Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelkoffert v softbag

Sykkelkoffert v softbag #1603538 09/05/2013 07:56
P
Playboy75 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Kjøpte meg hard sykkelkoffert for et par år siden, og tenkte at det må være den beste beskyttelsen sykkelen kan få. Fikk en skade på koffert og sykkel hvor de har klart å knekke ramma der girøret er festet samt lage brudd i kofferten.
Snakket med en kar jeg kjenner på ei sykkelsjappe og han sa de store lagene og mange han kjente brukte softbag med en liten ramme inni og at det ikke var noe problem, samt det virket som selskapene tok mer hensyn til softbags.
Noen som har erfaring med skader fra / hard / soft bags her inne. Hva er lurt. Er jo dumt å stå på ferie med ødelagt sykkel................

Re: Sykkelkoffert v softbag [Re: Playboy75] #1603548 09/05/2013 08:08
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg har fløyet mye med sykkel og sverger til hard sykkelkoffert, men ikke TC1 og tilsvarende. Det er dessverre bare de dyreste koffertene som er gode nok, men det gjelder også for softbagger. De beste softbaggene har ramme hvor sykkelen festes og sideveggene blåses opp med luft for å beskytte sykkelen. Fungerer sikkert bra det også, men jeg stoler kun på denne;

http://www.sciconbags.com/en/item/19-bikebags/1-aerotech-evolution-tsa

Re: Sykkelkoffert v softbag [Re: Playboy75] #1603565 09/05/2013 08:35
Dan Offline
More than words
More than words
Det kommer jo veldig an på type sykkel. Jeg har brukt myk bag mange ganger uten problemer, men da med en stålsinglespeed i. En karbonracer er sannsynligvis veldig mye mer følsom.

Uansett hard eller myk koffert (muligens med unntak av en eller annen panzerkoffert) så er det viktig å pakke sykkelen riktig:

Sett i et par gamle nav i dropoutene for å gi rammen og gaffelen mer støtte.
Skru av kalippere og strips dem fast på innsiden av rammen. (Gjelder også bakgir for den som bruker det.)
Løsne bremsehendlene så de kan bevege seg hvis de får en trøkk.
Fest en høy nok kloss (med strips eller gaffa) under krankhuset, slik at klossen tar vekten isteden for at kranken gjør det.
Skru ut pedalene og skru dem inn igjen på innsiden av krankarmen.
Legg litt bobleplast eller gamle sokker mellom alle deler på sykkelen som kan slå mot hverandre.

Moderator  support