har tatt av noen spacer-ringer under stemmen på et gammelt drog. toppen av dempergaffelen stikker nå 3,5 cm opp.
er det noen sikkerhetsrisiko ved å kappe denne? lurer på om de er konstruert sterkere ytterst eller lignende. tror jeg kommer til å kappe den uansett og teste, men tenkte også å høre om det er noen som har innvendinger mot det?
- en annen ting i samme slengen: oppgis lengden på bakdempere fra senter-senter av skruehull?
har tatt av noen spacer-ringer under stemmen på et gammelt drog. toppen av dempergaffelen stikker nå 3,5 cm opp.
er det noen sikkerhetsrisiko ved å kappe denne? lurer på om de er konstruert sterkere ytterst eller lignende. tror jeg kommer til å kappe den uansett og teste, men tenkte også å høre om det er noen som har innvendinger mot det?
- en annen ting i samme slengen: oppgis lengden på bakdempere fra senter-senter av skruehull?
pft!
Det er meningen du skal kappe kronrøret til lengden som passer din sykkel. Husk bare å bruke en guide slik at du får kuttet helt rett. Du vil nok måtte ta ut stjernemutteren som sitter nedi røret og sette det i på nytt etter at du har kappet røret.
Det å få ut stjernemutteren kan være en helvetesjobb og det kan være lurt å kjøpe en ny hos din lokale sykkelpusher.
Det kan være nyttig å ta en titt på f. eks. denne videoen før du setter i gang:
Det er ikke særlig farlig om toppen av gaffelrøret ikke er helt rett. Ingen ting skal ligge an mot den likevel. Man trenger ikke noen guide for å sagen. En stem det ikke er så farlig med holder i massevis. Har du bare en stem det ER falig med bruker du en av de avstandsringene du har til overs på toppen av stemen. Stjernemutteren er det bare å dunke videre ned i gaffelen. Ingen vits i å trekke den opp. Det er helt riktig en fæl jobb.
Det er ikke særlig farlig om toppen av gaffelrøret ikke er helt rett. Ingen ting skal ligge an mot den likevel.
Dette har du selvsagt helt rett i. Men med et rett kutt er det veldig mye lettere å få slått stjernemutteren rett nedi. Også er det mye penere selv om det ikke synes når den er montert.
den dritten inni vil ikke rikke seg hverken opp eller ned, men etter min beregning er den over punktet hvor jeg planlegger å kutte så vurderer å bare la den gå i søpla..
den dritten inni vil ikke rikke seg hverken opp eller ned, men etter min beregning er den over punktet hvor jeg planlegger å kutte så vurderer å bare la den gå i søpla..
Har prøvd det, og det er fort gjort å slå stjernemutteren litt skjevt ned... Fungerer bedre med noe som har omtrent samme diameter som innsiden av styrerøret. Sist brukte jeg en bit av et kosteskaft, det funket fint.
Er det ikke bare å ta frem 1/2' skjøtestykke til pipesettet, og dundre løs med hameren? Er jo ikke akkuratt rocketsience det greiene her.. liten rund blekkdings med skarpe kanter som skal slås litt lenger inn.. røret kapper du med baufil.. ikke sett i bolt og slå den skjev og ødelegg gjengene...
Finn en passe lang M6-bolt og dunk den ned like mye som du skal kappe av gaffelen. Det er ikke vanskelig, og stjernemutteren har en enkel jobb uansett, så det er ikke rare risikoen.
Blir det litt skjevt, banker du det rett igjen med M6-bolten.