Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan er det å sykle med tilhenger?

Hvordan er det å sykle med tilhenger? #1592177 22/04/2013 22:31
SonjaM Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har kjøpt meg en varetilhenger til sykkelen, tenkte jeg skulle bruke den til handleturer og sykling til jobben hvor jeg må ha med en del utstyr. I bruksanvisningen står det at sykling med tilhenger er helt annerledes enn å sykle uten. Men det står ikke noe om hvordan det er, hva man bør ta hensyn til og beregne etc. Er det noen av dere her som kan fortelle meg litt om hvordan det er å sykle med tilhenger og hva jeg bør ta hensyn til?
Har kjøpt en slik: http://www.jula.no/sykkelvogn-326036

Re: Hvordan er det å sykle med tilhenger? [Re: SonjaM] #1592202 23/04/2013 05:38
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: SonjaM
Har kjøpt meg en varetilhenger til sykkelen, tenkte jeg skulle bruke den til handleturer og sykling til jobben hvor jeg må ha med en del utstyr. I bruksanvisningen står det at sykling med tilhenger er helt annerledes enn å sykle uten. Men det står ikke noe om hvordan det er, hva man bør ta hensyn til og beregne etc. Er det noen av dere her som kan fortelle meg litt om hvordan det er å sykle med tilhenger og hva jeg bør ta hensyn til?
Har kjøpt en slik: http://www.jula.no/sykkelvogn-326036

Jeg har erfaring med både etthjuls- og tohjuls-hengere men begge har vært festet i quick-releasen på bakhjulet, ikke på setepinnen. Jeg har dog hatt påhengssykkel med datteren min festet i setepinnen.

Bortsett fra at det er litt tyngre å sykle er det ikke sykkelteknisk vanskeligere enn at man må huske på at man er bortimot dobbelt så lang som man pleier å være. Med henger festet i setepinnen vil jeg også tro du må planlegge svingene litt større for å slippe at hjulet nærmest veikanten havner i grøfta.

I tillegg er det greit å ta det pent og rolig over humper om man ikke har forsikret seg om at lasten ikke hopper ut av hengeren eller om lasten er lett å skade.

Ellers så er det jo bare å hive noe oppi hengeren og ta en prøvetur. Du finner fort ut hvordan dette fungerer. Jeg kan ikke huske at det var noen tilvenningsperiode. Det var bare tut og kjør med bevissthet om at man er mye lenger enn man pleier å være.

Re: Hvordan er det å sykle med tilhenger? [Re: SonjaM] #1592255 23/04/2013 06:59
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Har noen år og mil med barn i sykkelvogn, og det er ikke noe hokus pokus annet enn at det er tyngre.

Det første du bør huske er at du er mye breiere enn med bare sykkel. Kan være fort gjort å kjøre ene hjulet på vogna litt uti kanten når du instinktivt svinger unna hindringer i starten, men det skjer jo stort sett ikke noe værre enn at det humper litt i vogna.

Jeg har aldri velta vogna, enda jeg har prøvd ganske hardt (så klart med tom vogn!). Har velta sykkelen med vogn på slep og unger i en gang, skylddelinga der var vel omtrent en tredjedel på hver av meg, mye strøsand på bar asfalt og vekta av vogna som dytter på sykkelen. Gikk veldig bra, vogna stod like støtt på hjula enda sykkelen lå på sida, og de som ble mest skremt var noen forbipasserende pensjonister til fots som så det hele ICON_SMILE

Re: Hvordan er det å sykle med tilhenger? [Re: SonjaM] #1592263 23/04/2013 07:09
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Og en ting til: Om du skal ha mye tung last, sørg for å ha en sykkel med gode bremser. ICON_SMILE

Jeg mistet bremsekraft i en lang utforkjøring på sykkelferie i fjor sommer. Bremsene ble for varme og sluttet å fungere.

Re: Hvordan er det å sykle med tilhenger? [Re: SonjaM] #1599249 02/05/2013 18:50
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Det går fint! Pass på fortauskanter og anna rask, ellers er det ikke noe annet enn sykling uten vogn. Jeg har tippa med ungen oppi vogna. Jeg var dust og så ikke en sånn 20cm høy kantstein ut fra barnehagen. Vogna tipper, jeg blir så forfjamsa at jeg ikke rekker å klikke meg ut og klønevelter. Det gikk heldigvis ikke fort og det var guds lykke at ingen så oss.

Ellers - litt ot. - har samme gutt i samme vogn blitt rygga på av ei gammal dame. Vi stod stille og venta på klar overgang over en liten vei. Hun så oss ikke og begynte bare å rygge. Jeg slår med full kraft flere ganger i bakvinduet hennes og hun stopper rimelig kjapt. Hun kommer seg ut og er helt på tuppa, men jeg ser at ingen skade har skjedd og ber henne kjøre en meter framover for å få løs vogna. Jeg følte ikke for å lage noen sak av det og syklet bare videre. Guttungen blei nok mer stressa for brølinga mi enn for hennes kjøring. Men det er det som er greia med vogn. En er lenger og har derfor mer å passe på.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Hvordan er det å sykle med tilhenger? [Re: SonjaM] #1600143 03/05/2013 20:49
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Du blir fort vant til vogna. Vær obs på større svingradius, tregere aksellering og ujevnheter i underlaget. Man må være litt i forkant ifht giring. Kjenner ikke til denne Jula-hengeren, men ut fra bildene vil jeg anbefale deg å se hvordan den oppfører seg i en velt, og hvor godt sykkelfestet er.

Aleksander

Moderator  support