"Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk?
|
"Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk?
29/04/2013 19:50
|
TRemedy
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Zappet innom NRK serien "Dalen vår" forleden. Som utflytter fra Groruddalen, nærmere bestemt Ellingsrud, tok serien for seg et tema som opptar meg: livet og endringene i Groruddalen. Etter et noen episoder har jeg konkludert med at serien er noe av det mest ensidige, skjønnmalende, ensrettede propagandaen jeg har sett. Fair enough at det skjer en del positive ting i Groruddalen, og ære være de som står på for miljøet der. Men det som vises er ikke representativt. Det er knalltøft for mange unge etnisk norske og vokse opp i Groruddalen. En av de som ble intervjuet for serien, men som ikke ble funnet verdig å være med forklarer på en god måte hvorfor. Hva slags interesse har NRK av å vise et så åpenbart ensidig bilde? http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1003/subcat1010/thread270615/
|
|
|
Re: "Dalen vår" - makkverk eller bestillingsverk?
[Re: TRemedy]
29/04/2013 20:44
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Kanskje for å lage en motvekt til alt det negative - som stort sett er det eneste man får høre om Groruddalen de gangene noen gidder å skrive om området.
|
|
|
29/04/2013 21:30
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
På samme måte som Komiske Ali var en motvekt under krigen i Irak? Insisterte på at Saddam var i ferd med å vinne, mens amerikanske tanks rullet forbi i bakgrunnen i Bagdads gater...Skulle tro han hadde regien når NRK tar for seg hvor fantastisk det er i Groruddalen. Sakte men sikkert begynner sannheten om det multikulturelle eksperimentet å komme frem. Finansavisen er i ferd med å plukke fra hverandre myten om at innvandring er nødvendig og lønnsomt: http://www.hegnar.no/okonomi/article725638.eceSamtidig kommer det seriøse beretninger om det alle etnisk norske (og sikkert mange innvandrere) med barn på skole i Groruddalen kjenner på kroppen: http://www.forskning.no/artikler/2013/februar/349462
Redigert av Z30; 29/04/2013 21:32.
|
|
|
30/04/2013 06:07
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
OK, gutter, jeg har ikke sett den episoden hvor de sier at det ikke finnes problemer i dalen, så jeg skal ikke være bastant. Det er klart det blir provoserende når folk står fram og sier de har det bra i Norges Sarajevo. Hvis dere føler at det er for lite snakk i media om krisen i Groruddalen og politikernes dolkestøt mot det norske folk synes jeg dere sporenstreks skal skrive et blogginnlegg.
|
|
|
[Re: BetongApe]
30/04/2013 06:17
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
OK, gutter, jeg har ikke sett den episoden hvor de sier at det ikke finnes problemer i dalen, så jeg skal ikke være bastant. Det er klart det blir provoserende når folk står fram og sier de har det bra i Norges Sarajevo. Hvis dere føler at det er for lite snakk i media om krisen i Groruddalen og politikernes dolkestøt mot det norske folk synes jeg dere sporenstreks skal skrive et blogginnlegg. Haha. +1
|
|
|
30/04/2013 06:34
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
OK, gutter, jeg har ikke sett den episoden hvor de sier at det ikke finnes problemer i dalen, så jeg skal ikke være bastant. Det er klart det blir provoserende når folk står fram og sier de har det bra i Norges Sarajevo. Hvis dere føler at det er for lite snakk i media om krisen i Groruddalen og politikernes dolkestøt mot det norske folk synes jeg dere sporenstreks skal skrive et blogginnlegg. Er det slik at hvis det er mye negativ presse om Groruddalen i VG, da kan NRK rosemale sitt program slik at gjennomsnittet blir OK? Btw har ikke sett serien, så jeg spør mer på generelt grunnlag.
