Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Jotunheimen Rundt 2013

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638114 04/07/2013 11:15
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
I morgen smeller det! Radaren på Yr tilsier kjempeforhold. Litt dusk i Lærdal, men tørre fjelloverganger. Mulig målgang i solskinn er ikke til å kimse av.
Jeg kommer til å følge «erling»s plan om mat på sykkelen fra begynnelsen av. Tar med ekstra High5 tabletter og fyller på med vann på stasjonene.
Holder på å planlegge bagger. Ser ikke helt behovet for en på Lemonsjøen hvis man har en på Lom, men det er sikkert noe jeg ikke har tenkt på.
Beitostølen: Sokker, sykkeltrøye, hansker, ulltrøye, vindtrøye, mat, snacks, nutridrink, tørr bib, ekstra løse ben
Lom: Sokker, sykkeltrøye, hansker, ulltrøye, vindtrøye, mat, snacks, nutridrink
Usikker på hva jeg skal starte og sykle i. Vindvest/vindjakke er fint å regulere med, men gjøre lommelogistikken litt mer vrien.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638117 04/07/2013 11:21
H
Hjelmizz Offline
Medlem
Medlem
H
Jeg bruker å sykle med: Vindvest (innerst), trøye, løse armer og ben. I varmen åpner jeg glidelåsen på vindvesten og pakker den ut til sidene innenfor trøyen, løse armer og ben liggende rundt håndledd og ankler i starten, og blir dratt opp skikkelig i løpet av natten når det kjølner. Slik får du regulert med vindvesten, men beholdt lommelogistikken din. God løsning for meg!

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638137 04/07/2013 11:43
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Vesten under ja. Det må prøves i kveld. Da blir det merino baselayer - vindvest - sykkeltrøye - bib - løse ermer - løse ben - tynne ullsokker fra start. Smoooth ICON_SMILE

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638146 04/07/2013 11:47
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Å ha vindvesten innerst hørtes skikkelig håpløst ut.
Det er da mye bedre å kunne åpne og lukke den uten å kle seg naken. Samt mulighet for å ta den av i fart.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638234 04/07/2013 13:11
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg sender bagger til Beitostølen (varmt tøy + mat, drikke) og Lom (lettere tøy + mat, drikke).

Starter slik tror jeg:

Baselayer
Klubbskjorte
Tynn lett vindvest
Kort sykkelbukse
Løse armer
Løse ben
Tynne ullsokker
Lange sommer hansker

Norrøna Fjørå Gore Tex jakke på lomma (et genialt plagg) + buff + tynn hjelmlue. Det kan bli kaldt over Filefjell.

To flasker 0,75 med High5 Zero
En flaske 0,75 med Nutri
To blingser loff, smør og spekepølse
To barer (nødmat)

Litt usikker på om 2,2 liter drikker holder helt til Fagernes (145 km). Men tror det er nok.

Taske under setet (det er iht. Stilpolitiet lov på lange turritt):
Multiverktøy
To slanger
To patroner
Dekkspaker
Girvaier
Kjedeverktøy og kjedelåser

På lomma:
Mat
Mobil
Barer
Penger

Redigert av erling; 04/07/2013 14:09.

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638244 04/07/2013 13:22
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Så folket tror at løse bein holder, at man ikke trenger bukse?

Er det ikke meldt ned mot 3-grader og lett yr på Filefjell da? Tenker kanskje at en tynt fora bukse er bedre enn bare løse bein? Hmm....

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638392 04/07/2013 18:03
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Ganske likt som erling her også. Forsøkte vindvest med flaske bak på trøya og det gikk fint så da blir det ikke under slik det ble foreslått. Jeg har med alt for mye mat, men det er bedre enn å gå tom...

Lykke til alle sammen. Jeg gleder meg og tror dette blir en super tur i fjellene ICON_SMILE

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638457 04/07/2013 19:41
A
arh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
har pakket bager å sender til alle matstasjoner. satser på formula 1 pit stop. 2l ferdig blandet winforce på hver stasjon+matpose, raskt inn og raskt ut. starter med undertrøye, kort +vest og løse armer. det tror jeg holder selv med temp ned mot 3c. 3/4 lang sykkelshorts.
starter med 12 ultra winforce gel i lomma og nøtteblanding i sykkelveske

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1638888 05/07/2013 15:28
kawa versys Offline
Entusiast
Entusiast
Lykke til, satser på å delta igjen til neste år:)

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: sykkeloyvind] #1638967 05/07/2013 20:10
H
Hjelmizz Offline
Medlem
Medlem
H
Sitat: sykkeloyvind
Å ha vindvesten innerst hørtes skikkelig håpløst ut.
Det er da mye bedre å kunne åpne og lukke den uten å kle seg naken. Samt mulighet for å ta den av i fart.

