Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bremser, 180/185

Bremser, 180/185 #1609933 20/05/2013 16:48
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
P
PetterSJ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
Skal bytte skiver på min stisykkel. Foran er greit, tenkte 203 mm, adapter er bestillt.
Men bak sitter det orginalt 185, og de nye skivene er 180. Passer dette rett på, eller må jeg gjøre om noe?

Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1609955 20/05/2013 17:12
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
Avid bremser?


Sindre R.


Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1609988 20/05/2013 17:51
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
P
PetterSJ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
Ja,Avid Elixir R glemte å skrive det. Mulig jeg også bytter til Xt bremser snart, bare venter på at CRC får de inn igjen. Så det blir bare midlertidig med Avid.

Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610019 20/05/2013 18:21
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
Da er det jo enkelt, drøy med å sette på nye skiver, bruk de gamle til du har fått de nye bremsene. Kjøp til ny adapter til de nye bremsene, 180mm til Shimano.

Setter du bare på 180mm skivene sliter du avid bremsebelegget litt feil, burde gå bra om det kun er midlertidig og du passer på at det ikke faller av biter.

Kjører du for lenge slik vil du slite belegget skjevt/ du mister bremsekraft/ødelegger skivene.

180mm adapter for shimano passer sannsynligvis på avid bremsene dine, har gjort det for meg.

Redigert av sindrer; 20/05/2013 18:24.

Sindre R.


Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610114 20/05/2013 19:53
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Q
quattro Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Q
Registrert: Sep 2004
Innlegg: 1,063
Er det ikke bare å legge en skive mellom kalipper og adapter, forutsatt at skruene er lange nok? Trengs jo bare 2,5 mm.


Lars Olav
Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610251 21/05/2013 06:32
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
P
PetterSJ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
Da løser det seg. Takk for svar.

Ang brake pads. Er sintrede best på tørt føre, og organiske best på vått?

Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610291 21/05/2013 07:34
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
Sitat: PetterSJ
Da løser det seg. Takk for svar.

Ang brake pads. Er sintrede best på tørt føre, og organiske best på vått?


Motsatt.


Sindre R.


Re: Bremser, 180/185 [Re: sindrer] #1610318 21/05/2013 08:06
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
P
PetterSJ Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
P
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 171
Aha ICON_SMILE

Om man kjører inn klossene riktig med en gang, da er det ikke noe problem å bytte om ettersom vær endrer seg? Eller når man gidder? Kjenner jeg meg selv rett, blir det sikkert sjelden at jeg gidder, så da er kanskje sintrede best, om de blir stående på en sesong?

Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610403 21/05/2013 09:35
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
sindrer Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 2,703
Jeg kjører "sintered"/metall bremsebelegg på alle sykler.


Sindre R.


Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610458 21/05/2013 10:41
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: PetterSJ
Aha ICON_SMILE

Om man kjører inn klossene riktig med en gang, da er det ikke noe problem å bytte om ettersom vær endrer seg? Eller når man gidder? Kjenner jeg meg selv rett, blir det sikkert sjelden at jeg gidder, så da er kanskje sintrede best, om de blir stående på en sesong?
Greia med å kjøre inn bremser er å overføre et jevnt belegg med bremseklossmateriale til skiven. Dette for å gi skikkelig bremsekraft. Dette MÅ gjøres for å få mest mulig ut av bremsen. Slurv her gjør at det blir suboptimalt. Ta deg en tur ut og tråkk og til 20-30km/t, brems ned til nesten stopp (aldri lås hjulet). gjenta jævlig mange ganger (helst mer enn 15). Da minimeres sannsynligheten for vibrasjon/pip og sånn.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremser, 180/185 [Re: baronKanon] #1610461 21/05/2013 10:44
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: baronKanon
[/quote] Greia med å kjøre inn bremser er å overføre et jevnt belegg med bremseklossmateriale til skiven. Dette for å gi skikkelig bremsekraft. Dette MÅ gjøres for å få mest mulig ut av bremsen. Slurv her gjør at det blir suboptimalt. Ta deg en tur ut og tråkk og til 20-30km/t, brems ned til nesten stopp (aldri lås hjulet). gjenta jævlig mange ganger (helst mer enn 15). Da minimeres sannsynligheten for vibrasjon/pip og sånn.


Du mener at når du kjører inn nye skiver og klosser så legger materiale fra klossen seg i ujevnhetene i skiva? Dette høres ganske usannsynlig ut for meg. Kan du dokumentere? Det høres mer sannsynlig ut at det er klossene som blir slitt så de passer i/følger ujevnhetene i skiva.

Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610471 21/05/2013 10:57
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Det tar seg ikke av ujevnheter, men hvis du stopper HELT opp under innkjøring, risikerer du å få ujevnt lag med bremseklossemateriale på skiven, og det gir vibrasjoner. SRAM hadde et dokument, som de har gjemt bort igjen, som forklarer dette ganske godt. Så å bytte om på klosser i ny og ne blir klønete og suboptimalt slik jeg forstår det.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610483 21/05/2013 11:08
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Ja, å bytte klosser i tide og utide blir tullete, fordi klossene alltid vil måtte gå seg til på nytt, men det at klossene skal overføre materiale til skiva høres likevel usannsynlig ut, synes jeg.

Re: Bremser, 180/185 [Re: Stein] #1610494 21/05/2013 11:23
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Stein
Ja, å bytte klosser i tide og utide blir tullete, fordi klossene alltid vil måtte gå seg til på nytt, men det at klossene skal overføre materiale til skiva høres likevel usannsynlig ut, synes jeg.
Forskjell på hva du synes og hva som er riktig ICON_TONGUE ICON_WINK

Finner farken meg ikke dokumentet, og har googlet det. kanskje jeg har en kopi hjemme.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremser, 180/185 [Re: baronKanon] #1610498 21/05/2013 11:26
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: baronKanon
Forskjell på hva du synes og hva som er riktig ICON_TONGUE ICON_WINK


Kanskje, men forhåpentligvis ikke alltid. ICON_WINK

Quote:
Finner farken meg ikke dokumentet, og har googlet det. kanskje jeg har en kopi hjemme.


Må vel å an å google etter noe. Får prøve senere.

Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1610520 21/05/2013 11:48
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Det kom som et newsletter fra SRAM tidlig i år (eller sent i fjor)


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Bremser, 180/185 [Re: PetterSJ] #1611163 22/05/2013 08:50
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Dette støtter deg i synspunktene:

http://www.powerbrake.co.za/downloads/tech_02_bedin.pdf

...Og jeg synes det høres rart ut. ICON_WINK


Moderator  support