Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe

Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe #1587357 15/04/2013 20:09
E
ebruker Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Sitter på gjerdet og vurderer å kjøpe en Izzo Alex Duetto som førstegangs maskin. Noen som kan overbevise meg om at det er en fjollette idé?

Ser den koster 17000 kr (inkl. norsk moms) på stoll-espresso og 25000 kr på cortado.no. Sistnevnte tilbyr demo, kursing og helt sikkert hjelp til å sette den opp. For en totalt newbie er jeg usikker på hvor mye akkurat dette er verdt. Jeg vil uansett melde meg opp på et baristakurs ved en senere anledning. Noen som har noen tanker om dette?

Re: Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe [Re: ebruker] #1587426 15/04/2013 21:58
bk Offline
Ringrev
Ringrev
Maskinen er vel meget god....
Mener det er en her inne som har en , som sikkert kan komme med noe mere utfyllende.

Stoll espresso - solide.

Husk , kjøp en god kvern også. Gjerne en med timer.

Re: Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe [Re: ebruker] #1587866 16/04/2013 16:19
E
ebruker Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Tenkte å kjøpe en Mahlkönig k30 Vario. Har en Mahlkönig Vario-W fra før av som jeg er veldig fornøyd med, men den kverner kun filter/presskanne.

Så du ser ikke noe problemer med å kjøpe duettoen som første gangs maskin? Er jo litt redd for å ødelegge noe. Samtidig skal man kanskje ødelegge ganske mye før det forsvarer prisforskjellen på 8000 kroner opp til cortado.no...

Re: Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe [Re: ebruker] #1588637 17/04/2013 18:01
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Ikke noe problem med denne som førstegangsmaskin. Finnes knapt ikke enklere maskin å lage god kaffe på. Eneste er at du bør jo vite at du gidder å bruke den. Den er diger og dyr. Jeg kjøpte min fra bellabarista i England. Meget bra de og.

Re: Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe [Re: ebruker] #1588640 17/04/2013 18:04
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
K30 kverna er forresten også diger. Kan anbefale malkonig pro M hvis du setter pris litt på benkeplass på kjøkkenet.

Re: Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe [Re: ebruker] #1588650 17/04/2013 18:22
E
ebruker Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
E
Takk for innspill! At det er enkelt å lage en god espresso var litt av grunnen til at jeg tenkte på duettoen, har skjønt at det krever vesentlig mer innsats på en HX-maskin eller f.eks. en Rancilio Silvia, ift. å holde styr på temperatur. Har forsåvidt også tenkt tanken på å bare kjøpe en Silvia først og så gå gradene oppover, som sikkert er mer vanlig.

Er det forresten egentlig mulig å ha duettoen på kjøkkenbenken? Selv har jeg veggskap 50 cm over, ser for meg at det blir umulig å ta vannbeholderen inn og ut av maskinen med skapene over.

Re: Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe [Re: ebruker] #1588732 17/04/2013 19:37
G
GIB Offline
Medlem
Medlem
G
Jeg har en Silvia med PID. Da er ikke temperaturkontroll noe særlig problem. Kjøper du denne fra utlandet pluss en PID så er du vel 12.000 kr under prisen til Duettoen bestilt fra utlandet. Største ulempen som jeg ser ved Silviaen er at siden den har en kjele så vil det ta litt tid å lage melkedrikker. Spesielt dersom du skal lage flere. Da må temperaturen på kjelen gå opp og ned mellom bryggingen og steamingen. Så det kommer vel en del an på behovet ditt. Jeg regner også med at du får solgt Silviaen lett dersom du blir bitt av espressobasillen og vil oppgradere ICON_SMILE Men har du pengene så kjøp Duoettoen, den er utrolig lekker!

Re: Izzo Alex Duetto: Å kjøpe eller ikke å kjøpe [Re: ebruker] #1588752 17/04/2013 19:59
L
Lookatme Offline
Entusiast
Entusiast
L
Maskinen en 43-44 cm, så den går nok på benken, men du klarer nok ikke å fylle den uten å flytte den. Duettoen kan kobles på vann, men også brukes fra vannkanne. Så du finner nok en løsning på det. K30 kverna kan du bare glemme å få på benken, med mindre du tar av hopperen og putter det du skal ha av kaffe i for hver gang. Pro M går på benken.

Siden du tenker i retning at duettoen har du nok ambisjoner om god kaffe. Jeg ville derfor hoppet over silvaen. Alle maskiner med e61 gruppe har potensialet til å lage like god kaffe som duettoen, spesielt om den har PID. Lager du latte, cappuccino, espresso og americano om en annen, er det gull med 2 kokere, men en HX maskin funnker og, men krever noe mer kunnskap og ferdigheter. Om du har et bruksmønster som tillater å først lage ett par espressoer og deretter stime melk og ikke mer enn det går det fint med en enkel koker. Noe ala isomac zaffiro vil kunne gi veldig bra resultat.

Foreslår at du tenker nøye gjennom behovet ditt før du bestemmer deg. Duetten er utvilsomt en rå maskin, men den er som sagt svær og dyr.

Moderator  support