Sliter litt med å justere denne riktig. Jeg må skru den omtrent helt ut før den er nærme tannhjulet på kassetten (største drev bak). Problemet da er at kjedet er så slakt at jeg ikke kan sykle sånn. Legger ved noen bilder som viser bakgiret. Ser girøret mitt skjevt ut? vanskelig å se på disse bildene kanskje.
Re: Justering b-skrue på sram x.0
[Re: rsk]
#160971120/05/201307:29
B-skruen strammer ikke kjedet, kun justerer avstanden mellom trinsehjul og kassett. Om kjedet blir for slakt er det enten for langt eller så er hovedfjæra i bakgiret blitt slapp/hoppet ut av sporet. Fra bildene ser det ut til at du har strammet b-skruen litt for mye. Det holder med et par mm luft mellom kjedet og største tannhjul rett over trinsehjulet.
Skjønner. Det blir veldig slakt når jeg girer ned til den minste klinga bak da.Tror lengden skal være rett. La kjedet over den største klinga bak, og den største forran, da overlapper det med 2 ledd. Legger ved et bilde av bakgiret når kjedet er på den minste klinga forran og den minste bak, ser ikke dette litt rart ut?
Mulig det er den fjæra du snakker om ja, men burde jeg da legge merke til noe slakkhet på bakgiret ved å vri på det? eller må jeg fysisk plukke opp for å sjekke om fjæra er ute av posisjon? er en 2011 mod diamant apex T2.
#160977720/05/201310:58
Skjønner. Det blir veldig slakt når jeg girer ned til den minste klinga bak da.Tror lengden skal være rett. La kjedet over den største klinga bak, og den største forran, da overlapper det med 2 ledd.
Den gir kombinasjonen skal du uansett aldri bruke, så det er ikke hekt relevant. I følge Shimano skal bakgiret peke ca vinkelrett ned når du har tyngste gir.
Du tredde vel kjedet utenom bakgiret da du fant lengden med største/største?
[Re: KenR]
#160978120/05/201311:07
Kjedet var tredd ut av bakgiret ja, gikk kunn over største klinge forran og bak. Girkombinasjon med minste klinge forran og minste klinge bak skal vel ikke være noe problem vel?
#160992520/05/201316:20
Jeg vet ikke om minste/minste er et problem for det er en kombinasjon jeg aldri har prøvd. Ser heller ingen situasjoner der det er nødvendig, med unntak av wire-brudd på framgiret. Forøvrig riktig som det skrives ovenfor, B-skruen din er alt for stram.
Redigert av KenR; 20/05/201316:20.
[Re: KenR]
#160996420/05/201317:22
Prøvde nå å slakke B-skruen, men ender med at kjedet blir så slakt at det ligger ned på rammen når jeg ikke har belastning på pedalene. Den nedre delen av jkedet henger som en slakk bue under. Legger ved et bilde for å vise det litt bedre. Hva tror dere, er det mest sannsynlig fjæra i bakgiret?
#161008620/05/201319:31
Man bruker aldri minste minste, selv om det teoretisk ikke er noe i veien for å bruke det. Innen du har gira ned til halveis på kassetten, bør du ha gira til tyngre forran.
Ser for meg ut som du har for kort cage på giret ditt. Det er derfor du får problemer. Er dette viktig for deg og du har rett kjedelengde etter stor stor, så må du bytte bakgir.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#161009520/05/201319:36
Kan stemme det ja Elgvenn2. Rart da sykkelen er original. Har jo forsovet ikke noe problemer med å sykle sånn det er heller, så lenge det ikke er noe ekstra slitasje. Mulig giret blir litt mer upresist når jeg ikke får giret nærme nok kassetten men.
#161023921/05/201305:51
Mitt tips: - juster b-tension slik den skal være - Dropp å bruk minste klinga på kranken og de minste drevene bak. Denne utvekslingen overlappes uansett av ting du kan få til med krankdrevet på 32.
