Har begynt å bruke gratisversjonen sammen med Garmin edge. Ser veldig bra ut og vurderer fullversjonen. Noen som har erfaring med den? Er den verdt penga?
Jeg bruker fullversjonen og den er verdt pengene hvis du setter av litt tid til å se på hvordan du har trent. Du får ut mange ulike analyser og oversikter som er veldig fine for å analysere hva du har gjort og planlegge hva du skal gjøre fremover, men det krever at du setter av 5-15 minutter for å gå gjennom tallene. Hvis du ikke har interesse for tall og analyser er det ikke verdt pengene.
Det er mulig å legge inn en mengde ekstra info i systemet, bl.a. hva du spiser, hvordan du sover mm, men dette er ikke nødvendig for å få bra utbytte av systemet. Jeg legger ikke inn annet enn info fra Garmin og det fungerer utmerket.
Trainingpeaks skal vistnok komme med en bedre og mer moderne look nå snart, men det er ikke satt noe tidspunkt som jeg er kjent med.
TP ar støtte for forskjellige sko og sykler. Hva annet tenker du mangler?
En sykkel består av mye utstyr man gjerne vil måle separat fra selve sykkelen. Som f.eks kjede og kassett. I ST kan man gruppere utstyr og velger grupper eller masse enkeltutstyr man knytter til en tur. Ønsker man å se hvor langt de ulike dekkene er brukt f-eks så går ikke det i TP.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Jeg har Strava Premium, TrainingPeaks og SRM. Det er ikke nødvendig med TrainingPeaks, du får de samme analysene på Strava og SRM. Såvidt jeg vet har Golden Cheetah samme analysemuligheter som SRM. Hvis du har lyst til å spare noen kroner så hadde jeg kuttet ut TrainingPeaks.
Forskjellen på trainingsPeaks og Strava er at du manuelt kan legge inn training load for å regne ut formkurvene selv om du ikke har watt tall. Jeg bruker polar for å regne ut training load på bakgrunn av kun gjennomsnitts puls og tid.
Klarer jeg å importere historien min fra Strava til TP ?
Ja. Dersom du har Premium-account på TP (muligvis uten også, det vet jeg ikke) kan du synkronisere Strava mot TP med Tapiriik og slik sett legge alt som ligger i Strava over i TP en gang for alle, samt sette opp automatisk (koster ett par dollar i året eller noe, billig iaf) synkronisering for fremtiden.
DC Rainmaker (dcainmaker.com) har gode "veiledninger" til hvordan du får til dette.
En sykkel består av mye utstyr man gjerne vil måle separat fra selve sykkelen. Som f.eks kjede og kassett. I ST kan man gruppere utstyr og velger grupper eller masse enkeltutstyr man knytter til en tur. Ønsker man å se hvor langt de ulike dekkene er brukt f-eks så går ikke det i TP.
Tja, jeg har gjort det enkelt. Har en kjedeslitasjemåler og bytter alle kjedene på 0,75% strekk samt en Rohloff kassettslitasjemåler så slipper man å gjette på når kassetten bør byttes. Når det gjelder dekk så synes jeg det varier veldig hvor langt/lenge de holder. Stidekk med seig gummi blir gjerne slitt hurtigst og gummien blir hard over tid. Du kan jo kjøpe en dekkpenn på Biltema og notere kjøpsdato etc på innsiden (vet ikke hvordan det funker med guffe dog..)
Ellers er jeg godt fornøyd med TP Premium og utviklerne går det faktisk an å snakke/diskutere med om man savner noe.. Selv bruker jeg mest sykkel og treningsplan delen. Nærings/mat delen hadde vært kjekk, men jeg synes det virker for slitsomt når svært få matvarer ligger ferdig innlagt. Kunne med fordel vært lagt opp til at man kunne legge inn og at det da ble tilgjengelig for alle andre brukere..
Redigert av Brumm; 19/06/201407:14. Rediger grunn: klippet bort quotes..
Forskjellen på trainingsPeaks og Strava er at du manuelt kan legge inn training load for å regne ut formkurvene selv om du ikke har watt tall. Jeg bruker polar for å regne ut training load på bakgrunn av kun gjennomsnitts puls og tid.
Dette kan da Training Peaks også gjøre for deg?
Jeg får ihvertfall beregnet TSS uansett om jeg har brukt wattrulle, sykkel uten wattmåling eller løpt meg en tur.
Ja. Dersom du har Premium-account på TP (muligvis uten også, det vet jeg ikke) kan du synkronisere Strava mot TP med Tapiriik og slik sett legge alt som ligger i Strava over i TP en gang for alle, samt sette opp automatisk (koster ett par dollar i året eller noe, billig iaf) synkronisering for fremtiden.
DC Rainmaker (dcainmaker.com) har gode "veiledninger" til hvordan du får til dette.
