San Francisco/LA tur retur på 2 dager?
|
San Francisco/LA tur retur på 2 dager?
28/04/2013 19:45
|
anderssb
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hepp!
Vet det er noen tråder om California allerede, så da passer det bra å starte enda en:)
Jeg skal til San Francisco en uke i juni. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Er det gjennomførbart å kjøre til LA og tilbake igjen på to dager uten at det bare blir stress? (altså ned på lørdag og tilbake igjen på søndag).
Målet med turen er evt. å besøke noen venner i LA, og få sett litt av Highway 1 på veien, men dropper hele ideen hvis det ikke er gjennomførbart.
Et alternativ er å droppe besøket, og ta en dagstur sørover fra SF. Hvor langt kommer man da, og er det verdt turen?
Tar også imot andre forslag til dagsutflukter. Uka går med til jobb, men har altså et par dager til å være turist også.
|
|
|
Re: San Francisco/LA tur retur på 2 dager?
[Re: anderssb]
28/04/2013 19:52
|
GeirK
More than words
|
More than words
Selv raskeste vei (I-5) tar rundt sju timer. Hwy på sommeren er en relativ lang omvei. Det tar også en time å kjøre gjennom LA selv på motorvei, så det spørs hvor du skal hen.
Du har ikke vurdert å fly? Det koster antakelig mindre enn å kjøre hvis du er alene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/04/2013 19:54
|
pogoman
Entusiast
|
Entusiast
Google maps anslår det til 5,5 timer kjøring hver vei. Jeg ville synes det var stress å bruke 11 timer i bil på to dager. Om du er glad i bilkjøring, så går det vel. Men jeg vil fraråde. Da jeg var på tur nogenlunde tilsvarende følte jeg det ble mye bilkjøring. Og jeg stoppet mange steder for å kikke, studere, hygge meg.
Men jeg er jo en sånn som synes det er vanskelig å kjøre forbi et Loewe's uten å ta en kikk f.eks.
Jeg synes vin er morsomt, så jeg ville vurdert nordover fra SF til Sonoma f.eks.
|
|
|
[Re: pogoman]
28/04/2013 20:07
|
anderssb
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har nok nesten slått fra meg tanken etter å ha sett litt mer på kartet. Kan gjerne kjøre 70 mil på en dag, men to dager på rad blir litt for mye. Skal heller finne på noe i nærheten av SF:)
Men tar fortsatt i mot forslag til dagsturer, enten med leiebil eller leiesykkel. Har vært i SF før, og har sett mye av byen, men jeg har aldri vært lenger utenfor enn til Sausalito. Hadde vært gøy å gjøre noe annet enn å traske rundt i byen denne gangen.
|
|
|
28/04/2013 22:50
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tja.... 5,5 timer hver vei.... jeg har gjort det. Stikker du tidlig en dag og etter middag neste dag, så er det fullt mulig.... men husk, I-5 er utrolig stygg.
Personlig ville jeg kjørt ned langs kysten til Heart Castle en dag og tatt nøyaktig samme vei hjem neste dag. Dra tidlig om morgenen og stikk innom Santa Cruz og Carmel-by-the-sea, før du nyter Highway One i fulle åndedrag. Pass på å gjør deg ferdig med den før det blir mørkt. Få med deg Nepenthe bar(En Stone IPA kan anbefales) og Pfeiffer beach (lilla sand). Ellers stop og ta mange bilder. Overnatt i en av kysthotellene i Pismo Beach og få med deg solnedgangen der. Neste dag drar du innom Hearst Castle på en av de første tourene. Så drar du tilbake samme vei. Veien er så flott at den er verdt det..... men det er nedover du skal nyte den. Da kjører du i den ytterste filen og det er lettere å stoppe.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
29/04/2013 04:38
|
trondav
Entusiast
|
Entusiast
Highway 1 er en helt fantastisk kjøreopplevelse. Hva med å leie bil for å kjøre den ene veien - levere inn bilen og fly tilbake?
