|
Montering av sykkel på biltak
|
Montering av sykkel på biltak
15/05/2013 06:00
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, nybegynner med dumt spørsmål og håper noen kan tipe meg om beste måten å fest rammen på? Har sykkelstativ på taket og den festes med stropp på hver hjul + en arm som løftes fra midten og griper den skråpstilte delen av ramma. Problemet er at jeg har girvaiere som går langs med den skråstilte delen av ramma som gripes av sykkelstativ-armen! (Vaierne går logisk nok på undersiden av rammen) Er det noe å bry seg om? Liker ikke tanken på at vaieren klemmes over tid og etter en test tur i går kunne jeg se at den var noe "bøyd" om jeg kan kalle det det.. Problem/ bare tull/ synge en sang og gi f..?  All er hjelp er god hjelp, vh. n00b 
|
|
|
Re: Montering av sykkel på biltak
[Re: haz]
15/05/2013 06:05
|
tkjoerlaug
Entusiast
|
Entusiast
Ville ikke vært bekyrmret over girvaieren, men ramma kan bli litt oppripet. Dette kan løses ved å legge en lite papp/stoff-bit mellom ramma og girvaieren akkurat der armen tar tak.
|
|
|
15/05/2013 06:21
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Du har montert stativet feil vei, hvis du ikke rygger hele veien da 
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
15/05/2013 06:27
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Finnes det en riktig vei? Argumenter gjerne for/ mot den ene/ ande veien å montere den. Selger av bil mente dette var beste vei, nå har jeg glemt hvorfor. (Bytter retning på stativet på under 1 min så det er ikke noe krise om jeg må det)
Redigert av haz; 15/05/2013 06:27.
|
|
|
15/05/2013 06:48
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
det er ikke optimalt å få knekk på girwirene, litt beroende på hvor pedantisk du er så er det vel ikke all verden å bry seg om. Hadde muligens vært mer bekymret over at fargen på sykkelen ikke matchet fargen til bilen....
Prøv evn å legg girwiren på yttersiden av klemma.
Hvis du er bekymret over riper i ramma så får du kjøpt klar plastfolie til å ha på rammerørene.
Jeg vil tro du har monterte takstativet bakfrem. Slik du har montert takstativet vil klemma kunne åpne seg ved ekstrem belastning - type kollisjon, hvis det er montert andre veien vil rammerøret butte i klemma. En ting er at det er kjedelig å kollidere - en annen ting er at det er enda kjedeligere hvis sykkelen faller av taket og treffer andre kjøretøy eller fotgjengere.
Æresmedlem i KrampeKameratene
|
|
|
15/05/2013 07:13
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Sjekk hjemmesida til thule så ser du hvordan de har montert den dog uten forklaring hvorfor.
Dessuten har jeg montert den andre veien, og synes det er bedre at du har montert den feil en at jeg har det.
|
|
|
15/05/2013 07:18
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har samme stativet (Thule?), men klemma har en liten vinkel på midten som vaierene ligger i.
Forresten som flere nevner over, så spiller det ikke all verdens rolle om vaierene blir litt klemt. Du kan evt legge noe mellom vaier og ramme for å spare lakken.
Hvis du ønsker å snu stativet, så må du speilvende det hvis du fortsatt vil laste opp fra førerside av bilen, og det tar mer enn to minutter.
|
|
|
15/05/2013 07:36
|
tkjoerlaug
Entusiast
|
Entusiast
Finnes det en riktig vei? Argumenter gjerne for/ mot den ene/ ande veien å montere den. Selger av bil mente dette var beste vei, nå har jeg glemt hvorfor. (Bytter retning på stativet på under 1 min så det er ikke noe krise om jeg må det) Næ, tviler på at den ene eller andre veien er mer riktig enn den andre. Jeg har to slike stativ, og når jeg bruker begge med terrengsykler med brede styrer på taket, så pleier jeg å montere ett stativ hver vei, slik at ikke styrene kommer i konflikt med hverandre.
