Prøver å "lage" en sykkel av en Trek Elite 9.9 SSL, og i den forbindelse måtte jeg ha nytt kranklager.
Siden jeg skal sette på en Shimano M760 XT krank, var det BB90 kranklager jeg måtte ha, har jeg fått vite.
Bestilte dette:
www.hil.no/content/download/28582/552751/file/H03 hos Bikedeal.no, og der står det at det passer til Shimano.
Men neida! Ikke f... om jeg får på kranken. Går greit fra drevsiden, men på andre siden er det ikke mulig. Årsaken til det er at indre diameter på lageret er mindre enn ytre diameter på "krankarmen". Det endte selvsagt med at jeg slo ut lageret der. Målte diameteren etterpå, og det er hhv 22,4 mm på lageret og 23,7 mm på armen. Merkelig at det passet på drevsiden. Fantastisk. 650 spenn i dass.Får jo ikke levert tilbake skiten heller, når jeg har drevet med det her...
Burde selvsagt sjekket at det passet før jeg fikk lagrene på plass, men siden det står at det er til Shimano, regner jeg med at det er til Shimano...
Så hva gjør jeg nå!? Tar slegga og knuser ramma? Finnes det noe som faktisk passer og som ikke koster et statsbudsjett!? Skulle liksom gjøre det rimelig, men den gang ei... Ting tar og så lang tid å få gjort, og det hjelper ikke akkurat på tålmodigheten med slik dritt.