 Giant Propel Advanced 0, Scott Scale 910, Trek Madone 2.1
|
|
|
29/04/2013 06:36
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Tips til dagstur. Kjør en tur til Santa Cruz, rusle litt rundt der, og evnt litt sørover derfra. Et område som for første gang fikk meg til å tenke "hva i alle dager driver jeg med oppi trøndelag" :-D
Fint å kjøre, relativt kort vei også, og det er på historisk sykkelgrunn :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
29/04/2013 06:44
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Forslag med sykkel: Guidet tur med disse: http://www.stokedsf.com/Bike the bridge ++: lei sykkel og ta fergen tilbake fra Tiburon. Masse hygge på veien. Kjør til Calistoga nord i Napa og lei sykkel og a) sykle mellom vingårder og kos deg, eller b) lei full-boing og sykle Oat Hill Mine Road ( http://ogrehut.com/trails.php/Bay-North/OatHill/) og nyt lokal vin, evt lava-spa på kvelden.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: trondav]
29/04/2013 06:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Highway 1 er en helt fantastisk kjøreopplevelse. Hva med å leie bil for å kjøre den ene veien - levere inn bilen og fly tilbake? Da ender du fort opp med en ganske heftig drop-off charge, siden leiebilfirmaet må frakte bilen tilbake på en eller annen måte.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/04/2013 07:01
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Highway 1 er en helt fantastisk kjøreopplevelse. Hva med å leie bil for å kjøre den ene veien - levere inn bilen og fly tilbake? Da ender du fort opp med en ganske heftig drop-off charge, siden leiebilfirmaet må frakte bilen tilbake på en eller annen måte. Som er gratis i CA hos de fleste leiebilfirmaer.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
29/04/2013 07:01
|
trondav
Entusiast
|
Entusiast
OK - trodde kanskje de store kjedene gjorde dette uten tillegg.
 Giant Propel Advanced 0, Scott Scale 910, Trek Madone 2.1
|
|
|
29/04/2013 07:17
|
Sverre
Møre trafo
|
Møre trafo
Hwy 1 er fantastisk. Kjørte hele denne i fjor og det var den mest fantastiske veien jeg har kjørt noensinne. Selve kjøreopplevelsen er en ting, men naturen rundt er bare ut av en anne verden. Du kommer til å stoppe så mye at tiden renner fra deg før du er halvveis. Om du ikke stopper så går du glipp av det meste. Annbefaler å følge alle serverdighetsskiltene (de brune). Jeg og kona bestemte oss ganske tidlig inn i Hwy1 at hit skulle vi tilbake. Anbefaler alle å kjøre denne veien en gang i livet.
|
|
|
29/04/2013 19:16
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kjørt Hwy i Mustang cabriolet. Helt greit :-) Santa Cruz er en veldig trivelig by. Verdt en stopp og overnatting. Fint å sykle sti der også.
I5 er utrolig kjedelig.
|
|
|
29/04/2013 19:56
|
TRemedy
Medlem
|
Medlem
Hepp!
Vet det er noen tråder om California allerede, så da passer det bra å starte enda en:)
Jeg skal til San Francisco en uke i juni. Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Er det gjennomførbart å kjøre til LA og tilbake igjen på to dager uten at det bare blir stress? (altså ned på lørdag og tilbake igjen på søndag).
Målet med turen er evt. å besøke noen venner i LA, og få sett litt av Highway 1 på veien, men dropper hele ideen hvis det ikke er gjennomførbart.
Et alternativ er å droppe besøket, og ta en dagstur sørover fra SF. Hvor langt kommer man da, og er det verdt turen?
Tar også imot andre forslag til dagsutflukter. Uka går med til jobb, men har altså et par dager til å være turist også. Det kan være grusom trafikk i LA og SF, google maps anslag er basert på medvind og sola i ryggen. Jeg ville satset på dagstur et kult sted sør for SF i stedet. Santa Cruz som er nevnt er et bra sted.
|
|
|
[Re: TRemedy]
29/04/2013 22:07
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hepp!
