Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Raskeste vei Oslo-Dokka

Raskeste vei Oslo-Dokka #1588345 17/04/2013 10:41
T
TRemedy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Noen som har erfaring med hvor som er raskest å kjøre (med bil) fra Oslo sentrum til Dokka. Ser ut som det er en haug alternativer (ikke utømmende):

Alt 1: Rv4 og så inn på Rv34 (anbefalt av google maps)
Alt 2: Rv4 hele veien (lenger, men kanskje bedre vei?)
Alt 3: En frekkas om Hønefoss/Jevnaker og så Vestsidevegen langs Randsfjorden

Jeg har ingen planer om å respektere fartsgrensene, men holder meg godt innenfor grensen for førerkortbeslag.

Oppfatter RV4 som kjip fordi det er få forbikjøringsmuligheter og mye 50/60 soner.

Er Vestsideveien OK eller er det en telehivbefengt krøtersti?

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588350 17/04/2013 10:46
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: TRemedy
Er Vestsideveien OK eller er det en telehivbefengt krøtersti?

Den var helt forferdelig den ene gangen jeg kjørte der. Snirklete og treg.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588365 17/04/2013 10:57
S
Skoje Offline
Ivrig
Ivrig
S

Jeg har ingen planer om å respektere fartsgrensene, men holder meg godt innenfor grensen for førerkortbeslag.

thinking

Vil anbefale deg å dra tidligere slik at du har bedre tid og kan respektere fartsgrensene.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: Skoje] #1588380 17/04/2013 11:12
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Skoje

thinking

Vil anbefale deg å dra tidligere slik at du har bedre tid og kan respektere fartsgrensene.

Det å kjøre for fort er lov mot et vederlag:-)

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588402 17/04/2013 11:25
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Meg bekjent går vel ikke rv4 innom eller forbi Dokka, så alternativ 2 faller bort...

Det beste er nok å kjøre rv4 til Jaren og så inn på 34 over Brandbu og Hov. Vestsidevegen frarådes!

Og i tillegg håper jeg UP er på jobb på sine vante strekker langs "firer'n" den dagen du kjører - gjerne både på Akeshus- og Opplandssida, makan til dustekommentar om fart!

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588445 17/04/2013 12:16
T
TRemedy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Takk for gode betraktninger. Glemte i "farten" at man ikke må prøve seg på politisk ukorrekte finter her på forumet, så jeg trekker tilbake den sleivete formuleringen om respekt for fartsgrenser.
Jeg har den yttereste respekt for norske fartsgrenser, uavhengig av og uten tanke på at italienske bestemødre i Fiat Pandaer er verdige tilliten å kjøre fortere enn meg. Videre vil jeg jobbe for at de som opererer i intervallet [fartsgrense-godt innenfor førerkortbeslag], i eksemplet 60 sone blir dette [60- godt under 86], utsettes for nødvendig sosialt og fysisk press, og om nødvendig mobbing og utstøting, slik at de tvinges til å respektere fartsgrensene. Jeg vil også gjøre det som står i min makt for å øke straffenivået for fortkjøring innenfor det nevnte intervallet. Her må det bli mer svart/hvitt tenking, og det er ingen grunn til at 5km/t for fort, ikke skal straffes likt som drap og voldtekt. Dette gjelder spesielt på firefelts vei hvor det er viktig at vi bevarer vår kulturarv med en særnorsk 100 km/t grense.
Jeg vil også benytte anledningen til å beklage til alle på forumet, venner, familie , Utrykningspolitiet, Jens Stoltenberg og Marit Arnstad for at jeg har formulert meg på en måte som kan forstås som at jeg mangler respekt for norske lover og sågar bedriver aktiv planlegging for lovbrudd.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588464 17/04/2013 12:42
Lenny Offline
Veteran
Veteran
TRemedy: All right, all right, I apologize.

Forumet: You're really sorry?

TRemedy: I'm really, really, sorry. I apologize unreservedly.

