Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

DOT i Shimano xtr.....

DOT i Shimano xtr..... #1592005 22/04/2013 18:54
K
Krakan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Som den idioten jeg var så gikk jeg i gang i god tro når jeg skulle skifte bremseslange til mine nye xtr bremser...demonterte alt, kappet slangen perfekt, hentet mitt gamle Avid luftesett i håp om at det skulle passe, det fikk jeg til å passe så jeg presset i DOT fluid inn i systemet, både foran og bak. Jeg bare satte fra meg sykkelen for kvelden men dagen etter når jeg skulle kjenne litt på denne så merket jeg at de var veldig "seige" og merka kjapt at de ikke bremset.

Deretter gjorde jeg det jeg skulle gjort før jeg starta, gooolga. Fant mange som fortalte meg at det var totalt skivebom å ha DOT Fluid inn i shimano, for der skulle det være mineralolje.

Klok av skade så gikk jeg i innkjøp av 1 liter mineralolje og shimano luftesett, når har jeg prøvd å tømme bremsene så godt jeg kan, skrudd fra hverandre de delene jeg turte og klarte også har jeg pressa gjennom mange dl med mineralolje i håp om at det skulle fungere.

Nå har jeg bremser, men det er ikke mye kraft, og jeg klarer såvidt å låse bakhjulet på grus hvis jeg klemmer til max.

Jeg har jo kjent på nye xtr bremser og kjenner at det er langt fra det jeg har frown

Noen som har gjort det samme?
Noen som har en god løsning utenom å kaste de i søpla og kjøpe nye?

Er det slik at DOTen kan ha ødelagt pakninger? Som da bør byttes?

Som denne hendelsen viser så prøver jeg helst å fikse ting selv, men her bør jeg kanskje innse at jeg må få "proff" hjelp.
Evt om noen proffer her er villig til å hjelpe en stakkar på manglerud.

Hvis de må kastes, er det isåfall noen som vil kjøpe noen pent brukte xtr bremser? ICON_TONGUE

Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Krakan] #1592055 22/04/2013 19:36
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg har gjort mye rart, men ikke akkurat dette. Du er uansett ikke alene. Mange har gjort dette før deg.

Uansett, alt som er i gummi må byttes. Alle pakninger i hendel og kalipper. Alt.

Slangene overlevde nok, men du kan jo prøve å legge en bit i DOT over natta, for å se hvordan den oppfører seg.

Du får se på den som en måte å bli bedre kjent med bremsen din på.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Espen] #1592112 22/04/2013 20:19
K
Krakan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Okay, takk for svar ICON_SMILE

Da blir det full service da skjønner jeg, dritt skjer ICON_TONGUE

Men anser du det som uforsvarlig å sykle med de som de er nå, noen turer før jeg får fikset de?
De bremser jo, bare ikke veldig bra, er det sånn at de plutselig kan slutte å fungere fordi en pakning blir dårligere og dårligere?

Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Krakan] #1592148 22/04/2013 21:14
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Du merker vel om de begynner å svette, men.., jeg ville droppe å sykle med dem slik. Klossene kan jo kanskje bli ødelagte også, om det ikke har skjedd allerede er det jo greit å redde dem. Vet ikke helt hvor utsatte de er på xtr om det begynner å sive.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Krakan] #1592152 22/04/2013 21:19
Espen Offline
More than words
More than words
Jeg hadde aldri sykla med bremser hvor alle pakningene er skadet!

Ikke gjør det du heller.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Krakan] #1592308 23/04/2013 07:58
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slik jeg forstår er pakningene for mineralolje laget av nitrilgummi, som ikke klarer å motstå glykolbasert bremsevæske og dermed sveller/utvider seg og ikke lenger forsegler / fungerer slik det skal. Derfor må alt av gummi byttes, systemet renses før sammenstilling osv.

Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Krakan] #1592311 23/04/2013 08:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg tror du kan hive settet. Som de sier over er alle pakninger kaputt og du får ikke tak i nye. Shimano selger bare komplette hendler og bremseåk, ikke noen pakningssett ol.

Dyr lærepenge dessverre.
I tillegg tror jeg ikke du bør bruke dem i det hele tatt. Plutselig poffer en av de skadede pakningene og du sitter igjen med bare en dårlig brems på et sted der du gjerne ville hatt to.

LarsB

Redigert av larsb; 23/04/2013 08:00.
Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Krakan] #1592328 23/04/2013 08:15
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
Ikke bruk dem!! Svikter når som helst og da må du bremse med kroppen. Tror dessverre at det ikke er mulig å få byttet alle pakninger mv, det trengs nok nye bremser.

Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Open 1.0] #1592432 23/04/2013 10:04
K
Krakan Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Uffda,
Basert på tilbakemeldingene så ser det ut som dette var en dyr lærepenge.....:(
Da har jeg vel kasta bort de pengene som jeg tidligere har spart på å fikse ting selv, men man lærer så lenge man lever ICON_TONGUE

Tusen takk for svar ICON_SMILE

Re: DOT i Shimano xtr..... [Re: Krakan] #1594501 25/04/2013 18:21
J
jonbernh Offline
Entusiast
Entusiast
J
Har hørt rykter om at man mulignes kan få tak i pakkninger lokalt i Japan.
http://forums.mtbr.com/brake-time/shimano-deore-xt-brakes-leaking-caliper-seals-691871.html
Uansett er det verdt å undersøke om det finnes andre billigre shimano bremser som kjører samme pakkning, Deore?

Lykke til..

Redigert av jonbernh; 25/04/2013 18:34.

Moderator  support