|
|
|
15/05/2013 07:49
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Wow, masse meninger. Great!! Jeg vil tro du har monterte takstativet bakfrem. Slik du har montert takstativet vil klemma kunne åpne seg ved ekstrem belastning - type kollisjon, hvis det er montert andre veien vil rammerøret butte i klemma. En ting er at det er kjedelig å kollidere - en annen ting er at det er enda kjedeligere hvis sykkelen faller av taket og treffer andre kjøretøy eller fotgjengere. Armen og grepet er låst (type nøkkel-lås). Forklar gjerne hvorfor det er sjanser for at klemma vil åpne seg når den står den veien -og ikke når den står motsatt vei. For meg er det ulogik ettersom den er låst, lufttrykk vil ikke klare dette alene. Er det større sjanse for at sykkelen faller av stativ og / eller taket ved å være montert denne veien ft motsatgt vei? ..synes det er bedre at du har montert den feil en at jeg har det. Selv hvis det viser seg at min vei er riktig vei? Eller var det ironi? Ikke alle er enige ser jeg. Men hvis Thule anbefaler motsatt vei så snur jeg det selvsagt.
|
|
|
15/05/2013 08:05
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Styret på sykkelen skal selvsagt peke fremover. Alt annet ser galt ut. Trenger det egentlig noen forklaring, eller er det bare for meg det er åpenbart?
|
|
|
[Re: Stein]
15/05/2013 08:29
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Styret på sykkelen skal selvsagt peke fremover. Alt annet ser galt ut. Trenger det egentlig noen forklaring, eller er det bare for meg det er åpenbart? Til dels enig, men hva når du har 3 eller 4 sykler på taket. Helt umulig på mine tak ihvertfall. Snur alltid annenhver.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
15/05/2013 08:40
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Med fire sykler på taket er det så godt gjort å få det til at annenhver er godkjent. Med tre, kan godt den midterste være snudd bakover hvis det blir dårlig plass, ellers kan du ha en Proride i midten og Outride på sidene, og så hjulstativer til forhjulene fra syklene i Proride-ene mellom syklene på den bakerste bøylen. Det blir fint. 
|
|
|
15/05/2013 08:40
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Styret på sykkelen skal selvsagt peke fremover. Alt annet ser galt ut. Trenger det egentlig noen forklaring, eller er det bare for meg det er åpenbart? Du mener at sykkelen skal snus fordi "det ser galt ut"? Så du gjør det fordi alle andre gjør det? Og jeg som trodde en velbegrunnet sikkerhetsårsak var avgjørende her og ikke om det ser rart ut på taket.
|
|
|
15/05/2013 08:44
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg driter i hva alle andre gjør. jeg gjør det fordi det er det eneste riktige.  Selvsagt er det ingen sikkerhetsårsak som gjør at du ikke kan ha stativet/sykkelen gal vei. Vi har visst forskjellig oppfatning om hva "velbegrunnet" betyr. Stil er en god grunn for meg. Overraskende at du ikke mener det samme, når du engang har kjøpt en stilig, tysk premium-bil. For meg er stativet feil vei omtrent like "riktig" som om du skulle henge svære skvettlapper som nesten slepte i bakken på bilen din. Men du gjør jo selvsagt fullstendig som du vil. Jeg er tross alt bare en synser på Internett. 
|
|
|
15/05/2013 08:50
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Så så .. Jeg er ute etter en saklig diskusjon. Jeg driter i hva alle andre gjør. jeg gjør det fordi det er det eneste riktige.  Selvsagt er det ingen sikkerhetsårsak som gjør at du ikke kan ha stativet/sykkelen gal vei. Det kan være en selvfølgelighet for deg. For meg er det ikke like opplagt ettersom sykkelstativ er noe jeg ikke har erfaring med. Derfor ber jeg om råd. Vi har visst forskjellig oppfatning om hva "velbegrunnet" betyr. Stil er en god grunn for meg. Overraskende at du ikke mener det samme, når du engang har kjøpt en stilig, tysk premium-bil.
