Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppgradering av girsystemet

Oppgradering av girsystemet #1610767 21/05/2013 18:24
J
JørgenK Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Har tenkt litt på å oppgradere girsystemet på terrengsykkelen min, det er for tiden 8 delt kassett bak.
Ønsker å oppgradere til 9 eller 10 delt kassett.

Hva er forskjellen på 9 delt vs 10 delt girsystem forhold til bruk?
Hvilket er eventuelt å anbefale til mitt bruk? Sykkelen brukes til jobbsykling, trening vei/terreng og i ritt.

Takk for svar
Jørgen

Reality is an illusion that occurs due to lack of alcohol
Re: Oppgradering av girsystemet [Re: JørgenK] #1611023 22/05/2013 01:34
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
3x9 er mere enn nok gir, og er vel generelt litt billigere, siden 10-delt (og etterhvert 1x11) er det nyeste. Hvis du vil på 10-delt må du ha ny krank, med 9-delt holder det å bytte girskifter. Jeg kjører mye 2x9 (2 klinger foran) med samme 3-delte skifter. Bruker da bare 1 og 2 på skifteren (justeringssak). Noen systemer, ment for stisykling, er 3x10 men jeg synes det er vel mange. Du får uansett ikke brukt alle kombinasjonene, og det er mye overlapp. 2x10 er flott, men ut fra dine behov tror jeg ikke du trenger det. Så hvis det er snakk om oppgradering av en ikke helt ny sykkel, ville jeg beholdt kranken og bakskifteren, og byttet høyre skifter til 9-delt. Evt kjøpt XO 9-delt gripshift (ca 500,-) hvis du har SRAM bakskifter. Husk at du må justere endeposisjonene på bakskifteren nå du setter på 9-delt bak. Og husk at Shimano sine skiftere ikke er kompatible med SRAM bakgir (og omvendt).

En gang var jeg forut for min tid.....

Moderator  support