DT competetion eller rette? Er tung, blir i Belgia noen år og trenger naturligvis et klassisk klassikerhjulsett for å sykle de stedene dere ser på fjernsyn!
Har brede og fine velocity A23 felger og hutchinson tubeless dekk i kjellern, men mangler nav og eiker.
Aldri rette eiker, uansett! Det eneste det er godt for er å spare noen øre pr. Hjulsett når man serieproduserer.
A23 er vel en ganske lett felg, og jeg tror ikke jeg hadde bygget dem med noe stivere enn Supercomp. Kanske Comp 1,8?
Hjulene blir ikke sterkere, bare stivere, av stivere/tykkere eiker. ...og skal du ha tjukke eiker, må du ha felger som tåler det eikespennet de tjukke eikene må ha for å streke seg tilstrekkelig.
Det var noe sånt jeg ville høre, forenkler byggeprosessen også. Billig og solid.
Supercomp, og Revo for den del, er ikke nevneverdig dyrere enn Comp. 2-300 Kr ekstra pr. hjulsett kanskje? Ikke enklere å bygge med heller.
Solid? Ja, hvis stivt, og litt mer motstandsdyktig for ytre påvirkning er det samme som solid, så. Hvis du heller vil ha "holdbart"... Not so much. Men, det er jo ikke mine hjul, så jeg holder munn nå.
Edit: CHAMP? er det 1. april? Ja, tied&soldered med rette eiker blir veldig autentisk 1950-ish, men det er også det eneste.
Og bare for å komme med en anbefaling, kan jeg si følgende:
Jeg har et tilsvarene racerhjulsett, og det er bygget med DT240, Comp ekvivalent 3x på DS, 3x Sapim CX-Ray NDS og CX-Ray radialt forran (3x bak på begge sider er greit med såpass små flenser, mens 240-navet forran er av typen som er forsterket for radial bygging).
Forran er det såkalt "heads-in" for enda litt bedre vinkler.
Funker supert! Stive og ikke minst solide og nærmest vedlikeholdsfrie hjul for tung rytter..
Og ikke tied and soldered! (Det har ingenting for seg, egentlig)..
Mitt A23 sett har to kryss foran på Ultegranav med Revo/alu bare fordi*... Bak kjører jeg komp på drevsida og Revo på slakkesida med tre kryss på ett Powertap SL4+ nav.
Ingen problemer så langt og jeg føler meg mer autentisk med kryss foran også. Det finnes ikke den påkjenningen jeg frykter. Spar radialeiking til luksusærosettet du vil ha.
* fordi jeg tror det blir bittelitt mer vertikal fleks enn radialt, og mer holdbart på mitt snart-vintage 6600 nav.
Jeg har to slike kosesett, begge med Record-nav (den polerte sorten) og tre kryss foran og bak. Et er med Sapim CX-Ray og Nemesis, det andre med Sapim Laser og Excellight SSC. Deilige hjul som tåler alt.
Re: Hva slags eiker i Belgia?
[Re: Ole]
#159704929/04/201320:26
Jeg ville bygget med Revo radial foran, hodet inn, hvis navene tåler det, og bak: 3x Comp på drivsiden og 3x Revo på venstre.
Kjør messingnipler rundt baut hvis du er redd for at brosteinene skal belaste så mye at felgen komprimeres mer enn eikene klarer å flekse etter.
Har du god råd bygger du med en tynn aeroeike (DT Aerolite eller Sapim CX-Ray) i steden for Revo.
Valgte å prøve ut tipset med tjukkere eiker på drivsiden. 3X overalt, siden det er det jeg kan. Kjøpte 105-nav også siden de var helt uberørt av to-tre vintre på eks-CXen min.
Hvilken belgisk øl er best når man bygger hjul? Har testet ut Chimay og noen andre jeg allerede har glemt navnet på og bommet med en jævlig vond Triple.
Til hjulbygging ville jeg valgt meg en Rochefort, men kanskje ikke en 10. En 6 eller 8 bør holde, ellers går det fort surr i kryssene. Hvis du vil ha det litt lysere, kanskje en Westmalle. Den liker jeg best som tripel.