Hvis du skulle stroppet en bil på henger og fikk beskjed om å feste stroppene rundt hjulene o gned til hengeren, ville du heller stroppet fast bilen til hengeren et sted på bilen som var mindre trygt - på grunn av vandring - kun fordi det ser kulere ut og på tross av et sikkerhetsråd? Det er ikke kult å væra dævv, var det en sikkerhetskampanje som sa en gang. Fremdeles ingen kilder på hva som er tryggest. Kun hva som ser pent ut.
|
|
|
15/05/2013 09:00
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Så så .. Jeg er ute etter en saklig diskusjon. Og det er jeg som ødelegger det? Det kan være en selvfølgelighet for deg. For meg er det ikke like opplagt ettersom sykkelstativ er noe jeg ikke har erfaring med. Derfor ber jeg om råd.
Og derfor gir jeg, og andre, råd. Noe du reagerer på med å bli grinete og ufin mot den som prøver å hjelpe deg. Velkommen til forumet! Hvis du skulle stroppet en bil på henger og fikk beskjed om å feste stroppene rundt hjulene o gned til hengeren, ville du heller stroppet fast bilen til hengeren et sted på bilen som var mindre trygt - på grunn av vandring - kun fordi det ser kulere ut og på tross av et sikkerhetsråd? Det er ikke kult å væra dævv, var det en sikkerhetskampanje som sa en gang.
Nei, men jeg må innrømme at jeg ville synes det var rart dersom bilen sto mot kjøreretningen på hengeren.  Fremdeles ingen kilder på hva som er tryggest. Kun hva som ser pent ut. Det er ingen måte som er tryggere enn en annen, så lenge lastebøylene er riktig montert på bilen og sykkelstativet er riktig montert til lastebøylene. Det er nøyaktig like trygt å sette sykkelen med styret fremover som bakover på bilen. Da kan du altså sette den slik du ønsker selv. Jeg setter den sånn jeg synes det ser best ut. Et "sikkerhetstips" kan du likevel få: Det kan være lurt å stroppe bakhjulet fast med en stropp som går rundt hele lastebøylen, og ikke bare til plata på sykkelstativet. Jeg har opplevd at denne plata har løsnet fra stativet når jeg bare har strammet den originale stroppen litt hardt.
|
|
|
15/05/2013 09:08
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nei det er helt sikkert en vanlig tone for deg å snakke i, ikke noe problem for meg, ville bare presisere at jeg var ute etter en sakliug diskusjon og ikke ute etter å fore et forumtroll  Har heller ikke vært ufin, dog kan du spare deg for usaklige kommentarer om bilvalg og skvettlapper, irrellevant info som ikke har noe med temaet å gjøre og som tar diskusjonen på et barnlig nivå. Her skal jeg gi deg et godt råd, fordi du bør unngå å stroppe en bil på henger når du tydeligvis er uviten. Her er godt dokumentert informasjon stropping av bil på henger, hele 33 sider: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21527.0.html Takk for et velbegrunnet råd på slutten der, det skal jeg ha i bakhodet 
|
|
|
15/05/2013 09:18
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Må ikke begynne en hvordan stroppe sykkeltråd her inn nå Henrik. Blir bare bråk av sånt ;-)
|
|
|
15/05/2013 09:19
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg kan ikke se at jeg har brukt noen tone som kan oppfattes som negativ eller skiller seg fra den vanlige på forumet. Hvis du mener det, tror jeg du har misforstått.
Hvor usaklig kommentaren om bilvalget ditt var, vet jeg ikke. Jeg ville bare forklare hvorfor jeg ønsket at ting bør se best mulig ut og hvordan jeg, og sannsynligvis flere, oppfatter sykkelstativer montert bak frem. Hvis du ikke skjønte det, sa jeg at bilen din var fin, men åpenbart klarer enkelte å tolke alt de ønsker i negativ mening.