Med 32 kassett vil problemet ditt bli enda større ettersom du trolig må ha lenger kjede for å kunne kjøre stor stor. Du kan satse på at du aldri vil gire stor stor, men i kampens hete så kan det skje, og da ryker kjedet ditt. Jeg har en sykkel med samme "problem" som deg. Det er ikke noe reelt problem ettersom jeg alltid befinner med i øvre del av kassetten når jeg er på lilleklinga på kranken.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
#161025521/05/201306:42
Takk for tips! Stor/stor er jeg ganske påpasselig på, så det går nok fint. Men i kampens hete som du sier, så står jeg der plutselig. Derfor jeg synes at muligheten skal være der, uten at kjedet ryker eller sporer av. Men om jeg er påpasselig nok, så går det vel sikkert fint.
#161033321/05/201308:19
Jeg kan ikke garantere at den kom slik originalt, da jeg kjøpte den brukt(1 år), men han som hadde den hadde knapt brukt den, så litt rart om han hadde byttet noe der. Høres logisk ut det du sier GardS. Er det ikke mulig å få tak i en long cage, uten å kjøpe hele bakgiret? Hvis ikke gjør jeg som du sier, å bytter det minste drevet fremme, da holder det bare å bytte fra 22 til 28 tenners drev? ble mye her nå. Takk for hjelpa
#161039821/05/201309:29
Ble litt feil fra min side her. Du mener å bytte ut alle krankdrevene til et Octaramp gara 28/42 sett f.eks, slik at jeg får et 2*9 oppsett? det kan være en ide, vil settet passe min krank tro? har en Truvativ stylo krank. Trenger vel ikke bytte skiftere, bare justere endeskruene? Kan jeg ikke bare ta av de to minste klingene, og erstatte med ei klinge med 28T da? eller vil ikke det passe på den største klinga jeg har fra før (42T)
Redigert av rsk; 21/05/201309:59.
#161058421/05/201313:05
Jepp, et 2x9 oppsett ville funke bra. men 28-32-44, vil kanskje også virke. Er vel i grenseland, med medium cage. Men med 28 som største bak, holder det kanskje. Ulempen, kan være at 28-28 ikke er veldig lett.
Hvis du har vanlig 104/64, som de fleste trippelkranker har, så kan du bruke Gara. Bare å skru den fast på plassen til midtre klinge
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
#161061421/05/201313:37
Litt OT, på de syklene jeg har hatt har det aldri vært behov for å justere med med skruene. Jeg har kun strammet/slakket vaieren ved behov for justering, selv ved skifte av bakgir, vaiere og girøre. Har jeg vært heldig med justering fra fabrikk/leverandør?
Edit: eller er jeg rett og slett dyktig?
Redigert av mojo; 21/05/201313:40.
#161062321/05/201314:05
Takker GardS! Jeg har allerede bestilt ny xt kassett (32) så da hjelper det sikkert litt. Ser det står 104 på største klinga forran ja, så da stemmer det nok Du har ikke tilfeldigvis mål på medium og large cage til sram x0? bare sånn at jeg kan konstantere 100% at deter medium, men er nok mye som tyder på det.
#161065621/05/201315:23
Litt sen her, men allikevel: Jeg har en lett Diamant grusracer. Den hadde originalt en 12-27 kassett. Det kan det ha vært på din også, og da ville kjedelengden passet akkurat med bakgiret. Øker du spennet til 11-28 som du har nå blir bakgiret fort for kort, og med 11-32 som du skal ha kommer du nok ikke utenom et nytt bakgir. (Long cage)
[Re: JTE]
#161067621/05/201316:06
Litt sen her, men allikevel: Jeg har en lett Diamant grusracer. Den hadde originalt en 12-27 kassett. Det kan det ha vært på din også, og da ville kjedelengden passet akkurat med bakgiret. Øker du spennet til 11-28 som du har nå blir bakgiret fort for kort, og med 11-32 som du skal ha kommer du nok ikke utenom et nytt bakgir. (Long cage)
Det kan godt hende. Vurderer egentlig å gå over til 2*9 istedet og bruke samme bakgir. Skal tenke litt på det.