Farlig med carbon clincher?
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1615087
28/05/2013 12:29
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111
veritas_tm365
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111 |
Det skulle selvsagt stå 53-39/11-23..
At de er merkbart stivere enn eurus er det ikke tvil om. Mye mer snert i akselerasjon.
Jeg tar ofte ut litt luft etter endt tur for så å pumpe til passende trykk før neste tur. Det je mente med potte tett er at trykket holdt seg konstant under rittet, hvilket ikke alltid har vært tilfelle med diverse slanger tidligere.
Må si jeg er spent på vått føre, men hadde jeg ikke vært trygg på at disse gjorde jobben selv på sleipt underlag så hadde jeg heller aldri valgt EVO cx. Dessuten kommer disse til å brukes primært på tørt føre, men ritt er jo ritt, så de må funke..
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1615593
29/05/2013 08:12
|
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894
otto
Salmakersvenn
|
Salmakersvenn
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 894 |
Har nå lest i gjennom hele tråden med tilbake meldinger.
Kanskje litt på siden med tanke på trådstarter sitt spørsmål, men har har lyst til å komme med egne erfaringer / betraktninger.
Har etter hvert reparert nærmere 100 felger. Forhold 90/9 prosent racer/mtb, og ca. 1 clincher til racer. Mye frem og tilbake mellom tubular/clincher, men det man kan si umiddelbart er at tubular er en mye kraftigere (og lettere) konstruksjon enn clincher. De forhøyde sideveggene på clincher tilfører svært liten torsjons stivhet til felgen. Kun nødvendig "onde" for å holde på plass dekket. Tubular i motsetning er en tilnærmet ideell konstruksjon for å benytte karbonets muligheter optimalt. En annen bakdel med (karbon) clincher er at når sideveggen går i stykker etter nærkontakt med asfalt hull, er det svært sjelden at disse kan repareres. Gjorde et forsøk i en sped begynnelse: da sideveggen eksploderte ved 5 kg trykk, fant jeg ut at dette bør man holde seg unna. Tubular derimot er som regel veldig greit å reparere, selv om det ofte er større skader under "sprekken" enn man først kan få inntrykk av. Racer er litt mere jobb, da bremsebanen må være plan. Dette slipper man på mtb felger.
Stivhet i hjul/felg. Det blir skrevet mye om stivhet i felgen. Men ingen som tar opp viktigheten av hvordan og hvem som bygger hjul. Det hjelper ikke om det står XTR/DA på sykkelen om ikke gir er justert opp riktig. På samme måte kan man få slx/105 til å fungere perfekt. Det hjelper heller ikke om det står Enve på felgen om eikene er som spaghetti, og igjen: et "kina" hjul kan fungere topp om eiker er riktig spent.
Når jeg "fikk" ny racer i våres, var det en ting jeg skulle ha nytt: tubular hjul. Helst Enve. Jeg fikk tak i et Enve hjulsett på 1040 gram bygd av FN Sykkel (litt reklame). Dette er helt rått, og grunnen til at jeg kjøpte det, var fordi Frode også bygde tubular settet til mtb'n (985g!)
Så min konklusjon er at uansett hvordan hjulsett du ender opp med: Kjør noen turer til hjulet har "satt seg" og få en dyktig hjulbygger til å stramme det opp (Frode, Ole, Kjell, Lorentz m. flere.) Da blir det bra :-)
Mvh O2
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1615662
29/05/2013 09:18
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111
veritas_tm365
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 111 |
Hei Otto!
Nå er jeg i alle fall lettet over å ha landet på tubulars. Har lest side opp og ned om egenskaper/kjørefølelse og hvordan tubulars oppfører seg kontra clincher, men ikke noe sted har det stått noe om følgene av en skade på felgen. Så takk for opplysningen! (Har visst glemt researchens kunst fra studiedagene).
Planen er som du sier å 'kjøre inn' hjula for så å få de justert. Skal sende deg en PM når den tid kommer, så kanskje du har tid til å kikke på de? Da vil jeg i alle fall få bekreftet om jeg kategorisk kan anbefale disse videre eller ei.