Jeg tror forresten at du har et langt lerret å bleke hvis du skal ta kampen om usaklige innlegg i diskusjoner, dersom det jeg har skrevet her er usaklig i denne sammenhengen.
Hva har lastsikring av biler på henger med dette å gjøre? Det er jeg helt kompetent til å gjøre riktig når det trengs, og du har såvidt jeg vet ikke noe belegg for å mene noe annet. Poenget mitt var at det ikke har noen sikkerhetsmessige konsekvenser å montere sykkelstativet den ene eller den andre veien, så du kan la andre hensyn enn sikkerhet bestemme hvilken vei du ønsker å sette det.
Men, nå tror jeg at jeg er ferdig med både å diskutere med, og å forsøke å hjelpe deg, (Ja, det var faktisk det jeg gjorde.) så lykke til med stativet.
Du er forresten såvidt jeg vet den eneste som noensinne har oppfattet meg som noe forumtroll. Kanskje det er noe du burde ta til etterretning.
|
|
|
15/05/2013 09:26
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Neimen hei Øyvind! Så det er her du holder til 
|
|
|
15/05/2013 09:27
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Alt i orden Stein, ikke tenk på det!
Redigert av haz; 15/05/2013 11:38.
|
|
|
15/05/2013 10:14
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Wow, masse meninger. Great!! Jeg vil tro du har monterte takstativet bakfrem. Slik du har montert takstativet vil klemma kunne åpne seg ved ekstrem belastning - type kollisjon, hvis det er montert andre veien vil rammerøret butte i klemma. En ting er at det er kjedelig å kollidere - en annen ting er at det er enda kjedeligere hvis sykkelen faller av taket og treffer andre kjøretøy eller fotgjengere. Armen og grepet er låst (type nøkkel-lås). Forklar gjerne hvorfor det er sjanser for at klemma vil åpne seg når den står den veien -og ikke når den står motsatt vei. For meg er det ulogik ettersom den er låst, lufttrykk vil ikke klare dette alene. Er det større sjanse for at sykkelen faller av stativ og / eller taket ved å være montert denne veien ft motsatgt vei? ..synes det er bedre at du har montert den feil en at jeg har det. Selv hvis det viser seg at min vei er riktig vei? Eller var det ironi? Ikke alle er enige ser jeg. Men hvis Thule anbefaler motsatt vei så snur jeg det selvsagt. I utgangspunktet er det greit å følge produsentens anvisning..... kjenner ikke Thules system i detalj men på mitt takstativ er låsen på innsiden av selve klemma, det medfører at ved ekstrem belastning - les heftig bremsing/kollisjon - så kan klemma gape/sprike slik at taket rundt ramma glipper. For å si det på en annen måte, hvis du klemmer ett rør mellom lårene og trekker det ned mot knærne er det bare friksjonskreftene som virker og du vil kunne trekke det forbi anklene, trekker du derimot andre veien vil røret etterhvert stoppe i lysken. Tilsvarende prinsipp gjelder for klemma rundt rammerøret ditt.
|
|
|
15/05/2013 10:24
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg forslår at haz monterer sykkelen på tvers, som et kompromiss.
|
|
|
[Re: Christian]
15/05/2013 10:38
|
ScottRacing
Ringrev
|
Ringrev
Jeg forslår at haz monterer sykkelen på tvers, som et kompromiss. isåfall er det bra han ikke har tandemsykkel...........
