|
Karbonfelgene mine er skadete, hva gjør jeg??
|
Karbonfelgene mine er skadete, hva gjør jeg??
10/05/2013 07:54
|
tormagnus
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! For to år siden fikk jeg meg en strålende (og dyr) Specialized Epic 29er S-Works. Denne har jeg brukt på tekniske ritt og nesten ikke på trening. Sykkelen funker veldig bra, den er en tanks i terrenget. Her er jeg fornøyd med sykkelen: Bildet av sykkelen Men jeg har hatt trøbbel: XX-bremsene må luftes hele tiden (fått skiftet til Formula nå) og jeg har aldri blitt venn med dempergaffelen. Og trøbbelet slutter ikke der. Ganske raskt fikk jeg ødelagt den ene felgen. (Roval Control SL 29.) Den fikk en liten sprekk/skade et sted og jeg tok med sykkelen tilbake til Torshov sport. De fikk bygget et nytt hjul til meg, uten at det kostet meg noe. De fortalte meg at Specilized ikke ville dekke dette - kun delvis kostnaden til selve felgen, resten måtte butikken dekke. Jeg fikk meg nytt hjul og var fornøyd med det. Så i fjor skjedde akkurat det samme med begge hjulene. Se bilder her: Bilde nr 1 Bilde nr 2 Både i felgen foran og bak ble det en sprekk/skade, helt lik det som har skjedd tidligere. Jeg klaget til butikken, men det viser seg at Specilized fortsatt mener at dette ikke kan gå på reklamasjon. De mener tydeligvis at skadene er min feil og at deres produkt ikke har noen mangler. Se forbrukerkjøpsloven her: Forbrukerkjøpsloven - Lovdata Nå tilbyr butikken meg å få nye aluminiumshjul til innkjøpspris (Roval). De originale hjulene (vanlig 9 mm aksling foran, 12 mm x 142 bak) veier 1450 gram. Aluhjulene de tilbyr veier 1680. Hva bør jeg gjøre? - Jeg merker ikke skaden når jeg sykler. Skal jeg bare late som de ikke er der og fortsette å bruke karbonhjulene? - Bør jeg akseptere å kjøpe aluhjulene og glemme at sykkelen blir 230 g tyngre? - Er det andre hjul jeg burde kjøpe? Jeg ønsker så lette hjul som mulig. Slike hjul er fristende: NoTubes Race Gold . Da må man ha en overgang for at det passer 12x142 aksling bak. Er dette en bra løsning? - Bør jeg gå hardere mot butikken eller Specialized? Det er jo tross alt rimelig spesielt at jeg har fått ødelagt disse felgene hele 3 ganger. Lett å argumentere for at de burde tåle langt mer. Til info så veier jeg 75 kg og bruker sykkelen til rundbaneritt/tekniske ritt, lite trening. Jeg har f.eks. en hardtail 26" med NoTubes Race 7000-felger som jeg aldri klarer å ødelegge... Takk for all hjelp :-)
|
|
|
Re: Karbonfelgene mine er skadete, hva gjør jeg??
[Re: tormagnus]
10/05/2013 08:16
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Vet du hvordan skadene har oppstått? Har du transportert sykkelen på takstativ på bil? Vet du om andre har hatt tilsvarende problemer med sine hjul?
|
|
|
10/05/2013 08:21
|
olechr
More than words
|
More than words
Å gå fra Roval hjul til Stans Gold det er så langt unna oppgradering som du kommer. JEg syntes hvertfall de er alt for myke. Selv om de er lette så føltes sykkelen ut som en svamp med de på. Hjul er mer enn bare vekt. Da ville jeg uten tvil heller gått for Roval Alu hjulene eller noen andre alu hjul. Hvis du vil ha Stans så er Crest greie hjul. Men da bør du få noen til å bygge de opp for deg.
Men de bør vel kunne tilby deg nye Carbon felger til innkjøp? Det ser jeg vel egentlig på som et minimum når man har såpass dyre system hjul fra Spec sin side.
Selv har jeg de samme hjulene og det er de beste hjulene jeg har hatt til dags dato. Brukt på alt fra rundbane til grov stikjøring.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
10/05/2013 08:25
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tipper Spec mener du har slått gjennom mot stein å fått skaden. Kjører du med slanger eller tubeless? Kjører du med UST-dekk? Kjører du mye trykk? Burde du kjørt høyere?
Det kan fint hende at man slipper slike "skader" med alufelg og i stedenfor får en bitteliten bulk hvis noe må gi etter, mens karbon får sprekk.
Jeg skjønner at det er kjipt for deg, og jeg skjønner Spec sin sak her. Skikkelig kjipt når sånn skjer.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
10/05/2013 08:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tipper Spec mener du har slått gjennom mot stein å fått skaden. Identisk på tre forskjellige hjul? Litt usannsynlig, synes jeg. Eller er det noe jeg har misforstått?
|
|
|
[Re: Stein]
10/05/2013 08:33
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tipper Spec mener du har slått gjennom mot stein å fått skaden. Identisk på tre forskjellige hjul? Litt usannsynlig, synes jeg. Eller er det noe jeg har misforstått? Jojo, ser den...er et forsøk på forklaring. Høre snodig ut, men det er da solgt en del sykler med disse hjulene også... har omtrent ikke hørt om brudd i carbonfelger sånn generelt. I hvertfall veldig lite. Den andre er en kompis som spjæra LB-wide, men han fikk ny felg også.
