Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken?

kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? #1604799 11/05/2013 04:56
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Har satt på Maxxis Ardent 26"*2.25 med grønne latexslanger. Ser de har anbefalt PSI på 35-60. Foretrekker som regel å ligge på ca 30 (veier 80 kg). Prøvde dem i Sørmarka igår med ca 25. Da ble det litt fluffy, men de satt godt, ved rolig sykling. Hva ligger til grunn for anbefalingen? Kjøreegenskaper eller tekniske ting?

Mvh

Redigert av BjKj; 11/05/2013 04:58.
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1604800 11/05/2013 05:17
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110
MHH Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,110
Slikt jeg har lest meg til over de siste årene så skal du ha så lavt dekktrykk som mulig før du enten slår igjennom veldig ofte(vil da kunne føre til punktering ved bruk av slange) eller sykkelen føles "svampete" i sving i høy fart pga dekket kan bevege seg for mye sideveis.
Forskjellige dekk oppleves forskjellig ved samme dekktrykk. Ardent er ikke av de som tåler lavest trykk pga relativt myke/tynne dekksider(håper du har kjøpt EXO-utgaven). 25 PSI bør med din vekt være ganske riktig så lenge du ikke punkterer ved heftig kjøring. Gjør du det bør du vurdere å legge om/bygge om til slangeløst

Hva grunnen er til at mange dekkprodusenter fører på høye min-tell vet jeg ikke - kanskje for å hindre kunden i å punktere ofte med dekkene deres?

Redigert av MHH; 11/05/2013 05:18.
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: MHH] #1604857 11/05/2013 08:12
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Ynot Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2002
Innlegg: 2,782
Sitat: MHH
Slikt jeg har lest meg til over de siste årene så skal du ha så lavt dekktrykk som mulig før du enten slår igjennom veldig ofte(vil da kunne føre til punktering ved bruk av slange) eller sykkelen føles "svampete" i sving i høy fart pga dekket kan bevege seg for mye sideveis.

Dette er en sannhet med komplikasjoner, lavt dekktrykk gir ikke nødvendigvis bedre kjøreegenskaper, og absolutt grep er ikke alltid et must. Punkteringer er dessuten "%#$"&

Med litt høyere trykk (type 30 psi, istedetfor 20 som ofte anbefales her på forumet) får en brukt mønsteret i kjørebanen og sideknastene bedre (dekket deformeres mindre etter underlaget), men dette fordrer en litt ledigere kjørestil, og en må venne seg til at dekkene vandrer litt, og legge trykket på der underlaget tillater det. JEg synes dette gir mer flyt på syklinga, men ****** er garantert uenig og kommer nok snart til å sette inn ville protester.


Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1604874 11/05/2013 08:53
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Jeg er enig i både MHH og Ynot.

Kjørestil angir også litt hvor mye trykk du må ha. Jo roligere og mer passivt og "pinglete" man kjører, jo mindre trykk kan man leve med.

Men så har man begrensende faktorer som:
- Gjennomslagspunkteringer. Det ønsker man ikke
- Ustabilitet i svinger grunnet dårlig støtte av dekket.

Det er 3 måter å unngå ovennevnte:
1. Høyere trykk (daah)
2. Stivere sidevegger (men da blir det jo som om man hever trykket litt)
3. Bredere felg (som gir mer støtte til dekket og øker stabilitet og litt høyden på dekket.

Med bredere dekk bør man også ha bredere felger for å få skikkelig profil på dekket så du får god støtte i svinger.

Som forskjell kan man si at min kjæreste som kjører pent, men raskt, bruker 15 psi, mens f.eks. Dan Atherton som er proff endurosyklist kjører med 45 psi og presser HARDT i svinger.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1604883 11/05/2013 09:24
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
B
BjKj Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
B
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 988
Takk for innspill!

Var ute igjen i skogen nå med ca 35 psi i dekkene. Hadde det mye mer gøy! Kunne kjøre hardere nedover, fikk utfordret grensene i min begrensede svingteknikk og slapp og skvette hver gang det bunnet. Nedsiden var mye dårligere grep på vått svaberg og litt mer jobbing for å komme opp de bratteste kneikene. Tror gårsdagens tur får stå som et forsøk som ikke gjentas

Mvh

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1604886 11/05/2013 09:31
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Dette er selvsagt veldig individuelt. Jeg sykler sakte og pysete, og ønsker mest mulig grep, og foretrekker, og slipper fint unna med, kanskje 23-24 psi bak og 20 foran i 2.35-2.4" dekk (26"). Hvis du har en mer aggressiv kjørestil og bomber ned steinrøyser og dropp, må du selvsagt ha mer trykk. Også hvis du presser hardt i svinger, selv om du da ender opp med mindre grep, isolert sett.

