Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge/kjøpe min første stisykkel.

Bygge/kjøpe min første stisykkel. #1598017 01/05/2013 05:14
Mokolotivet Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Nå har jeg endelig sluttet å snuse, og snusbudsjettet skal brukes på stisykkel. Har heldigvis snuset ganske mye det siste året, slik at det skulle bli mer penger på budsjettet.

Sykkelen skal være en fulldemper, og være en twentyniner. Jeg er 194cm, og 120kg, og det er alt for få bruktsykler i den størrelsen. Derfor vurderes det en helt ny sykkel.

Jeg har lenge sett på Canyon Nerve AL 9.9SL som et meget godt alternativ, og kan fortsatt vurderes. Denne koster i underkant 20k, og er mye sykkel for pengene (tror jeg).

Drømmeramma har i lang tid vært Niner RIP9, og jeg begynte å vurdere den. Etter å ha pratet med Erijon, har jeg blitt lurt innpå tanken om å kjøpe Turner Sultan, og bygge opp den.

Ramma til Turner Sultan koster like mye som en ferdig Canyon Nerve AL 9.9SL, og er det verdt prisforskjellen for en nybegynner?
Jeg har skjønt at Turner Sultan er meget tråkkeffektiv. Og siden man sjeldent bytter ut ramma, er jeg muligens villig til å betale noe mer for en skikkelig ramme som kan bære meg i mange år fremover.

Hva synes dere om alternativene? Canyon vs Niner vs Turner?

Homer no function well beer without
Re: Bygge/kjøpe min første stisykkel. [Re: Mokolotivet] #1598025 01/05/2013 05:50
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Alle er jo gode sykler, ser at canyon ikke har 29" fulldemper ramma ICON_SMILE
Niner'n er råfet i mine øyne! ICON_SMILE

Redigert av *Erlend*; 01/05/2013 05:52.
Re: Bygge/kjøpe min første stisykkel. [Re: *Erlend*] #1598029 01/05/2013 06:11
Mokolotivet Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: *Erlend*
Alle er jo gode sykler, ser at canyon ikke har 29" fulldemper ramma ICON_SMILE
Niner'n er råfet i mine øyne! ICON_SMILE

Canyon har 29" FS : Canyon Nerve 29"FS

Re: Bygge/kjøpe min første stisykkel. [Re: Mokolotivet] #1598031 01/05/2013 06:19
*Erlend* Offline
Entusiast
Entusiast
Ikke rammer ICON_WINK

Re: Bygge/kjøpe min første stisykkel. [Re: Mokolotivet] #1598255 01/05/2013 14:41
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Canyon 9.9SL får du ikke tak i uansett, så den er det bare å glemme. Utsolgt.

Re: Bygge/kjøpe min første stisykkel. [Re: Mokolotivet] #1598260 01/05/2013 14:48
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Canyon 9.9SL koster vel nærmere 25000 ferdig momset også. Du har jo de rimeligere variantene though, som fortsatt er rimelig bra utstyrt. De ser ut til å være tilgjengelig, dog ikke med levering omgående. (om jeg skjønte Canyon sin side rett)

Re: Bygge/kjøpe min første stisykkel. [Re: Mokolotivet] #1598414 01/05/2013 18:07
Mokolotivet Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tanken er å spare til terrengsykkel i løpet av året, med de pengene jeg sparer på å ikke snuse. Så om det blir Canyon, blir det ikke før til neste år.

Om jeg skulle gå på en smell og kjøpe ramma til Niner Rip9 eller Turner Sultan, så vil den kjøpes inn i løpet av høsten og bygges i løpet av vinteren. Dette vil bli langt dyrere enn å kjøpe toppmodellene til Canyon, så spørsmålet er vel egentlig: hva synes dere?

Sommeren i år blir nok for det meste brukt til landevegsykling og familiesykling, derfor haster det ikke med stisykkel i år (jeg må jo også rekke å spare). Jeg har siklet på stisykkel i 3-4 år, og skal klare å vente en siste sommer.

- Canyon vil gi meg veldig mye sykkel for pengene.
- Niner RIP9 vil gi meg en av de peneste stisyklene på markedet
- Turner Sultan vil gi meg en veldig tråkkeffektiv stisykkel.

Som dere skjønner er kunnskapsnivået litt lavt når det kommer til stisykkel, og Erijon (fra forumet) er min mentor.

Jeg kommer ikke til å bytte ramme hvert år, så jeg ønsker å bli fornøyd med en gang. Jeg er med andre ord mer interessert i ramma enn hvilket utstyr som står på. Utstyret kan man bytte ut etterhvert.

Og igjen: Hvilken ramme ville dere valgt, og hvorfor?

Redigert av Mokolotivet; 01/05/2013 18:08.

Re: Bygge/kjøpe min første stisykkel. [Re: Mokolotivet] #1598425 01/05/2013 18:16
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg ville valgt Canyon, uten tvil. (noe jeg også skal gjøre etter hvert når jeg får penger) RIP9 og Sultan er ufattelig bra sykler, det blir ikke mye bedre, men Canyon lager også kjempbra sykler! Canyon får jo toppscore i så og si alle tester, og prismessig er de jo overlegne Niner og Turner. Sykkelgleden vil nok bli vel så stor med en Canyon, og tenk deg så mye fett annet sykkelutstyr/whatever du kan kjøpe for de pengene du sparer?

Ny Canyon versus en brukt Turner til samme pris er derimot et spørsmål jeg er litt mer usikker på hva jeg hadde svart . Dog sier du jo selv at du sjelden finner bruktsykler i riktig størrelse.

Moderator  support