Tar også imot andre forslag til dagsutflukter. Uka går med til jobb, men har altså et par dager til å være turist også. Det kan være grusom trafikk i LA og SF, google maps anslag er basert på medvind og sola i ryggen. Jeg ville satset på dagstur et kult sted sør for SF i stedet. Santa Cruz som er nevnt er et bra sted. Neida, ikke la det skremme. Forøvrig har jeg kjørt hwy1 mellom syd for Carmel kanskje 15 ganger nå. Ta forslaget mitt. Du vil ikke angre. Å kjøre til LA ved bruk av Hwy1 er grusomt. Det er langt og kjedelig fra Morro Bay til LA. Ikke verdt det. Syd for santa barbara kan derimot trafikken være tett. Du kan ende opp i kø i mange timer. I SF er det ikke spesielt mye kø, og køpåstandene i LA er sterkt overdrevet.
- Voltaire
|
|
|
05/05/2013 21:05
|
anderssb
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for mange gode tips!
Nå er flybillettene booket, og det ser ut til at jeg får hele helgen, fra fredag klokken 15 til søndag kveld fri (tar et sent fly fra SFO). Tror jeg heller mot supernalles forslag, leier bil på flyplassen lørdag morgen, kjører sørover, og returnerer den søndag ettermiddag.
Om jeg drar til Pismo Beach, er det lurt å bestille hotellrom på forhånd? Tips til hotell?
Et annet spørsmål: Er det noen som har tips om gode sykkelbutikker i SF? Har først og fremst tenkt å handle litt klær + sko.
|
|
|
05/05/2013 21:30
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om jeg drar til Pismo Beach, er det lurt å bestille hotellrom på forhånd? Tips til hotell?
Soleklart. I Pismo Beach kan du finne helt greie priser. Husk at syd for San Simeon er generelt hotell ganske dyrt, men det er dumt å la det stoppe deg. (det er vel den eneste mulige downside med turen). Jeg har bodd på både Kon Tiki og Pismo lighthouse. Begge var ok. Pismo lighthouse er høyere standard, men på Kon Tiki er du sikret utsikt. http://www.tripadvisor.com/Hotels-g32894-Pismo_Beach_California-Hotels.htmlDet er flere bra steder å spise i byen. Husk å kjøre så sent fra Carmel-by-the-sea at du minimerer risikoen for tåke (det er mest om morgenen, og minst om kvelden), men ikke senere enn at du har dagslys hele veien til Pismo Beach (beregn 4-5 timer fra Carmel). (Spis deg mett i Carmel, og ta med deg noe å drikke og litt snacks. Det er en lang tur. Og igjen, stopp masse. Slipp masekopper forbi, og nyt turen). God tur, og jeg håper du nyter den bilturen. Jeg gjør det ihvertfall hver gang.
- Voltaire
|
|
|
[Re: supernalle]
06/05/2013 06:21
|
anderssb
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Soleklart. I Pismo Beach kan du finne helt greie priser. Husk at syd for San Simeon er generelt hotell ganske dyrt, men det er dumt å la det stoppe deg. (det er vel den eneste mulige downside med turen). Hmm, ser desverre ut til at det allerede nå er vanskelig å skaffe hotellrom i området. Jeg får følge med og se om det dukker opp noe...
|
|
|
06/05/2013 06:24
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Du kan også prøve AirBNB, jeg har gode erfaringer med det. Referral-link.
|
|
|
06/05/2013 13:36
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Soleklart. I Pismo Beach kan du finne helt greie priser. Husk at syd for San Simeon er generelt hotell ganske dyrt, men det er dumt å la det stoppe deg. (det er vel den eneste mulige downside med turen). Hmm, ser desverre ut til at det allerede nå er vanskelig å skaffe hotellrom i området. Jeg får følge med og se om det dukker opp noe... Prøv San Luis Obispo. Det blir uten utsikt, men er ikke langt unna. Du får garantert rom til en grei pris. Det er en helt grei løsning. Jeg bodde på Best Western Plus Big America sist gang jeg var i området. Det funket helt fint....