Det "alle" her (Hvorfor så hissig/defensiv på dette, Ynot?) vil til livs, er at veldig mange tror de må ha 3-4 bar i dekkene for at det skal "rulle lett".

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1604895 11/05/2013 09:46
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 444
dokhan Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 444
Jeg har noen 5 år gamle 1,9 tommers Hutchinson dekk som har anbefalt dekktrykk på 28 psi, "for competition". Samtidig anbefaler Continental 50+ psi for dekk med mye mer volum. Rare greier.

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1605181 11/05/2013 20:35
Registrert: May 2012
Innlegg: 704
O
Oekern Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
O
Registrert: May 2012
Innlegg: 704
Så jeg som veier 64kg og kjører på 40 psi kan tryggt gå ned en dæsj, altså. Hmmm

Edit; Regner jo med at lavt trykk bak på HT er mer rissikofyllt m.t.p slag vs lavt trykk på FS?

Redigert av Oekern; 11/05/2013 20:37.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1605209 11/05/2013 21:20
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 372
A
AdIoS Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 372
Med en HT slår du nok hardere nedpå enn med en FS, MEN mange vil igjen kjøre mer forsiktig med en HT. I tillegg så vil lavere trykk føre til bedre grep som igjen er en fordel om man bruker HT i forhold til FS. Er pluss og minus med alt...

Prøv med ulikt lufttrykk og se hva du foretrekker. Blir det altfor lavt får du snakebite og ustabiler/treige dekk. For høyt gjør det mer ukomfortabelt og gir dårligere grep.

Gjerne høyere trykk bak da det er mer utsatt for punkteringer her samt at du ønsker mer grep (lavere trykk) foran

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: Oekern] #1605251 12/05/2013 06:10
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
40 psi er for mye uansett hvor mye du veier til sykling utenfor asfalt etter min mening.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1605252 12/05/2013 06:13
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Enig i den, men interessant lesning inne på Rye sine "tips" sider om dekk. Der står det at man bør ta vekten sin og dele på to. Da får man riktig trykk ICON_SMILE Så ryttere på 80 kg bør ha 40 psi. Alternativt, kan man variere fremre og bakre dekk, altså 39/41...

Mistenker at dette gjelder for landeveissyklene til Rye, men kom til den siden via terrengsykkelsegmentet. Kanskje noen skulle oppdatere siden der...

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1605255 12/05/2013 06:27
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
Tallak Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 1,864
For ren stisykling på fulldemper bruker jeg stort sett 25-28 psi trykk på Minion DH-F/R 2,35 med wire. Det vil si at sideveggene har mer støtte enn foldbar selvom vekten går litt opp. (snaue 900 gram)

Siste par årene har jeg punktert bare unntaksvis med dette oppsettet mens grepet både teknisk og bombing er bra. Det skal sies at de dekkene ser veldig pinglete og tynne ut, men det funker som satan.

Hvor godt det ruller er en helt annen sak (SuperTacky gummi)


Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: jasolberg] #1605262 12/05/2013 06:53
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: jasolberg
Enig i den, men interessant lesning inne på Rye sine "tips" sider om dekk. Der står det at man bør ta vekten sin og dele på to. Da får man riktig trykk ICON_SMILE Så ryttere på 80 kg bør ha 40 psi. Alternativt, kan man variere fremre og bakre dekk, altså 39/41...

Mistenker at dette gjelder for landeveissyklene til Rye, men kom til den siden via terrengsykkelsegmentet. Kanskje noen skulle oppdatere siden der...
Move along, nothing to see here. Dette er bare tull og noe som alle er enige om at ikke gjelder. Basert på landeveistankegang.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1605270 12/05/2013 07:09
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
R
Rukus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Er overhode ingen fasitsvar på dekktrykk. Her er det en ting som gjelder. Prøve seg fram. Ting som kjørestil (fort, sakte, brutalt eller rolig osv) type sti (føre, steinete, røtter, slett og fint, gjørme osv) og vekt osv.
S er mange ting som spiller inn her. Er ikke verre enn og pumpe litt eller slippe ut, sykle og se litt på dekket hvordan det oppfører seg. Så her må ikke folk være redd for og prøve litt. Man ser fort om man vil risikere punktering som "snake bite" osv. Og også det med om dekket er stabilt på felgen i svinger og sånt. Mange faktorer, så bruk hue litt og prøv og finn ut ICON_WINK


det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1605285 12/05/2013 07:38
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Man må se på målbare fakta, og det er at det ruller bedre med lavere trykk, og det griper bedre med lavere trykk. Så det må tas med. Så må man legge til trykk så det:
1: ikke blir ustabilt og wobbly
2: ikke slår igjennom i på stien du bruker dekkene på.

