Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel

Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel #1607592 15/05/2013 12:08
G
geronimo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Det ene beinet mitt er 1,3 cm lengre enn det andre. I følge kiropraktoren min, er dette en av de tingene som bidrar til at jeg får vondt i ryggen av å sykle. For å stabilisere og redusere den skjeve belastningen på ryggsøylen, er jeg i ferd med å gå til anskaffelse av et litt bredere sete som stabiliserer hofta. Det er enkelt å få tak i.

Det andre tiltaket jeg skal gjøre, er å bygge ut SPD-klossen under sykkelskoen. Jeg har funnet kit til dette, men sliter med å få dem til å sende til Norge.

Er det noen som kjenner til noen bra nettbutikker som har slike klosser man kan legge mellom SPD-klossen og sålen?

Om det er noen som har tilsvarende ryggproblemer og har klart å bli kvitt dem? Da er jeg interessert i hva dere har gjort. Jeg får ukentlig kiropraktorbehandling, har trent kjernemuskulatur i flere år og prøver å være flink til å tøye.

Det skal legges til at problemet ikke begrenser seg til forskjellig beinlengde. Mellom de nederste ryggskivene er "puta" i mellom klemt sammen, som følge av mange år på sti med hardtail, slik at det nærmest er bein mot bein baki der. Au.

Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: geronimo] #1607598 15/05/2013 12:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
At puta mellom de nederste ryggvirvlene er trykt sammen er nok ikke akkurat på grunn av halvdemper-sykling. Sannheten er vel at de aller fleste har flatklemte skiver i ryggen, i hvert fall alle i en viss alder. Noen får problemer med dette, mange får det ikke.

Tykkere innleggssåle i den ene skoen enn i den andre kan hjelpe litt. På sykkelsko trenger du kun å fore opp under forfoten. I tillegg er det lurt å justere setehøyden til det korteste beinet sånn at du ikke vrikker i hofta for å rekke ned på den korte siden.

Under terrengklosser kan du jo bruke omtrent hva som helst for å bygge opp, problemet blir at klossen vil gå i bakken når du går, derfor er det lurere å fore opp inne i skoa på terrengskoa.
Fór opp litt i skoa på det korte beinet og evt ta bort litt av innersålene på det lengste beinet. Husk at du ikke bør gjøre hele endringene på en gang.
1,3 cm forskjell i beinlengde er ikke så veldig langt utenfor gjennomsnittet forresten så det er ikke sikkert det er skyld i ryggproblemene alene.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: geronimo] #1607614 15/05/2013 12:33
G
geronimo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Takk for gode tips, Øyvind.

Har tenkt på det med å justere på selve sålen, men jeg er redd for å irritere meg over at skoene føles forskjellige på foten. Er nok bare en vanesak. Er nok irriterende å ha en kloss som stikker ut under foten når jeg går også.

Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: geronimo] #1607656 15/05/2013 14:00
schelvis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Kunne det vært en idè å kjøre forskjellig lengde på krankarmene?

Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: geronimo] #1607677 15/05/2013 14:57
G
geronimo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Det kan være en idé ja. Er dog en litt større investering, siden jeg bytter mye mellom sykler.

Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: geronimo] #1608032 16/05/2013 07:00
schelvis Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: geronimo
Det kan være en idé ja. Er dog en litt større investering, siden jeg bytter mye mellom sykler.

Jeg ser den..

Mye billigere å kjøpe ny rygg når høstsalget starter :-)

Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: geronimo] #1608121 16/05/2013 08:22
knut77 Offline
Besatt
Besatt
Er mesteparten av forskjellen i lårbein eller leggbein? Om du er så "heldig" at all forskjell er i leggbein så er det bare å bygge opp, det finnes plater å legge mellom pedalkloss og sko, iallfall for Shimanos SPD-SL.

Om hele forskjellen ligger i lårbeinet så er det litt vanskeligere å kompensere, det kan hjelpe å flytte pedalklossen lenger bak på skoen på den siden beinet er lengst. Å stille inn sittestillingen utfra det korteste beinet pluss at man har lenger krankarm på langbein-sida kan gi mye vinkel og belastning på langbein-kneleddet. Men når det ikke er snakk om veldig stor forskjell i beinlengde så ulempene kan være til å leve med, usikker på gevinsten av forskjellig krankarmlengde dog.

Forskjellen i benlengde kan godt skyldes både lår og legg, i så fall er det bare å kombinere tiltak (:

Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: geronimo] #1608206 16/05/2013 09:49
G
geronimo Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
G
Aner ikke om det er lår eller legg forskjellen ligger. Har bare tatt røntgen fra hofta og opp. Bildet viser tydelig at hofta er ute av vater og at ryggsøylen bøyer seg mot den ene siden for å kompensere. Det kunne vært en idé å få tatt bilde av beina, slik at jeg vet mer bestemt hvor problemet ligger. Jo mer man vet, jo større sjans er det for at man finner en løsning : )

Re: Forskjellig benlengde = ryggtrøbbel [Re: schelvis] #1608257 16/05/2013 10:43
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: schelvis
Kunne det vært en idè å kjøre forskjellig lengde på krankarmene?
Det tviler jeg på at er å anbefale. Rett og slett fordi jeg aldri har lest det som en løsning.
Beinlengdeforskjellen din er et par mm lengre enn min. Jeg har en litt tykkere såle i skoen til det korte beinet, og sitter akkurat så lavt at bekkenet holder seg i ro.
Men sykkeltilpasningen min er gjort av en ortopediingeniør, og bena mine er rare nok til at jeg fikk såler med 400 kroner i egenandel.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Moderator  support