|
|
|
30/04/2013 06:40
|
TRemedy
OP
Medlem
|
OP
Medlem
OK, gutter, jeg har ikke sett den episoden hvor de sier at det ikke finnes problemer i dalen, så jeg skal ikke være bastant. Det er klart det blir provoserende når folk står fram og sier de har det bra i Norges Sarajevo. Hvis dere føler at det er for lite snakk i media om krisen i Groruddalen og politikernes dolkestøt mot det norske folk synes jeg dere sporenstreks skal skrive et blogginnlegg. Hehe, vittig :-) Det skrives mye dritt om Groruddalen. Mye er skivebom fordi veldig få journalister kjenner stedet. Men mye er også basert på fakta. Det jeg reagerte på med serien er den er så systematisk hopper bukk over den ungdomsgruppen som er nederst på rangstigen, etnisk norske gutter. Jeg tror veldig få skjønner hvor jævlig det kan være, men innlegget jeg linket til øverst treffer utrolig bra. Resten av Oslo og etterhvert resten av Norge skal jo bli som Groruddalen. Enten vi vil eller ikke. Det kan føre med seg både bra og dårlige ting, men for meg er problemet at de dårlige tingene (spesifikt hvordan det er å være ung, norsk et slikt sted) ikke blir tatt alvorlig. NRK serien er sånn sett det mest virkelighetsfjerne jeg noensinne har sett.
|
|
|
30/04/2013 06:46
|
haavardhun
Veteran
|
Veteran
Jeg bor i groruddalen og har et delt forhold til serien. Ja, den er ensidig, men den viser også virkeligheten for mange. Det som ikke kommer frem er at det er lokalt store forskjeller, der jeg bor er det helt topp og problemer man hører i forhold til skole osv er så godt som ikkeeksisterende. Andre områder hadde jeg ikke drømt om å flytte til med barn. Det er veldig synn for dalen er et fantastisk sted, alle bor nært marka samtid som man er bare en kort t-bane tur fra sentrum. Jeg jobber i en bydel som er mye hardere belastet enn der jeg bor å snakker mye med både norske og ikkeetnisknorske foreldre, jeg lurer hvordan framtia blir for det er store utfordringer.
grove sykler og mørk musikk
|
|
|
[Re: Dexter]
30/04/2013 08:25
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
NRK er jo fast inventar hos PFU og blir jo felt oftere enn VG, Dagbladet, Aftenposten og TV2 til sammen. Men NRK har jo ingen grunn til å bry seg. Og Golden Retrievere biter fler barn enn noen andre hunderaser. Det interessant er vel ikke antall fellinger, men hvor stor andel av alle publiserte saker som blir felt i PFU? Hvordan ser NRK ut i forhold til de andre mediene da? Er det slik at hvis det er mye negativ presse om Groruddalen i VG, da kan NRK rosemale sitt program slik at gjennomsnittet blir OK?
Nei, men det er slik at hvis all pressedekning om Groruddalen handler om hvor jævlig det er der, så kan NRK velge å lage en feelgood-dokumentar hvor de viser frem de sidene som ikke får den samme dekningen. Det er ikke det samme som å prøve å underslå at det finnes problemer her, men i en ideell verden skal vel media ha ansvar for å belyse flere sider av en sak? Det jeg reagerte på med serien er den er så systematisk hopper bukk over den ungdomsgruppen som er nederst på rangstigen, etnisk norske gutter. Snakk for deg sjøl. Jeg er etnisk norsk og fra Groruddalen, og jeg var ikke nederst på noen rangstige. Hvis du føler at problemene i Groruddalen ikke blir tatt alvorlig tror jeg rett adresse er Rådhuset, og ikke NRK. Det er ikke som om debatten har blitt lagt lokk på, akkurat. Hvis denne serien var den eneste kilden til informasjon om området kunne jeg vært enig med deg, men jeg tror ikke det går en hel uke uten et oppslag eller leserinnlegg i riksdekkende media om hvor grusomt det er i Valley of Terror. Jeg tror forresten jeg kan garantere deg at ikke resten av Norge, eller for den saks skyld Oslo, vil bli som Groruddalen. Den dagen det blir mørk majoritet i Solveien på Nordstrand skal jeg spise hatten min.
|
|
|
30/04/2013 08:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Resten av Oslo og etterhvert resten av Norge skal jo bli som Groruddalen. Hvorfor tror du det?
Anonym5
|
|
|
[Re: ]
30/04/2013 11:32
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Sikter du nå NRKs tynne unnskyldning av at de publiserer så veldig mange saker pga alle sine lokalkontor?
