|
PC-trøbbel - stasjonær starter ikke!
|
PC-trøbbel - stasjonær starter ikke!
04/05/2013 16:44
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hjælp! Fikk ikke startet min stasjonære maskin i går. Mistenkte strømforsyningen (1200W Chietec), koblet fra og til igjen, ingenting. Byttet til en 650W Thermaltake, fikk indikatorlys på bios/startknapp på HK, men ikke noe reaksjon da jeg trykket på startknappen. Antok den ble for svak, byttet til ny Corsair 1200W. Alt lyste opp fint, da jeg trykket på startknappen beveget vifta seg 1 cm, og jeg fikk et lite "klikk" fra maskin. Dette gjentok seg et par ganger etter å ha skrudd av/på PSU. Ingen videre indikatorlys som ga meg noen feedback. Jeg får altså ingen BIOS feedback iht manualen som indikerer feil, ingen POST. Alt stopper før det i det hele tatt har kommet i gang.
Hadde litt problemer her for en tid tilbake med bl.a. grilla SSD, så jeg mistenkte fra første stund at PSU hadde tatt kvelden for godt. Det ser ut til å være tilfelle, men hvorfor vil den da ikke starte med ny PSU?
Har prøvd å starte med én GPU, men har ikke testet å koble fra andre komponenter som ekstrapaneler, RAM etc. Innspill?
Specs; i7-860 Asus Maximus III Extreme 2xGTX480 Samsung SSD Corsair XM3 RAM
Redigert av Anders A-R; 04/05/2013 16:46.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: PC-trøbbel - stasjonær starter ikke!
[Re: Anders A-R]
04/05/2013 17:08
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Er det slik å forstå at alt, inkludert den nye psu'en, stopper opp nesten momentant i det du slår på? Går det sikringer, eller er det bare å restarte og oppleve en ny liten rotasjon og et klikk? Tror uansett jeg ville plukket ut ram, kort og diverse, og forsøkt oppstart.
Jeg har flere gamle pc'er (gudene vet hvorfor) og har vært borti liknende symtomer. En gang var det bare en minnebrikke som var ødelagt, mens i vinter stoppet "hovedmaskinen" etter å først å ha tatt knekken på to psu'er i løpet av noen uker og der var det uheldigvis en brikke på hovedkortet som var svidd.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
04/05/2013 17:21
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er det slik å forstå at alt, inkludert den nye psu'en, stopper opp nesten momentant i det du slår på? Går det sikringer, eller er det bare å restarte og oppleve en ny liten rotasjon og et klikk? Tror uansett jeg ville plukket ut ram, kort og diverse, og forsøkt oppstart. Stemmer. Aldri opplevd maken. Vanligvis ville man vel likevel kommet seg til POST og så fått tone fra HK om at det er komponentfeil? Jeg får plukke ut mest mulig og teste igjen. Ingen forskjell så langt. Switchet mellom GPU, kjørt med én rambrikke.
Redigert av Anders A-R; 04/05/2013 17:41.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
05/05/2013 09:14
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Prøvd CPU av og på, RAM inn og ut og ikke minst CMOS-reset.
|
|
|
05/05/2013 12:33
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
At stømforsyningen skrur seg av betyr at hovedkortet ikke trekker nok strøm. Det er desverre et tegn på at spenningsregulatoren på hovedkortet eller CPU har problemer.
|
|
|
05/05/2013 14:03
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Du har koblet til 8-pins kontakta for cpu? Ville prøvd med 1 og 1 ram brikke. Alternativt med et og et skjermkort
Har opplevd at død ram brikke gjør maskinen "uresponsiv" og det samme gjelder defekt skjermkort.
Prøv å koble fra mest mulig egentlig, så du sitter igjen med hk, 1 ram brikke og 1 skjermkort. .
Overklokka maskin?
|
|
|
05/05/2013 14:07
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har prøvd CMOS reset. Har dual BIOS onboard, så har byttet mellom disse. Ingen endring. Alle strømtilførsler til MB er koblet til.
Har hatt svak overklokk på CPU tidligere, men har kjørt på stock de siste månedene.