Begge over er avhengige av kjørestil. Legg merke til at jeg ikke nevner spesifikke dekktrykk, men for de fleste under 100kg bør alt over 30 psi være for mye til normal terrengsykling.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: baronKanon] #1605385 12/05/2013 11:20
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
R
Rukus Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
R
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 516
Sitat: baronKanon
Man må se på målbare fakta, og det er at det ruller bedre med lavere trykk, og det griper bedre med lavere trykk. Så det må tas med. Så må man legge til trykk så det:
1: ikke blir ustabilt og wobbly
2: ikke slår igjennom i på stien du bruker dekkene på.

Begge over er avhengige av kjørestil. Legg merke til at jeg ikke nevner spesifikke dekktrykk, men for de fleste under 100kg bør alt over 30 psi være for mye til normal terrengsykling.


Nemlig, ingen fasitsvar på rett trykk ICON_SMILE så enig med deg.


det vanskelige er en lek, det umulige en utfordring....
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: baronKanon] #1605641 12/05/2013 18:53
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
jasolberg Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 138
Sitat: baronKanon
Sitat: jasolberg
Enig i den, men interessant lesning inne på Rye sine "tips" sider om dekk. Der står det at man bør ta vekten sin og dele på to. Da får man riktig trykk ICON_SMILE Så ryttere på 80 kg bør ha 40 psi. Alternativt, kan man variere fremre og bakre dekk, altså 39/41...

Mistenker at dette gjelder for landeveissyklene til Rye, men kom til den siden via terrengsykkelsegmentet. Kanskje noen skulle oppdatere siden der...
Move along, nothing to see here. Dette er bare tull og noe som alle er enige om at ikke gjelder. Basert på landeveistankegang.


Absolutt! Var ikke et innlegg til støtte for dette, men mer et lite paradoks at en av de større klubbene har denne type informasjon på nettsidene sine ICON_SMILE

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: jasolberg] #1605668 12/05/2013 19:17
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Jeg prøvde å finne dette på siden (er medlem), men klarte ikke akkurat å finne dette.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1605711 12/05/2013 20:13
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 80
Mr.potatoguy Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 80
Mye av grunnen til at de anbefaler høyt dekktrykk er at man ikke kan klage på dekkene, hvis det skulle skje noe med dem. Har man for lavt dekktrykk har man "brukt dekkene feil", og det går da ikke utover en eventuell garanti, etc.


-Markus
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: BjKj] #1612802 24/05/2013 14:08
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
Før pleide jeg bare å trykke med fingrene på dekkene og kjørte etter følelse. Og så kjøpte jeg meg trykkmåler merke Schwalbe for å være med på psi-bølgen. Tror jeg brukte den riktig men den viste kun 11.7 psi framme og 17 psi bak. Kan det stemme?!

Jeg veier forøvrig 110kg.

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: femte_gir] #1614462 27/05/2013 18:47
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
Jeg mener, er dette for lavt tatt min vekt i betraktning?

Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: femte_gir] #1614545 27/05/2013 20:06
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: femte_gir
Jeg mener, er dette for lavt tatt min vekt i betraktning?
Ja


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: femte_gir] #1614692 28/05/2013 05:09
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
tmork Offline
Lilloman
Offline
Lilloman
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 12,254
Sitat: femte_gir
Før pleide jeg bare å trykke med fingrene på dekkene og kjørte etter følelse. Og så kjøpte jeg meg trykkmåler merke Schwalbe for å være med på psi-bølgen. Tror jeg brukte den riktig men den viste kun 11.7 psi framme og 17 psi bak. Kan det stemme?!

Jeg veier forøvrig 110kg.


Med så lite luft kan du med fingrene, hvert fall foran, trykke dekket helt sammen. Smell inn 30 PSI foran og muligens 35 PSI bak og kjenn hvordan det føles. Det er også en mulighet for at trykkmåleren er FUBAR.


Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: kjøre med mindre PSI enn anbefalt. Hva er risken? [Re: tmork] #1614808 28/05/2013 07:46
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
Jeg kan trykke framdekket med fingrene men ikke helt sammen.

Det er denne trykkmåler jeg har: https://www.bike-components.de/products/info/p19556_Airmax-Pro-Luftdruckpruefer-.html Tror det er noe feil med den.


Takker for råd.



Moderator  support