Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

pussemaskin til vegg, hvilken?

pussemaskin til vegg, hvilken? #1587396 15/04/2013 21:06
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Jeg har egentlig ikke lyst til å skrive dette innlegget, da det handler om pussemaksiner. Men jeg lurer på hva for en pussemaskin som er best egna til å slipe bort maling på betongvegg i mindre rom, eller en panelhimling på f.eks 15m2. Bosch imponerer med kvalitet, høyt turtall/pussinger per minutt, men jeg lurer på om det er bra med høyt turtall, eller om det blir sykt mye støv og sandpapir som er pakka på 1 minutt. MeecTools ifra Jula har lavere priser. Skriv gjerne hva som er bra på 2 til 8 linjer.

her er de fire jeg har vurdert:

Bosch PSS 250 AE
plansliper, 14000 til 24000 omdreininger/ristinger i minuttet, kan sikkert få kjøpt reserveplate, som er under, blir muligens slitt

Meec Tools plansliper
billig plansliper ifra Jula, Meec Tools, utfordrer til Bosch, har konstant 12000 omdreininger/ristinger

Eller bør jeg satse på eksentersliper? De har ikke så sykt høyt turtall, som jeg mistenker er bedre, for å ta av maling på vegger.

Meec Tools eksentersliper
Den har fra 6000 til 12000 omdreininger, og 420watt, tror det passer med en ny universal reserveslipe plate, for sandpapir.

Bosch PEX 300 AE
Bosch sin er sikkert dyrere og har fra 4000 til 24000 omdreininger, samt så finnes det sikkert reserveplate for sandpapir.

Re: pussemaskin til vegg, hvilken? [Re: bixit] #1588063 16/04/2013 21:18
O
Oekern Offline
Avhengig
Avhengig
O
Får ingen av linkene til og fungere ?

Støv blir det uansett. Tilkoblingsmulighet til (grov)støvsuger vil du ha til et slikt prosjekt. Det samler ikke opp riktig alt, men det er så absolutt verdt det.

Det kommer uansett til og gå mye papir i starten. Papiret vil pakke seg med maling som du påpeker.
Til eksentersliper har Bosh egen serie slipepapir som er hvite. Det står også "Best for paint" disse pakker seg ikke riktig så fort som tradisjonelt papir.

Nå har jeg ikke tatt i en PEX 300, men den nye PEX 400 (ae) er blitt utrolig liten og hendig i forhold til forgjengeren. Godt 2 håndsgrep som ikke er så slitsom og jobbe med over tid. Nå har jeg riktignok ikke brukt den til så mye vertikale flater som du kommer til i ditt prosjekt, men jeg tror ikke det skal bli noe problem.

Det er en fordel med mulighet til og justere turtall.

Redigert av Oekern; 16/04/2013 21:19.

Richmond SL3
Richmond SLR Composite
Re: pussemaskin til vegg, hvilken? [Re: bixit] #1588174 17/04/2013 07:29
A
Albo Offline
Entusiast
Entusiast
A
Får heller ikke linkene til å fungere. Det finnes spesialslipere til vegg- og takslip. De kalles giraffer. Fungerer bedre enn alt annet. Kan keies hos Ramirent og liknende steder. Jula har en billigvariant. Flugger, Flex m.fl har "håndverker"-varianter.

Tipper Jula eller Ramirent er beste alternativ. Pass på at du får en med støvsugertilbikbling og støvsuger. Spesialpapiret med "huller" i gjør at papiret ikke tetter seg

Redigert av Albo; 17/04/2013 07:29.
Re: pussemaskin til vegg, hvilken? [Re: bixit] #1588476 17/04/2013 12:54
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
Ingen erfaring med dedikerte vegg slipere, men kjøpte meg en plansliper fra Clas Ohlson i fjor for å slipe trapper(inne).

Kjøpte først en billig COtech, den røyk etter 10 min + dårlig slip.
Fikk låne en black & decker av en kompis, den var også like dårlig.

Stakk ned på byggmakker og kjøpte en Makita, den gjorde jobben 3x så raskt og oser av kvalitet.

Er det kun 1 vegg du skal fikse stikker du på ramirent og låner deg skikkelig utstyr!

Re: pussemaskin til vegg, hvilken? [Re: bixit] #1588711 17/04/2013 19:09
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig
Om du ikke skal ha frem betongen som finish på veggen ville jeg ha sparkla.
...men du skal kanskje ha frem betongen?

Re: pussemaskin til vegg, hvilken? [Re: bixit] #1588774 17/04/2013 20:28
B
bixit Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
B
Ja, takk for svar. Jeg har mulighet for å låne Bosch plansliper, og en mindre trekanta bosch plansliper, begge med konstant fart på ganske høyt turtall. Tror jeg supplerer med en rimelig eksentersliper, med justerbart turtall, for meg ser det ut som at MeecTools også har utskiftbar slipeplate som reservedel.

Det er bare sånn generell bruk jeg tenker på. En murvegg som er malt noen ganger hart godt av å bli slipt ned endel.

Moderator  support