Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skjer med bremsene mine???

Hva skjer med bremsene mine??? #1582648 08/04/2013 19:28
G
GertA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
O kjære forum, nå er jeg tom for ideer og trenger assistanse.

Sliter med en xt-775 forbrems og har gjort det ganske lenge. Den har fryktelig dårlig bremseeffekt og skjønner ikke hvorfor. Hvis jeg bytter klosser så er den bra noen uker også avtar effekten gradvis etterhvert. Har prøvd både organiske og metallklosser.

Luftet bremsene akkurat uten noen endring. Har vasket med isopropanol. Sjekket at begge stemplene går fritt. Sett etter lekkasje uten å funnet noe der heller. Siste forsøket nå satte jeg klossene bak foran og vips så var det bremser foran igjen. Mulig bremsene bak ble noe dårligere, litt vanskelig å si.

Så da er spørsmålet hvorfor klossene som står foran blir så dårlige? Tror jeg bruker bremsene foran/bak omtrent like mye. Virker som klossene foran mister friksjonen av en grunn, eller blir forurenset av noe? Hvis kalipperen foran hadde vært lekk og det hadde kommet olje på klossene burde jeg vel sett noe antydning til lekkasje? Vurderer å bytte kalipper for å prøve, eller kan det rett å slett være en brukerfeil...fyr løs med forslag ICON_SMILE

Re: Hva skjer med bremsene mine??? [Re: GertA] #1582663 08/04/2013 19:36
rundis Offline
Fersking
Fersking
Jeg bruker å rubbe skivene og klossene med litt sandpapir en gang iblant. Husker ikke hvor jeg leste det, men det funker. En stund.

Noen bedre forslag?

Re: Hva skjer med bremsene mine??? [Re: GertA] #1582698 08/04/2013 20:12
Espen Offline
More than words
More than words
Ikke anbefalt å rubbe/slipe/pusse skivene.

Da må de i tilfellet kjøres inn på nytt.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hva skjer med bremsene mine??? [Re: GertA] #1582891 09/04/2013 07:28
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde samme problemet som deg med en av mine 775 bremser. Konkluderte med at det måtte være en ørliten lekkasje. Nok til at klossene mistet effekt ihvertfall. Jeg byttet kalipperen, og siden har den vært fin.

Nå har jeg tilfeldigvis kjøpt nye bremser allikevel i et tilfelle av upgradeititis, så om du ønsker et komplett sett (minus skiver) med XT 775 som reservedeler (med en mulig dårlig kalipper erstattet av en 765 kalipper) kan du få rubb og rake til 400,-.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han

Moderator  support