|
|
|
[Re: ScottRacing]
15/05/2013 10:40
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Wow, masse meninger. Great!! Jeg vil tro du har monterte takstativet bakfrem. Slik du har montert takstativet vil klemma kunne åpne seg ved ekstrem belastning - type kollisjon, hvis det er montert andre veien vil rammerøret butte i klemma. En ting er at det er kjedelig å kollidere - en annen ting er at det er enda kjedeligere hvis sykkelen faller av taket og treffer andre kjøretøy eller fotgjengere. Armen og grepet er låst (type nøkkel-lås). Forklar gjerne hvorfor det er sjanser for at klemma vil åpne seg når den står den veien -og ikke når den står motsatt vei. For meg er det ulogik ettersom den er låst, lufttrykk vil ikke klare dette alene. Er det større sjanse for at sykkelen faller av stativ og / eller taket ved å være montert denne veien ft motsatgt vei? ..synes det er bedre at du har montert den feil en at jeg har det. Selv hvis det viser seg at min vei er riktig vei? Eller var det ironi? Ikke alle er enige ser jeg. Men hvis Thule anbefaler motsatt vei så snur jeg det selvsagt. I utgangspunktet er det greit å følge produsentens anvisning..... kjenner ikke Thules system i detalj men på mitt takstativ er låsen på innsiden av selve klemma, det medfører at ved ekstrem belastning - les heftig bremsing/kollisjon - så kan klemma gape/sprike slik at taket rundt ramma glipper. For å si det på en annen måte, hvis du klemmer ett rør mellom lårene og trekker det ned mot knærne er det bare friksjonskreftene som virker og du vil kunne trekke det forbi anklene, trekker du derimot andre veien vil røret etterhvert stoppe i lysken. Tilsvarende prinsipp gjelder for klemma rundt rammerøret ditt. Se her ja, nå snakker vi. Bra innspill. Takk! Jeg forslår at haz monterer sykkelen på tvers, som et kompromiss. We have a winner, elsker kompromisser! 
|
|
|
15/05/2013 10:43
|
torsteinvh
Ivrig
|
Ivrig
Fra bildet ser det ut som om det er Proride-stativ, og der griper klemma på over- og undersiden av rammerøret. Skulle derfor ikke ha altfor mye å si om sykkelen står framover eller bakover sikkerhetsmessig under vanlig kjøring.
Har flere bekjente som har kjørt inn i garasje med sykkel på taket. Med Proride måtte både hjul og ramme takke for seg før klemma slapp taket. Med det stativet som klemmer på siden av rammerøret glapp sykkelen ut av festet slik at ramma slapp unna med et par bulker.
With light parts come great responsibility
|
|
|
15/05/2013 10:46
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Scott Racing: hentet dett bildet fra Thules sider og klipte/limte/tegnet for å forklare hvordan det er montert på min bil. Se hvordan låsen er ift klemma. 
|
|
|
[Re: torsteinvh]
15/05/2013 10:49
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Fra bildet ser det ut som om det er Proride-stativ, og der griper klemma på over- og undersiden av rammerøret. Skulle derfor ikke ha altfor mye å si om sykkelen står framover eller bakover sikkerhetsmessig under vanlig kjøring.
Har flere bekjente som har kjørt inn i garasje med sykkel på taket. Med Proride måtte både hjul og ramme takke for seg før klemma slapp taket. Med det stativet som klemmer på siden av rammerøret glapp sykkelen ut av festet slik at ramma slapp unna med et par bulker.
Husker ikke hvilken Thule, men det er Pro Ride i bildet mitt over og min er dønn lik så det er nok Pro RIde ja..
Redigert av haz; 15/05/2013 10:56.
|
|
|
15/05/2013 12:49
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Scott Racing: hentet dett bildet fra Thules sider og klipte/limte/tegnet for å forklare hvordan det er montert på min bil. Se hvordan låsen er ift klemma. Her ser du at den siden med den lille bølgetoppen er montert fremover i kjøreretningen. Ellers hvis man har med flere sykler tar det ikke mange sekundene og løsne og vri styret så man får plass til 3 sykler, men skjønner godt at det ikke blir gjort
|
|
|
15/05/2013 13:01
|
haz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
La merke til det samme. Det var mer av nysgjerrigheten rundt hvorfor, at jeg la inn innlegget, og det har det kommet mye bra info på nå. Takk for alle bidrag 
|
|
|
|
|