Har byttet mellom de to skjermkortene jeg har, samme med RAM.
Fikk et tips på HW.no om å løsne CPU-kjøler, gleder meg til å teste om det kan hjelpe, er nede på de mest utrolige løsninger nå.
Har sendt supportticket til Asus...
|
|
|
05/05/2013 14:13
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Kan ikke se hvorfor det skulle hjelpe å løsne cpu kjøler men. Om en rambrikke har død, så vil maskinen starte, men du vil aldri få noe bilde, samme gjelder hvis skjermkortet er dødt.
Følger det med sånn lite info display til hovedkortet ditt? Gjør ihvertfall det til Rampage 2 Extreme. Gir litt mer info om ting.
|
|
|
[Re: Alexr80]
05/05/2013 14:16
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Kan ikke se hvorfor det skulle hjelpe å løsne cpu kjøler men. Om en rambrikke har død, så vil maskinen starte, men du vil aldri få noe bilde, samme gjelder hvis skjermkortet er dødt.
Følger det med sånn lite info display til hovedkortet ditt? Gjør ihvertfall det til Rampage 2 Extreme. Gir litt mer info om ting. Hehe, ikke jeg heller. Men det skal testes like fullt. Nettopp! Derfor tror jeg ikke ram har skylda - den skal jo fortsatt komme til POST og gi hel tone for komponentfeil. Jeg tror ikke jeg fikk med diagnosebrett, men jeg har noe gammelt liggende. Skal se hva jeg finner ut.
|
|
|
05/05/2013 14:23
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Om det ikke virker med en corsair 1200w, så kan man jo anta at hk har tatt kvelden. Du er sikker på at du har koblet 24 pins kontakt og 8 pinsen riktig? En kompis av meg klarte å koble til pci-e kontakta der istedet.
|
|
|
05/05/2013 19:48
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, jeg har begynt å vurdere det som mest sannsynlig. Spent på hva Asus sier. Rimelig sikker på at jeg har koblet riktig, har bygd noen maskiner opp gjennom, og den fungerte jo helt normalt opp til det punktet hvor den plutselig ikke ville boote.
|
|
|
05/05/2013 20:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Høres ut som godt, gammeldags FUBAR hovedkort
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/05/2013 11:55
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Høres ut som godt, gammeldags FUBAR hovedkort Høres veldig ut som HK ja.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
29/07/2013 08:52
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det går votter og vinter før dette lar seg løse, later det til. Etter mye frem og tilbake ble HK og PSU sendt til Komplett.
PSU ble funnet ok etter ikke så omfattende tester. HK derimot, ble avvist som retur da de hevdet var en bøyd pin i socket. I min verden er socket bare brukt om der CPU monteres, og der klarer ihvertfall ikke jeg å se noe bøyd...
Komplett har fått mye kjeft for sin service for noen år tilbake - ser ut til at dette er et vedvarende problem. Hvordan i huleste kan en pin i socket bli bøyd "over natta" når maskinen står i ro på et gulv?
Hva tycks? Bruker man mer energi på å plage kundeservice hos Komplett, eller kjøper man nytt HK hos en annen og lar dette være?
|
|
|
29/07/2013 08:57
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Det går votter og vinter før dette lar seg løse, later det til. Etter mye frem og tilbake ble HK og PSU sendt til Komplett.
PSU ble funnet ok etter ikke så omfattende tester. HK derimot, ble avvist som retur da de hevdet var en bøyd pin i socket. I min verden er socket bare brukt om der CPU monteres, og der klarer ihvertfall ikke jeg å se noe bøyd...
Komplett har fått mye kjeft for sin service for noen år tilbake - ser ut til at dette er et vedvarende problem. Hvordan i huleste kan en pin i socket bli bøyd "over natta" når maskinen står i ro på et gulv?
