|
Datahavari - blue screen of death
|
Datahavari - blue screen of death
12/04/2013 17:40
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Har tidligere med delvis hell fått datakyndige tips her inne, så jeg prøver igjen.
En Lenovo laptop ble pakket ned for påsketur og pakket ned. Ble ikke brukt på fjellet og da jeg prøvde å starte den igjen vel hjemme, så fikk jeg blåskjerm nærmest umiddelbart etter boot etterfulgt av en kode jeg ikke husker i farten og etelleranet "hard error". Antar derfor hardwarefeil. Fra Bios har jeg kjørt en harddisk-test, eller prøvd å kjøre denne, men den feiler. Antok derfor at harddisken var ødelagt.
Men jeg har ikke gitt helt opp, og i dag har jeg laget meg en boot-USB med Hirens bootCD på. Med denne har jeg startet en miniXP (i minnet?) og via denne får jeg full tilgang til harddisken min og kan tilsynelatende hente ut alle data. Det er jo gildt.
Men jeg vil aller helst prøve å få maskinen til å rulle igjen. Min teori nå er at det er en feil i en systemfil i Windows 7 eller skader i MBR. Noen som har noen tips om hvordan jeg kan friskmelde Lenovo'en? Det kommer opp en *.dll fil (tror jeg) i feilmedlingen. Kan feilen ligge her?
Jeg skal legge ut nøyaktig feilmelding senere, akkurat nå går det en minnetest på den som ser ut til å ta et par timer eller så.
|
|
|
Re: Datahavari - blue screen of death
[Re: KenR]
12/04/2013 18:20
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Feilmelding:
STOP: c0000221 unknown Hard Error \systemRoot\system32\ntdll.dll
|
|
|
12/04/2013 18:29
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Står en del om det her: http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/a/ntdlldll.htmFeilmeldingen kan komme av så mangt, så det er jo vanskelig å konkludere kun utfra den. Det er vel mye som tyder på hardwarefeil som du sier og det blir jo nevnt i artikkelen at det kan være problemer med minnet. Har du mer enn en minnemodul i maskinen så kan du jo prøve å ta ut alle bortsett fra en og prøve igjen. Prøv til du har vært igjennom alle en og en så finner du fort ut hvilken som har feilet. Ettersom du får meldingen så fort etter boot er det neppe harddiskfeil som er årsaken. Hvis du ikke har noe hell med minnetesten så hadde nok jeg satt pengene på hovedkortet. En dårlig lodding kan ha tatt kvelden på veien til/fra fjellet feks. Dette er jo ingen enkel sak å gjøre noe med uten å bryte garanti osv så da ville jeg vel tatt kontakt med forhandler derfra.
|
|
|
12/04/2013 18:35
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Tror ikke du har noen HW feil jeg for min del. Lot du maskinen gå i dvalemodus før du reiste oppover? I såfall, så _kan_ det være at du har gått tom for strøm og at temp fila for hibernating har blitt feil.
Hiren booter uten problemer? Da har du ikke minneproblemer.
Forsøk en repair boot fra Windows orginal CD, skal ratt se du friskmelder maskinen etter å ha fått inn noen friske dll filer.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
12/04/2013 18:42
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Tror ikke du har noen HW feil jeg for min del. Lot du maskinen gå i dvalemodus før du reiste oppover? I såfall, så _kan_ det være at du har gått tom for strøm og at temp fila for hibernating har blitt feil.
Hiren booter uten problemer? Da har du ikke minneproblemer.
Forsøk en repair boot fra Windows orginal CD, skal ratt se du friskmelder maskinen etter å ha fått inn noen friske dll filer. Hiren booter uten problemer, ser det ut til. Jeg er helt nybegynner her, men jeg får opp menyen og har startet miniXP som ligger der. Det stemmer muligens at den var i dvalemodus da jeg pakket den sammen. Skal sjekke nærmere. Jeg har prøvd Repair fra original installasjons CD, men denne fant ikke Windows installasjonen i det hele tatt. Sto bare å sluret der den søkte etter installasjonen, og jeg ga opp etter 10-15 minutter.
Redigert av KenR; 12/04/2013 18:43.
|
|
|
12/04/2013 19:01
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ga forøvrig opp minnetesten da den hadde gått i 4 timer og var bare 24% ferdig. 4 tester av x antall totalt hadde så langt resultert i null. Skal se om jeg finner noen tester som er litt raskere.
|
|
|
12/04/2013 19:11
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Ga forøvrig opp minnetesten da den hadde gått i 4 timer og var bare 24% ferdig. 4 tester av x antall totalt hadde så langt resultert i null. Skal se om jeg finner noen tester som er litt raskere. Det er vel bare http://www.memtest.org som er tingen. Har opplevd at memtest måtte kjøre i en uke før den fant feil. Når det gjelder problemet ditt vil jeg anbefale å bytte disk til SSD. 