V
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1622975
10/06/2013 08:30
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Duddelmus
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50 |
Da har mine carbonclinchere landet på sykkelen, og jeg har fått testet de en ukes tid fordelt over ca 340km. Fått testet de på treningsturer, et fellesstartritt på ~40km, og sist nå lagkonkuransen i Mjøsa rundt på 210km. Hjulene er snorrette og behagelige, samtidig som de er stive og responsive. De føles veldig gode oppover, samtidig som de ruller godt nedover og på flatene. (Novatec nav) Og kanskje det viktigste! De ser latterlig bra ut, og gir en god wooosh-wooosh-lyd som hjelper godt på med placeboeffekten. De har allerede vært oppi et par gode hull og fått seg de smellene som lagkjøring ofte medfører uten at de har fått noen skader. De har også tatt godt grep om all slags bremsing jeg har kastet på de, men som de fleste andre karbonhjul tar de litt dårligere på vått føre. 4200kr for dette settet på 60mm, så til denne prisen kan jeg ikke annet enn å anbefale Farsports til de som måtte lure. 
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1623039
10/06/2013 10:05
|
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867 |
Aj aj aj! Merkene på dekkene er ikke sentrert over ventilene!!
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1623044
10/06/2013 10:16
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Duddelmus
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50 |
Oj oj oj! Var så gira på å få på dekka at det merket jeg ikke selv en gang! Får ta det samtidig som jeg fjerner den fæle kjake-hvileren over stemmet.. 
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1623078
10/06/2013 11:14
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37
lars-frr
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37 |
Hei.
Hvordan opplever du hjulene i vind Duddelmus? Vurderer akkurat samme hjulsett, men vurderer kanskje heller 50mm.
Blir det veldig nervøst?
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1623169
10/06/2013 13:53
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Duddelmus
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50 |
Det var overaskende lite nervøsitet på hjulene. Selvfølgelig kjenner man det der det kommer kraftige kast, men ikke til det punktet hvor man føler man mister kontrollen. Til sammenligning var det ikke mer nervøsitet på disse sammenlignet med mine tidligere HED JET5 Express. Jeg vil i grunn tro at du ikke merker den helt store forskjellen på verken vind eller prestasjoner på 50mm mot 60mm uansett. 50mm er kanskje til og med bedre med tanke på sin noe lavere vekt, men valget mitt gikk til 60mm ene og alene fordi høyprofilen ser 10mm tøffere ut. 
Redigert av Duddelmus; 10/06/2013 13:54. Rediger grunn: skriveleif
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1623192
10/06/2013 14:24
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37
lars-frr
Fersking
|
Fersking
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 37 |
Redd det blir 60 mm da Hva må jeg bestille fra de når jeg bestiller? Dvs trenger jeg noe ekstra?
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1623256
10/06/2013 16:57
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50
Duddelmus
Medlem
|
Medlem
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 50 |
Jeg bestilte kun hjulsettet. Du får da en pakke med det du trenger. Hjul, hurtigkoblinger og bremseklosser. Kan kanskje være greit å bestille med noen ekstra eiker hvis du er en av de som har uflaks.  Jeg hadde noen SwissStop karbonklosser liggende, så har ikke testet hvor gode de medfølgende klossene er..
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: Duddelmus]
#1623499
11/06/2013 06:10
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
De medfølgende klossene er i min mening bedre enn de gule fra SS, men de slites ganske fort. Utseende og ytelse samstemmer veldig bra med de blå fra Reynolds, så jeg lurer på om disse kommer fra samme sted.
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1688515
24/09/2013 22:15
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
bcbc
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689 |
Et spørsmål i tråden deres. Jeg er uerfaren på landevei, men har fått tilbud om et American Classics 58, og tror det er pariser. Visste ikke at det var forskjell på pariser og clincher. Ser at pariservarianten veier nesten 500 gram mindre. Hjulsettet er ment for ritt. Hva vil dere anbefale? Jeg er en rytter på drøye 80 kg, og vil ha et hjulsett som ruller godt og er stivt nok for meg. Høres ut som om dere i tråden her har peiling.
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1688516
24/09/2013 22:25
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787 |
Hvis du ikke har gjort deg opp en mening om hvorfor du skal ha pariser anbefaler jeg deg for å gå for clincher. Pariser må du lime sjæl, vil du og kan du det? Ja: les deg opp og kjøp Nei: Gå for clincher.
