|
|
Bør turrittene organiseres annerledes?
|
Bør turrittene organiseres annerledes?
10/05/2013 09:50
|
Lektoren
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Sykkelinteressen har (heldigvis!) nådd nye høyder her til lands, og turrittene er sprekkfulle av påmeldte. Samtidig arrangeres mange ritt på samme måte i dag som for 10 år siden. Det er puljestarter, klubber som konkurrerer mot hverandre og intens trening på rullekjøring.
Det jeg lurer på, er om dette bare er av det gode. Sykling er i veldig stor grad en lagsport i Norge, og skal klubben lykkes, må man øve mye på å kjøre rulle og i store grupper. Vi vet alle hvor populært dét er blant være firhjulte venner.
Hadde det vært mulig, og kanskje ønskelig, med flere ritt der man måtte kvalifisere seg individuelt? En form for kategorisering, rett og slett. For å kjøre kategori 2, må du først ha plassert deg bra i to kategori 1-ritt, for å kjøre kategori 3, må du ha gjort det bra i kategori 2, osv. Kanskje kunne det være kategoriene som startet for seg i rittene, og ikke klubbene.
Men Lektormann, da. Hva vil du oppnå med det?! Jo, jeg tror det ville være greit om man kunne trene mer på rykk, brudd, spurt, taktikk osv. i klubbene. Bakkerytterne kunne bli gode på bakker, i stedet for å måtte holde seg igjen i bakkene for ikke å stikke fra de kjøresterke som danner motor på flatene. Spurtere ville få noe å gjøre. Roleurene ville måtte tenke taktikk. Og vi slipper den evindelige rulletreninga. Og individualister som jeg kunne kanskje orke å begynne med ritt igjen.
Som en ekstra bonus: Vi kunne trene i mindre grupper, uten å gjøre det dårligere i ritt. Det ville skape mindre konflikter med andre trafikanter.
Det hadde vært artig å høre hva de av dere som fremdeles kjører ritt, tenker om dette.
|
|
|
Re: Bør turrittene organiseres annerledes?
[Re: Lektoren]
10/05/2013 10:35
|
Sigbjørn
Fersking
|
Fersking
Kanonbra ide! Rullekjøring kan folk gjøre ett annet sted enn på en fellesstart!!!!
|
|
|
10/05/2013 10:38
|
Slemmis
Ringrev
|
Ringrev
Jeg synes ikke du har syklet deg helt ut i skogen her. Flere gode tanker. Jeg trener, så lite jeg kan, på effektiv rullekjøring med klubben min - jeg synes det er lite lystig og ikke rent lite beklemmende med tretti ryttere som blokkerer trafikken. Jeg har hatt gode rittopplevelser i små, lokaler cup-ritt og turritt der det kjøres, støtes, rykkes og det hele. Da blir det ånkli ritt, lissom... Fart og spenning, stiller krav til gode bein, lunger og et godt hode for taktiske disposisjoner.
Når dette er sagt, bør det nevnes at i de raskeste puljene i turritt kjøres hals over hode til tider. Et under at ikke flere får varige mén. Det er tross alt ikke lukkede veier vi kjører på.
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
|
|
|
10/05/2013 10:41
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig i at det er et underskudd av fellesstartturritt.
|
|
|
10/05/2013 10:46
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
De turrittene jeg deltar i har jo gjerne flere puljer på 50personer i hver pulje. Inntrykket er at man kjører rulle/samarbeider så lenge som"mulig" for å ha en høy gjennomsnittsfart og så støter man på slutten eller det splittes gjerne i bakker osv. Ofte er pulje 1 forbeholdt de "sprekeste". Ritt som har større dynamikk kunne vært interessant.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
10/05/2013 10:51
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bør turrittene organiseres annerledes? JA!
Veldig bra innlegg og mange gode ideer. Jeg deltok i et par turritt for mange mange år siden og det har ikke fristet med gjentakelse. Turritt er en uspennede og uestetisk konkurranseform.
|
|
|
10/05/2013 11:12
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
Et alternativ er at flere er med på Master cup.
|
|
|
[Re: skubisan]
10/05/2013 11:18
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Svarer ingen spesiell her, men må si at jeg ikke helt deler inntrykket deres. De turrittene jeg sykler i synes jeg ofte preges av høy fart og mye dynamikk, selv om det naturlig nok ikke er slik at alle løyper skiller like mye. Syklet Askerrunden i går, hvis det er noen her inne som syklet turvarianten og ikke synes det gikk litt unna så vil jeg gjerne høre fra dem ...