Forumet: You take it back?

TRemedy: I do, I offer a complete and utter retraction. The imputation was totally without basis in fact, and was in no way fair comment, and was motivated purely by malice. And I deeply regret any distress that my comments may have caused you, or your family, and I hereby undertake not to repeat any such slander at any time in the future.

Forumet: Ok.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588493 17/04/2013 13:13
Dan Offline
More than words
More than words
Glemte i "farten" at man ikke må prøve seg på politisk ukorrekte finter her på forumet, så jeg trekker tilbake den sleivete formuleringen om respekt for fartsgrenser.

Too late. Det var jo ikke en sleivete bemerkning. Det var en informasjon om at du har tenkt å kjøre godt over fartsgrensen. At noen her da reagerer er bare naturlig og har ikke noe med politisk korrekthet å gjøre, men derimot at vi har blitt voksne nok til å innse konsekvensene, og at maset om at det er farten som dreper (og også dreper andre enn bilføreren selv) faktisk har sine grunner i enkel fysikk.

85 km/h i 60-sonen er tullekjøring uansett hvor kvisete og tøff du er.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588499 17/04/2013 13:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Videre vil jeg jobbe for at de som opererer i intervallet [fartsgrense-godt innenfor førerkortbeslag], i eksemplet 60 sone blir dette [60- godt under 86],

La oss se om du har forstått konsekvensene av å kjøre 85 i stedet for 60. Det tviler jeg nemlig på.

Vi tenker oss en situasjon der du bremser for noe i veien og akkurat greier å stoppe i 60. Dersom du kjører 85 under samme forhold med samme bil og begynner å bremse på samme sted (noe du ikke får til pga av reaksjonstiden, men det ser vi bort i fra for enkelhets skyld), så vil du treffe det du klarer å stoppe for i 60 med en viss hastighet. Hvor stor er denne hastigheten som kunne vært null dersom du holdt fartsgrensen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: VegardAarvåg] #1588512 17/04/2013 13:36
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: VegardAarvåg
Det beste er nok å kjøre rv4 til Jaren og så inn på 34 over Brandbu og Hov.

Vi har hytte i den retningen og velger denne ruta i 22 av 23 tilfeller.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: Tgabriel] #1588520 17/04/2013 13:44
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Tgabriel
Sitat: VegardAarvåg
Det beste er nok å kjøre rv4 til Jaren og så inn på 34 over Brandbu og Hov.

Vi har hytte i den retningen og velger denne ruta i 22 av 23 tilfeller.

Vi har også hytte i den retningen og velger også den ruta i 22 av 23 tilfeller. Håpet dette handlet om beste sykkelvei og ikke grisekjøring.

Pleier å være noen gode telehiv langs Randsfjorden, lykke til.

keo
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588569 17/04/2013 15:40
T
TRemedy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Så 85 er godt under 86? Fiffig utregning.
Og 85 er tullekjøring i 60 sonen. Det kan det være. Men like ofte er 60 en tullegrense. Kroneksemplet er vinterfartsgrensen på 60 på ring 3 som eksisterte inntil nylig. Den var så idiotisk at ikke engang politiet gadd å håndheve den.

Hvis man skal analysere kommentaren min så kan den leses som "I likhet med 80% av bilistene så er min hastighet i praksis et sted litt over fartsgrensen, men godt under førerkortbeslag. 10-20 km/t over når forholdene tillater det. Og jeg gidder ikke å ligge bak den lille andelen pedanter som holder fartsgrensen til punkt å prikke eller de som er i pillerus og kjører sakte for å unngå å bli stoppet av purken"

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588577 17/04/2013 16:09
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et annet problem er jo at mange ligger 5-10km/t under fartsgrensen når de tror de følger fartsgrensen.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588582 17/04/2013 16:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Skal du gjette på oppgaven min og demonstrere at du vet hva å øke farten til 85 gjør for kollisjonshastigheten? Vi kan godt redusere fartsøkningen til 70 dersom det er mer relevant.

