Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Feiedugnad for kommunen

Feiedugnad for kommunen #1588798 17/04/2013 20:59
G
GertA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
http://tb.no/nyheter/kommunen-overlater-feiejobben-til-deg-1.7849163

Ja hva skal man si...tønsberg kommune har klart å kjøre økonomien ordentlig på ræva. De har rehabilitert torvet i byen fullstendig uten kontroll, noe som medførte en regning i 40-millioners-klassen. Passer jo bra når man i utgangspunktet vel ikke hadde altfor mye å rutte med.

I dag oppfordret ordføreren til dugnad får og få feid opp strøgrusen etter vinteren, kommunen har jo ikke råd. I tillegg legges skoler ned, barnehagestillinger kuttes, en ferje har blitt borte, lekeapparater blir ikke reparert osv. Men jøsses torvet ble jo fint det og prosjekteringa av et nytt rådhus som ble lagt på is.

Måtte bare få det ut, blir fryktelig provosert. Trist å se at byen forfaller...kjør gjerne debatt!
(Ps! Har tatt min del av dugnaden bare for å få gleden av å tømme det på utsida inngangen til rådhuset...da får de vært med på feiedugnaden der også)

Re: Feiedugnad for kommunen [Re: GertA] #1588843 17/04/2013 21:56
Raymond Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hehehe...

Du fikk med deg artikkelen vedr det nye flotte torvet og at det var "livsfarlig" for svaksynte og/eller blinde? ICON_LAUGH

Prioriteringer vettu, viktig å prioritere pengebruken...... ICON_WINK

Re: Feiedugnad for kommunen [Re: GertA] #1588844 17/04/2013 21:58
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Mange ting som er for viktige til at politikere skal få lov til å håndtere. De er flinke til én ting; komme høyt på lista i eget parti.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Feiedugnad for kommunen [Re: GertA] #1588919 18/04/2013 07:17
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Viktig at ting ser fint og flott ut i kommunen! 40millioner er jo ingenting i verdens rikeste land! Det finnes veldig mange slike byggesaker på hinsides kommunesaker, så det er nok et press på andre kommuner om å bygge stort, fint og flott for sine innbyggere.

Stjørdal kommune skal svi av 717millioner på et kulturhus for drøyt 25.000innbyggere! Ikke igangsatt enda, så jeg anslår omkring 1milliard når de er ferdige. http://www.bladet.no/nyheter/article6287657.ece

Hvorfor jeg anslår 1milliard? Jo, Lørenskog kommune sitt kulthus til 250millioner som endte på vanvittige 920(!)millioner. http://kommunal-rapport.no/artikkel/kulturhus_blir_tre_ganger_sa_dyrt

Slike byggeprosjekter gjør at alle kommuner ser at det er viktig å ha signalbygg, og flotte kommunebygg, og "sminker" torv og gågater og bysentrum. For såvidt er jeg positiv til slik lokal forskjønnelse, da blir iallefall pengene brukt, og man ser at det blir skapt NOE varig. I lillestrøm Torv har man skøytebane (gitt av lokalbanken) og det er konsertscene og et samlingspunkt under en årlig byfest (som sponses av det lokale næringsliv), og gågate med rigid parkeringsregime som gjør det koselig(og folketomt i ukedager).

Samtidig, å bygge slike kommunale kulturbygg medfører ofte nye driftskostnader. Jeg tror og at ofte er driftskostnadene på et kulturhus høyere enn inntekter, og jeg er derfor kritisk til økonomien i det. Om det så er en torv, eller ett kulturhus.

Så bygg gjerne fine tov/lokalsamfunn, men se på inntekter/kostnader eventuelt ta med samfunnsnytteverdien (som ikke alltid kan måles i penger).

Å kjøpe en feiebil koster fra 250K og oppover, og det burde kanskje kommunen klare..?

Jeg burde egentlig bry meg mye mindre om ting..

Hva jeg hadde gjort, med privat næringslivsøyne, for å få råd til å ta feiekostnader i fremtiden? Laget et IKS selskap (interkommunalt samarbeid) mellom Tønsberg, Sandefjord, Horten e.l og kjøpt inn to feiebiler som hadde tatt på seg feiejobben. Men samarbeid mellom kommuner er fyfy.

Re: Feiedugnad for kommunen [Re: GertA] #1588939 18/04/2013 07:43
Tex Offline
Besatt
Besatt

Re: Feiedugnad for kommunen [Re: GertA] #1589098 18/04/2013 10:28
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Ole 3 kan vel kanskje ikke kalles en ferge av stor viktighet, men jeg er enig i at Tbg burde kunne holde seg på beina. Det er små utkantkommuner hvor snittalderen er over 70 på de få som bor der som burde være fattige. Men halvstore, vitale byer burde gå i pluss.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Feiedugnad for kommunen [Re: Tex] #1589123 18/04/2013 10:54
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tex

Det var sysselsettingen sin det!

Er visst ikke engangstilfelle heller. Litt overasket over kalde klimaet i N-Korea. Nord-Korea har et kontinentalt monsunklima med stor kontrast mellom vinter og sommer. Halvøya er om vinteren under innflytelse av kalde og tørre nordvestlige luftmasser, som strømmer ut fra det mektige asiatiske vinterhøytrykk. Gjennomsnittstemperaturene varierer fra –22 °C i innlandet lengst i nord til mellom –2 og –4 °C langs sørøstkysten.

Men ser helt klart likheten med manuell snømåking i Nord Korea og kosting i Tønsberg.

KANSKJE får de N-K får en matbit etter en dags arbeid.

Moderator  support