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: neonstz]
12/04/2013 19:18
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ga forøvrig opp minnetesten da den hadde gått i 4 timer og var bare 24% ferdig. 4 tester av x antall totalt hadde så langt resultert i null. Skal se om jeg finner noen tester som er litt raskere. Det er vel bare http://www.memtest.org som er tingen. Har opplevd at memtest måtte kjøre i en uke før den fant feil. Når det gjelder problemet ditt vil jeg anbefale å bytte disk til SSD. Det er MemTest86+ fra Hirens jeg kjørte. En uke tror jeg ikke at jeg gidder. Disken er en SSD. Flere tips? 
Redigert av KenR; 12/04/2013 19:20.
|
|
|
12/04/2013 20:30
|
Braatnes
Entusiast
|
Entusiast
Med denne har jeg startet en miniXP (i minnet?) og via denne får jeg full tilgang til harddisken min og kan tilsynelatende hente ut alle data. Det er jo gildt.
Hadde en nå bare lest innlegget skikkelig  Helt enig at så lenge det starter med Hiren så høres dette langt mindre alvorlig ut. Hiren er avhengig av det meste i maskinen bortsett fra HDD og den får du jo kontakt med etter at Hiren har startet opp så da er det nok neppe HW-feil nei. Hva med å bare kopiere det du har på disken, også formatere og kjøre en clean innstalering av windows etterpå. Det er jo bare greit å gjøre fra tid til annen uansett!
|
|
|
[Re: Braatnes]
12/04/2013 20:54
|
Lurifax
Besatt
|
Besatt
Med denne har jeg startet en miniXP (i minnet?) og via denne får jeg full tilgang til harddisken min og kan tilsynelatende hente ut alle data. Det er jo gildt.
Hadde en nå bare lest innlegget skikkelig  Helt enig at så lenge det starter med Hiren så høres dette langt mindre alvorlig ut. Hiren er avhengig av det meste i maskinen bortsett fra HDD og den får du jo kontakt med etter at Hiren har startet opp så da er det nok neppe HW-feil nei. Hva med å bare kopiere det du har på disken, også formatere og kjøre en clean innstalering av windows etterpå. Det er jo bare greit å gjøre fra tid til annen uansett! Enig! Tar ofte mye kortere tid enn å holde på å feilsøke også.
Redigert av Lurifax; 12/04/2013 20:55.
______________________________________________________________ "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett."
|
|
|
[Re: Lurifax]
12/04/2013 21:03
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
OK, takk for tips. Det vil bli sterkt vurdert. Forøvrig er denne Hirens greia helt genial. Virker litt honkeytonk, men det funker  .
|
|
|
13/04/2013 00:09
|
Abit
Ivrig
|
Ivrig
Skulle sett hirens for 10 år sia. Var honky tonk. Dagens er tipp topp..
Med mindre du har bytta noe hardware, vil jeg tro du har fått en diskfeil. Mange som slenger rundt laptoppen får det. Er mekaniske deler dette. Bør behandles som man behandlet vinylspilleren, for de som kan huske hva det var. Før Windows starter, kjøres en crc (ikke butikken), sjekk av sentrale filer. Er den en feil i sjekksummen, så kommer BSOD. Det kan hende at en harddisksjekk er nok. Plugger man ut et filsystem mens det er i gang, så oppstår jevnt og trutt tabellfeil. Fra linux, med ntfsprogs installert, "ntfsfix partisjon". Alle nødvendige redskap er default i Porteus 2 distroen
|
|
|
[Re: Abit]
13/04/2013 20:54
|
KenR
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Skulle sett hirens for 10 år sia. Var honky tonk. Dagens er tipp topp..
Med mindre du har bytta noe hardware, vil jeg tro du har fått en diskfeil. Mange som slenger rundt laptoppen får det. Er mekaniske deler dette. Bør behandles som man behandlet vinylspilleren, for de som kan huske hva det var. Før Windows starter, kjøres en crc (ikke butikken), sjekk av sentrale filer. Er den en feil i sjekksummen, så kommer BSOD. Det kan hende at en harddisksjekk er nok. Plugger man ut et filsystem mens det er i gang, så oppstår jevnt og trutt tabellfeil. Fra linux, med ntfsprogs installert, "ntfsfix partisjon". Alle nødvendige redskap er default i Porteus 2 distroen Dette ble litt gresk for meg. Har lagd Boot-USB av Porteus 2. Har prøvd ntfsfix men det hjalp ikke. Prøver litt til før jeg gir meg over til formatering og installasjon.
Redigert av KenR; 13/04/2013 20:59.
|
|
|
|
|