Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg

Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg #1612591 24/05/2013 08:47
H
hJürg1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Kom syklende i motsatt retning i går mellom 1900 og 2000.
Møtte da følgende:
- 1 syklist i veibanen, type vanlig 20-25km/t på flat mark.
- 1 bil kjørte RETT bak syklisten, med nødblink og hornet på full TUTING.
- 1 syklist bak denne bilen, det var en i NTNUI-drakt.
Det var i tillegg en syklist på gang og sykkelveien som holdt ca samme hastighet som overnevnte ekvipasje, men er usikker om denne personen hadde noe med episoden å gjøre.

Er det noen her på forumet som var deltakende, eller har kjennskap til dette?
Jeg lurer fælt på hva dette opptrinnet var, magefølelsen heller sterkt mot en billist som hater syklister, men det kan jo være en naturlig årsak til slikt (not).
Har aldri opplevd noe slik før, selv om jeg har opplevd å blitt fløytet på selv.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612615 24/05/2013 09:26
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
På minst halvparten av mine sykkelturer langs vei i Trondheim opplever jeg bilister som akselerere demonstrativt hardt når de kjører forbi. Type gjerne på eller over grensa til hjulspinn. Disse er helst av typen SUV og gjerne BMW eller Audi. Tåpelig, men sant... sikkert ikke bare et Trondheimsfenomen?

Du ække voksn før du tør å være barnslig, gammelt jungelord

Trek Fuel EX 9.8, BMC Roadmachine, Cannondale Topstone, Orbea Oiz M10

Sport1 Røyken CyclingTeam
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612618 24/05/2013 09:39
MartinHB Offline
Fersking
Fersking
Noe lignende skjedde meg meg på tur rundt Byneset her om dagen. En bil som la seg rett bak, rusa motoren til maks og lå sånn til han kjørte forbi med en halvmeters klaring med bånn pinne. Rå type

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612620 24/05/2013 09:42
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Man får lyst til å klappe ironisk i hendene, rætt og slætt! ;-)

Beklager at jeg spora av fra det du lurte på trekbikes...men blir forbanna av sånne greier. Unødvendig!

Redigert av erlendisme; 24/05/2013 09:42.

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612639 24/05/2013 10:16
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Er ikke bare føreren av fine biler som ikke kan oppføre seg. Fikk rusing av motor, tuting og fingeren fra en kar i en gammel sliten volvo på mosseveien sist lørdag. Var få biler og som oftest går det knirkefritt å sykle der (stor veiskulder og tar inn på sykkelsti etter en liten stund), men pga ett strekk med veiutbedring på et par hundre meter er det bare en trang fil... Vet ikke hvor mye han tapte i tid når han måtte kjøre i 40km/t i 300m mot tillatte 60km/t (50km/t?), men mye kan det ikke ha vært...

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612721 24/05/2013 12:13
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Jeg har klappet for klovnete bilkjøring noen ganger.

Hilsen Audi-sjåfør.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: Christian] #1612728 24/05/2013 12:23
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Beklager generaliseringen. Innser jo at det faktisk finnes syklister som kjører Audi.

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612736 24/05/2013 12:33
K
kaffekanne Offline
Avhengig
Avhengig
K
Husker da jeg tok mopedsertifikatet, fikk vi beskjed om å legge oss ganske langt ut i kjørefeltet, slik at vi hadde god plass å legge oss inn på, i tilfelle aggressive bilister prøvde seg på risikofylte forbikjøringer...

Vurderer sterkt å begynne med det samme selv, legge seg langt ut mot midtstreken, men samtidig så vil jeg egentlig ikke være rasshøl heller...men det er tross alt helsa som står på spill. Ble sneiet av et vogntog her for et par uker sida, da det plutselig kom en bil i motsatt kjørefelt. Like før jeg måtte ut i grøfta :-/

Redigert av kaffekanne; 24/05/2013 12:34.
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612867 24/05/2013 17:00
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Jeg ble sneia av to Audier som kjørte rett etter hverandre i dag. Følger det med en gratis lobotomi når du kjøper Audi?

