Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En flott rute lovlydige borgere går glipp av.

En flott rute lovlydige borgere går glipp av. #1613231 25/05/2013 16:41
G
GaryFisher Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Jeg syklet meg en tur rundt sognsvann for å nyte skogens ro. Da hørte jeg ifra stien, en gjøk som skrek: "ØØØØY. Du hakk`e lov til å sykle her!!!"

Jeg har i utgangspunktet ikke engasjert meg en smule i medienes dekning av feiden imellom turgåere og terrengsyklistene. Rett og slett fordi jeg ser det som min rett å selv velge om jeg vil ferdes med to gummisåler, eller to gummihjul i fri mark. Men i dag føler jeg en inderlig rar trang til å dokumentere mitt standpunkt.

-Jeg klarte imidlertid å bite meg selv såpass hardt i tungen at "Deg om det!" forble en tanke, og ikke en obstanasi slengkommentar.

En ting jeg la merke til var at alle var glade, og ingen brydde seg egentlig om jeg på fornuftig vis syklet forbi dem med et smil. Forruten pensjonistene da selvfølgelig. Disse menneskene som har for mye tid for hånden og verker etter "ungdom" å irettesette. Dette er hverken forbeholdt, eller en generalisering av pensjonistene, som en meget spesiell "folkegruppe" som kan forekomme i de fleste aldersgrupper, dog overrepresentert iblandt nettopp disse.

Så jeg tenker nå for meg selv... Hvem har lagt ned dette forbudet, og HVORFOR? Jeg anser da meg selv som en fornuftig innbygger som betaler mer skatt enn de fleste, og kan karakteriseres som særdeles lovlydig. Ikke har jeg noen gang kjørt på noen heller. Jeg tar hensyn og smiler til de jeg møter i guds frie natur. Så hvorfor skal jeg nektes denne trivelige turen?

Kall det lovløshet, men jeg gir blanke og tar de turene jeg vil, hvor jeg vil! Selv rundt Sognsvann ICON_SMILE

Re: En flott rute lovlydige borgere går glipp av. [Re: GaryFisher] #1613242 25/05/2013 17:10
A
Albo Offline
Entusiast
Entusiast
A
Som syklist er jeg dels enig med deg. Samtidig dreier deg seg vel litt om å vise hensyn. Som syklist har man tilgang til hundrevis av kilometre med grusvei i Nordmarka. Som turgåer har man langt mindre rekkevidde og Sognsvann er et naturlig alternativt. Selv om du føler du har kontroll skvetter sikkert en del fotgjengere når du (eller andre) kommer durende forbi. Songsvann er på en måte turgåernes eldorado, slik syklister har f.eks. Maridalen

Hva med å prøve å sykle litt i rulleskitraseen i Holmenkollen? Hvis man først skal sykle steder på trass er vel det også et godt sted og vise standpunkt?

Redigert av Albo; 25/05/2013 17:11.
Re: En flott rute lovlydige borgere går glipp av. [Re: GaryFisher] #1613246 25/05/2013 17:19
1
10538elo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
1
Om du sykla veien som går rundt langs vannet, hadde fotgjengeren rett. Der er det skilta med sykling forbudt. Full forståelse for det, for den runden er jo flotters for småbarnsfamilier, eldre, rullestolbrukere og andre som ikke kan kan "ta'n hel ut" på lengre distanser og mer ulendt terreng

Redigert av 10538elo; 25/05/2013 19:01.
Re: En flott rute lovlydige borgere går glipp av. [Re: GaryFisher] #1613267 25/05/2013 18:12
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Det er nesten ingen steder det er forbudt å sykle i Marka. Hvorfor velger du å sykle akkurat det ene stedet der sykling er forbudt?

For meg virker det veldig dumt, og det hjelper neppe på den jevne fotgjengers tanker om "syklister" generelt.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: En flott rute lovlydige borgere går glipp av. [Re: GaryFisher] #1613275 25/05/2013 18:27
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Her har det vel lenge vært forbudt å sykle "alltid", og at du da gjør det og skriver om hvor tøff du er her etterpå synes jeg virker idiotisk og lite gjenneomtenkt.

Finn deg en annen grusvei og sykle på

Re: En flott rute lovlydige borgere går glipp av. [Re: GaryFisher] #1613283 25/05/2013 18:40
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det er 2 veier som går langs/rundt Sognsvann. Den som går nederst ved vannet har sykkel forbudt skilt, mens den som går litt på oversiden er det fullt lovlig å sykle på.

Har selv fått slengt etter meg «det er ikke lov å sykle her» når jeg har syklet der det er lov til å sykle. Trolig er det mange som ser ett sykkel-forbudt-skilt og tror det gjelder over alt.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support