- Voltaire
|
|
|
06/05/2013 14:00
|
spurven
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei Drit i LA, altfor langt og en møkkaby anyway  Santa Cruz har blitt nevnt, det er supert. Samme med Santa Barbara. Mange andre idylliske steder, men på disse 2 foregår det iallefall "litt". Hvis du har tid til det, lei deg en sykkel i Santa Cruz (another bike shop f.eks) og ring shuttle Smith: http://shuttlesmithadventures.wordpress.com/Han viser deg noen rå stier, f.eks Demo Forest ! Jeg leide han alene for en dag, husker ikke farta hva det kosta, men det var definitivt verdt det! Ellers kan du lett slå ihjel en helg i SF, en av USAs desidert mest interessante byer i mine øyne.
|
|
|
[Re: spurven]
06/05/2013 14:10
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hei Drit i LA, altfor langt og en møkkaby anyway  Santa Cruz har blitt nevnt, det er supert. Samme med Santa Barbara. Mange andre idylliske steder, men på disse 2 foregår det iallefall "litt". Hvis du har tid til det, lei deg en sykkel i Santa Cruz (another bike shop f.eks) og ring shuttle Smith: http://shuttlesmithadventures.wordpress.com/Han viser deg noen rå stier, f.eks Demo Forest ! Jeg leide han alene for en dag, husker ikke farta hva det kosta, men det var definitivt verdt det! Ellers kan du lett slå ihjel en helg i SF, en av USAs desidert mest interessante byer i mine øyne. Soquel Demo Forest er bra. De kanskje ikke helt lovlige stiene på UCSC campus, også kjent som Pogonip, er enda bedre, men da er det en fordel å få noen lokale til a guide deg. http://trailroller.com/index.php/pogonipucsc
|
|
|
06/05/2013 14:31
|
anderssb
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei Drit i LA, altfor langt og en møkkaby anyway  Poenget var ikke først og fremst LA, da. (Og jeg hadde uansett stoppet i Burbank). Men nå har jeg uansett droppet den ideen :-) Santa Cruz har blitt nevnt, det er supert. Samme med Santa Barbara. Mange andre idylliske steder, men på disse 2 foregår det iallefall "litt". Hvis du har tid til det, lei deg en sykkel i Santa Cruz (another bike shop f.eks) og ring shuttle Smith: http://shuttlesmithadventures.wordpress.com/Han viser deg noen rå stier, f.eks Demo Forest ! Jeg leide han alene for en dag, husker ikke farta hva det kosta, men det var definitivt verdt det! Ellers kan du lett slå ihjel en helg i SF, en av USAs desidert mest interessante byer i mine øyne. Takk for tips:-) Vurderer fortsatt å bli i SF. Kanskje jeg booker et rom som kan avbestilles, så får jeg litt lenger tid til å bestemme meg... Hvis jeg blir i SF kommer nok en av dagene til å bli brukt på en lenger sykkeltur.
|
|
|
06/05/2013 18:20
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Drit i LA, altfor langt og en møkkaby anyway Javel, det er vel steder der som ikke er så hyggelige. Men det er nok av ting og steder som er virkelig bra der. Selv har jeg en tilknytning til Manhattan Beach. Jeg kan ikke vente med å dra tilbake. På den annen side så ser jeg at byen på en måte ikke kommer til deg, foruten de opplagte turistfellene. Det kreves litt (men ikke mye) for å komme under huden der. PS! Byen los angeles er bare en del av los angeles county. Manhattan Beach tilhører ikke Los Angeles by.
- Voltaire
|
|
|
07/05/2013 15:48
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kom gjerne med en tilbakemelding etter at du kommer hjem....
