Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ødlagt kranksett ?

Ødlagt kranksett ? #1601135 05/05/2013 19:33
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Det starta med at kranken løsna en dag på vei tell arbe. Sånn helt uten videre.
Demonterte, så at alt var greit - noe det var, monterte igjen og alt var fint. Tilsynelatende.

Kranken går veldig skjeft, jeg vet ikke om dette er vanlig eller ei, men jeg tror jo at de skal gå veldig rett ?
Ser det tydlig på store og midtre klinge at den har en inn snauring på et punkt.
Ser man på senterskruen (fsa comet kranksett) så ser man at den også går skjeift.

Dette resulterer i mye "motstand" i krankarmene.

Demonterte igjen, vasket alt, smørte opp igjen og samme resultat.

På bakhjulet er det litt slark ett eller annet sted. Jeg kan rikke bakhjulet kanskje en (1) eller 2 mm.
Kan dette ha en sammenheng ?
Jeg trur egentlig ikke dette selv, da slarket i bakhjulet har vært der hele tiden (kjøpte hjulsettet brukt, installert ny kassett selv) og problemet med kranken har kommet i ettertid.

Samme slark som er i bakhjulet har jeg i kassetten, men denne har jeg prøvd og etterstramme uten at denne har hjulpet noe.

Hva trur folket ?

Redigert av Oekern; 05/05/2013 19:35.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601148 05/05/2013 19:42
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Høres ut som min DBS MTB fra 1989 eller deromkring. Alt gikk til helvete i en rasende fart. Å da mener jeg absolutt alt inklusive trommebremser som ble skjeve og hogg til så livet stod i fare fra tid til annen..Hjullager foran og bak, kranklager var forbruksvare, ramme kjeder kranser byttet to ganger i året. Drev Lorang sport til vannvidd over to sesonger. Fikk ny sykkel etterhvert, den var dokumentert ubrukelig :o) Om du har en sånn en er du på overtid bigtime ;-)

Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601158 05/05/2013 19:50
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
hehehehe. Er ikke så dårlig stellt, heldigvis.
Sykkal er fra 2010. Richmond slr3.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601185 05/05/2013 20:13
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Oekern
Det starta med at kranken løsna en dag på vei tell arbe. Sånn helt uten videre.
Demonterte, så at alt var greit - noe det var, monterte igjen og alt var fint. Tilsynelatende.

Kranken går veldig skjeft, jeg vet ikke om dette er vanlig eller ei, men jeg tror jo at de skal gå veldig rett ?
Ser det tydlig på store og midtre klinge at den har en inn snauring på et punkt.
Ser man på senterskruen (fsa comet kranksett) så ser man at den også går skjeift.

Dette resulterer i mye "motstand" i krankarmene.

Demonterte igjen, vasket alt, smørte opp igjen og samme resultat.

På bakhjulet er det litt slark ett eller annet sted. Jeg kan rikke bakhjulet kanskje en (1) eller 2 mm.
Kan dette ha en sammenheng ?
Jeg trur egentlig ikke dette selv, da slarket i bakhjulet har vært der hele tiden (kjøpte hjulsettet brukt, installert ny kassett selv) og problemet med kranken har kommet i ettertid.

Samme slark som er i bakhjulet har jeg i kassetten, men denne har jeg prøvd og etterstramme uten at denne har hjulpet noe.

Hva trur folket ?

Når det gjelder kranken så synes jeg den på bildet jeg fant på nettet ser nokså lik ut Shimano sine slx/xt kranker. Jeg ville demontert kranken fra ramma og sjekket at kranklageret er helt og glir jevnt på begge sider, hvis kranklageret har slark så vil også kranken gå skjevt.
Når det er sjekket/fikset så skal det være å tre på kranken og stramme den på ikke-drev siden. På Shimano er det en gummibolt man strammer, da skal det ikke være mulig å flytte krankarmene sideveis (isåfall mangler det antagligvis spacer(e) på kranklageret). Deretter strammer man venstre krankarm. Sjekk også at alle drevene er rette og er at ingen drevbolter er løse/mangler.
Drev som ikke er rette bør byttes.

