Jeg har en Diamant Apex T1 som jeg har kjøpt en stiv C4 karbongaffel til.
Bytte av gaffel har jeg aldri prøvd før, men demonteringen av den gamle gikk helt fint. Når jeg så sammenlignet gafflene er det tydelig at avstanden fra nav til bunn av kronerøret/der lageret ligger an - er ca 3 cm kortere på den stive gaffelen. Er dette OK - det vil vel påvirke geometrien - kan det kompenseres eller har jeg fått feil gaffel?
I tillegg fant jeg ut at det mangler festepunkt for toppskruen - leste i en annen tråd at det trengs en ekspander for karbongaffel og at det kan kjøpes i butikk - litt rart at dette ikke leveres med gaffelen syns jeg.. Finnes dette i vanlige G-sport eller f eks Raske Sykler i Oslo?
Nå har jeg montert på den gamle gaffelen igjen uten problemer, så jeg regner med at dette går raskere neste gang..!
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
Re: Utfordringer ved bytte til stiv gaffel
[Re: Lasse65]
#159028519/04/201320:13
Som regel er de stive gaflene litt kortere enn dempergaflene. Helt vanlig det, kompensere med spacere eller liknende og sett stemet i positiv vinkling, pekende oppover
#159028819/04/201320:15
Ikke annet enn at den er billigere. ...Men på den annen side kan du demontere ekspanderen og bruke den flere ganger, på flere gafler. Stjernemutteren er engangs.
#159068120/04/201314:20
Da er ekspanderen på plass, og karbongaffelen montert og prøvekjørt - men det funket ikke så bra.. Problemet er at rammen delvis ligger an direkte på gaffelen (toppen av gaffelbena - dvs karbonet), slik at det blir veldig gnissing og tungt å vri styret. Den originale gaffelen har et tynnere kronerør lengst ned, og en metallring som lageret ligger på - og som sikrer at ramme og gaffelen (toppen av gaffelbena - dvs karbonet) ikke har direkte kontakt. Denne metallringen er for smal for karbongaffelen, siden den er mye grovere enn den originale gaffelen lengst ned. Må jeg ha en tilsvarende grovere metallring lengst ned på kronerøret på karbongaffelen også - jeg ser ikke noen annen løsning.. Innspill?
Sliter med å legge inn bilde for å forklare - håper dette kan skjønnes likevel?
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
#159204022/04/201319:26
Høres ut for min del som om originalgaffel har rør i 11/8" dimensjon, mens ny gaffel er tapered, altså kjegleformet nede ved gaffelkrona. Dette krever en annen type ramme. Du kan få tynne rør lik originalgaffel til å passe i en ramme for tapered gaffel, men ikke tapered gaffel til å passe i ramme for tynne rør.
Du må slutte å bruke den stive gaffelen asap. Særs riski slik du beskriver at den er under bruk.
Beklager å si dette, men du må kjøpe deg en ny gaffel som er lik den originale, altså like tynt gaffelrør som går gjennom rammen
Redigert av HNK; 22/04/201319:34.
#159204922/04/201319:33
Jepp. Den stive carbonadegaffelen kommer ikke til å kunne brukes i ramma di dessverre. (jeg vet ikke om noe adapter som vil hjelpe, andre gjør kanskje det??)
For bruke den trenger du en ramme for tapered (kjegleformede) gafler, og styrelager som passer. På det styrelageret vil det følge med en slik metallring som passer et bredere gaffelrør
#159205122/04/201319:33
Hvis jeg tolker bildet riktig så har du en ramme med tapered headtube. Dempegaffelen er rett 1 1/8 men det er brukt en adapter for å tilpasse den til ramma/styrelageret. Det betyr at du kan bruke den nye karbongaffelen men at du trenger en crownrace som passer til styrelageret, alternativt at du kjøper nytt lager til tapered.
Ellers har HNK rett i at du ikke bør sykle en meter på sykkelen før dette er fikset.
#159205822/04/201319:41
Kan stemme det Tange! Bra observert.. Ser ut som en Manitou demper, og de trenger man gjerne adapter til. Da lar dette seg sannsynligvis fikse litt rimeligere.
Klarer seg nok med anskaffelse av en metallring som ligger mellom styrelager og gaffel, OG som passer styrelageret.
Redigert av HNK; 22/04/201319:43.
#159206122/04/201319:42
Rammen din har såkalt tapered HT, mens gaffelen din har et rett 1 1/8 rør.
Når sykkelen ble laget, laget ikke Manitou tapered kronerør, slik at det er satt på en reducer-kronering som forer ned fra korrekt lagerdimensjon til det "tynne" styrerøret.
Du kan fin montere gaffelen din, den passer, men du trenger en ny kronering som ikke forer ned fra tynt til tykt rør, siden du allerede har et tykt rør på gaffelen din.
Riktig kronering kan kjøpes hos oss (Oslo Sportslager), og muligens G-sport/Intersport (der du har kjøpt sykkel og gaffel), til opplysning.
Delen du skal ha er en FSA 1,5 crown race, tilpasset styrelageret du har på sykkelen din (FSA no. 42).
Moralen er kanskje å ta kontakt med "fagfolk" først, slik at du unngår så mye problemer og evnt. skader på utstyret før du i det hele tatt har kommet igang..
Mvh Are, Oslo Sportslager.
/Are Nicolai
[Re: HNK]
#159206722/04/201319:45
Kan stemme det Tange! Bra observert.. Ser ut som en Manitou demper, og de trenger man gjerne adapter til. Da lar dette seg sannsynligvis fikse litt rimeligere.
Men: ser jo ut som trådstarter har styrelager. Kanskje han kun trenger den metallringen som ligger mellom lager og gaffel? Hvis ramma allerede er tapered mener jeg!
Joda, han har styrelager, men det er ikke sikker han får tak i riktig ring (crown race) som passer lageret og siden sykkelen er fra 2011 er det ikke så farlig å bytte hele lageret.
[Re: nicolai]
#159207022/04/201319:48
Takk for mange gode svar! Ja, G-sport selger noenlunde brukbare og forholsvis rimelige deler, men de har ikke særlig peiling på det de selger. I kombinasjon med min egen mangel på erfaring er det opplagt en risiko.. Jeg tar en tur på Sportslageret raskest mulig!!