Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

2XU-allergi......

2XU-allergi...... #1613208 25/05/2013 15:25
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sikkert mange som er allergisk mot produkter med tvilsomme løfter, men siden jeg tenkte at det ikke skader så kunne 'leggstøttene' fra 2XU kanskje lette på følelsen av tunge bein.

Merket fort at det faktisk gir en lettere følelse selv om den objektive effekten kanskje ikke er til å skryte av.
Men etter noen timer fikk jeg en lett brennende følelse helt øverst der hvor gummikanten går, uten å tenkte særlig mye over det. Helt til følelsen ble såpass irrriterende at jeg fjernet støttene for å oppdage et par fine røde stripper rundt leggen rett under knærne.
To ikke lang tid før det, ved fraværet av presset fra støttene, dukket opp slike blemmer.

Tenkte først det må være noe i gummikanten som skal hindre at de glir ned, men siden det ble to striper og ikke en så ser det ut til å være sømmene som er årsaken.

Noen som har lignende erfaringer?

Re: 2XU-allergi...... [Re: Tange] #1613213 25/05/2013 15:45
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Er du allergisk mot latex?

Re: 2XU-allergi...... [Re: Tange] #1613215 25/05/2013 15:52
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Det der ser ut som en klassisk traksjonsskade av huden som ganske sikkert er forårsaket av gummikanten i kombinasjon med at du har strukket mansjettene for mye da du dro dem på/kjøpt for liten størrelse.

De "overstrukkede" mansjettene begynner da å trekke nedover, men ettersom de henger igjen i gummikanten blir det veldig mye drag i huden akkurat der med slike blemmer som resultat.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: 2XU-allergi...... [Re: Tange] #1613272 25/05/2013 18:23
pulverheksa Offline
Fersking
Fersking
vel som kvinnfolk kan jeg si at det der er ett kjent fenomen om man har brukt stay ups noe jeg ikke regner med at dere kara har gjort.. løse bein teller ikke der he he,

1. du har hår på legga som gjør at gummikanten sitter godt, det blir friksjon som lager de små røde stripene og en liten skade i underliggende vev. Hadde du hatt de på lengre ville det nok gått hull og du hadde hatt irriterende sår. og om du da har dratt de for langt opp eller kjøpt en størrelse for liten er det grunnen til at du fikk disse merkene, ps husk at det ofte blir litt veskeansamling i beina over lengre sykkelrunder. Så er ikke det der noe uvanlig.
2. når du fjerner trykket som har laget en liten skade i vevet under huden vil du få brannblemme aktige blemmer som fylles med hviteblodlegemer som skal reparere skaden. Blir på en måte det samme som vannblemmer.
3. når man kjøper sånne strømper bør man få tatt mål av leggen og gjerne på slutten av en dag du har stått og gått mye da du da har litt veskeansamlinger. Bli aldri fristet til å kjøpe nr trangere enn du tror du trenger. lytt til ekspertene.

Re: 2XU-allergi...... [Re: Ketle] #1613279 25/05/2013 18:32
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Ketle
Er du allergisk mot latex?

Ikke såvidt jeg vet, men hvis du ser nøye etter på bildet ser man at det er to streker mens det er bare en stay up-kant hvis du tenkte på latix i stay up-kanten.
Jeg hadde to streker på begge beina, og det ser ut til å være ca. der hvor sømmene satt.

Re: 2XU-allergi...... [Re: Torshov-Simen] #1613280 25/05/2013 18:35
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Torshov-Simen
Det der ser ut som en klassisk traksjonsskade av huden som ganske sikkert er forårsaket av gummikanten i kombinasjon med at du har strukket mansjettene for mye da du dro dem på/kjøpt for liten størrelse.

De "overstrukkede" mansjettene begynner da å trekke nedover, men ettersom de henger igjen i gummikanten blir det veldig mye drag i huden akkurat der med slike blemmer som resultat.

Siden jeg er lang i beina så kan det tenkes at de er for korte, men jeg ville tru at M var riktig størrelse for en kar på rett over 70 kilo. Har faktisk sokker i S som ikke gir noen problemer (enn så lenge)

Re: 2XU-allergi...... [Re: Tange] #1613281 25/05/2013 18:36
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Har fått det samme én gang, på låret. Det var gummikanten som gjorde det hos meg. Ingen allergi.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: 2XU-allergi...... [Re: Tange] #1613287 25/05/2013 18:43
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Jeg er allergisk mot latex, men har ingen problemmer med 2xu løse bein eller legger

Re: 2XU-allergi...... [Re: pulverheksa] #1613290 25/05/2013 18:54
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: pulverheksa
vel som kvinnfolk kan jeg si at det der er ett kjent fenomen om man har brukt stay ups noe jeg ikke regner med at dere kara har gjort.. løse bein teller ikke der he he,

1. du har hår på legga som gjør at gummikanten sitter godt, det blir friksjon som lager de små røde stripene og en liten skade i underliggende vev. Hadde du hatt de på lengre ville det nok gått hull og du hadde hatt irriterende sår. og om du da har dratt de for langt opp eller kjøpt en størrelse for liten er det grunnen til at du fikk disse merkene, ps husk at det ofte blir litt veskeansamling i beina over lengre sykkelrunder. Så er ikke det der noe uvanlig.

