Jeg tenker at du ikke trenger så lange langkjøringer med mindre du har tid og lyst. Hvis det er tidsklemma som er begrensningen kan du nok like gjerne kutte litt på denne til fordel for en kortere rolig løpetur i tillegg. En løpetur tar gjerne ikke så mye tid, og du må heller ikke løpe 1t+ for at du skal få effekt.
Jeg ville fokusert litt mer på terskeløkter og f.eks. ikke kjørt 4x4 mer enn annenhver uke til fordel f.eks. 8x4min.
8x2-økta, er det 8 rep x 2 min eller omvendt? Er det 8x2min ville jeg kutta ut og kjørt noe lenger, er det 2x8 min ville jeg lagt inn et drag til.
Dette blir også en vurdering av løpinga di. Har du god løpsøkonomi, men dårlig 02-opptak kan det være lurt å kjøre mer av korte intervaller, men jeg tror de fleste profiterer på å heller få mer tid med overfart ifht. 10K-farta di.
Løper du 42.48 på egentest i dag er du nok ikke så langt unna, du får sikkert ut mer i konkurranse. Meld deg på noen løp (det er stort sett en haug med lavterskelløp i nærheten av alle), det er god trening, både fysisk, for å finne farta og for å stå distansen mentalt. For å senke farten med ett minutt på 10K må du senke kilometertida med seks sekunder, greit å ha i bakhodet, sammen med alt det andre som sitter i hodet. Du må ned fra 4.16 til 4.00.
Det kan være lurt å periodisere med perioder hvor du øker farta, og perioder hvor du øker tiden du kan holde denne farta. Jeg ville starta med å klare å løpe en 5K på under 20.00, da har du farta. Så kan du fokusere på å øke tida du kan løpe i dette tempoet.