Nei, jeg spør hvor stor andel av NRKs publiserte saker som blir felt i PFU, og hvor stor andel av VGs, Dagbladets, Aftenpostens og TV2s saker som blir felt i PFU. Jeg beklager at jeg trakk inn hundemetaforen, jeg ser at den ble forvirrende.
|
|
|
[Re: anonym5]
30/04/2013 11:39
|
TRemedy
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Resten av Oslo og etterhvert resten av Norge skal jo bli som Groruddalen. Hvorfor tror du det? Blant annet fordi SSB sier det. Og SSB har jo historisk sett systematisk undervurdert hvor stor andel innvandrere Norge/Oslo vil ha. Groruddalen nærmer seg 50% andel innvandere. Oslo vil komme dit i 2040 (sannsynligvis før hvis SSB undervurderer som vanlig). De store byene vil i samme periode ha "svært raskt vekst i antall innvandrere" (i følge SSB). Så i løpet av noen få tiår er det liten tvil om at Oslo og Norge vil se ut som Groruddalen gjør i dag. http://www.ssb.no/befolkning - «Regional framskrivning av antall innvandrere 2011-2040»,
|
|
|
30/04/2013 11:53
|
TRemedy
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Nei, men det er slik at hvis all pressedekning om Groruddalen handler om hvor jævlig det er der, så kan NRK velge å lage en feelgood-dokumentar hvor de viser frem de sidene som ikke får den samme dekningen.
Er egentlig "feelgood-dokumentar" en seriøs sjanger (utenfor Nord-Korea)? I mine øyne er det enten politisk propaganda (bestillingsverk) eller elendig utført journalistisk håndverk (makkverk). Snakk for deg sjøl. Jeg er etnisk norsk og fra Groruddalen, og jeg var ikke nederst på noen rangstige.
Det som er spesielt med Groruddalen er at ting skjer så fort. På fem år endres befolkningen og spesielt demografien blant unge dramatisk. De eldre (som ofte er etnisk norske) dør av naturlige årsaker. 18 000 etnisk norske har flyttet ut de siste årene, og påfyllet består i stor grad av innvandring. Blant barn og unge har etnisk norske vært i mindretall lenge. For øvrig snakker jeg for meg selv, med mindre noe annet fremgår. Og jeg mistenker at det er en stund siden du selv gikk på ungdomskole i Groruddalen og det virker ikke som du har barn i skolealder heller. Correct me if I'm wrong :-)
|
|
|
30/04/2013 11:54
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så i løpet av noen få tiår er det liten tvil om at Oslo og Norge vil se ut som Groruddalen gjør i dag. Er du, eller SSB, sikre på at økt innvandring betyr dårligere integrering og økt ghettofisering i hele landet?
Anonym5
|
|
|
30/04/2013 12:07
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Sikter du nå NRKs tynne unnskyldning av at de publiserer så veldig mange saker pga alle sine lokalkontor?
Nei, jeg spør hvor stor andel av NRKs publiserte saker som blir felt i PFU, og hvor stor andel av VGs, Dagbladets, Aftenpostens og TV2s saker som blir felt i PFU. Jeg beklager at jeg trakk inn hundemetaforen, jeg ser at den ble forvirrende. NRK har i hvert fall blitt felt i PFU i dag for innslaget om Romkvinnen. Når det blir brukt ord som "Aktiv historieforfalskning", så handler det om mer enn en glipp. http://tv2.no/nyheter/innenriks/nrk-felt-i-pfu-for-romkvinneinnslag-4037199.html
|
|
|
[Re: anonym5]
30/04/2013 12:17
|
TRemedy
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Så i løpet av noen få tiår er det liten tvil om at Oslo og Norge vil se ut som Groruddalen gjør i dag. Er du, eller SSB, sikre på at økt innvandring betyr dårligere integrering og økt ghettofisering i hele landet? Det har jeg ikke peiling på. Jeg sier bare at resten av Oslo og Norge kommer til å se ut som Groruddalen. Mener du at det er dårlig integrering og ghettofisering i Groruddalen?
|
|
|
30/04/2013 12:25
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
Er egentlig "feelgood-dokumentar" en seriøs sjanger (utenfor Nord-Korea)? I mine øyne er det enten politisk propaganda (bestillingsverk) eller elendig utført journalistisk håndverk (makkverk).