Som sagt så trur jeg ikke M blir for smått, men muligens litt kort. De ble ikke brukt under sykling, men bare for å prøve å fikse mine 'tunge bein'.

Quote:

2. når du fjerner trykket som har laget en liten skade i vevet under huden vil du få brannblemme aktige blemmer som fylles med hviteblodlegemer som skal reparere skaden. Blir på en måte det samme som vannblemmer.

Den skjønner jeg og det var ikke det som overrasket.

Quote:

3. når man kjøper sånne strømper bør man få tatt mål av leggen og gjerne på slutten av en dag du har stått og gått mye da du da har litt veskeansamlinger. Bli aldri fristet til å kjøpe nr trangere enn du tror du trenger. lytt til ekspertene.

Det interessante kommer dog.
For å teste ut for-små-teorien (noe som jeg hadde tenkt på selv og) så dro jeg den ene stay upen ICON_WINK over albuen og rett opp over bicepsen. Leggen er nok litt tjukkere enn bicepsen, ja. Og lite hår på innsiden av armen. Tok ikke mange timer før blemmene og de to strekene dukket opp.

Finnes det stay ups i forskjellige størrelser ICON_WINK ?

Re: 2XU-allergi...... [Re: Tange] #1613394 25/05/2013 21:54
pulverheksa Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Tange
[quote=pulverheksa]

For å teste ut for-små-teorien (noe som jeg hadde tenkt på selv og) så dro jeg den ene stay upen ICON_WINK over albuen og rett opp over bicepsen. Leggen er nok litt tjukkere enn bicepsen, ja. Og lite hår på innsiden av armen. Tok ikke mange timer før blemmene og de to strekene dukket opp.

ja da stay ups finnes i flere str, og i mange fine mønster ICON_WINK , men det høres ut på meg som om du er allergisk for noe av materialet i enten sømmen eller gummikanten, men som du også sier så kan de være for korte og dermed bli for trange der de havner. Kompresjons strømper er fine mot tunge bein men vil kanskje anbefale deg en tur på apoteket og kjøpe et par der som er i riktig lenge og i riktig mål.

Re: 2XU-allergi...... [Re: Tange] #1613915 27/05/2013 07:07
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Jeg har hatt akkurat samme "skaden" med 2XU calf guard. Tenkte de var en fin støttestrømpe under en lengere flytur (12 timer). Fikk makne blemmer rundt hele leggen. Dette er to år siden og arrene synes fortsatt! Har aldri tenkt på dette som noe annet en gnagsår.

Re: 2XU-allergi...... [Re: Roadrunner] #1614384 27/05/2013 16:15
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Roadrunner
Jeg har hatt akkurat samme "skaden" med 2XU calf guard. Tenkte de var en fin støttestrømpe under en lengere flytur (12 timer). Fikk makne blemmer rundt hele leggen. Dette er to år siden og arrene synes fortsatt! Har aldri tenkt på dette som noe annet en gnagsår.

Hvordan fikk du gnagsår på flyet? Regner med du satt stille stort sett?

Re: 2XU-allergi...... [Re: spinat] #1614544 27/05/2013 20:06
R
Roadrunner Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: spinat
Sitat: Roadrunner

Hvordan fikk du gnagsår på flyet? Regner med du satt stille stort sett?

Var nok en kombinasjon mellom lang tid, trange calf guards, noe bevegelse og varme (Houston).

Re: 2XU-allergi...... [Re: pulverheksa] #1621148 06/06/2013 17:23
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: pulverheksa
Sitat: Tange
[quote=pulverheksa]

ja da stay ups finnes i flere str, og i mange fine mønster ICON_WINK , men det høres ut på meg som om du er allergisk for noe av materialet i enten sømmen eller gummikanten, men som du også sier så kan de være for korte og dermed bli for trange der de havner. Kompresjons strømper er fine mot tunge bein men vil kanskje anbefale deg en tur på apoteket og kjøpe et par der som er i riktig lenge og i riktig mål.

Skal huske på det neste gang ICON_WINK.
Har lenge hatt en mistanke for allergi mot 'sytråden' som legen bruker til sting (ikke den som forsvinner av seg selv) siden jeg alltid får hevelser rund 'sårene' (som selvfølgelig også kan skyldes andre ting) og tenkte på at det kan være en sammenheng mellom disse.
Sjekket størrelsen og den er riktig i forhold til omkretsen.
Er ikke moden ennå for ordentlige saker så støtter meg til sokker fra samme merket som har hverken gummikant eller søm. Og har begynt med rulletrikset nevnt i en annen tråd.

Takk for alle innspill.

Moderator  support