- Voltaire
|
|
|
07/07/2013 21:54
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
- Voltaire
|
|
|
08/07/2013 19:45
|
anderssb
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Turen er vel overstått, det ble en fin tur selv om det hverken ble noe av biltur-planene eller sykkelplanene:) Reiste over uten å ha noe hotell langs kysten klart, men hadde tenkt at jeg kanskje klarte å ordne noe i løpet av uka. Men jeg hadde lite tid til å lete, og alle steder jeg så på var enten fullt eller veldig dyrt. Så på onsdag fant jeg ut at jeg heller skulle bruke helgen i SF, og forlenget oppholdet på hotellet med en natt. Hadde mer enn nok med jobb i løpet av uka, så det var i grunnen deilig å slippe å tenke noe mer på planlegging av helgetur. Hadde forsåvidt fortsatt tenkt på å sykle i Marin County på lørdagen, men neste gang skal jeg ta med ihvertfall sko og noe sykkeltøy. Hadde tenkt å handle i løpet av uka, men det er ingen sykkelbutikker veldig sentralt i byen, og jeg rakk det rett og slett ikke. Men hvis man først kommer seg på en sykkel er det både en sports basement og en god sykkelbutikk ved crissy field nesten ved Golden Gate Bridge, hvor man kan stoppe for å supplere. Dermed ble jeg turist i SF i to dager. Fikk med meg North Beach festival, som er en årlig gatefestival. Gikk opp til Coit Tower (men gikk ikke opp i toppen, for jeg orket ikke å stå i kø sammen med 300 kinesiske turister...). Så Palace of Fine Arts. GIkk tur i Presidio på lørdag og i Lands End på vestkysten på søndag. Brukte noen timer på De Young-museet i Golden gate park (anbefales!), spiste også lunsj her (anbefales også). Ellers: Masse god mat og god drikke, som alltid. Særeste spisested i år: "The Stinking Rose" i North Beach, som påstår at serverer 1,5 tonn hvitløk per måned. http://thestinkingrose.com/photos.htm. Ok mat, men jeg takket nei til hvitløk-isen til dessert. Beste måltid tror jeg var på Rose Pistola i North Beach, autentisk italiensk av god kvalitet. Etterfulgt av besøk på "The Saloon", http://www.sfblues.net/Saloon.html. Fikk også noen lange løpeturer. Høydepunktet var turen fra fishermans wharf til Golde Gate Bridge en grydtidlig morgen, blikk stille og nydelig soloppgang. Løp også Embarcadero fra market street til Fishermans Wharf en kveld, fin løpetur! Det er ikke helt utenkelig at det blir en tur til LA i November. I så fall skal jeg nok forsøke å fly til SF og ta kjøreturen nedover.
|
|
|
08/07/2013 22:50
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det hørtes absolutt ikke galt ut det der. (Men jeg sanver noen barer her, med godt øl). Jeg må sjekke ut De Young-museet neste gang jeg er der.
City Cycle (Steiner Street, samme gate som Alamo square) er ikke vanskelig å komme til. Ihvertfall ikke noe vanskeligere enn å dra til Sports Basement (jeg besøker sistnevnte hver gang jeg er i San francsico).
Får håpe det blir noe av turen til LA. Bilturen langs kysten er som sagt veldig fin.
- Voltaire
|
|
|
09/07/2013 10:06
|
anderssb
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
City Cycle (Steiner Street, samme gate som Alamo square) er ikke vanskelig å komme til. Ihvertfall ikke noe vanskeligere enn å dra til Sports Basement (jeg besøker sistnevnte hver gang jeg er i San francsico).
Takk for tips, ser ut til at de har OK landeveissykler til utleie også
|
|
|
09/07/2013 14:24
|
Trønderbart
Medlem
|
Medlem
Ang barer: Mikkeller åpner i disse dager ny bar i SF som kan tilby mye av det fremste i verden av øl..
|
|
|
|
|