Har ennå til gode å finne et fabrikkhjulsett som ikke takler 80kg.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#1689438
26/09/2013 10:47
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8
Slakken
Fersking
|
Fersking
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8 |
Fikk mine 88/60 mm idag. Ser tilsynelatende bra ut, og når avsender priser forsendelsen til 40 dollar, blir man litt ekstra glad. Og, ja, jeg skal bytte til sorte ventilforlengere for å glede Stilpolitiet, men var veldig ivrig etter å prøve de på;-) Prisen ble totalt 3000 med frakt og alt. [img:left] https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151906276182069&l=850460f5de[/img]
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: Slakken]
#1690153
27/09/2013 10:58
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8
Slakken
Fersking
|
Fersking
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 8 |
Og meningen var at bilde skulle vises, så jeg gjør et nytt forsøk... 
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2341373
03/09/2016 08:09
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787 |
Trekker tilbake kommentaren om å kjøpe karbon clincher. ALDRI kjøp karbon clinchere med karbon bremsebane. dette er vel en sannhet nå? Har vel vært utprøvd såpass at man kan konkludere med at varmen ødelegger bremsebanen når den er bygget som clincher? Jeg har ikke tenkt til å bruke karbon clinchere på 15 km nedkjøringer.
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2341487
03/09/2016 16:30
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 1,251 |
Canyon leverer nå carbon clincher som standar på fire Aeroad modeller. En med Zipp 404 og tre med Reynolds Strike.
Redigert av Plankepetter; 03/09/2016 16:31.
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: Spiffhopeless]
#2341581
03/09/2016 21:20
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 145
Diffie Hellmann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 145 |
Anbefaler deg å sette deg inn i temaet før du bombastisk sier "ALDRI". F.eks bremsetesten fra det tyske magasinet Tour's siste test av karbon kanttrådshjul... 
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2341877
05/09/2016 07:40
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053
torinb
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 2,053 |
Broderen kjørte ned fra Pico de las nieves på GC i 37 graders varme på Vision Metron 40 Carbon clincher forrige uke.
Det ble for mye varme for hjulene og vips så var hjulsettet til 20.000 kroner ødelagt.... Alu clincher og carbon tubular på meg. Enn så lenge i alle fall.
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2341909
05/09/2016 08:37
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36
rkaspers
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36 |
Kjører man lange utforkjøringer med karbon clincher bør man også tenke på hvordan man bremser for å unngå for høy varmeutvikling. Kraftige, harde, men korte nedbremsninger kontra ligge på bremsen med middels kraft over tid hindrer for høy varmeutvikling og gir felgene tid til å kjøle seg ned mellom hver nedbremsning.
Man bør også investere i noen bremseklosser som genererer minst varme. Leste et sted at de som produsert desidert minst var zipp, men grunnet kort levetid var swiss-stopp prince det beste alternativet dersom du ikke ønsket å blakke deg helt på bremseklosser.
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2341913
05/09/2016 08:46
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Skjønner at mange liker seg i nedoverbakker. Men er det ikke like kjipt i praksiss at man ved en litt lei punktering kan ødelegge kanten?
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: torinb]
#2341979
05/09/2016 10:28
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Broderen kjørte ned fra Pico de las nieves på GC i 37 graders varme på Vision Metron 40 Carbon clincher forrige uke.
Hva sier selgeren/produsenten til dette da? "Brukerfeil, KTHX, BYE"?
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2342059
05/09/2016 13:00
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Hadde i utgangspunktet planer om å gå over til carbon clincher med skivebrems neste sesong, da jeg synes pariser er stressende og mye styr.
Slik jeg forstår det vil dette unngå problemer med varmeutvikling, men konstruksjonen av selve felgen vil fortsatt være skjør og utsatt for potholes etc.?