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1612907 24/05/2013 18:33
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes bilistene stort sett er greie, men jeg vil trekke fram to rasshølbilister: Den som spruta meg ned med spylervæske da jeg lå i 60 km/t med BOB-henger ned Soknedalen, og den som pælma en colaflaske i ryggen på meg en inntil da vakker dag på Kolbotn.

Aleksander
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1613003 24/05/2013 21:36
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Holdt på og bli pressa i autoværnet på brua på tur fra byåsen til granåsen av ei gammel dame i en polo. Hun skulle kjøre forbi meg, med bil imot. Når hun innså at hun kom for nært møtende bil, valgte hun og legge seg inn med meg på siden.
Det hele kunne endt katastrofalt hadde det ikke vært for refleksen min, der jeg slo venstre knyttneve med full makt i passasjervinduet hennes. Faktisk så hardt at det knustes.
Da skvatt ho til, og stakk av!
Makan til frekkhet. Hadde det ikke vært for at jeg var full av forbannelse og adrenalin, skulle jeg tatt bilskiltet hennes og anmeldt.
Hadde vitner til episoden også!

Redigert av MAN; 24/05/2013 21:37.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1613021 24/05/2013 22:40
E
erlendisme Offline
Besatt
Besatt
E
Er det bare trøndere som er elleville i trafikken? ;-)

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1613054 25/05/2013 06:36
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Nevnt det før, men gjentar det gjerne. Etter et halvår som jobbsyklist i Tromsø er det bare å ta hatten av for alle bilister, bussjåfører mm. Ikke en eneste episode på ca 1000Km . Samtlige stopper der de faktisk har forkjørsrett for å slippe meg over gang/sykkelvei der de krysser veiene. Ingen har enn så lenge passert meg der det ikke er sykkelfelt uten å legge seg helt over i motsatt kjørefelt. Der det har vært møtende trafikk har de tålmodig ventet til en sikker forbikjøring var mulig.

Det blir hils, vink og smil tilbake mange ganger daglig. Rake motsetningen til sentrale strøk. Skjønner ikke helt hvorfor??

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: ØyvindHr] #1613068 25/05/2013 07:16
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ØyvindHr
Nevnt det før, men gjentar det gjerne. Etter et halvår som jobbsyklist i Tromsø er det bare å ta hatten av for alle bilister, bussjåfører mm. Ikke en eneste episode på ca 1000Km . Samtlige stopper der de faktisk har forkjørsrett for å slippe meg over gang/sykkelvei der de krysser veiene. Ingen har enn så lenge passert meg der det ikke er sykkelfelt uten å legge seg helt over i motsatt kjørefelt. Der det har vært møtende trafikk har de tålmodig ventet til en sikker forbikjøring var mulig.

Det blir hils, vink og smil tilbake mange ganger daglig. Rake motsetningen til sentrale strøk. Skjønner ikke helt hvorfor??

Hakke peiling på hvorfor egentlig,men de som kjører bil i Tromsø er jo vant til dårlige kjøreforhold i de [u]15 [/u]mnd. det er vinter og glattholke her oppe.
Så man vet vel hvor fort det går galt,og da er det kanskje en del hjerneceller ekstra som kobles inn når man kjører ellers i året også.
Helt idiotfritt er det forøvrig ikke,er en del episoder med hjerneløse sjåfører og syklister her også.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: SimonS] #1613069 25/05/2013 07:19
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: SimonS

Helt idiotfritt er det forøvrig ikke,er en del episoder med hjerneløse sjåfører og syklister her også.

