Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp søkes! Krank og bremser

Hjelp søkes! Krank og bremser #1589635 19/04/2013 02:03
A
alearo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Først av alt, jeg har ikke peiling på sykkelutstyr og jeg har en Trek Remedy 8 17,5 2011 modell ICON_SMILE

Jeg har bøyd tannhjulene fremme på kranken (shimano slx) da jeg tok nedi. Dette viste seg som en ypperlig unskyldning for meg til å gå til anskaffelse av 2x10 med bashguard istedenfor 3x10. Så kommer spørsmålet, hva trenger jeg!? Jeg har sett på denne; http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=90255 . Følger det med alt av lager jeg trenger her? Er det bare å sette rett på å kjøre videre? Må jeg ha nye hendler? Hvordan er overgang fra 2x10 til 3x10. Er dette et kranksett som er verdt å satse på? Andre anbefalinger?

Forbremsem blir veldig fort slakk, og hendelen bunner borti styret før den får skikkelig tak. Jeg har luftet bremsen flere ganger, og da blir det bedre en liten stund, før det etter et par turer er på akkurat samme vis. Kan det være en defekt på bremsene? Tips til kjøp av nye bremser (fra chainreaction og helst med godt tilbud på yes ). Er dette noe en amatørskruer får til å bytte selv? Bremsene jeg har nå er Avid Elixir S.

Setter pris på all hjelp! På forhånd, takk!

Re: Hjelp søkes! Krank og bremser [Re: alearo] #1590862 20/04/2013 19:20
Stig Wigum Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis kranken er like hel, kan du jo bare fjerne de bøyde drevene, kjøpe ny midtreklinge, og en guard. Regner med du ikke har bøyd det minste drevet. Du trenger ikke bytte gir eller hendel, bare å justere du med high-skruen så skifteren ikke flytter kjedet utenfor kranken, og evt justere skifteren opp eller ned hvis du endrer str på drevet.

Slx-kranken er stiv,solid og fin. Vet ikke med den fsa-kranken, men generelt ville jeg droppet karbonkrank på alt som heter sti og utfor.
Hadde X0 karbonkrank dh ifjor, kjenner flere som har brukket denne.

Er en kar som selger en litt eldre xtr krank her på forumet, hvis du er int. (se salg deler)

Bremsen din høres for meg ut som du ikke har luftet godt nok.
Bruker du begge sprøytene?
Justert grippingpoint (hendel) før du begynner?
Trekker du luft ut av væsken?

Feil (lekkasje) på kaliper eller slange er det nok ikke, da ville du ikke klart å lage trykk med hendelen.

Se link for lufting
http://www.pinkbike.com/news/tech-tuesday-bleeding-avid-brakes-2010.html

Lykke til ICON_SMILE

Re: Hjelp søkes! Krank og bremser [Re: Stig Wigum] #1591061 21/04/2013 08:14
A
alearo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Sitat: Stig Wigum
Hvis kranken er like hel, kan du jo bare fjerne de bøyde drevene, kjøpe ny midtreklinge, og en guard.

Hvordan størrelse på drevene bør jeg ha når jeg har bare to ringer da?

Re: Hjelp søkes! Krank og bremser [Re: alearo] #1591077 21/04/2013 08:37
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Hvilken str. avhenger av hvor tungt du liker å tråkke og hvor stor kassett du har bak. Med 11-34 bak synes jeg 26-36 er en fin kombo foran til stibruk. Du være mye mer på midtklinga med 22-32, så mulig du liker det, men da har du ikke like tunge gir på transportetapper.

Moderator  support