Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mystisk u-lyd i sykkelen!

Mystisk u-lyd i sykkelen! #1597055 29/04/2013 20:28
N
Nemz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Hei! Jeg sliter med en merkelig lyd/vibrasjon fra sykkelen (GT Zaskar Expert). Når jeg har litt fart og gjerne på litt hompete underlag, så kommer det plutselig en u-lyd, eller duuure lyd! Når den først er kommet, så er den der «konstant». En slags «wooooooooooooooooooooo», hvor det vibrerer. Den forsvinner først når jeg tråkker rundt. Da blir den borte. Så kan den komme igjen 10 sekunder senere(eller en time senere), hvor den varer helt til jeg igjen tråkker rundt.

Det virker ikke som om det har noe med bremsene/bremseklossene, da bremsing ikke virker til å ha noen innvirkning. Virker mer til å være i området kranken (ca ca).

Noen som veit hva dette kan være? ICON_SMILE

Re: Mystisk u-lyd i sykkelen! [Re: Nemz] #1597095 29/04/2013 21:01
J
Jurgmeister Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Sjekk at ting er smørt opp. Pakningene inn mot hjullageret kan være en synder? Lyden du beskriver kjenner jeg i allefall igjen i nye sykler som ikke er godt nok smørt opp fra produsent. Er gjerne nav-relatert.
Liten dæsj fett/teflonspray ordner stort sett biffen, alt etter hvor det kommer fra. Ta av hjulene og spinn de rundt, se om lyden er der fortsatt.

Re: Mystisk u-lyd i sykkelen! [Re: Nemz] #1600217 04/05/2013 00:20
C
ChrissCross Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Skjer det på rolige flater eller også i terreng?

Re: Mystisk u-lyd i sykkelen! [Re: Nemz] #1600916 05/05/2013 12:40
K
Kona mi Offline
Avhengig
Avhengig
K
det sliter jeg med om dagen også, men jeg synes det kommer fra gaffel(innvendig?)
Du kjører vel ikke tilfeldigvis på Ikon dekk?
2 paret jeg prøver nå og samme lyd. wtf.....

Re: Mystisk u-lyd i sykkelen! [Re: Nemz] #1601077 05/05/2013 18:47
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Nemz
Hei! Jeg sliter med en merkelig lyd/vibrasjon fra sykkelen (GT Zaskar Expert). Når jeg har litt fart og gjerne på litt hompete underlag, så kommer det plutselig en u-lyd, eller duuure lyd! Når den først er kommet, så er den der «konstant». En slags «wooooooooooooooooooooo», hvor det vibrerer. Den forsvinner først når jeg tråkker rundt. Da blir den borte. Så kan den komme igjen 10 sekunder senere(eller en time senere), hvor den varer helt til jeg igjen tråkker rundt.

Det virker ikke som om det har noe med bremsene/bremseklossene, da bremsing ikke virker til å ha noen innvirkning. Virker mer til å være i området kranken (ca ca).

Noen som veit hva dette kan være? ICON_SMILE

Hvilket hjulsett bruker du?

Dette har jeg opplevd på mavic crossmark slr hjulet mitt ett par ganger. Det kommer når farta er relativ høy og du stopper å tråkke som du beskriver. Det kan ofte hende det begynner å riste i sykkelen fordi navet "henger" og kjedet blir matet fremover mot kranken. Da blir det overskudd på kjede før kranken og det kommer ned på dekket.

Løsningen kan være å overhale Hubèn da det er palene som skaper problemet. Åpne hubben, gjør rent og grease opp igjen. Dersom dette ikke nytter bør du bytte palene.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Mystisk u-lyd i sykkelen! [Re: Nemz] #1601097 05/05/2013 18:58
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Resonans i ramma ? Eneste ulyden jeg sliter med er en svusjlyd, men det kommer bare når jeg passerer nært en lyktestolpe :o)

Moderator  support