|
Treffe på tyv med stjålet sykkel
|
Treffe på tyv med stjålet sykkel
23/05/2013 17:21
|
Paragon
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei
Sykkelen til dama har blitt stjælt. Vi har fått tips av folk som har sett den, og skal oppsøke disse stedene og se om vi ser den. Spørsmålet er, hva gjør vi om vi oppdager den? Ser ikke helt for meg at vi stjæler den tilbake, og hvis tyven sykeler rundt på den, hva gjør man?
Odd-Erik
|
|
|
Re: Treffe på tyv med stjålet sykkel
[Re: Paragon]
23/05/2013 18:21
|
pulverheksa
Fersking
|
Fersking
Å få hjelp fra politiet er en vits så det er bare å gå å hente den, ser du den tar du den med deg så enkelt er det. din sykkel, din rett. Om han sykler på den så sørg for at han ramler av så tar du sykkelen din med deg... Ja min datters sykkel ble stjålet 3 ganger på kort tid og vi måtte lete den opp igjen selv, og når min sønns sykkel ble stjålet for 3 gang av naboen og jeg snakka med politiet i og med at det var harde narkomane fikk jeg beskjed om å gå å be om å få den tilbake selv. Noe jeg ikke gjorde, hadde mer enn nok med å ringe 112 hver helg pga slosskamper og drapstrusler og narkosalg i bakgården hver j.... helg.. så det var den sykkelen dessverre.
|
|
|
[Re: ]
23/05/2013 18:56
|
Raskall
More than words
|
More than words
Stjeler den tilbake ? Nei, du stjeler ingenting, du går bare og tar med sykkelen DIN hjem igjen.sykkelen og dratt.
Det medfører vel ikke helt riktighet. Kanskje i dette tilfellet men ikke som en absolutt regel. Om sykkelen blir stjålet og funnet uten at den kan knyttes til eieren kan den bli solgt på en sykkelauksjon. Jeg hadde blitt ganske pissforbanna om noen kom og tok med seg Scott-en jeg kjøpte på politi-auksjon nå i april. Misforstå meg rett, jeg forsvarer ikke sykkeltyver på noe som helst vis men gjør bare oppmerksom på at det er fullstendig mulig å sykle lovlig rundt på en stjålet sykkel. Det er derfor det er så viktig å registrere sykkelen i et sykkelregister samt ha rammenummeret godt forvart på et lurt sted.
|
|
|
23/05/2013 19:23
|
sindrer
Besatt
|
Besatt
Hei
Sykkelen til dama har blitt stjælt. Vi har fått tips av folk som har sett den, og skal oppsøke disse stedene og se om vi ser den. Spørsmålet er, hva gjør vi om vi oppdager den? Ser ikke helt for meg at vi stjæler den tilbake, og hvis tyven sykeler rundt på den, hva gjør man?
Odd-Erik Pass bare på at det er din sykkel du tar tilbake...
Sindre R.
|
|
|
23/05/2013 19:23
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg ser den, men er en sykkel videresolgt via en slik auksjon så regner jeg med at det har gått litt tid. Om sykkelen nylig er stjålet så ville jeg ikke nøle et sekund.
Jeg er for feig men prinsipielt er jeg enig med deg. Men jeg hadde nok tatt en annen variant. Jeg hadde forsøkt å finne ut hvor tyven parkerte sykkelen og låst den fast med en helsikes solid lås. Så hadde jeg ringt politiet og fortalt hvor sykkelen min var. Det er en viss liggetid før syklene går på auksjon, så nystærte sykler vil nok ikke dukke opp på sykkelauksjon med det første. Bare av ren nysgjerrighet - sykler som blir solgt på politiauksjon kan vel kun være sykler som ikke er Falck registrert med rammenummer ? Så eiere av sykler som er registrert med rammenummer og blir funnet av politiet blir vel oppringt ?
Nja.. om sykkelen kommer til rette etter at forsikringsoppgjør er forekommet så er ikke opprinnelig eier av sykkelen den rettmessige eier lenger. I slike tilfeller kan den vel strengt talt dukke opp på en politiauksjon. Usikker på hvordan praksisen er i slike tilfeller. Forøvrig en annen ting - Må sykkelen være kjøpt i Norge for å få meldt den inn i Falck ?
Vet egentlig ikke men det ville vært fryktelig dumt om det var slik.
|
|
|
23/05/2013 19:27
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Man kan ikke stole på disse systemene. Sykkelen til mora mi ble stjålet. Den var registrert i sykkelregisteret og tjuveriet anmeldt med rammenummer og alle detaljer. Et års tid senere dro hun på politiets sykkelauksjon for å se etter en ny sykkel. Overraskelsen var stor da hennes egen sykkel plutselig kom på podiet. Modern ropte: - Det der er sykkelen min!. Politimannen ble så perpleks at han bare sa: -Ja, da får du vel få den da. Så hun fikk seg sykkel på auksjon, sin egen. Gratis. Rimelig pinlig for lensmannskontoret.