|
|
|
10/05/2013 08:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Jeg synes det høres ut som Specialized er litt lite behjelpelige i denne saken. Jeg hadde sendt en mail til Roval og spurt, og tatt det derfra. Hvis de mener det er grunnlag for reklamasjon, kan du jo ta med deg svaret deres til butikken, eller for den saks skyld gå rett til importøren. Du kan også snakke med forbrukerrådet om saken. Du hadde merket det da du skadet felgen sånn, for å si det slik. ...Hvis du ikke har for vane å bombe steinrøyser med 15 psi i dekkene.  For hvis det er sånn at tre like Roval-felger har røket på akkurat samme måten uten unormal ytre påvirkning (Det er det jo bare trådstarter som vet), er det litt for tilfeldig.
|
|
|
[Re: Stein]
10/05/2013 08:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg synes det høres ut som Specialized er litt lite behjelpelige i denne saken. Jeg hadde sendt en mail til Roval og spurt, og tatt det derfra. Hvis de mener det er grunnlag for reklamasjon, kan du jo ta med deg svaret deres til butikken, eller for den saks skyld gå rett til importøren. Du kan også snakke med forbrukerrådet om saken. Du hadde merket det da du skadet felgen sånn, for å si det slik. ...Hvis du ikke har for vane å bombe steinrøyser med 15 psi i dekkene.  For hvis det er sånn at tre like Roval-felger har røket på akkurat samme måten uten unormal ytre påvirkning (Det er det jo bare trådstarter som vet), er det litt for tilfeldig. Specialized er vel Royal vel? Men jeg er ikke uenig med deg Stein. Spec tenker jo såklart "I was just riding along when..." Dessverre.
Redigert av RazeFaze; 10/05/2013 08:46.
|
|
|
10/05/2013 08:47
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Å, det er det kanskje? Det hadde jeg ikke fått med meg. Men det er jo mulig at de har sin egen administrasjon? Uansett hadde jeg ikke gitt meg så lett, hvis bakgrunnen var slik rådstarter beskriver. Det kan ikke skade å sende en mail til Moderskipet, tror jeg. ...Selv om Specialized ofte blir fremstilt litt som sykkelbransjens Microsoft og Sony på en gang, så lykke til
|
|
|
10/05/2013 09:38
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
Ikke for å være kjip, men skaden ser jo veldig ut som du har slått gjennom, og jeg skjønner godt at dette for Specialized blir som om noen skal ta bilen på garanti etter å ha kjørt den i fjellveggen. Jeg har ikke hørt om noen andre som har ødelagt Roval felgene under vanlig bruk, som oftest er det en grunn til at det går istykker. Om du har ødelagt 3 stykk av samme type på samme måte vil jeg tro det er hos deg problemet ligger og ikke i felgene.
Du kan jo høre om å få reparert felgene hos en anerkjent karbonspesialist hvis saken ikke løser seg.
|
|
|
10/05/2013 09:39
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ta kontakt med Otto Jaeger og få det fikset heller ( http://jaegerliteseat.mamutweb.com/). Karbonfelger tåler en del, og de kan repareres - i motsetning til alu-felger som egentlig er kass når de får skikkelige bulker.
|
|
|
10/05/2013 10:48
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Om du skal punge ut selv kan du kjøpe LB wide som en slags takk for sist. Bør vel være like bra.
Er et alternativ for høyt trykk? Da vil vel enkelte lette felger også ta kvelden?
|
|
|
10/05/2013 17:47
|
Kristian_89
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har også brukt samme hjulene i 2 år nå. Er super fornøyd, men har også fått en liten skade i ene hjulet (Ser ut som om det bare er i lakken for min del). Det har ikke vært noe problem å kjøre med
|
|
|
[Re: Open 1.0]
10/05/2013 19:29
|
tormagnus
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for mange bra tilbakemeldinger :-)
- Ja, lik skade på tre hjul. Torshov sport har aldri hørt om andre med lignende skader på de hjulene. - Har brukt vanlig Crossmark (ikke UST) med guffe - Ja, Spec mener jeg har slått gjennom. - Det er mulig at jeg burde hatt mer luft, men dette er jeg usikker på. Jeg har jo syklet veldig mye mer på andre sykler uten å i nærheten å ha ødelagt hjul noen gang
Jeg er tvil om hva jeg gjør videre... Å kjøpe nye karbonhjul, selv til innkjøpspris blir nok litt dyrere enn jeg ønsker...
Er det noen som har noen hjulsett å anbefale? (husk at det er 142x12 bak)
|
|
|
10/05/2013 19:33
|
olechr
More than words
|
More than words
Takk for mange bra tilbakemeldinger :-)
- Ja, lik skade på tre hjul. Torshov sport har aldri hørt om andre med lignende skader på de hjulene. - Har brukt vanlig Crossmark (ikke UST) med guffe - Ja, Spec mener jeg har slått gjennom. - Det er mulig at jeg burde hatt mer luft, men dette er jeg usikker på. Jeg har jo syklet veldig mye mer på andre sykler uten å i nærheten å ha ødelagt hjul noen gang
Jeg er tvil om hva jeg gjør videre... Å kjøpe nye karbonhjul, selv til innkjøpspris blir nok litt dyrere enn jeg ønsker...
Er det noen som har noen hjulsett å anbefale? (husk at det er 142x12 bak) Kjøp bare nye felger og få de bygd opp igjen
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
|
|