For andre gang i løpet av et snaut år har jeg en tilnærmet blokkert forbrems av typen SRAM/Avid XX.
Første gang bremsen ble liggende permanent "på" var i Grenserittet rett før start. Det ble et fryktelig langt og tungt ritt - og rett til sykkeldoktoren etterpå. Mekanikeren måtte anskaffe et rep.kit for å få orden på bremsen. Visstnok et problem med en pakning i bremsehåndtaket som gjør at stemplene ikke trekker seg tilbake.Velkjent problem?
I går var jeg på en trening der det skulle brukes mye forbrems. Etter 10 min med mye bremsing låste bremsen seg igjen og stemplene vil ikke gå tilbake.
Er det andre som har opplevd lignende problem med disse bremsene? Gode tips til fix?
Aner meg at dette kan skje igjen - noe jeg er lite lysten på. Og det er grenser hvor mye penger jeg vil legge i en brems som fortsetter å ha problemer.
Hvilken årgang er bremsen? Er en kjent sak at Avid XX bremser kan være trøblete. Ble bedre i fjor riktignok, men fortsatt noen bremser som er kranglete.
Har hatt samme problem på sykkelen til samboeren. Byttet til Shimano for å få noe som trenger minimalt vedlikehold, bremser bra og som ikke subber eller låser seg.
Re: Problem med SRAM/Avid XX forbrems
[Re: HNK]
#159606128/04/201316:05
Hvilken årgang er bremsen? Er en kjent sak at Avid XX bremser kan være trøblete. Ble bedre i fjor riktignok, men fortsatt noen bremser som er kranglete.
De kundene i butikken som har disse og som har slitt med de, har ofte endt opp med å kjøpe XT/XTR bremser etter flere reparasjonsforsøk. Er ikke mekaniker, så kan være at andre med samme brems har erfaringer med hva som eventuelt kan gjøres for å bedre bremsene dine.
Rådet er ikke først og fremst å bytte brems, men det er ganske sikkert flere her på forumet med samme erfaring som deg og som kan ha innspill å komme med.
Kjøpte ny Cannondale i fjor med XX bremser og merka tidlig problemer. Klaget til forhandler og de tok den på verksted og bytta noen deler men det ble ikke bedre. Når eg tok det opp igjen kontaktet de leverandør som kunne fortelle at det var en dårlig batch og eg fikk helt nye bremsesett. Har fungert veldig bra siden.
Var i kontakt med forhandler sist. Skal prøve igjen og se om jeg kanskje får byttet hele sulamitten jeg også. Har ikke bruk for en sykkel som står mer på verksted enn den er i skogen!
Nå er ikke det magnesium historien helt riktig. Har vært mange andre problemer med de også. Som du ser på mange 2013 modeller så har de kuttet ut Sram bremsene selv om det er SRAM på resten av sykkelen.
Mulig det har blitt bedre etter at de flyttet luftenippelen. Men jeg syntes fortsatt det er veldig kronglete å få XX bremsene til å bli slik de bør være.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.