Utstyrshysteri? Neida. Heller en ren nødvendighet. Jeg er motstander av utstyrshysteriet til barn, men så er jeg samtidig svært opptatt av at barna skal få en sykkel som er tilpasset sin størrelse og vekt. Etter å selv ha opplevd hvor mye motivasjon det ligger i en godt tilpasset sykkel så er jeg villig til å lete litt for å finne gode sykler til mine barn. Alt innenfor en fornuftig pris selvfølgeligvis.
Å handle terrengsykkel til barn er ingen enkle sak. Utvalget er elendig, de er alt for tunge, kommer ofte med en fullstendig ufunksjonell demper, alt for lange krankarmer etc.
Jentungen fikk en Gekko 24" sykkel i fjor som jeg trodde skulle vare 2 sesonger. Da den kom frem fra vinterlagringen viste det seg at hun hadde vokst ut av den allerede nå (til lillebrorens store glede). Gekkoen kom uten demper og veide under 10kg inkl pedaler.
Da var det bare å begynne sykkeljakten igjen: Nå må hun over på 26" hjul men med maks 14" ramme. Dette er det ikke store utvalget på. De få jeg kom over veide godt over 13kg og hadde 175mm krankarmer! Villedende pris: 8.500! Islabikes virker å være et av de få gode alternativene så langt.
Siden jeg selv skal over på 650b sykkel i år så får jeg jo en reservesykkel til overs. Denne sykkelen ble tidliger oppgradert med god demper, 170mm XT krank, hjulsett etc. Dermed bestemte jeg meg for å lete etter en 14" ramme og bygge en ny sykkel basert på delene fra min utdaterte reservesykkel.
Etter noe leting fant jeg fort ut at det ble billigst å bestille en karbonramme fra Kina! Etter å ha opprettet kontakt med Chris fikk jeg rammegoemetri og str.kart.
Da jentungen fikk se bilder av ramma kom det raskt: Er de bare i svart? Hun hadde fått en hvit hjelm i julegave og ønsket seg selvfølgelig en hvit ramme som stod i stil. En ny mail til Chris og han kunne bekrefte at vi kunne velge farger og design mot et lite tillegg. Da ble det en runde på paint for å se på mulige farver. Det kule er jo at vi kunne legge inn noen elementer fra klubbens farver: Blå og Magenta.
Slik ble utkastet:
Etter 8 dager kom det ny mail med bilder vedlagt, om at ramma var ferdig produsert og sendt.
Så langt har prossessen gått veldig glatt. Kommunikasjonen går på godt engelsk og de svarer raskt på mail.
Prisen jeg har betalt så langt er 541USD. Dette inkluderer ramme, farging, setestag og styre samt frakt.
Nå er det 7 dager siden ramma ble sendt så jeg venter ramma "any day" nå.
Bra greier! 3000kr+mva/gebyrer er jo mye for en barneramme, men jeg vil tro du ikke har noe problem med å få solgt den når hun har vokst fra den... Fargene er vel også kjønnsnøytrale nok (ettersom de er klubbfarger) til at lillebroren også kan arve den og bli fornøyd.
Det jeg kanskje stusser litt på er at hun allerede som 10-åring skal over på 26", samme hjulstørrelse som 200cm høye menn har brukt fram til for et par år siden? Jeg er ikke ekspert på barnesykler og hjulstørrelser men det hørtes litt rart ut.
Bra greier! 3000kr+mva/gebyrer er jo mye for en barneramme, men jeg vil tro du ikke har noe problem med å få solgt den når hun har vokst fra den... Fargene er vel også kjønnsnøytrale nok (ettersom de er klubbfarger) til at lillebroren også kan arve den og bli fornøyd.
Det jeg kanskje stusser litt på er at hun allerede som 10-åring skal over på 26", samme hjulstørrelse som 200cm høye menn har brukt fram til for et par år siden? Jeg er ikke ekspert på barnesykler og hjulstørrelser men det hørtes litt rart ut.
Nå kommer selve ramma på 2300NOK inkl frakt, resten er ekstrautstyr som igjen blir billigere å bestille fra dem i samme omgang enn å skaffe utenom. Mener å huske det ble mindre enn 300kr i forskjell fra billigste aluramme i samme str fra CRC. I tillegg har de en tendens til å tilby "Promotion only value" på fraktpapirene...
Når det gjelder hjulstørrelsen så er jeg ikke bekymret. Islabikes anbefaler 26" fra 9+ år. Så lenge ramma er tilpasset størrelsen så blir ikke 26" hjul problemet. Det finns nok av de på min beskjedne størrelse som velger seg 29" hjul.
Målet var å unngå å gå opp over 3 kg på sykkelvekta når hun bytter fra 24" til 26" og dette til en lavest mulig nyanskaffelsespris.
Toll er det vel ikke på sykler/deler? Etter min erfaring pleier også kineserene å skrive såpass lav verdi at det knapt blir noe moms...
Du har helt rett, det var fortollingsgebyr jeg mente, ikke toll. Er rettet opp. Og ja, de skriver ned verdien om du ønsker. Er sikker på at man kunne fått oppgitt verdi til under fortollingsgrensen på 200kr, men så langt ønsker jeg ikke å trekke det.