Er på plass i Belgia og har syklet min første tur på belgiske dårligveier. Bygget A23 felger med 32 eiker og tre kryss med revo og comp bak. Har også montert tubeless Fusion3 dekk. Dette var så bra som LarsB lovet og disse hjulene har også trålet champagne-regionen der de tok alt av grus, sti, brostein med glans. Utrolig dekk mtp at de er spinkle 23 mm, men veistandarden i Belgia er vilt dårlig, så 28mm snakket har pirret nysgjerrigheten i utlandet også.
Ny test av eiker og hjul i Belgia. Tur nr 1 var ganske intetsigende, men i dag klarte jeg å forville meg inn i morgendagens trasee i semiklassikeren Brussel Cycling Classic som går av stabelen i morgen. Traseen var faktisk merket, så nå ble det litt action på Strava også. Jeg er litt usikker på om jeg får kommet meg fra for å se på i morgen og heie på Kristoff, men i så fall fat jeg en fin bakke i den flerfargete loopen bildet i Huldenberg som het Smeysberg på Strava.
Belgia leverer. Hjulsettet og sykkel yter bedre enn utrente fyren oppå for øyeblikket...
Belgia leverer. Hjulsettet og sykkel yter bedre enn utrente fyren oppå for øyeblikket...
Godt å se at the comeback kid jobber med comebacket.
Hører rykter om kontinentaleuropeisk skadefryd etter stjernesmellen min på Ultrabirken i år, og at UB 2014 er målet med å rælle rundt på belgiske landeveier med feinschmekkerhjul og tynne dekk. Er det hold i disse ryktene, eller? :-)
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Hører rykter om kontinentaleuropeisk skadefryd etter stjernesmellen min på Ultrabirken i år, og at UB 2014 er målet med å rælle rundt på belgiske landeveier med feinschmekkerhjul og tynne dekk. Er det hold i disse ryktene, eller? :-)
Det er hold i at jeg forhåpentligvis endelig kan sykle UB neste år og at jeg skal være bedre form enn på lenge. Skadefryden er det nok din bedre halvdel som har projisert over på meg. Jeg unner ingen å få smeller på fjellet!
Noen mobilbilder finnes det også. Må få meg et lommekamera snart
Flandern har tatt ledelsen i være min favorittregion i Belgia, selv jeg bor i Wallonia. Her kan man også se hjulsettet med alle eikene og det lekre lavprofildekkene!
Blant annet er sykkelveiene bedre
Landsbygd!
Kort tur innom kappellet for å prise sykkelgudene!
Har montert og testet Hutchinson Secteur 28 slangeløst for første gang. Selv om jeg var veldig fornøyd med slangeløst 23 mm utgaven trenger jeg mer volum.
Monteringen gikk veldig greit, på ingen måte så harde å få på som Hutchinson Fusion som satt på. Blåste rett opp uten såpe eller noe som helst annet tull med fotpumpe. Det var akkurat plass i sykkelen, verken noe mer eller mindre. Over natten hadde det ikke lekket noe heller så da var det bare å kjøre bil til litt nærmere Oudenarde for å teste ut setupen på verdensberømte brosteinsbakker i deilige 20 varmegrader.
Første turen opp Koppenberg med alt for høyt lufttrykk gikk ikke verst, bortsett fra at det var så bratt og tungt at jeg ville skyte meg selv litt over halvveis. Jeg senket forsiktig trykket og fomlet meg opp Oude Kwaremount. Her var jeg egentlig på vei til Patersberg, men det er utrolig vanskelig å finne fram her. Her var det grovere brostein, men mye slakere enn Koppenberg og mye lengre. Spesielt etter at man er ferdig med det bratte kommer et langt slakt oppoverparti med brostein som er ganske grov. Her leverte dekkene bra, men jeg har mye å gå på her.
Etter dette tok jeg en ny runde over Koppenberg med lavere dekktrykk enn første gangen. Da kjørte jeg ned tiden med over ett minutt, noe jeg ikke oppdaget før jeg sjekket strava. Her må både trykket og at jeg visste hva som ventet ha spilt inn. Hadde like mye lyst til å skyte meg i det bratteste partiet gang to også.
