Det starta med at kranken løsna en dag på vei tell arbe. Sånn helt uten videre.
Demonterte, så at alt var greit - noe det var, monterte igjen og alt var fint. Tilsynelatende.
Kranken går veldig skjeft, jeg vet ikke om dette er vanlig eller ei, men jeg tror jo at de skal gå veldig rett ?
Ser det tydlig på store og midtre klinge at den har en inn snauring på et punkt.
Ser man på senterskruen (fsa comet kranksett) så ser man at den også går skjeift.
Dette resulterer i mye "motstand" i krankarmene.
Demonterte igjen, vasket alt, smørte opp igjen og samme resultat.
På bakhjulet er det litt slark ett eller annet sted. Jeg kan rikke bakhjulet kanskje en (1) eller 2 mm.
Kan dette ha en sammenheng ?
Jeg trur egentlig ikke dette selv, da slarket i bakhjulet har vært der hele tiden (kjøpte hjulsettet brukt, installert ny kassett selv) og problemet med kranken har kommet i ettertid.
Samme slark som er i bakhjulet har jeg i kassetten, men denne har jeg prøvd og etterstramme uten at denne har hjulpet noe.
Hva trur folket ?
Når det gjelder kranken så synes jeg den på bildet jeg fant på nettet ser nokså lik ut Shimano sine slx/xt kranker. Jeg ville demontert kranken fra ramma og sjekket at kranklageret er helt og glir jevnt på begge sider, hvis kranklageret har slark så vil også kranken gå skjevt.
Når det er sjekket/fikset så skal det være å tre på kranken og stramme den på ikke-drev siden. På Shimano er det en gummibolt man strammer, da skal det ikke være mulig å flytte krankarmene sideveis (isåfall mangler det antagligvis spacer(e) på kranklageret). Deretter strammer man venstre krankarm. Sjekk også at alle drevene er rette og er at ingen drevbolter er løse/mangler.
Drev som ikke er rette bør byttes.
Bakhjulet..
Sjekk at kassetten sitter GODT. Låseringen kan lett gå istykker om den ikke alltid er stram. Dernest sjekk at det ikke er slark i bosset (om du kan bevege kassetten sideveis), isåfall må det antagligvis byttes.
Om det er dekket som går litt skjevt så holder det kanskje å ta ut luften og sørge for at det ligger jevnt mot felgen også pumpe opp til ca max (ofte 4 bar) slik at dekket smetter på plass for deretter å tappe ut luften og pumpe opp til ca 2bar avhengig av preferanse.
Hvis det er felgen som ikke er rett så må du til å sjekke eikespennet, kanskje er det så enkelt at det er en eike som har løsnet, men jeg ville sjekket omkringliggende eiker også om en er løs. Du finner veiledning for hjulretting på google om du er interessert og bruker du et par strips og snur sykkelen opp ned så er du igang..
Hvis slarken er i selve hjulet, og hurtigkoblingen sitter skikkelig (gjerne strammet med litt press på setet) så kan det være kulelagrene i navet som trenger å byttes. Er du heldig så holder det å stramme mutterne som sørger for at kulelagerene holder seg på plass. Isåfall er det godt mulig du trenger noen konusnøkler.
Det er ikke alltid det lønner seg å reparere fremfor å kjøpe nytt, men det er veldig gøy å lære seg nye ting

Lykke til!