Vet ikke, spør produsentene av Tangerudbakken, Ingen grenser og Eldrebølgen. Hvem mener du står som bestiller? Tror du virkelig Elisabeth Brun har blitt besøkt av Stoltenbergs dress- og solbrillekledte agenter med beskjed om å gjøre noe før folk oppdager at det finnes konflikter i Groruddalen? Hvorfor er det så opprørende å høre om folk som trives i Groruddalen? Det er det samme med kronikken i Aftenposten i dag, folk blir jo rasende. Det går da vel an å akseptere at det er problemer OG solskinnshistorier i samme region? Jeg gjentar meg selv her, men: Det er ikke vanskelig å finne nyhetssaker og debatter om problemer i Groruddalen. Det er ingen hemmelighet som noen prøver å skjule. Hvorfor MÅ alt som vises på TV om området handle om hvor grusomt det er? NRK har i hvert fall blitt felt i PFU i dag for innslaget om Romkvinnen. Når det blir brukt ord som "Aktiv historieforfalskning", så handler det om mer enn en glipp.
Oj, da stiller saken seg straks i et annet lys. Beklager alle sammen, basert på denne nye informasjonen må jeg konkludere med at "Dalen vår" åpenbart er et bestillingsverk likevel.
|
|
|
30/04/2013 12:26
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg sier bare at resten av Oslo og Norge kommer til å se ut som Groruddalen. Beklager, jeg trodde du mente Groruddalen var et problemområde med slike karakteristikker som Groruddalen er kjent for. Min feil.
Anonym5
|
|
|
30/04/2013 12:36
|
trondmm
Veteran
|
Veteran
18 000 etnisk norske har flyttet ut de siste årene, og påfyllet består i stor grad av innvandring. Hvem sin skyld er dette? Nordmenn som ikke vil bo sammen med innvandrere, eller innvandrere som ikke har råd til å bo andre steder?
|
|
|
[Re: trondmm]
30/04/2013 13:37
|
TRemedy
OP
Medlem
|
OP
Medlem
18 000 etnisk norske har flyttet ut de siste årene, og påfyllet består i stor grad av innvandring. Hvem sin skyld er dette? Nordmenn som ikke vil bo sammen med innvandrere, eller innvandrere som ikke har råd til å bo andre steder? Flytting er ikke problemet, det er løsningen for mange.
|
|
|
[Re: trondmm]
30/04/2013 13:41
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
18 000 etnisk norske har flyttet ut de siste årene, og påfyllet består i stor grad av innvandring. Hvem sin skyld er dette? Nordmenn som ikke vil bo sammen med innvandrere, eller innvandrere som ikke har råd til å bo andre steder? Prisnivået har sikkert en del å si, men det kan jo se ut som om folk, både nordmenn og innvandrere, vil/ønsker å bo der hvor det bor andre som er relativt like en selv. Resultatet blir da at noen områder blir gettoer med mange innvandrere. At det hele tiden skal dreie seg om vrangvilje og manglende toleranse fra de etniske nordmennene tror jeg er et feilspor. Det finnes masse billige kåker utenfor bygrensene, men det er ikke der ikke vestlige innvadererne i hovedsak bosetter seg . Hvis de gjør det så ser vi det samme mønsteret der ved at de søker sammen i områder. I noen områder av oslo (indre øst, noen steder i groruddalen, holmlia) er dette et problem siden det skaper et press på skoler, sosiale hjelpeinstanser mm grunnet lav inntekt, analfabetisme, store barnekull ol. Om vi skal være sikre på at dette ikke skal utvikle seg videre så mener jeg en god start ville ha vært at medier som NRK også rapporterte mer og mer saklig om de problematiske sidene ved den store ikke vestlige innvandringen vi har hatt de siste tiårene.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
30/04/2013 14:18
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Det er valgår i år er det ikke? Regner med at vi snart begynner å se hyggelige pamper kose seg i sine rødmalte hytter på sørlandet. Vedr. denne saken, så forundrer det meg at det er så vanskelig å innrømme at det er et problem der - at man har feilet. Først når man er enige om det kan man begynne å diskutere hvorfor man feilet, eller den litt mer konstruktive "hvordan skal vi få til bedre integrering, samt unngå lignende tabber i fremtiden?". Er det noen her som mener at det ikke er et problem i "dalen"?
|
|
|
30/04/2013 16:16
|
Espen
More than words
|
More than words
Er invandrere dårligere integrert i Norge enn de er i andre land vi kan sammenline oss med?
