Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Duger en Merida CycloCross 3 (cx3 tiagre m/skive)?

Duger en Merida CycloCross 3 (cx3 tiagre m/skive)? #1592585 23/04/2013 13:35
E
espenringom Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei!

Har tidligere eid en scott scale 35 jeg solgte fordi jeg ikke sykler noe særlig. Jeg vurderer nå å anskaffe ny sykkel og ble tipset om cyclocross av en på jobben.

Jeg skal ikke bruke syklen til noe særlig mer enn til/fra jobb + turer i marka kun på grus. Ikke lange turer - 20-30km eller noe i den duren - da som treningstur. Syklet ALDRI sti med scale. Sykla bare asfalt og grus på den også. Jeg sykler egentlig bare hvis jeg er skada fra løping og ikke har så mye valg.

Uansett, er cyclocross det jeg er ute etter?
Jeg kan få denne her ny for 6000kr og er 176m høy. Går jeg for 52" eller 55"
Jeg skjønner ingenting av specs så vet ikke om det er en god deal eller ikke.
Hjelp?

www.xxl.no/Root/Sykkel/Sykler/Landeveiss...1088368_1_Style

Re: Duger en Merida CycloCross 3 (cx3 tiagre m/skive)? [Re: espenringom] #1592607 23/04/2013 14:21
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Ville tippe en sånn duger i massevis til ditt bruk siden du ikke fortrinnsvis driver med sykling, men har ikke så veldig peiling på de delene osv. Men tror du får en grei sak for 6000 kr der.

Har selv en Scale 35 og en cx. Synes faktisk min cyclocross (Vipera CX5) er mer komfortabel en Scale å sykle på asfalt. Sykkelen er genialt til asfalt og grus. Jeg er ganske tung (ca 100) men dekk og felger har holdt bra selv om jeg har banket ned i hull i asfalt osv. En annen ting med cx er at du kan sette på slicks og faktisk få litt racerfølelse på veien når det er ønskelig.

Prøv sykkelen så kjenner du fort om en av størrelsen passer for deg. Ville kanskje tro 56 er litt stor?

NB: Vær obs på at utvekslingen er noe annerledes her. 36x28 er en del tyngre enn letteste gir Scale sykkelen du hadde hvis det er noe poeng.

Re: Duger en Merida CycloCross 3 (cx3 tiagre m/skive)? [Re: espenringom] #1592620 23/04/2013 14:48
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
For stor sykkel er sjelden lurt, så antakelig er 52 cm riktigst. Det er mulig du bør bytte til et litt lenger styrefremspring, men det finner du ut.

Det eneste jeg ville innvende mot den sykkelen, er at den har aluminiumsgaffel. Det kan gi en litt stump kjørefølelse, så du bør ikke bruke for smale dekk på den. Hjulene er kanskje ikke verdens beste, men kan jo eventuelt byttes ut om de går i filler etter noen år.

Ellers virker det som delene som sitter på den er solide greier.

Ser ut som et OK valg.

XXL anbefaler landeveispedaler til den sykkelen, men terrengpedaler er et bedre valg.

Moderator  support