- Robert Green Ingersoll
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588649 17/04/2013 18:21
Dan Offline
More than words
More than words
Og jeg gidder ikke å ligge bak den lille andelen pedanter som holder fartsgrensen til punkt å prikke

Så man er pedant hvis man evner å holde fartsgrensen spot-on? Med GPS-sjekket speedometer, fartholder og fartsperre så er det null stress å ligge i akkurat 60 i 60-sonen. Er jeg da pedant fordi jeg er i veien for deg og andre som ikke er like gode til å kjøre bil og derfor må holde 5-10 km/h over fartsgrensen for å føle seg trygge på aldri å *grøss* dette ned under fartsgrensen? ICON_WINK

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: cvrokka] #1588690 17/04/2013 18:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: cvrokka
Et annet problem er jo at mange ligger 5-10km/t under fartsgrensen når de tror de følger fartsgrensen.

Huh? Hvorfor er det et problem at de trur på noe som ikke eksisterer i virkeligheten. Tipper sånn ca. 999.999.999 av 1.000.000.000 har til tider en feil oppfatning av virkeligheten, ser ikke helt hvorfor det må være et problem.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1588810 17/04/2013 21:12
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Her bør noen snart stille det korrekte spørsmålet, nemlig hvorfor i all verden skulle noen ha det travelt med å komme til Dokka?

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: Tange] #1588831 17/04/2013 21:42
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange
Sitat: cvrokka

Huh? Hvorfor er det et problem at de trur på noe som ikke eksisterer i virkeligheten. Tipper sånn ca. 999.999.999 av 1.000.000.000 har til tider en feil oppfatning av virkeligheten, ser ikke helt hvorfor det må være et problem.

Det er et problem for de bak som ønsker å følge fartsgrensen i faktisk hastighet.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1589375 18/04/2013 17:27
P
powtangclan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Nå er det sånn at jeg har vokst opp langs nevnte strekning og vil vel si at Oslo-Dokka kjøres best via RV 4 til Brandbu/Jaren, så FV 34 fra Brandbu/Jaren. Jeg ville gå så langt som å si i 100 av 100 tilfeller. Jobbes med utbedringer av FV 34 mellom Grime og Vesleelva(Golfbanen), men nå er det kun små partier som er kronglete.
Jeg er i grunn mer nysgjerrig på hvorfor man skal til Dokka??? Det er da INGEN grunn til å dra dit!! :-)
Til de av dere som skal sykle Enduro til sommeren, vil dere få stifte bekjentskap med denne veistrekningen.

Peter
Stolt eier av Traktor Bike Park.

No brothers in the powder!!
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: Totte] #1589377 18/04/2013 17:30
P
powtangclan Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: Totte
Her bør noen snart stille det korrekte spørsmålet, nemlig hvorfor i all verden skulle noen ha det travelt med å komme til Dokka?

Denne så jeg først nå. Godt det er flere som tenker det samme :-)

Peter
Stolt eier av Traktor Bike Park.

No brothers in the powder!!
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: Dan] #1589616 18/04/2013 22:20
T
TRemedy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: Dan
Og jeg gidder ikke å ligge bak den lille andelen pedanter som holder fartsgrensen til punkt å prikke

Så man er pedant hvis man evner å holde fartsgrensen spot-on? Med GPS-sjekket speedometer, fartholder og fartsperre så er det null stress å ligge i akkurat 60 i 60-sonen. Er jeg da pedant fordi jeg er i veien for deg og andre som ikke er like gode til å kjøre bil og derfor må holde 5-10 km/h over fartsgrensen for å føle seg trygge på aldri å *grøss* dette ned under fartsgrensen? ICON_WINK

For det første tror jeg ikke noe på at du som hovedregel holder fartsgrensen. Mulig du gjør det av og til, men alle som har kjørt bil i noenlunde omfang vet at det bare et et lite mindretall som kjører akkurat på grensen. Forsikringselskapet IF har forsket på saken og konkludert på samme måte: http://www.dagbladet.no/2013/02/07/tema/bil/motor/klikk/trafikksikkerhet/25635612/

For det andre har det mindre med evner å gjøre, og mer med vilje.

