med videoene.

Ser ikke akkurat ut som om farten er problemet her, og etter å ha sett videoene tviler jeg på om en fartgrense på 25 km/t setter en stopper for at Traffic Rules får lagt ut nye videoer. Midtdeler derimot.

Det jeg lurer på er om hvorfor TR ligger så langt til venstre. Sykler hun/han sammen eller gjør hun/han det for å tvinge andre syklister over i motgående felt for å få flere treff? Eller prøver hun/han å hindre forbikjøringer?

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Tor Arne] #2576717 28/09/2019 14:06
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Tor Arne
Mye kunne vært løst ved å lage midtstripe på gang- og sykkelveiene.

Funker til en viss grad på nevnte Tour de Finance, men ikke spesielt bra. Mange viser svært lite respekt for å holde seg på sin side dersom det skulle dukke opp noen som holder noen km/t mindre foran dem.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Lysklyster] #2576718 28/09/2019 14:09
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: Lysklyster

Politikerne burde bruke huet også litt, og da ikke godkjenne gang- og sykkelveier som innehar hindringer som medfører uoversiktlige og farlige svinger.

Det du etterlyser er at vi burde ha "sykkelmotorveier" i stedet for gang- og sykkelveier. Ikke uenig i at det hadde vært fint. I praksis blir det ofte svært vanskelig å få plass til begge deler. Ved nevnte Vækerø, hadde det selvsagt vært veldig deilig om veien ble definert som sykkelvei, skiltet med ulovlig for fotgjengere. (Det siste er jo normalt veldig sjeldent, selv på vanlig vei). Selv da hadde veien trengt utbedring, siden det er ganske mange drøye passeringer. Spesielt gjelder det i kneiken opp, der trafikk nedover av og til ser ut til å trenge maksimalt fart ut på flaten, mens oppover virker å få sammenbrudd av tanken på å ligge bak en annen de femti meterne det tar til toppen.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576723 28/09/2019 14:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For å være litt slem:

Mange nordmenn synes dessverre ikke urbane nok til å vite hvordan de skal oppføre seg når flere mennesker ferdes på steder med begrenset plass, om det så er en rulletrapp, et fortau eller en sykkelvei.

Har bodd og syklet i flere land, og ingen steder har jeg sett forhold som minner om norske. I Belgia viker man og slipper raskere syklister høflig forbi med et nikk som sier S'il vous plait monsieur, i Østerrike er man like høflig med et kroppspråk som sier Bitte sehr, i Beijing glir man mykt frem i bølgende bevegelser, og i russiske St. Petersburg er det et fellesskap blant syklistene, som passer på hverandre i en ellers svært så røff trafikk.

Da jeg i vår trillet tur/retur Washington-Harper's Ferry, hovedsakelig langs Washington & Old Dominion Trail, ble jeg slått av hvordan syklister, joggere, gående og ridende tok hensyn til hverandre, kjente felles regler og hadde felles tegn, som sikret konfliktfri og rask bevegelse. Og om noen hadde problem av noe slag, stoppet man umiddelbart og tilbød hjelp. Det var mil etter mil med fredelig og idyllisk vei, men også nok av travle strekk gjennom tett befolkede områder, med rekker av pendlere. Man kunne uansett se og føle en stolthet og lokal patriotisme knyttet til the Trail, noe som jeg dessverre ofte savner i Oslo, den vesle byen som tror den er storby.

Hvorfor mange norske syklister stumt og innbitt kaster seg ut i et tøylesløst kappritt straks de ser et annet par hjul på pendlerruten, vet jeg ikke. Det er jo en myte at man sykler spesielt fort på Tour de Finance. Eller at det er særlig mange finansfolk der! Det er det salige kaoset som kjennetegner strekket. Enda bredere og vel merket vei forbeholdt syklister, med god plass til å passere, ville hjulpet, men dessverre ikke løst det grunnleggende problemet.

Men det er håp! Det ser man nå og da, både i byen og i Marka. Gjelder bare å logge seg av Strava og nye livet! sun

(Og bare for ikke å være fullstendig skinnhellig: Blir fristet til tette forbikjøringer selv på Tour de Finance. Skulle bare ønske meg litt mer samhandling og velvilje.)

Visit Loudon: Washington & Old Dominion RR Park (W&OD)

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Sepeda] #2576725 28/09/2019 14:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Sepeda

Vækerø-strekket er... strekket ved Vækerø. Ned bakken, forbi Maxbo og langs Bestumkilen.

Ah, oppfattet det som en sidevei fra Vækerø inn mot TdF, men det er vel strekket hvor det mangler noe som helst infrastruktur?

Skal vi ha to skilt her? En fartsgrense for biler og en egen for sykler. Eller har de somlet seg til å bygge en sykkelstripe som fra f.esk Bygdøy?

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: Sepeda] #2576726 28/09/2019 15:02
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Folkesjela som jeg sa.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576750 28/09/2019 19:08
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det er G/S hele veien. Ingen delt vei med biler.

Re: Er det fartsgrense på gang- og sykkelveier? [Re: sun flyer] #2576756 28/09/2019 20:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Takk. 'Syklet' det på Norgeibilder, kunne ikke huske sykkelvei der fra tidligere. Er det nå så jeg. Fantastisk sammensurium av halvgode eller halvdårlige løsninger. Som ikke er hovedårsaken, trur jeg, men i hvertfall en del av årsaken til problemene.

Og så krangles det om nye eller ikke ny E18 fra vest.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support