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2342072
05/09/2016 13:32
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Nei, det tror jeg ikke. Det er jo ikke noe problem hverken på sti eller dh. Er varmen fra bremsene som er problemet. Det eneste problemet med hull i veien, er at det er mye dyrere å skifte felgen ;-)
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2342077
05/09/2016 13:55
|
Registrert: May 2016
Innlegg: 23
birnando
Fersking
|
Fersking
Registrert: May 2016
Innlegg: 23 |
Etter å ha sett et sett med Roval 65 ryke for annen gang for samme fyren, denne gang ned fra Dalsnibba til Geiranger, vil jeg i alle fall ikke velge carbon clincher uten skiver. Felgen rett og slett imploderte på et 10cm langt parti, og det så ut som varmen krøllet materialet nesten opp til eikene. Lå og koste meg nedover med skivebremser uten den ringeste antydning til sånt tullball.
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: Diffie Hellmann]
#2342419
06/09/2016 11:16
|
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 63
torshovekspress1
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jul 2014
Innlegg: 63 |
Anbefaler deg å sette deg inn i temaet før du bombastisk sier "ALDRI". F.eks bremsetesten fra det tyske magasinet Tour's siste test av karbon kanttrådshjul... Kan du oppsummere kort, med mindre innholdet er allment tilgjengelig online, helst på et forståelig språk? Er for øvrig enig med deg. Har null erfaring med karbonhjul, men har forstått det sånn at årets, og neste års carbon clinchers, fra de beste produsentene, verken har problemer med varmgang, modulasjon eller med å stoppe i regnvær. Situasjonen vil helt sikkert være annerledes for eldre eller rimeligere hjulsett, men la oss ikke generalisere. Les for eksempel bloggen InTheKnowCycling: "Ive tested current generation carbon clinchers on 8%, 1 mile downhill stretches dragging the brakes the whole way and they arent even warm to the touch at the bottom. Ive also used carbon clinchers with textured brake tracks in the rain and cant tell a whole lot of difference compared to braking on alloy wheels."
Eller, hvis man skal tro ZIPP: "When it comes to braking, good for a carbon rim wasnt good enough for the 404 NSW. We wanted braking performance that was better than aluminum rims, and weve achieved that goal. Our industry leading silicon carbide Showstopper brake track delivers unmatched stopping power and modulation regardless of weather conditions or the length of the descent. With Showstopper braking performance, youll need to find another excuse not to ride on rainy days."
Redigert av torshovekspress1; 06/09/2016 12:01.
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2342605
06/09/2016 18:52
|
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 13
GT1974
Fersking
|
Fersking
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 13 |
Shit, har aldri tenkt på at dette er farlig. Har noen gamle carbon clinchers, Reynolds Assault. Kjøpte sykkelen i 2009 så hjulene er jo da i hvert fall 7 år gamle og sikkert pr def "gamle". Har vært en uke på Mallorca på våren de siste 5 årene. Er litt pingle i nedoverbakker så innbiller meg at jeg bremser mer enn nok, aldri hatt noe trøbbel med mine hjul som følge av det i hvert fall.... Kjenner nå at jeg kommer til å tenke på faren for "smelting" av hjul neste gang.. 
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2342613
06/09/2016 19:05
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 3,321 |
Hincapie Gran Fondo forbyr carbon clinchers, Levi's Gran Fondo anbefaler å ikke bruke de pga. mange erfaringer med problemer i rittet.
Begge er så vidt jeg vet fjellete ritt med massive utforkjøringer.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: GT1974]
#2342667
06/09/2016 20:45
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Har vært en uke på Mallorca på våren de siste 5 årene. Er litt pingle i nedoverbakker så innbiller meg at jeg bremser mer enn nok, aldri hatt noe trøbbel med mine hjul som følge av det i hvert fall.... Kjenner nå at jeg kommer til å tenke på faren for "smelting" av hjul neste gang.. Eh... spontansmelting på den 6. gangen? Præhæ 
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Farlig med carbon clincher?
[Re: veritas_tm365]
#2343173
08/09/2016 09:29
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36
rkaspers
Fersking
|
Fersking
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 36 |
Uten å være bombastisk vil jeg tippe det er en sammenheng mellom hvor god man er på utforkjøringer og ødelagte carbon clinchers. Erfaringsmessig er det de som er litt pinglete nedover som sitter på bremsen nedover. De som er gode lar hjula rulle fritt før de hugger i bremsen rett før svingen 
|
|
|
|
|