Men hvis det skulle være slik at du alltid/nesten alltid holder fartsgrensen til punkt og prikke, så er du en pedant som er i veien for meg og andre som tenker selv og ikke slavisk følger de tildels komiske fartsgrensene.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: powtangclan] #1589618 18/04/2013 22:23
T
TRemedy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: powtangclan
Nå er det sånn at jeg har vokst opp langs nevnte strekning og vil vel si at Oslo-Dokka kjøres best via RV 4 til Brandbu/Jaren, så FV 34 fra Brandbu/Jaren. Jeg ville gå så langt som å si i 100 av 100 tilfeller. Jobbes med utbedringer av FV 34 mellom Grime og Vesleelva(Golfbanen), men nå er det kun små partier som er kronglete.
Jeg er i grunn mer nysgjerrig på hvorfor man skal til Dokka??? Det er da INGEN grunn til å dra dit!! :-)
Til de av dere som skal sykle Enduro til sommeren, vil dere få stifte bekjentskap med denne veistrekningen.

Dokka har jo Randsfjordsmuseet! Hallo!?!?

Men det høres jo ut som det er tunge argumenter for å ta den veien du beskriver.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: GeirK] #1589619 18/04/2013 22:31
T
TRemedy Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Sitat: GeirK
Skal du gjette på oppgaven min og demonstrere at du vet hva å øke farten til 85 gjør for kollisjonshastigheten? Vi kan godt redusere fartsøkningen til 70 dersom det er mer relevant.

Nei. Jeg gidder ikke få finne frem formlene for å regne ut, men jeg ser godt poenget ditt. Kollisjonshastigheten øker uforholdsmessig mye mer enn farten.

Du har sikkert formlene parat og kan dele det eksakte svaret med oss.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1589630 18/04/2013 23:57
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det er ikke så smart å planlegge å kjøre fortere enn en bør på en veg som en aldri har kjørt. De fleste kjører mye fortere enn de bør på veger de kjenner... Det er litt mindre tåpelig.

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1589640 19/04/2013 04:52
Dan Offline
More than words
More than words
For det første tror jeg ikke noe på at du som hovedregel holder fartsgrensen. Mulig du gjør det av og til, men alle som har kjørt bil i noenlunde omfang vet at det bare et et lite mindretall som kjører akkurat på grensen.

Jeg må innrømme at noen ganger kjører jeg til og med i 0 km/h i 50-sonen, f eks hvis jeg venter på grønt lys. Og andre ganger kjører jeg saktere enn fartsgrensen grunnet føre, sikt eller viltrisiko. Det er derimot de siste årene svært sjeldent at jeg kjører noe særlig over fartsgrensen, og jeg legger i hvert fall ikke på "moms" slik du og mange andre mener er ok.

Quote:
For det andre har det mindre med evner å gjøre, og mer med vilje.

Hvis noen sliter med å slutte å røyke så er det på en måte valgfritt å si at han enten ikke vil det sterkt nok eller at han ikke evner. Jeg velger å si at du ikke evner å holde fartsgrensen, enten det kommer av en dårlig innstilling, at du er infantil, litt kørka eller rett og slett teknisk dårlig på å kjøre bil. For meg blir det det samme.

Quote:
Men hvis det skulle være slik at du alltid/nesten alltid holder fartsgrensen til punkt og prikke, så er du en pedant som er i veien for meg og andre som tenker selv og ikke slavisk følger de tildels komiske fartsgrensene.