I morgen sykler jeg Follorittet, også det et ritt jeg forventer vil skille litt og være utfordrende. Nå er det jo et overskudd av ritt på landeveien, og da er det jo fint at de som er interessert i lagtempo kan få kose seg langs E6, rundt Nordmarka og Enebakk, så kan vi andre kose oss med å kjøre hardt og ha det morsomt i de "mindre" turrittene.
|
|
|
10/05/2013 11:19
|
hnastrup
Ivrig
|
Ivrig
Selv om jeg i dag er enda et steg nærmere å kunne sykle i Master er det fremdeles ikke aktuelt før om alt for mange år. Tilbudet for skikkelige fellesstartritt utenom NorgesCupen har blitt bedre, men det er fremdeles langt unna det det burde være.
|
|
|
[Re: hnastrup]
10/05/2013 11:23
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Bor man på Østlandet, kan man en typisk vårsesong f.eks. sykle disse rittene: Ronde van Berg, Ronde van Vestkant, Norsjø Rundt, Askerrunden, Follorittet, Sandefjord Tour og Hurdalssjøen rundt mellom ca. 10.april og 1.juni. Sikkert noen jeg har glemt, men ingen av disse er NC og de fleste bør kunne være morsomme.
|
|
|
10/05/2013 11:26
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er vel ikke bare det at det ikke går fort nok men også måten det sykles på. Og løypene. Jeg synes det burde vært flere criteriumlignende ritt som inviterer til offensiv sykling, gjerne relativt korte, og flere opplevelsesritt hvor turen er hovedattraksjonen og man kan velge å sykle alene eller med venner i sitt eget tempo.
|
|
|
10/05/2013 11:29
|
Dan
More than words
|
More than words
God idé Lektoren! Alt som kan gjøres for å få vekk rulletrening på allmenn vei er av det gode (bortsett fra rene håndgripeligheter).
|
|
|
10/05/2013 11:34
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Andre en meg som mener at startkontigentene har nådd en smertegrense?
|
|
|
10/05/2013 11:42
|
*Erlend*
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
10/05/2013 11:48
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Tenkte selv jeg skulle være med på turrittet under Tour de Fjords, men da jeg så kontigenten på 690 kroner og lisens på 200 i tillegg droppet jeg det. Betaler ikke 890 kroner for et ritt 
|
|
|
10/05/2013 13:38
|
T.Surnevik
Avhengig
|
Avhengig
Kjørte Tour de Sirdal for to helger siden. Blir arrangert som et etapperitt, men forbundet skal på død og liv kreve dobbelt opp med lisens da det i følge dem er to ritt. Startkontigenten på rittet er beskjedne 200 for begge etapper, 150 om du kun velger en. Dette er jo veldig billig, men at det ritt ikke burde koste mer enn 4-500 kroner burde vært noe forbundet kunne tatt tak i. Greit med de store rittene, Nordsjørittet, Birken osv. Der kan startkontigenten være litt høyere da disse krever mer når det gjelder arrangering og deltakerne er innstilt på at en slik tur koster penger, reise, overnatting, mat, osv. 690 kr for et ritt som ikke koster særlig å arrangere da det går i forkant av et allerede planlagt UCI-ritt er på grensen til horribelt. Kanskje jeg skal ta meg en treningstur fra Egersund til Stavanger via Byrkjedal og Seldal den dagen så rundt klokken 10 
Redigert av T.Surnevik; 10/05/2013 13:40.
|
|
|
10/05/2013 14:44
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Vi kjørte i et stort felt lenge på Lillehammer Oslo da det ikke var noen lag i pulja vår. Det var faktisk ganske gøy. Lå midt i feltet i behagelig tempo og snakket litt med folk.
|
|
|
[Re: T.Surnevik]
10/05/2013 14:48
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det er definitivt behov for nytenkning i organisering av turritt, ikke minst på grunn av antallet relativt urutinerte mennesker som etterhvert har begynt å delta i ritt.
Hadde selv den tvilsomme gleden av å se Enebakk Rundt fra følgebil i år og det var ikke vakkert. Mye veldig uryddig og tildels farlig sykling av syklister som var åpenbart ukjente og ukomfortable med sykling i felt.
