http://www.nrk.no/ytring/stopp-fartsbollene-1.10992455Utdrag:
"Analyser fra Statens vegvesen viser at for høy fart er medvirkende årsak til 49 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det er en myte at det kun er den svært høye farten som dreper. Øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker risiko for personskadeulykke med 10 prosent og risikoen for å bli drept med 25 prosent. I en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk opplyser fem av ti bilførere at de ofte kjører 10 km/t over fartsgrensen. Den vanlige trafikanten som ofte kjører «bare litt over» fartsgrensen er i stor grad medvirkende til at det dør en person hver tredje dag på norske veier."
Kanskje fler av oss burde følge Dans eksempel?
Det tryggeste hadde så klart vært om makshastighet på all persontransport hadde vært kraftig begrenset, f.eks til 10 km/t. Det burde i så fall gjelde både bil. MC, snøscooter, sykkel, ski, spark, pulk, hestetransport, båt og ikke minst fatbike. Eller så kunne alle holde seg innendørs og kommunisere via facebook og facetime, mens de sliter ut sykkelrullene sine.
I andre sammenlignbare land med gjennomgående høyere fartsgrenser enn Norge (les: Sverige), er det tryggere å kjøre bil enn i Norge. 30% flere ungdommer dør i norsk trafikk til tross for at vi har verdens laveste fartsgrenser.
http://www.rb.no/bil/trafikkens_unge_ofre/article5320720.eceModerat fart som eneste årsak til ulykker er veldig tynt dokumentert. Men fart er nesten alltid med i den dødelige coctailen, sammen med rus, for lite søvn, manglende bilbelte, uoppmerksomhet, senilitet osv. Og det er opplagt at hvis man kjører i rus eller fylla, så vil høyere fart øke sannsynligheten for skader/død.
Etter å ha prøvd vil jeg for øvrig konkludere med at raskeste (og mest komfortable) vei til Dokka er for øvrig RV4 Gjøvik og så RV33, ikke RV34 over Brandbu. RV34 er riktignok et par mil kortere, men mye mer humpete svingete at det går raskere på RV33. På RV33 er det dessuten mer oversiktig og større sjanse for å unngå farer som f.eks bilister i pillerus/fylla/smstranse etc.