6 år er ikke så galt for en XC-hardtail. Der har det nok ikke skjedd så mye revolusjonerende, så en Scale fra 2007 trenger ikke være så verst.
En 2007 Scale 60 har iflg
Bikepedia ganske billige V-bremser, Rock Shox Tora-gaffel og stort sett Deore-utstyr (med XT bakgir). Det kan være OK, hvis det er godt vedlikeholdt og i god stand, men det kan også være slitt og kjørt helt i fillebiter, så du bør sjekke grundig.
Selv ville jeg sett etter noe med (hydrauliske) skivebremser og Reba-gaffel (e.tilsv.), og kanskje lagt et par tusen til budsjettet for å få en generelt bedre (og kulere) sykkel, men Scale 60 vil absolutt duge til bruken du beskriver, såfremt den er i god stand, og det ikke venter noen dyre vedlikeholdskostnader rundt hjørnet. (Hjullagre, kassett/kjede/krankkjedehjul, gaffeloverhaling, etc.)
En sykkel til under 3000 ny, synes jeg i alle fall ikke holder mål, hvis den skal brukes mer enn til å delta i "sykle til jobben"-aksjonen en gang i måneden eller deromkring, så hvis det er budsjettet, er jeg enig i at det smarte er å lete etter gode kjøp på bruktmarkedet.