Har vel hatt flaks og unngått disse åpenbart :o)

Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: MAN] #1613076 25/05/2013 07:45
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MAN
Holdt på og bli pressa i autoværnet på brua på tur fra byåsen til granåsen av ei gammel dame i en polo. Hun skulle kjøre forbi meg, med bil imot. Når hun innså at hun kom for nært møtende bil, valgte hun og legge seg inn med meg på siden.
Det hele kunne endt katastrofalt hadde det ikke vært for refleksen min, der jeg slo venstre knyttneve med full makt i passasjervinduet hennes. Faktisk så hardt at det knustes.
Da skvatt ho til, og stakk av!
Makan til frekkhet. Hadde det ikke vært for at jeg var full av forbannelse og adrenalin, skulle jeg tatt bilskiltet hennes og anmeldt.
Hadde vitner til episoden også!

Hvilken bro? Mellom byåsen og Granåsen er det tull å sykle i veien. Racersykkel eller ikke. Dette er jo en av de best fortauerte strekningene i byen. Fra munkvoll til Granåsen er det kun 3 steder man blir avbrutt av kryssende vei. Ellers full oversikt og god asfalt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: ØyvindHr] #1613089 25/05/2013 08:21
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: ØyvindHr

Om du la inn denne kommentaren på alle nettavisers kommentarfelt vil du kanskje redde liv. Avisene stigmatiserer problemet til de grader pga klikk og annonser - og debattene når nye høyder.

Opplever mye av det samme som du, både i bil og sykkel. Svært sjelden jeg har noe å klage over.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: hJürg1] #1613109 25/05/2013 09:17
O
ozzy Offline
Entusiast
Entusiast
O
1. Er det trangt eller du får biler imot, legg deg langt ut i veibanen for å hindre farlige forbikjøringer. Sjekk at du ikke har motlys først, da er sjansen at ingen ser deg der du sykler.
2. Send reg.nr. på formen XX 00000 til 2282 og få navnet på bileier. Ring opplysningstjeneste og be om å bli satt over til denne personen og inviter ham på en fin måte tilbake for å diskutere forbikjøringen. Fordel med litt muskelmasse først. Liker du ikke risiko, skru av anrops-ID og send en SMS og fortell hva du mener om bilen, utdanningen, framtoningen med sjåførens påfølgende sjanser for forøkning. OBS: Aldri referer til kjønn eller hudfarge, da er det du som har problemer.
3. Audi er en ganske ordinær bil men er markedsført som racerbil på vei. De som spinner er de som tror at dette og implisitt tror at de virkelig har råd til en god bil. I Oslo Taxi blir sjåførene lært av representanter fra forsikringsbransjen om å ligge unna konflikter med hissige Audi-eiere. De blir regnet som en risikofaktor i trafikken.

Den onde syklist

Nordmarksrittet
Nedenom og hjem
www.oslosykkelcup.no
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: Knirkekne] #1613151 25/05/2013 12:32
M
MAN Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Knirkekne

Hvilken bro? Mellom byåsen og Granåsen er det tull å sykle i veien. Racersykkel eller ikke. Dette er jo en av de best fortauerte strekningene i byen. Fra munkvoll til Granåsen er det kun 3 steder man blir avbrutt av kryssende vei. Ellers full oversikt og god asfalt.

Dette skjedde på Kystadbrua i fjor.
Og grunnen til at jeg lå på veien, var fordi det var mye folk på fortauene, og på denne strekningen holder jeg fort opp mot 40km/t.
Når jeg har rett på veien, og vil bli til hinder for fotgjengere på fortauet, er det jo bare idioto og presse seg mellom barnevogner og folk på fortauet.

Yeti SB130

Strava
Instagram
Re: Episode med syklist/bil mellom Utleir og Bratsberg [Re: ozzy] #1613259 25/05/2013 17:55
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Sitat: ozzy
ligge unna konflikter med hissige Audi-eiere. De blir regnet som en risikofaktor i trafikken.

Dette er like dumt som å generalisere og si at alle syklister er fjols.

Tyyypisk menn å generalisere sånn, altså.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]

Moderator  support