Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rohloff reservedeler

Rohloff reservedeler #1586423 14/04/2013 11:42
I
Idar Borlaug Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
I
Hei

Skal på langtur med en Rohloff gir, lurte på hva dere tar med på 3000km tur og hvor dere kjøper reservedeler? girveier olje osv.

Re: Rohloff reservedeler [Re: Idar Borlaug] #1604564 10/05/2013 18:48
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Idar Borlaug
Hei

Skal på langtur med en Rohloff gir, lurte på hva dere tar med på 3000km tur og hvor dere kjøper reservedeler? girveier olje osv.

Et sett med girkabler. Du får vel også kjøpet et slikt sett på veien også. På en slik tur vil jeg også tatt med meg en sprocket remover (8501). Det er ikke sikkert det er på sykkelverksteder du besøker. En ekstra oljeskrue (8205) og et oljeskiftsett ville jeg tatt med (8410) og satset på at det holdt med et bytte halvveis. Husk at du også kan sykle en stund selv om oljen renner ut. F.eks. til neste by.

Ut over det er det fryktelig lite som kan gå galt. Jeg håper dette hjalp.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Rohloff reservedeler [Re: Idar Borlaug] #1604567 10/05/2013 18:56
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man kan sykle langt selv om oljen renner ut. Så lenge den ikke er vasket innvendig med diesel ligger det jo oljefilm på alle deler inni der, og det er alt som trengs egentlig.

Re: Rohloff reservedeler [Re: Idar Borlaug] #1604576 10/05/2013 19:09
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Ta med det som ble nevnt over, men du trenger ikke skifte olje alt etter 1500km med mindre det er et helt nytt nav (Skal kjøres inn ca. 1000km og deretter oljeskift). Skift heller olje FØR du legger ut på tur hvis det er lenge siden sist. Sjekk også navet for svetting eller lekkasjer.

Det kan være greit å ha med oljeskiftsett bare sånn i tilfelle noe skjer og du er avhengig av å få fylt på igjen.

Fast-bikes i Oslo har reservedeler, og eller er det flere andre butikker på nettet som har deler.

Kan være lurt å ha reserve av justeringsskruene for girwirene også, har opplevd å knekke en slik når jeg tryna.

Sjekk at drivvverket er OK før du legger ut på tur. Kjører du et symmetrisk krankdrev foran kan du bare snu det og det samme kan du med drevet på navet (bortsett fra 13 tenners drevet). Snur du disse og setter på et nytt kjede har du helt nytt drivverk igjen.

Bremseskiva for et Rohloff er også sær og kan være vanskelig å få tak i om den ryker, sjekk tilstanden på denne og ta evt med en reserve. Uansett bør du jo ha med reserve bremseklosser også, men det er jo ikke Rohloffspesifikt.

Rohloff hjul er typisk bygget med ganske korte eiker så det kan være lurt å ha med noen eiker i riktig lengde (selv om det skal være unødvendig om du har et godt bygget hjul. Med et Rohloff nav er det heller ingen fare for å kile kjedet mellom kassett og eiker..)

Re: Rohloff reservedeler [Re: krankdrev] #1604673 10/05/2013 20:31
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selvsagt skal du bytte rett før.... poenget mitt var at man kanskje ikke får tak i slik olje og bør ha med et sett.... for å kvitte seg med vekt ville jeg brukt det halvveis og la det stå til om det skulle lekke. Det var poenget mitt.

Med 3000 km ville jeg ikke tatt med ekstra tannhjul, men ville hatt med sprocket remover av to grunner. Det er nok enklere å få tak i deres tannhjul (enten der hvor enn du skal eller i Norge hvis du skal få det ettersendt).... men ingenting vil skje. Det kan være andre grunner til at du ønsker å fjerne det drevet også. Samt reversering av drevet.

Jeg ville personlig ikke tatt med mer enn en eike og knapt nok det. Jeg har aldri opplevd at eiker ryker på rohloff, selv ved har bruk i terrenget. Symmetrisk og korte eiker gjør at de er nesten umulige å ødelegge. Gode sykkelverksteder skal kunne produsere eiker i enhver lengde.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Rohloff reservedeler [Re: Idar Borlaug] #1605352 12/05/2013 10:33
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Spanderte på meg et sealkit samt et seal removal/installation tool for Råloffen i går. Aner ikke når jeg evt. får behov for å skifte tetninger, men syns det er greit å ha liggende (en papirpakning for "lokket" samt to simmerringer). Ikke noe jeg ville tatt med på tur derimot.

Re: Rohloff reservedeler [Re: Idar Borlaug] #1605555 12/05/2013 16:29
ErrorLars Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvor i verden skal du på tur?
Med en Rohloff er det veldig lite som kan gå katastrofalt galt og de tingene som kan gå galt er det som regel mulig å fortsette å sykle videre til et sted man kan få hjelp hvis man er på tur i et såkalt I-land.
En annen historie hvis du er på tur i indre Mongolia.
Har selv en Rohloff og det jeg ville tatt med på en slik tur av reservedeler til Rohloff er: Ekstra girvaier, ekstra bolt til feste av OEM2 axle plate eller lignende og 1-2 eiker, spesielt hvis du har 26' hjul. Og muligens et sprocket tool. Disse tingene tar uansett lite plass/vekt.

Oljeskiftsett burde være unødvendig på en 3000km lang tur, oljen skal jo holde 5000km eller et år.
Og er det noen deler du er usikre på, skive, klosser, strømper, dekk o.l bytt dem heller en stund før turen (ikke kvelden før) istedenfor å ha med masse ting og tang som mest sannsynlig bare vil ta opp verdifull plass og gi ekstra vekt.

Også anbefaler jeg å lese denne her her 2-3 ganger.
Er veldig lett være litt paranoid når man står å pakker og tenker på alle tingene som kan gå galt. Og plutselig har man pakket med seg halve verktøyskuffen, 4 kart, 2 gps'er og 3 mobiltelefoner.

Moderator  support