Så det som et særlig stort problem at store klubber startet med flere "lag" i sin startpulje hvor startpuljen var tildelt utfra det raskeste laget og hvor de langsommere lagene fungerte som gedigne "propper" i systemet når det kom raskere lag bakfra. En slik "klubbseeding" som ikke har noe basis i enkeltrytternes kjørestyrke bør umiddelbart avskaffes, eventuelt må klubbene drive selvjustis og bli MYE mer kritiske til hvem som skal få starte i klubbpuljene.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
10/05/2013 16:25
|
*Erlend*
Entusiast
|
Entusiast
Hva med at man starter klibbvis(hvis mulig) og så kjører man mot klubbkamerater 
|
|
|
[Re: *Erlend*]
10/05/2013 16:54
|
KenR
Besatt
|
Besatt
I prinsippet enig i at det burde bli mindre rulle og mer fellesstart. Som rittleder for Øyeren rundt så kunne jeg ønske at vi kunne kjøre dette som ren fellestart, men vi var nødt til å endre dette for 2-3 år siden pga av økt deltagertall. Utfordringen for arrangørene ligger i sikkerhetsaspektet. Konkurranseinstinktet ser ut til å være så sterkt hos Ola og Kari at de nærmest går over lik for en 138. plass i et turritt. Politi og veimyndigheter er også klar over risikoen ved fellesstart og setter stadig strengere krav til maks antall ryttere per pulje.
Så hvordan skal man dele inn i puljer for best mulig rittopplevelse? Seeding vil aldri bli "rettferdig", og det er det som gjør det så vanskelig med puljer. Birken er store og dikterer sine regler. Take it or leave it. I Øyeren har vi forsøkt både en mer pragmatisk tilnærming med selv-seeding, seeding etter "skjønn" og i fjor etter objektive og definerte kriterier i samarbeid med Merida rittranking. En skulle tro at sistnevnte skule fungere sånn nogenlunde bra, men det ble et mareritt for meg. Jeg satt i timesvis og besvarte eposter med ønsker, kvervuleringer sjikane osv angående seedingen vår. Ingen systemer er uten feil, så jeg behandlet alle seriøst. Fant også en håndfull som faktisk var feilseedet pga av navneforvekslinger ol i Merida rittranking. Et sted mellom 20 og 25% var "mye bedre" enn det rittrankingen viste. I egne øyne. Usikker på hvordan vi gjør dette i år, men mer diktatur ala Birken er nærliggende.
Det ultimate hadde selvsagt vært en større fellestart på veier lukket for trafikk, men dette er en helt utopisk tanke. Derfor må vi mest sannsynlig fine oss i at nær alle landeveisritt av en viss størrelse vil operere med puljestart av en eller annen type. Seeding eller lagpuljer.
|
|
|
10/05/2013 18:44
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
Man kan være litt selektiv selv også .Unngå ritt med massiv deltagelse og velg ritt som ligger litt i utkanten.De fleste ritt i Telemark er det få deltaker i og de har en løypeprofil som skiller veldig blant tur folket
|
|
|
[Re: imag]
10/05/2013 19:02
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Svarer ingen spesiell her, men må si at jeg ikke helt deler inntrykket deres. De turrittene jeg sykler i synes jeg ofte preges av høy fart og mye dynamikk, selv om det naturlig nok ikke er slik at alle løyper skiller like mye. Syklet Askerrunden i går, hvis det er noen her inne som syklet turvarianten og ikke synes det gikk litt unna så vil jeg gjerne høre fra dem ...
Hææ .. Syns du det gikk fort? ... ;-) I morgen sykler jeg Follorittet, også det et ritt jeg forventer vil skille litt og være utfordrende. Nå er det jo et overskudd av ritt på landeveien, og da er det jo fint at de som er interessert i lagtempo kan få kose seg langs E6, rundt Nordmarka og Enebakk, så kan vi andre kose oss med å kjøre hardt og ha det morsomt i de "mindre" turrittene.
Helt enig. Nå liker jeg begge variantene - både lagtempo og fellesstart, og det er jo plenty av mindre ritt som er kjempekule og hvor det ikke blir rullekjør. Under Askerrunden i går var det helt tydelig at det ikke var noe samarbeidsklima og rulletendenser:-) Fult kjør fra start, rykk i første bakke(tror jeg - jeg lå laaaangt bak). Selvfølgelig blir det samarbeidet noe i gruppene som blir kjørt av, men folk er mye mer egoistiske i enn i puljestarter. Og det er kult. I gruppa mi var vi tre stykker som trakk inn mot mål. Helt mot slutten kom det en luring som hadde kost seg på halen og tok spurten :-) En ting jeg savner er ritt for folk som liker fellesstart, men som ikke helt har VC eller turnivået inne. (Askerrunden ble vel vunnet av en som startet i tur... og de 20 beste tidene kom også fra turpulja... ). VC er jo fryktingytende og jevnt. Henger du ikke med blir du syklende aleine. I tur stiller semiproffer og europamestere... Hva med oss andre? Kategoriserte ritt er kanskje en god idee? Men er det nok folk? Mvh Tobias
Redigert av tobiast; 10/05/2013 19:43.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/05/2013 19:11
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Så det som et særlig stort problem at store klubber startet med flere "lag" i sin startpulje hvor startpuljen var tildelt utfra det raskeste laget og hvor de langsommere lagene fungerte som gedigne "propper" i systemet når det kom raskere lag bakfra. En slik "klubbseeding" som ikke har noe basis i enkeltrytternes kjørestyrke bør umiddelbart avskaffes, eventuelt må klubbene drive selvjustis og bli MYE mer kritiske til hvem som skal få starte i klubbpuljene.