Bakhjulet..
Sjekk at kassetten sitter GODT. Låseringen kan lett gå istykker om den ikke alltid er stram. Dernest sjekk at det ikke er slark i bosset (om du kan bevege kassetten sideveis), isåfall må det antagligvis byttes.

Om det er dekket som går litt skjevt så holder det kanskje å ta ut luften og sørge for at det ligger jevnt mot felgen også pumpe opp til ca max (ofte 4 bar) slik at dekket smetter på plass for deretter å tappe ut luften og pumpe opp til ca 2bar avhengig av preferanse.
Hvis det er felgen som ikke er rett så må du til å sjekke eikespennet, kanskje er det så enkelt at det er en eike som har løsnet, men jeg ville sjekket omkringliggende eiker også om en er løs. Du finner veiledning for hjulretting på google om du er interessert og bruker du et par strips og snur sykkelen opp ned så er du igang..

Hvis slarken er i selve hjulet, og hurtigkoblingen sitter skikkelig (gjerne strammet med litt press på setet) så kan det være kulelagrene i navet som trenger å byttes. Er du heldig så holder det å stramme mutterne som sørger for at kulelagerene holder seg på plass. Isåfall er det godt mulig du trenger noen konusnøkler.

Det er ikke alltid det lønner seg å reparere fremfor å kjøpe nytt, men det er veldig gøy å lære seg nye ting ICON_WINK

Lykke til!

Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601204 05/05/2013 20:29
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Stemmer det du sier med kranken ang montering.
Har gjort akkurat slik du foreslår. Er ingen bevegelse i krankarmene.
Kranklageret er Chris King og det er helt fint etterhva jeg kan se og føle meg fram til.
Har også sjekka at de er stramme så de ikke har løsna litt, men fikk ikke etterstramma noe..

Har dog ikke sjekka at alle drevboltene er inntakte - så det kan jeg gjøre.
Om de er rette - så kan jeg ikke skjønne hva som har skjedd.

Har stramma låsemutter til kassetten godt. Litt hardere enn det jeg egentlig ville.
Jeg kan bevege kassetten sideveis ja, typ 1-2mm. Så da er det ratt bosset. Bosset er da den "asklinga" som kassetten tres innpå ?

Felgen er ikke rett den heller. BAB har sett på hjulsettet (jeg ville de skulle rette det) men felgen har en bulk og han anbefalte og kjøre med det slikt det var. Han gikk over eikene og de var ok.

Redigert av Oekern; 05/05/2013 20:31.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601342 06/05/2013 06:53
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Stemmer det du sier med kranken ang montering.
Har gjort akkurat slik du foreslår. Er ingen bevegelse i krankarmene.
Kranklageret er Chris King og det er helt fint etterhva jeg kan se og føle meg fram til.
Har også sjekka at de er stramme så de ikke har løsna litt, men fikk ikke etterstramma noe..

Har dog ikke sjekka at alle drevboltene er inntakte - så det kan jeg gjøre.
Om de er rette - så kan jeg ikke skjønne hva som har skjedd.

Har stramma låsemutter til kassetten godt. Litt hardere enn det jeg egentlig ville.
Jeg kan bevege kassetten sideveis ja, typ 1-2mm. Så da er det ratt bosset. Bosset er da den "asklinga" som kassetten tres innpå ?

Felgen er ikke rett den heller. BAB har sett på hjulsettet (jeg ville de skulle rette det) men felgen har en bulk og han anbefalte og kjøre med det slikt det var. Han gikk over eikene og de var ok.