Store dekk ruller bra, og dette funka supert hele runden. Skal prøve å gå ned mer til neste gang og forhåpentligvis teste dette på sektorer også. Roubaix er ikke langt unna!
Har montert og testet Hutchinson Secteur 28 slangeløst for første gang. Selv om jeg var veldig fornøyd med slangeløst 23 mm utgaven trenger jeg mer volum.
Monteringen gikk veldig greit, på ingen måte så harde å få på som Hutchinson Fusion som satt på. Blåste rett opp uten såpe eller noe som helst annet tull med fotpumpe. Det var akkurat plass i sykkelen, verken noe mer eller mindre. Over natten hadde det ikke lekket noe heller så da var det bare å kjøre bil til litt nærmere Oudenarde for å teste ut setupen på verdensberømte brosteinsbakker i deilige 20 varmegrader.
Første turen opp Koppenberg med alt for høyt lufttrykk gikk ikke verst, bortsett fra at det var så bratt og tungt at jeg ville skyte meg selv litt over halvveis. Jeg senket forsiktig trykket og fomlet meg opp Oude Kwaremount. Her var jeg egentlig på vei til Patersberg, men det er utrolig vanskelig å finne fram her. Her var det grovere brostein, men mye slakere enn Koppenberg og mye lengre. Spesielt etter at man er ferdig med det bratte kommer et langt slakt oppoverparti med brostein som er ganske grov. Her leverte dekkene bra, men jeg har mye å gå på her.
Etter dette tok jeg en ny runde over Koppenberg med lavere dekktrykk enn første gangen. Da kjørte jeg ned tiden med over ett minutt, noe jeg ikke oppdaget før jeg sjekket strava. Her må både trykket og at jeg visste hva som ventet ha spilt inn. Hadde like mye lyst til å skyte meg i det bratteste partiet gang to også.
Store dekk ruller bra, og dette funka supert hele runden. Skal prøve å gå ned mer til neste gang og forhåpentligvis teste dette på sektorer også. Roubaix er ikke langt unna!
Slike poster er vel bortimot ulovlige, nå som vi her oppe i nord snart pakker bort raceren. En liten treningsrunde opp Koppenberg, Patersberg og Oude Kwaremount...*Vil til Belgia å sykle brostein*
I Laboratoire de vélos en Brabant-Wallon har vi kun en lekk, rusten gammel fotpumpe som ikke kan levere de samme konsistente presise målingene som f.eks Bjölzen Bike Labor kan skilte med. Jeg har lavt nok trykk til å klemme inn litt med fingrene og bra med fleks med hele kroppstyngden uten at det driver sidelengs eller spretter opp og ned på ujevnt terreng.
Til tross for fraværet av presise måleinstrumenter, føler jeg at jeg kan gi følelsesladet testrapport til etter å ha syklet opp to ganger til de Muur van Geraardsbergen i dag. I tillegg til å være de Kapelmuur var det fuktig, glatt og masse blader og kastanjer i den verste delen og dekket og hjulsettet funket kjempebra. Hadde full kontakt med bakken hele veien opp og trygg retur ned. Selv om jeg ikke har prøvd tilsvarende limedekk, erklærer jeg Hutchinson Sector 28 for gromdekk og anbefaler alle som har plass i rammen og finner et sted å kjøpe det om å gjøre det. Det kan til og med forlenge sesongen deres der hjemme.
Ikke like mange hadde møtt opp for å se på meg og jeg har ca 50 sekunder å ta igjen på Cancellara...
Strålende konkluzjon. Jeg liker også målemetoden fra eu. Rdgner med at du ikke har skyvelære heller så du ikke kan få tatt nøyaktig mål av høyde/bredde på felgen. Jeg har all verdens plass bak, men mindre enn det foran. Og veldig lyst på secture 28 så jeg kan inbilde meg at Maridalen er i utlandet. Siden jeg har hatt virus i halsen i en måned har jeg dessuten fryktdlig lyst til å handle noe. Fin rapport Knut