Helt enig. Det var mye av dette under enebakk. Vi startet i den raskeste puljen etter klubbene, og vi passerte maaaange folk som burde ha blitt plassert et godt stykke bak. Det værste var at de også ofte lå 3-4 i bredden, så de var vanskelige å komme forbi. -Tobias
Redigert av tobiast; 10/05/2013 19:11.
|
|
|
10/05/2013 19:35
|
Bellatrix
Medlem
|
Medlem
Liker veldig godt ideen om å kategorisere rittene i større grad! Samt kjøre flere fellesstarter. Hadde jo vært artig å faktisk kunne være med å kjempe om seieren i et fellesstartritt uten å være proff, noe som i mye større grad blir muliggjort med kategorisering ala USA. For meg, som har spurt som min eneste styrke innen sykling, er det fint lite jeg får brukt denne egenskapen til ved puljestarter og dagens ordning. Virker på meg som at dagens ordning er gunstig for tempohestene, mens klatrere og spurtere faller litt mellom to stoler.
|
|
|
[Re: Bellatrix]
10/05/2013 20:12
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Dagens ordning er gunstig for de beste syklistene -- de som evner å vinne sykkelritt.
|
|
|
[Re: tobiast]
10/05/2013 20:33
|
marvin
Entusiast
|
Entusiast
En ting jeg savner er ritt for folk som liker fellesstart, men som ikke helt har VC eller turnivået inne. (Askerrunden ble vel vunnet av en som startet i tur... og de 20 beste tidene kom også fra turpulja... ). VC er jo fryktingytende og jevnt. Henger du ikke med blir du syklende aleine. I tur stiller semiproffer og europamestere... Hva med oss andre?
Men pokker, da. Nå har jeg meldt meg på Ceres rittet Master M30-39. Vi er bare 28 påmeldte. Tenkte at det kunne være gøy å være med på en fellesstart. Vet ikke noe om nivået, men hvis de andre 27 fiser avgårde i full fart så blir det vel gode muligheter for en treningstur alene :-)
|
|
|
[Re: imag]
10/05/2013 20:37
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
Dagens ordning er gunstig for de beste syklistene -- de som evner å vinne sykkelritt. Siste rittet jeg kjørte ble vunnet av Oneco-Trek. Det er kanskje ikke helt like verdige forhold i et turritt.
|
|
|
[Re: Morteen]
10/05/2013 20:49
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Dagens ordning er gunstig for de beste syklistene -- de som evner å vinne sykkelritt. Siste rittet jeg kjørte ble vunnet av Oneco-Trek. Det er kanskje ikke helt like verdige forhold i et turritt. s Hva er stasen ved å vinne blant de mediokre eller dårlige? Jeg har prøvd meg på rankingritt og fått grisebank, det synes jeg er gøy! Men det er sikkert fordi jeg har passert førr og synes det er gjevt å se talentene utvikle seg.
|
|
|
10/05/2013 21:04
|
Morteen
Avhengig
|
Avhengig
Hva er morsomt med å starte i et felt som kjører fra deg i første bakke.Så kjøre 9,5 mil med rulle til mål .For meg er det mer gøy å konkurrere med likeverdige motstandere,og faktisk få følese av å kjøre et ritt.Jeg kan leve med at jeg ikke får stille opp i Vm Ellers så kan du spørre alle Nc og Conteninetal ryttere det spørsmålet.de synes åpenbart det er helt greit med mediokert mostand :-)
Redigert av Morteen; 10/05/2013 21:12.
|
|
|
10/05/2013 21:12
|
eracing
Veteran
|
Veteran
Kategorisering tror jeg er bra for alle  Hva med "green card" for nybegynnerne slik at vi slipper de mest usikre syklistene i feltet? Dette bør selvsagt ikke være en ordning som koster skjorta, men mer et dugnadsbasert kurs som nybegynnere kan få i klubbene. Det vil vel også kunne bidra til større oppslutning om klubbene?
Giant Propel Trek Stache 7
|
|
|
|
|