Det er enkelt å åpne og lukke den i fart. Åpner glidelåsen på trøyen halvveis ned, når tak i glidlåsen på vindvesten, åpner den helt - pakker den ut til sidene, og lukker glidlåsen på trøyen. Jeg har netting i ryggen på min, så det blir ikke for varmt å ha vindvesten "delvis på". Prøv det!

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1639204 06/07/2013 16:43
A
arh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
i mål. Det var verdt turen, sett bort ifra det uungåelige slitet var det en rå naturopplevelse. Idet vi klatret opp siste bakken på valdresflya kom morgensolen. Full fart mot lemomsjøen i praktlandskap og sol - fantastisk. Jeg startet i pulje 2, det store feltet dundra mot fagernes på et blunk. Mot beito gikk det rolig. Prøvde å hente et stort felt etter beito, klarte ikke men ble tatt igjenn av et bra felt som jeg ble med til lom. Ble overivrig etter å komme av gårdet fra lom og kjørte alene mot sognefjell . Det endte med helsprekk. Klarte såvidt å karre meg opp.
Utrolig fornøyd med å gjennomføre, kan trygt anbefales, det var ikke sååå hardt.

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1639585 07/07/2013 20:25
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har fruen og jeg fullført Jotunheimen Rundt. Det gikk i passe turfart. Fikk en fin opplevelse i rå natur.

Selv hadde jeg en veldig fin reise fram til Lom. Da sa beina stopp. Derfra og inn ble tungt. Strekningen Lom til Sognefjellet ble uendelig lang.

Vi kjørte med Fresubin som næring hele veien Drakk to 0,75 liters flasker hver. Spiste kun litt brødskiver og saltpølse på stasjonene. Litt gryterett på Lom og ett stk vaffel på Sognefjellhytta. Fresubin fungerte svært bra. Var aldri sulten. Drakk to flasker hver med High5 zero. Farris, kaffe, vann og Cola på stasjonene. Ble mye Cola på meg pga. litt kvalme.

Kan anbefale rittet. Men dette bør kjøres i turmodus. Oppleve underveis og ta seg tid på stasjonene. Nok av ritt ellers med mas og kjas.

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1639588 07/07/2013 20:27
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Hvordan gikk det med dere, erling?

Vi hadde en helt utrolig tur. Startet i pulje2. Satt helt forran fra start og satte det vi syns var et greit turtempo. Det var mange andre som syns det gikk for sakte, så det ble satt større fart ganske tidlig. Var litt overrasket over hvor hardt det ble kjørt tatt i betraktning hvor langt rittet er.

Vi hadde bestemt oss for å ha en fin tur og for å ikke risikere noe lot vi bare de første 100 gå når vi ikke hang med i sone2. Vi skulle på tur og hadde ingen ambisjoner mtp tid. Derfra var det stort sett jeg og lag-kompis (ohaga) og et knippe andre ryttere nå og da.

Største øyeblikk var soloppgang på valdresflya, (tre) vafler på sognefjellet, og ikke minst om klatringen opp. Det var heller ikke så ille å komme ned til Lustrafjorden å få av seg jakker, løs ermer/bein og sykle i strålende solskinn og 18 grader inn mot marifjøra :-)

Rittet er den største sykkelopplevelsen så langt. Kudos til arrangøren for et strålende arrangement. Jeg var litt tyngre da jeg kom i mål enn da jeg startet som følge av den hyppige og fantastiske serveringen :-) Vi stoppet på alle stasjonene, men forsøkte å ikke ta så lange pauser slik at vi ikke skulle stivne / ikke ha lyst til å sykle videre. Det funket veldig bra :-)

Edit: Og der kom oppdateringen fra erling, ja :-)

Mvh
Tobias

Redigert av tobiast; 07/07/2013 20:45.
Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1639608 07/07/2013 21:08
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Mosjonistene tar etter proffene i utstyrsvalget, så nå min første aerodynamiskebøttehjelm på Valdresflya. En annen ting flere tar etter proffene på (og som er ulovlig i ritt) er at det kastes søppel og tomme flasker over en lav sko. Ser stadig flere som gjør dette og det er sikkert feil å skille ut enkeltpersoner, sender likevel et kne i ballene på 438 fra Drammen CK som demonstrativt krøllet sammen energibarpapiret før han nosjalant slapp det i bakken opp mot Filefjell. Paradokset er at flere av forsøplerne storsinnet skryter av den fine naturen på jobb mandag.