|
|
|
23/05/2013 21:39
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Sakser direkte fra FB-statusen min forrige søndag:
"Gamle sykkelbudinnstinkter die hard:
På vei hjem fra middag oppdager Louise at sykkelen hennes har forsvunnet fra oppgangen. Kjapp spørrerunde i gården gir estimat på når forsvinningen fant sted og radius for søk. Hopper på bysykkelen. Suser innom samtlige hot spots; hospitset i Hollendergågaten, Torgallmenningen, Bystasjonen, (Straxhuset på Florida er nå flyttet, skippet den adressen). Så til Nygårdparken, ingen treff. Helt opp og inn i det aller "mørkeste" og folksomme Hamsterdam-hjørnet på toppen. Det glimter i forkrommede stålfjær fra et svart Brookssete som stikker ut av buskene. Glemmer helt at alt jeg har med meg er en grønn singelspeed med flettekurv, ingen mobil, og at jeg går barføtt i sandaler. Leser forsamlingen en lekse om hvor nedrig det er å stjele en høygravids eneste praktiske fremkostmiddel, gir grei beskjed om hva som vil skje om jeg ser de i nærheten av vår gate igjen. Får thumbs up av en fyr med knekk i knærene og hetten på jakken oppe, -"All right!", i det jeg er på vei ut porten. Så, hjem igjen til mor med en sykkel i hver hånd. All in an afternoons work.
Oppdatert statistikk; totalt frastjålet 12 sykler, totalt 11 gjenvunnet. Still winning!"
For de som ikke er fra Bergen: Nygårdsparken er hovedtilholdstedet til byens narkomane, slik "Plata" var det i Oslo. Fordelen med å ta en sykkel tilbake fra en ruset person, er at de som regel er vel treige i responsen. Ja, det kan være skummelt første gang du gjør det, men som regel er det ingen ting å frykte. Jeg har opplevd at narkomane tar sykkelen min fra meg bokstavelig talt fra under nesen min mens jeg har snudd meg vekk. "Du må'kkje la 'an stå sånn, for da må eg ta 'an" har jeg fått til svar da jeg umiddelbart tar sykkelen tilbake. For dem er det som regel easy come, easy go.
Forrige måned ble jeg angrepet av en passasjer i en bil (that's another story), etter at jeg ble dyttet i bakken ble sykkelen liggende. Igjen kom det en løs fugl og så sitt snitt til å hoppe på og prøve å sykle avgårde med noe som ikke tilhørte ham. Var bare å stanse ham og ta den rett ut av hendene hans.- "Kul sykkel!" sa han som et kompliment smilte og gikk videre. Og det var den episoden.
Som flere nevner er det liten vits i å involvere politiet. Ja, jeg har fått frastjålet en hel del sykler (sykkelnapping som de to tilfellene jeg sist nevnte teller jeg ikke med), foruten én så har jeg selv egenhendig tatt de tilbake. Ved ett tilfelle over et halvt år etter at den var stjålet (og totalt sortlakkert inklusive demperben og kjede). I sin tid var jeg med på å lete opp en sykkel frastjålet en kollega (en av fordelene med å være bud var at man hadde et mobilt nettverk av årvåkne over hele byen når slikt skjedde). De fant sykkelen og tyven før meg. Da jeg ankom hadde to andre allerede taklet tyven og tilkalt politiet. Tyven ble kjørt vekk i marje. Noen uker senere mottok kompisen min brev om at saken var henlagt fordi gjerningsmannen var ukjent.. Ja da.
Bare ta den tilbake, du.
(Edit: Gammel mann husker dårlig; politiet hjalp faktisk til ved et av de aller første tilfellene, innen jeg ble herdet. Jeg ble tilbudt å kjøpe min egen sykkel. Dro en skrøne om å stikke i minibank og gikk på kammerset istedet. Ble kjørt tilbake i marje som parkerte rundt hjørnet for hvor heleren fremdeles stod, Da handelen skulle finne sted så gjorde den ikke det. Hva som skjedde med heleren fikk jeg ikke vite, jeg var den gang bare glad for å få sykkelen tilbake.)
Redigert av Rednax; 23/05/2013 21:52.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
23/05/2013 22:30
|
geronimo
Entusiast
|
Entusiast
Kjenner meg igjen der : ) Jobbet som sykkelbud i Oslo tidligere. Syklene våre ble stjålet ganske ofte. Da var det bare å be kolleger holde utkikk, samt ta den vanlige hospits-runden og hente hjem sykkelen. Var ikke mange sykler som ble borte for godt...
|
|
|
23/05/2013 23:39
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Jeg er enig i mye av det du sier helt til Narkiser har tatt ett valg, det er ingen som har tatt det for dem, og det er heller ingenting som er blitt gitt dem, så stjeler de får de ta konsekvensene av sine handlinger. For å si det på en litt naiv måte så er det vel de færreste av dem som har tenkt "heroin, det høres morro ut!" Flertallet av dem har vel havna der de har havna på grunn av at noe som har blitt tatt fra dem, om det er barndommen, kontrollen (voldtekt osv), eller andre mindre behagelige situasjoner i livet. For de fleste er det en ond sirkel av smertedemping.
Trønder osv
|
|
|
24/05/2013 07:08
|
tais
Ringrev
|
Ringrev
Forøvrig en annen ting - Må sykkelen være kjøpt i Norge for å få meldt den inn i Falck ? Nei. De driter i hvor/hvordan du kjøpt sykkelen. Falckregistreringen gjelder i Norge, Sverige og Danmark så hvis du kjøper en sykkel i Sverige (da er ofte en registrering på 1-3år inkludert i kjøpet) så trenger du ikke å gjøre en ny registrering her i Norge før den du fikk med deg fra Sverige går ut.
|
|
|