26" passer vesentlig bedre til en 10-åring enn en på 2m
Begge mine byttet til 26" i 8-års alderen. Faktisk yngstejenta kjørte med 26" i fjor som 7-åring. Men var over 140cm.
bare tull at man ikke skal bruke 26" fra yngre aldre. Men syklene må passe. Problemet er at det skal være så himla billig. Da er det ikke rom, for å få på plass gode deler som passer. Jeg synes faktisk folk skal investere litt mer, hvis de har unger som liker å sykle. får ungene en god sykkel som passer, blir det en helt annen sykkelglede.
blir helt frustrert av å se gubber med sykler til 40k+, så sykler poden rundt på en 24" på 18kg med 175mm krankarmer. Her må sykkelbutikkene skjerpe seg.
De fleste merker kan levere sykler i 13-14". til og med mange 16" sykler får du til å passe bra for en 9-10-åring. Be butikken prise inn å bytte ut 170-175mm krankene med 165mm eller enda mindre hvis mulig. Bytt 120 stemmet til 40-60mm og sett på en rett setepinne. Blir litt mer enn supertilbudet på 2.990,-, men skal love sykkelgleden blir en annen
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Toll er det vel ikke på sykler/deler? Etter min erfaring pleier også kineserene å skrive såpass lav verdi at det knapt blir noe moms...
Du har helt rett, det var fortollingsgebyr jeg mente, ikke toll. Er rettet opp. Og ja, de skriver ned verdien om du ønsker. Er sikker på at man kunne fått oppgitt verdi til under fortollingsgrensen på 200kr, men så langt ønsker jeg ikke å trekke det.
Jeg har kjøpt en del greier fra Kina, og har aldri bedt om å få skrevet lavere pris på pakka da jeg ikke liker å snylte på staten. Likevel er den ofte skrevet kraftig ned. Ofte er ting som koster over tusen kroner skrevet ned til ca tusen, også var det noen som sa at det var det som var momsgrensa i Kina, og at det sikkert var derfor de gjorde det. Om det stemmer vet jeg ikke.
Det gjorde den faktis sist lørdag, men siden jeg dro til Egersund for intensiv jobbing så fikk jeg ikke gjort så mye.
Ramma ble bestilt den 20/3 og ankom den 20/4.
Lakkeringen ble bra! Ramma er hellakkert i hvit før blå og magenta er lagt oppå. Til slutt er det klarlakk. Det er brukt kopper på krankhuset og head-tuben slik at lakkrester ikke er på uønskede steder.
Jeg gjorde en kjapp prøvemontering av gaffel, krank, sete og hjul for å jentungen til å prøvesitte sykkelen før jeg reiste slik at evt andre deler kunne bestilles. Ser at avstanden frem til styre blir litt lang med 90mm stem og rett styre som var på prøveoppsettet. Jeg bestilte riser styre med ramma så dette hjelper litt. I tillegg bestiller jeg 50mm stem. Da tror jeg hun får en rimelig riktig sittestilling.
Desverre var det feil øvre styrelager som fulgte med. Jeg skulle hatt 45/45x41.0 - Press Fit, men fikk 45/45x41.8 - Drop in.
Siden front giret på delesykkelen var et low sving slik at festet kommer for langt ned så måtte jeg bestille nytt av dette også. Reducer for gaffelen for å kunne bruke denne på Tapered headtube er allerede kjøpt og montert.
Skal du bruke riser? en av utfordringene med å bruke 26" på de yngre, er at styret blir høyt. Etter at 29" kom som rittsykler, har det kommet mange korte stem med bratte vinkler. disse passer ofte perfekt for de yngre også. Du velger altså å gå andre veien?
Bratt, kort stem, snudd nedover har vært løsningen for de 26" jeg har bygd til barn og unge. Da med helt flatt styre. gjerne med 6-12 grader baksving
Re: Karbonsykkel til 10 åring. Byggetråd
[Re: GardS]
#159781730/04/201319:28
Du har absolutt et poeng GardS og takk for innspill!
Jeg har stått å sett på at fronten kan bli høy, men jeg tror jeg kommer i mål, med eller uten riser-styre.
Riserstyret kjøpte jeg med for å få baksving, ikke for riser-effekten i seg selv. Dette siden hun hadde riktig avstand fram til styret på den gamle sykkelen. Ett av målene jeg var nøye med var at lengden på headtuben ikke skulle bli noe lengre enn på den gamle sykkelen nettopp for å ikke få unødvendig høy cockpit. Jeg har i tillegg ett flatt styre tilgjenelig slik at jeg får sammenlignet hva som er best.
Stemmet jeg har bestilt er 50mm og har 6deg stigning. Jeg tror dette passer ypperlig til å sette med negativ stigning.
Gaffelen jeg har kan bygges om til 80mm demping og dette kan også bidra til å senke fronten noe.
Kjempeflott Kjenner at jeg ser fram til og få unge og bygge sykkel
Men si meg, en 10 åring som sykler med klickpedaler? Det hadde jeg ikke trodd
Takk for skryt fra alle!
Klikkpedaler for 10 åringer er ingen problem overhode. Hun begynte med klikk på slutten av sesongen hun var 8 år og jeg tror hun aldri har glemt at beina sitter fast.
Ved å være i skogen de første turene med klikk så drilles utklikk svært fort inn. Ikke er det fullt så vondt å falle heller.
Kjempeflott Kjenner at jeg ser fram til og få unge og bygge sykkel
Men si meg, en 10åring som sykler med klickpedaler? Det hadde jeg ikke trodd
I Rundbane kjører 10-åringene, stort sett samme løyper som de voksne. Det ville ikke fungert veldig bra uten klikkpedaler. Vi hadde den diskusjonen for et par år siden på nissancup og vi så ikke en eneste i M10 uten. Selv mange i 6-8, brukte klikk.
Re: Karbonsykkel til 10 åring. Byggetråd
[Re: GardS]
#160475310/05/201321:35