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: stanleytislavold] #1639616 07/07/2013 21:24
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: stanleytislavold
Mosjonistene tar etter proffene i utstyrsvalget, så nå min første aerodynamiskebøttehjelm på Valdresflya. En annen ting flere tar etter proffene på (og som er ulovlig i ritt) er at det kastes søppel og tomme flasker over en lav sko. Ser stadig flere som gjør dette og det er sikkert feil å skille ut enkeltpersoner, sender likevel et kne i ballene på 438 fra Drammen CK som demonstrativt krøllet sammen energibarpapiret før han nosjalant slapp det i bakken opp mot Filefjell. Paradokset er at flere av forsøplerne storsinnet skryter av den fine naturen på jobb mandag.

+100

Takk for følget deler av veien forresten.

Mvh
Tobias (Hasle-Løren)

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: stanleytislavold] #1639777 08/07/2013 09:38
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: stanleytislavold

Etter å ha sykla JR så har du bare surt oppgulp å komme med ;-)

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1639778 08/07/2013 09:41
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
tobiast, vi snakket så vidt sammen på Beitostølen. Dere var to fra Hasle Løren som dro ut like etter vi kom inn.

Ser dere kom 1 time før oss inn til mål. Vi tok oss veldig god tid fra Lom og inn. Rakk en liten lur i veikanten og greier :-)

Jeg hadde snittpuls på 123 ser jeg. Har nok litt å gå på ;-)

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1639790 08/07/2013 10:06
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erling
tobiast, vi snakket så vidt sammen på Beitostølen. Dere var to fra Hasle Løren som dro ut like etter vi kom inn.

Ser dere kom 1 time før oss inn til mål. Vi tok oss veldig god tid fra Lom og inn. Rakk en liten lur i veikanten og greier :-)

Jeg hadde snittpuls på 123 ser jeg. Har nok litt å gå på ;-)

Ahh! Skjønner. ohaga kløna og reiv ned sykkelen til kona di, stemmer ikke det? :-)

Jeg snittet vel på 130 tror jeg. Gikk rimelig rolig for seg, men det var jo litt av poenget også. Fokus på fin tur og lite ingen fokus på tid.

Mvh
Tobias

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1639987 08/07/2013 18:00
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Fantastisk opplevelse! Vi syklet tre stykker sammen og tok det som en tur. Holdt god fart der det ikke kostet stort og avpasset i bakkene. Soloppgang på Valdresfløya var magisk! Jeg slet med magen store deler av rittet og fikk knapt i meg næring fra beito og inn, men det la ingen alt for stor demper på stemningen. Fikk til og med med meg litt folk på allsang av "å vestland vestland" på Sognefjellshytta.

På tide at dette blir skikkelig Gran Fondo slik at stoppeklokkene legges igjen hjemme? Evt med tidtagning på noen av klatringene?

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1640078 08/07/2013 20:32
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Ja, er enig at dette var en fantastisk opplevelse. Spenningen opp mot Filefjell og nedkjøring i skumringen/mørket mot Tyin og Fagernes, soloppgang på Valdresfløya, klatringen på Sognefjellet, nedkjøring til Luster og en liten avsluttende kneik før man endte i Sogndal.

Viktig at vi også skryter av arrangøren, det var et kjempearrangement med bare blide og hyggelige mennesker som serverte den ene go´biten etter den andre.

Takk til alle som vi rakk å bli kjent med iløpet av turen.

-Øystein (Hasle-Løren)

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: tobiast] #1640082 08/07/2013 20:43
ohaga Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: tobiast

Ahh! Skjønner. ohaga kløna og reiv ned sykkelen til kona di, stemmer ikke det? :-)

Altså, det må jeg bare beklage erling. Med en våt jakke i en hånd og sykkelen i den andre og ikke minst et hode som ikke helt fungerte rundt Beito, så la jeg ikke merke til at kona di hadde plassert sykkelen med en bitteliten overlapp på hjulene. Så når jeg løftet bort min så ramlet hennes ned. Huff, du får hilse og si beklager! Jeg var i kjellern der, og det var kun takket være Tobias at jeg kom meg videre oppover fjellet.

Re: Jotunheimen Rundt 2013 [Re: erling] #1640096 08/07/2013 21:13
S
stanleytislavold Offline
Entusiast
Entusiast
S
Gjentar min tidligere påstand at der Styrkeprøven er en trist ferie i en tysk drabantby er Jotunheimen Rundt en hytte-til-hytte tur i fantastiske omgivelser. Med vaffelgaranti på Sognefjellet.

Støtter Gran Fondo forslaget med frafall av stoppeklokker.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support