I det store og hele altså?
|
|
|
30/04/2013 16:24
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Integrasjon av innvandrere ble jo ikke noe av. Nå skal de inkluderes. Det betyr at salami, julefeiring i skolen og ytringsfrihet må vekk slik at vi ikke tråkker noen på tærne.
|
|
|
[Re: Z30]
30/04/2013 16:29
|
Espen
More than words
|
More than words
Integrasjon av innvandrere ble jo ikke noe av. Nå skal de inkluderes. Det betyr at salami, julefeiring i skolen og ytringsfrihet må vekk slik at vi ikke tråkker noen på tærne. Håper du har bedre argumenter enn dette. e
|
|
|
30/04/2013 17:02
|
kirderf
Avhengig
|
Avhengig
Hva er forskjellen på å integrere og å inkludere?
|
|
|
[Re: Z30]
30/04/2013 18:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Ekstremister er et problem, uansett hvor de kommer fra. Å dra fram en så marginal gjeng som Profetens Umma, er ikke representativt for "innvandrere". Da kan vi likegodt dra fram Breivik også, og hans menningsfeller.
Vet ikke om du fulgte saken fra Drammen, men det var ateister som sto bak, som er lei av å få tredd kristemdom ned over øra. Media blåste som vanlig opp og ut av proposjoner.
Det er mye dårlig kvinnesyn blant mange menn. Desverre er ikke dette noe rent somalisk eller pakistansk fenomen. Vi har jo nok av slikt blant etniske nordmenn også, uten at dette gjør saken noe bedre.
I enkelte innvandrermiljøer er disse holdingene sterkt representert. Et klart promlem, selvsagt.
Samme gjelder overfallsvoldtekter, og desverre (igjen) disse overfallene er ca 5% av alle anmeldte voldtekter i Norge hvert år. (mørkatallene sies å være store)
Et ord som forresten har mistet all sin kraft (hvis det noen gang har hatt noe) er politisk korrekt.
Unyanserte jålete politiske holdninger, (som er det samme?) finnes i rikt monn over hele den politiske skalaen.
Før man svartmaker AP alt for mye, er det greit i minne om at Høyre også deler mesteparten av innvandringspolitikken.
Disse to partiene, og aliansepartnerne, har hatt bredt politisk flertall i et par årtier.
Det er også verd å merke seg at FRF i opposisjon, har fått mye av sin innvandringspolitikk de siste årene.
Hvilke innvandrergrupper mener du vi bør forby opphold framover.
e
|
|
|
[Re: Espen]
30/04/2013 18:18
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Integrasjon av innvandrere ble jo ikke noe av. Nå skal de inkluderes. Det betyr at salami, julefeiring i skolen og ytringsfrihet må vekk slik at vi ikke tråkker noen på tærne. Håper du har bedre argumenter enn dette. e Er ikke så sikker jeg E på at det er så dårlige argumenter han kommer med. Mon tro om ikke det er akkurat pga sånne dagligdagse ting at den hvite flukten skjer uti der? Jeg tror barnefamilier med norsk opphav og kultursyn feks fremdeles ønsker seg de tradde høytidsfeiringene og hvis man bor et sted dette har blitt tonet ned så oppleves det ikke bare som en reduksjon i livskvalitet, men også urettferdig siden spesielt en annen religion har oppnådd å bli tatt hensyn til i nesten alle skolespm. Når det gjelder ytringsfriheten spesielt så er vel ikke den direkte under press, men det er jaggu mye man ikke skal/får lov til å si i det offentlige ordskifte. Det siste eksempelet kan jo innvandringsregnskapet til utrop vs Finansavisen sier jo ganske mye. Har du gode men ikke valide nyheter om dette så får du dekning i alle landets medier uten spm bak regnemåten. Er det et solid kritisk stykke arbeid som ligger bak så blir det rungende taust.
Redigert av sanouka; 30/04/2013 18:19.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: kirderf]
30/04/2013 18:31
|
Z30
Entusiast
|
Entusiast
Hva er forskjellen på å integrere og å inkludere? I utgangspunktet en liten og finurlig forskjell, men i praksis har den stor betydning. For det første blir integrering et merkelig begrep der hvor majoriteten allerede er personer med bakgrunn utenfor Norge. Da er inkludering et bedre ord - alle kan inkluderes i et samfunn. For det andre ligger ansvaret for å inkludere på den eksisterende befolkningen, mens i integrering innebærer at de nyankomne tar et minimum av ansvar for å tilpasse seg. Denne ansvarsfordelingen er et viktig poeng for mange på venstresiden. For det tredje innbærer integrering nødvendigvis at det stilles krav til de nyankomne fra det eksisterende samfunnets side. Inkludering er derimot helt uforpliktende for de det gjelder.
|
|
|
|
|