Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan svarer man på dette?

Hvordan svarer man på dette? #1610401 21/05/2013 09:33
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Folk er vel mette av konflikten mellom brukerne av marka, så ikke kast bort tiden din på å lese videre hvis du har fått nok. Syklet Barlindåsen på søndag. På vei opp traff vi på et eldre par. Jeg smilte og hilste. Til svar fikk jeg et slags nikk, og følgende servert: ”vi har ikke noe særlig til overs for at dere sykler på stiene våre, dere ødelegger de”. Jeg ble rimelig perpleks, spratt av sykkelen (litt før jeg hadde planlagt) og trillet den rundt det verste gjørmepartiet. Her bruker jeg som regel å gjøre nettopp dette hvis det ikke er veldig tørt. For de som er kjent var dette på sørsiden i området før den nye flotte kloppen som har kommet over den verste gjørmedammen. Hun sa: ”takk for at dere viser hensyn”, hvorpå jeg svarte at det er viktig at alle brukere av marka viser hensyn til hverandre. Vi traff de på vei ned igjen, og jeg ønsket de god tur opp, og fikk god tur videre og smil tilbake.

I ettertid har jeg tenkt på alternative måter å tilnærme meg sånne utsagn. Vise til at forskning ikke har påvist signifikant større slitasje ved sykling, at stiene må brukes for at de skal fortsette å være nettopp det (Barlindåsen er kanskje dårlig eksempel?), helsegevinsten og de samfunnsøkonomiske positive aspektene ved at så mange kommer seg ut på tur +++? Det jeg reagerte mest på var formuleringen ”stiene våre”. Jeg vet ikke om jeg hadde kommet noen vei med en annen vinkling med denne dama. Det skal sies at det er første gang jeg opplever dette etter 6 år på stiene i dette området.

Hva tenker folket?

Skal med kaffen!

Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610405 21/05/2013 09:38
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Lag en flott og informativ flyer med saklig info om saken, som vi kan ha med et par eks. av og dele ut til kranglefanter vi møter på.

NOTS?

Og "stiene våre"?

Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: Stein] #1610411 21/05/2013 09:46
jaronsen Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Godt forslag!

Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610437 21/05/2013 10:14
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Send fotgjengere i Oslomarka en tur på stier i Hordaland, der skal de få se på gjørmehull, som aldri har sett et sykkeldekk!
Brukes marka blir det slitasje uansett om det er til fots eller på sykkel. Sykkel sliter mer enn sko, men antall fotgjengere er fler en antall syklister.

Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: Tobben63] #1610441 21/05/2013 10:20
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Tobben63
Sykkel sliter mer enn sko.

Nei, det er nettopp det som ikke er tilfelle.

http://imba.org.uk/research-reports/natural-resource-impacts-of-mountain-biking/

Quote:

Conclusion

Mountain biking, like other recreation activities, does impact the environment. On this point, there is little argument. But with regard to the non-human environment, people often debate whether or not mountain bikes cause more damage to trails, vegetation, and wildlife than other forms of recreation such as hiking and horseback riding.

A body of empirical, scientific studies now indicates that mountain biking is no more damaging than other forms of recreation, including hiking. Thus, managers who prohibit bicycle use (while allowing hiking or equestrian use) based on impacts to trails, soils, wildlife, or vegetation are acting without sound, scientific backing.

In contrast, if a manager prohibits one user group on the basis of providing a particular type of experience for another group, the evidence provided by social studies may or may not justify that decision. The wisdom of prohibiting particular user groups in order to satisfy the desires of other groups is a matter for politics rather than science.

Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610442 21/05/2013 10:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du sier bare at du behandler stiene VÅRE med samme respekt som de som går - om ikke mer. Og blir de usaklige, kan man si at det ikke er noe særlig å se fotspor overalt på stiene MINE. ICON_TONGUE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610469 21/05/2013 10:56
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Litt om språket:

Mange føler et slags eierskap, spesielt hvis det er et sted/strekk de er særlig ofte.

Ikke heng dere opp i "stiene våre" -- det er ingen som vet hvem som inngår i "oss", så den er ikke eksplisitt ekskluderende: Alle markabrukere kan være med, også syklister.

Eksempel: Jeg sier ofte "byen min" om Oslo, uten at jeg påpeker meg noen rettigheter andre ikke har.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610472 21/05/2013 10:57
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
...forøvrig synes jeg du gjorde det riktig. Jeg "taper" heller en diskusjon som aldri har funnet sted, enn å krangle i skogen. Det kan man gjøre på internett.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610473 21/05/2013 10:57
klean Offline
Besatt
Besatt
Tror du gjodre helt rett. Noe som reaksjonen etterpå viser. Skulle du sagt noe mer er baronens forslag prima. La dem i en hyggelig tone forstå at stiene er minst like viktige for oss. Konfrontasjon om rettigheter er jeg rimelig sikker på bare gjør galt værre.

Andreas.
Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610487 21/05/2013 11:14
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Barlindåsen er "på lista" over områder som kunne trengt en runde med klopping samt omlegging av merka løype for å bli mer bærekraftig.

Men at de relativt få syklistene i området står for noe som helst mer slitasje enn fotgjengere har jeg liten tro på.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610493 21/05/2013 11:22
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Ikke alle diskusjoner som er verdt å ta. Finnes ikke den ting i verden du kunne si som ville å fått vedkommende til å bli mer positiv til syklister. Det eneste du kunne ha oppnådd var tilfredsstillelse over å ha irettesatt dem.

Det beste er bare å være hyggelig og vise hensyn, så vil de fleste bli mer vennligsinnet etter hvert.

Re: Hvordan svarer man på dette? [Re: jaronsen] #1610514 21/05/2013 11:45
Henning H Offline
Avhengig
Avhengig
En hyggelig, positiv og hensynsfull tone er vel antageligvis det som avvepner en negativ holdning best tror jeg. Man kan kanskje føle at man svelger en kamel, men i virkeligheten sparker man bena under alle argumenter de har uten å ha nevnt en eneste paragraf eller forskningsresultat. Men om noe skal fram så er det nok å fortelle at det er en felles interesse om å bevare underlaget på best mulig måte.

MVH
Henning

Moderator  support