Enkelte kassetter trenger en ørliten spacer innerst. På terrengsykkelen så har jeg et par Mavic hjul som trenger en slik spacer (den fulgte med), og på raceren så trengte jeg plutselig en tynn metallspacer når jeg skulle montere Ultegra krans istedet for Durace (den skulle også visstnok ha fulgt med, men bruksanvisningen kastet jeg uten å sjekke om det lå noe inni den..)
Du må altså finne ut om det er kassetten som det er slark i fordi du mangler en spacer/skive eller om det er bosset som har blitt slarkete. Om du tar av kassettene så er det bare å kjenne på bosset om det er litt slark der.
Hvor mye jobb det er å bytte boss er veeeeldig avhengig av konstruksjo og om det har vært brukt i saltslaps etc uten vedlikehold..

Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601750 06/05/2013 16:10
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Kjøte lik kassett som var på fra før og sjekket opp mot forrige kassett hvordan den var satt sammen.Ingen spacer på innsiden.
Tok av kassett nå og dobbeltsjekka og ja. Det er bosset det er slark i.
Det er XT wh m775.
Har ikke verktøy så får ikke demontert og prøvd selv akkurat nå..
Får man strammet bosset fra skivebremssiden innvendig ?
Eller hvordan strammer man bosset ?

Edit;
Ang kranken så har jeg rengjort og smurt opp en gang til og da vart det litt bedre på høyre gir.
Eller på de mindre klingene bak rettere sagt.
Er mye "motstand" i krankarmene på høyre klinker bak, men kanskje det er en justeringssak..

Redigert av Oekern; 06/05/2013 16:11.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601751 06/05/2013 16:14
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøte lik kassett som var på fra før og sjekket opp mot forrige kassett hvordan den var satt sammen.Ingen spacer på innsiden.
Tok av kassett nå og dobbeltsjekka og ja. Det er bosset det er slark i.
Det er XT wh m775.
Har ikke verktøy så får ikke demontert og prøvd selv akkurat nå..
Får man strammet bosset fra skivebremssiden innvendig ?
Eller hvordan strammer man bosset ?

Edit;
Ang kranken så har jeg rengjort og smurt opp en gang til og da vart det litt bedre på høyre gir.
Eller på de mindre klingene bak rettere sagt.
Er mye "motstand" i krankarmene på høyre klinker bak, men kanskje det er en justeringssak..

Med mindre bosset er løst (altså ikke strammet) så tror jeg ikke det er noe justering.
Da må lagrene byttes (på XT er det muligens løse kuler da bør du sjekke lagerbanen også (med maskinlager så bytter man hele i en praktisk del)

Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601755 06/05/2013 16:20
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Ja det er løse kuler. Kom over en service pdf på sidene til shimano.
Tragisk at det er en tynn 17mm fastnøkkel som stopper meg.... !

Så det er kulene som gjør at bosset er litt løst, altså ? (Om den ikke er trammet skikkelig da..)
Må kulene byttes, eller kan det holde med vask og ny smøring ?

Redigert av Oekern; 06/05/2013 16:22.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1601781 06/05/2013 17:06
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Okeiii..
Nå skjønner jeg ingenting. Monterte på kassett, skive og heiv hjulet på sykkal igjen.
Da var det i orden igjen.. Ingen slark lengre.
Kjente jo at det var litt slakk i bosset, men jeg veit da søren jeg !
Stramma ikke kassetten noe mer en sist heller, bare litt mer enn det jeg ville.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Oekern] #1602001 06/05/2013 21:39
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Bra forsåvidt at det ser ut til å ha ordnet seg.
Jeg ville sjekket nøye etter en litt lengre tur for å være på den sikre siden.

Re: Ødlagt kranksett ? [Re: Brumm] #1602567 07/05/2013 18:39
O
Oekern Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Sitat: Brumm
Bra forsåvidt at det ser ut til å ha ordnet seg.
Jeg ville sjekket nøye etter en litt lengre tur for å være på den sikre siden.

Ja, jeg skal følge med det nøye,
Står fortsatt ved at jeg kjente slakk i bosset - så får se etter 12 mai (gjennomkjøring av TSR løypa)

Richmond SL3
Richmond SLR Composite

Moderator  support