Hva tycks? Bruker man mer energi på å plage kundeservice hos Komplett, eller kjøper man nytt HK hos en annen og lar dette være? Det kan like gjerne være de som har bøyd den pinnen når de tok ut CPU, så det synes jeg du skal tyne de litt på. PS. som regel så klarer kortene seg helt fint også om man har vært uheldig å bøye en slik pinne, det er bare å rette de opp igjen. Har selv gjort dette på både hovedkort og CPU. (har jobbet med server og pc produksjon i mange år)
Redigert av Lurifax; 29/07/2013 08:58.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
29/07/2013 12:30
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg fjernet CPU før jeg sendte inn, så det kan jo godt ha forårsaket nekten. Jeg får dra frem lupe og sjekke nøye en gang til.
|
|
|
29/07/2013 18:32
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Skjedde akkurat det samme med den gamle pcen min. Vifta gikk rundt i 1 sek, pcen klikka og alt kutta ut. Prøvde en ny PSU, samme driten skjedde.
Deretter prøvde jeg den gamle PSU'en på et nytt hovedkort, og det samme skjedde, så jeg misstenkte at det var PSU'en som rett og slett ødela hovedkortet.
Fant aldri ut av det da jeg kasta hele dritten til helvete og bestilte meg ny pc til 17k fra komplett.
|
|
|
29/07/2013 20:10
|
panorama28
Fersking
|
Fersking
Går ikke klart frem av posten din, men jeg antar at dette er nybygg. Det som alltid er en fin feilsøkingsmekanisme er å fjerne alle komponenter som ikke er nødvendig for å komme til POST. Du kan fint fjerne skjermkort, harddisker, dvd-rom. Når disse er fjernet, bør du kunne kjøre på den mindre strømforskyningen. Hvis PC'en kommer til post når disse er fjernet, kan du bruke eliminasjonsmetoden for å finne ut hvilke av de kompontene det er. Hvis du har flere ram-brikker kan du også fjerne alle utenom en. Mange hovedkort er sære på hvilke kombinasjoner av ram-brikker du kan ha, og i hvilke slot de kan stå i. Neste steg er å verifisere at alle koblingene fra PSU til MB er korrekt. Jeg har vært borti nøyaktig samme problem som deg, og jeg mener å huske at det var en av kontakene fra PSU til MB som ikke var satt i. Sjekk også at alle kontakene mellom CPU og MB er riktig. Hvis det faktisk var en bøyd pinne på socketen til CPU så kan vel sikkert dette være grunnen til at det ikke startet opp. Da er det vel et spørsmål om kostnad/risiko om du tør å prøve å bøye den tilbake for å teste med hovedkortet, eller kjøpe nytt. EDIT: Leste en gang til gjennom, og ser at mye har blitt foreslått, samt at det ikke er nybygg. Viktig å lese nøye... 
Redigert av panorama28; 29/07/2013 20:13.
|
|
|
31/07/2013 18:54
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Har bygd mange pc'er av alle varianter og har fortsatt til gode å bøye pinner på enten cpu eller hk socket.
Når ble pc'en bygd? Hvis du hadde bøyd en pinne ved montering så hadde nok pc'en vært ustabil fra starten av.
Sikker på at pinne ikke ble bøyd når du tok ut hk? Kan jo hende komplett har klart å bøye pinnen selv.
Men en pinne i socketen blir ikke bøyd av seg selv iallefall.
|
|
|
31/07/2013 19:02
|
Anders A-R
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg har også en god del PC-bygg bak meg, og har litt vondt for å tro at jeg har bøyd den selv. Den ble bygget i 2010 så vidt jeg husker, har stått i daglig drift siden den gang, så at den sluttet å virke på grunn av bøyd pin er i hvert fall ganske utelukket.
|
|
|
31/07/2013 19:18
|
Alexr80
Ringrev
|
Ringrev
Hvis den har fungert siden da til nå, så har trolig ikke pinnen vært bøyd.
Jeg ville bedt om bilde av socket fra komplett. Du må vel betale for feilsøk for å få tilbake hk og psu nå uansett?
Skal jo litt til å bøye en slik pinne iom at man plaserer cpu i spor i socket.
Jeg har sendt inn defekt ustyr til komplett flere ganger uten problemer, men det har vært skjermkort som har død. Aldri vært noe problem.
|
|
|
|
|