Holder akkurat på med dette, akkurat tatt en 7 dagers prøveperiode med TP premium, da kan jeg laste ned all historikk med Taipirik som jeg har. Etter prøveperioden går ut så skal jeg se om jeg fortsetter, men da får jeg løpende oppdatering via garminconnect uansett. Den gamle historikken blir liggende uansett.
Dette kan da Training Peaks også gjøre for deg?
Jeg får ihvertfall beregnet TSS uansett om jeg har brukt wattrulle, sykkel uten wattmåling eller løpt meg en tur.
Nå skal jeg ikke være sikker, men jeg tror han mente at du kan gjøre dette i TP, men at dette ikke går i Strava ?
Jeg har Strava Premium, TrainingPeaks og SRM. Det er ikke nødvendig med TrainingPeaks, du får de samme analysene på Strava og SRM. Såvidt jeg vet har Golden Cheetah samme analysemuligheter som SRM. Hvis du har lyst til å spare noen kroner så hadde jeg kuttet ut TrainingPeaks.
Da dropper jeg nok TP.
Men, det jeg savner litt fra PPT som jeg brukte for noen år siden er å se hvor mye tid jeg har trent i hver sone. Får ikke dette i Strava, tror jeg. Mulig jeg tester Golden Cheetah.
Hva kan jeg bruke dette til? Fersk bruker på Trainingpeaks. Ser at TSB ligger stabilt under -25- -35.. Slippe en del opp for å komme litt ovenpå?
Det spørs hva som er målet ditt! Å ligge på den treningsmengden du gjør nå er greit så lenge du ikke har konkuranse i sikte. Skal du konkurere bør du slakke litt opp og få TSB opp i 15-25. Iflg Allan
Tar minst en uke eller to med rolig trening med de talla der..
Neste blir vel grenserittet. Rekker både trene mer og hvile litt til det:-)
Må legge til at jeg ikke har watt på utesykkel (som all denne treningen er). Kan talle i de vakre grafene bli totalt feil om feks terskelpuls er litt på avveie (har brukt LTHR fra Trainerroad) ?
Beina kjennes forøvrig ut som de ikke er klar for ritt, som grafen viser.
Holder akkurat på med dette, akkurat tatt en 7 dagers prøveperiode med TP premium, da kan jeg laste ned all historikk med Taipirik som jeg har. Etter prøveperioden går ut så skal jeg se om jeg fortsetter, men da får jeg løpende oppdatering via garminconnect uansett. Den gamle historikken blir liggende uansett.
Tar gjerne litt "synsing" på denne fra de som har litt erfaring med Training peaks sitt verktøy.
Data fra før mai/juni er trolig litt mangelfulle, men gjennom sommeren er alt tatt med. Rosa topp i juli/august stammer fra sykkelferie i Italia De siste par ukene er preget av blanding av rolig trening og evt Sone 3 trening og ett og annet ritt (eks UB Cup) innimellom.
For meg ser det ut som om "Fitness" (CTL) stagnerer eller er på vei inn i en negativ trend, mens formen (TCB) trender oppover.
Optimalt hadde vært en fortsatt økning i fitness og en formutløsning helst nå med en gang. Er det så enkelt at man kan hvile TSB'en i været?? Men vil ikke mye hvile gjøre deg daff??
CTL vil alltid gå nedover når TCB går oppover. Økning i form, og en formtopp, kommer når du trener mindre mengde og den totale treningsbelastningen blir derfor lavere og CTL går ned.
Enkel resept på formutløsning er en uke med mye mengde og 1-2 terskeløkter, en uke med 3-4 intervalløkter 3-6 minutter arbeidsperiode på hvert drag, og så en uke med lett trening. Det er ikke nødvendig å la være å trene siste uka, men du skal trene kort og lett, dvs nærmest restitusjonsøkter.
Tar opp tråden her igjen, og har et par spørsmål. Jeg har lagt en plan på 350 timer i TP for neste sesong. Jeg har lagt inn ritt med kategorisering A,B og C ritt.Jeg konkurrerer på mosjonistnivå i terrengsykkel. Det jeg ikke får helt til å stemme er følgende. TP legger opp til trening stort sett hver dag, men øktene virker forholdsvis korte. Øktene er fra 33 min og opp til den lengste økta på 2 timer og 11 min... De fleste øktene godt under timen. Har noen noe erfaringer med dette? Kan ta med at for 2014 sesongen har jeg brukt et annet opplegg på 300 timer, og hadd flere lange turer, gjerne 3 +. HVa mener dere, er det bare meg eller virker dette noe ufullstendig? Det skal også sies at opplegget i år ikke har ført til noen stor fremgang, sammenlignet med "mine" likesinnede:=)
Hei, jeg har og stusset over det samme og tror TP ganske enkelt bruker en lik fordelingsnøkkel mellom de daglige treningsøktene hver uke. Uansett om du planlegger å trene 300 eller 1200 timer i året.