Så du mener at jeg er i veien for deg hvis jeg kjører i 60 i 60-sonen? Det må nesten få lov til å være ditt eget problem. Jeg er sikker på at i min ungdom så var du en av dem som soset frem i 100 km/h i 80-sonen og var i veien for meg der jeg kom i 200 km/h

Hva tror du gir best og sikrest trafikkavvikling, at alle kjører i samme fart, enten det er 5 under, rett på, 5 over eller 10 over, eller at alle kjører i det tempo de selv mener er riktig akkurat der og da? Den eneste måten å få alle til å holde tilnærmet samme fart er å sette opp skilt langs veien og tenk, det er det noen som har gjort.

Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1589650 19/04/2013 05:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Nei. Jeg gidder ikke få finne frem formlene for å regne ut, men jeg ser godt poenget ditt. Kollisjonshastigheten øker uforholdsmessig mye mer enn farten.

Du har sikkert formlene parat og kan dele det eksakte svaret med oss.

Øker du hastigheten fra 60 til 70, øker kollisjonshastigheten fra 0 til 36 km/t. Øker du til 85, blir kollisjonshastigheten hele 60 km/t, det vil si det samme som en som holder farstgrensen i en bil uten bremser!. Egentlig er det enda verre siden denne utregningen forutsetter at du begynner å bremse på samme sted. Det er ikke tilfelle hvis reaksjonstiden er den samme i alle tilfeller.

- Robert Green Ingersoll
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1590166 19/04/2013 16:58
K
Kardam Offline
Entusiast
Entusiast
K
Vi som elsker å kjøre bil og/eller mc ser gjerne at veien er svingete og krevende. Dere andre kan gjerne kjøre på de kjedelige veiene, så får vi livsnytere ha veien på vestsiden av Randsfjorden i fred ICON_SMILE
God tur.

Grusgubbe og langtursyklist
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: Kardam] #1590376 19/04/2013 21:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kardam
Vi som elsker å kjøre bil og/eller mc ser gjerne at veien er svingete og krevende. Dere andre kan gjerne kjøre på de kjedelige veiene, så får vi livsnytere ha veien på vestsiden av Randsfjorden i fred ICON_SMILE
God tur.

+1. Jeg kjører ikke mye i dette området, men er enig i at rette veier er dødskjedelig!

- Robert Green Ingersoll
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1590460 20/04/2013 06:41
G
Goldrush Offline
Ringrev
Ringrev
G
http://www.nrk.no/ytring/stopp-fartsbollene-1.10992455

Utdrag:

"Analyser fra Statens vegvesen viser at for høy fart er medvirkende årsak til 49 prosent av dødsulykkene på norske veier. Det er en myte at det kun er den svært høye farten som dreper. Øker gjennomsnittsfarten med 5 prosent, øker risiko for personskadeulykke med 10 prosent og risikoen for å bli drept med 25 prosent. I en undersøkelse gjennomført av Trygg Trafikk opplyser fem av ti bilførere at de ofte kjører 10 km/t over fartsgrensen. Den vanlige trafikanten som ofte kjører «bare litt over» fartsgrensen er i stor grad medvirkende til at det dør en person hver tredje dag på norske veier."

Kanskje fler av oss burde følge Dans eksempel?

Redigert av Goldrush; 20/04/2013 06:42.

Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
Re: Raskeste vei Oslo-Dokka [Re: TRemedy] #1590469 20/04/2013 07:04
ØyvindHr Offline
Ringrev
Ringrev
Å kjøre "fort" på landeveien er ingen utfordring overhode, bare farligere som nevnt. Om det bor en liten fartsdjevel i deg på jakt etter utfordringer kan man i stedet melde seg på konkurranser som dette http://autoslalom.no/wp/ Her kan du teste dine og bilens kjøreegenskaper på en trygg måte ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=eBMwoRBO9J4

http://www.youtube.com/watch?v=lh0EcR9hylw

http://www.youtube.com/watch?v=U7huv_zzC-I

Redigert av ØyvindHr; 20/04/2013 07:05.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support